Ziek van rauwe melk?

mappas

New member
Afgelopen zondagmiddag heb ik twee uur getuinierd, niks bijzonders, onkruid wieden, rozen snoeien etcetera. En ik had een spierpijn! Veel meer spierpijn dan je zou verwachten van tuinieren, ook al is het de eerste keer na de winter :(

Toen koken en eten. Normaal eet ik altijd met smaak, maar halverwege m'n bord zat ik eigenlijk al vol. Wel opgegeten. Ik ging me steeds slechter voelen, en een beetje misselijk. Steeds misselijker zelfs :oops: Niet lang daarna kwam al m'n eten er weer uit. En ik voelde me hondsberoerd: warm en dan weer koud, trillerig, overal spierpijn, de haartjes op mijn huid deden pijn. Ik dacht een spontane griepaanval, hoewel ik nooit griep heb of ziek ben. Heel vreemd. De volgende dag ben ik voor de zekerheid maar met de bus naar m'n werk gegaan (in plaats van met de fiets), wel gewapend met plastic zak voor het geval dat. Ik heb behalve een smoothie niks gegeten en de gedachte aan eten maakte me misselijk, maar verder knapte ik heel langzaam een beetje op en gisteravond heb ik een stukje vlees en een beetje sla gegeten. Vandaag weer met de fiets naar het werk gegaan en de misselijkheid was over, alleen heb ik nog niet heel veel trek hoewel ik wel wat heb gegeten.

Ik snapte er niks van, ik ben nooit ziek, en ook zelfs niet meer verkouden sinds ik WAPF eet.

Maar opeens bedacht ik me dat ik vrijdag vijf liter rauwe melk heb gekocht, en daar al twee liter van op had. Ik had al een jaar geen rauwe melk meer gedronken. Zou dat kunnen zijn waar ik ziek van ben geworden? Ontgifting zal het niet zijn, want ik had geen diarree of zo. Ik had de rest van de rauwe melk ingevroren, maar die durf ik nu niet meer te drinken, stel dat hij niet goed was en dat ik daarom ziek ben geworden. Anderzijds....als het niét de melk was, maar toch toevallig een virusje of zo zou het ook weer zonde zijn om om die reden de rauwe melk af te zweren.

Wat denken jullie?

 
Hoi Enjoy, ik heb een tijdje kefir gemaakt van rauwe melk maar ik kreeg er flinke maagklachten van en mijn vriend kreeg het aan zijn darmen ervan. Ik durf er sindsdien niet meer zo goed aan.

 
Ik zou het nog een keer drinken, want dan weet je t zeker. Nu is het gissen en maak je jezelf bang. Dat is sowieso niet goed voor je. Wel uitproberen als je niet hoeft te werken, voor het geval dat :wink:

 
Blijkbaar hebben er niet veel van jullie last van de rauwe melk.

Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het de rauwe melk was, ik ben nooit ziek, geef nooit zomaar over en heb dan een week of langer geen eetlust :(

Het is nu een week geleden dat ik de melk dronk, gisteravond heb ik voor het eerst weer een kaas/spek omelet gegeten die me niet vreselijk tegenstond. En die dagen ervoor met moeite twee roggebroodjes met boter en kaas en 's avonds wat vlees en groente. Meer kreeg ik er niet in en alles stond me tegen. Eigenlijk nog steeds, hoewel ik nu weer een heel klein beetje kan genieten van wat ik eet, als het maar niet teveel is, of te vet, want dan gaat het meteen weer tegenstaan. En dat is niks voor mij want ik ben normaal een behoorlijk flinke eter. Aan rauwe melk moet ik nog even niet denken! :evil: Wat ik nog in de diepvries heb liggen gooi ik weg, ik ben er zeker van dat deze niet goed is. Misschien dat ik nog een keer nieuwe bij ze ga te halen.......over een poos. Ik heb overwogen om de boerderij te bellen en te vertellen wat er gebeurd is. Maar toen herinnerde ik dat er bij de melk tap staat dat je de melk moet koken tot minimaal 72 graden. Ze zullen dus meteen vragen of ik dat wel gedaan heb. Als ik dan nee zeg kun je je voorstellen wat hun reactie zal zijn :roll: . En misschien is het (gezondheids)risico ook wel te groot om rauwe melk te drinken :oops:

 
wat jammer dat jij denkt dat het de rauwe melk was, je had 2 liter gedronken zei je.

Is dat niet een beetje veel voor de eerste keer?

Wanneer je nu melk drinkt koppel je dat dan niet aan overgeven/ziek zijn?

Kun je een glas vol opdrinken en dan zien wat er gebeurd, kan nooit zo erg zijn als met 2 liter opdrinken zou je denken............

Hopelijk krijg je het vertrouwen terug in de rauwe melk

 
Ik zou de boerderij zeker bellen, grote kans dat ze de melk zelf ook rauw drinken. Dat van dat verhitten staat erbij, niet omdat ze dat zelf zo graag willen, maar omdat de overheid ze daartoe verplicht.

Feit blijft: je maakt alle voedingsstoffen kapot als je de melk verhit. Je haalt het in Spaarnwoude toch? Komen de koeien buiten? Hebben ze een biodynamisch keurmerk? Is er een koe ziek geweest? Allemaal vragen voor de boer lijkt me.

 
Was het niet gewoon ontgifting van je lichaam?

Overgeven,vasten..

 
ik denk ontgiften. Teveel ineens.

Iemand in mijn omgeving ging ontgiften met tarwegrassap. Had het nog nooit op en dronk ineens een heel glaasje van 100 cc.

Die is de hele nacht aan het overgeven geweest, diarree, weet ik wat allemaal, heel de nacht doodziek. En volgens mij is ze behoorlijk vervuild, dus ja, ik vind dat geen vreemde reactie van het lichaam omdat melk ook ontgiftend werkt.

 
Ik ben onlangs ook begonnen met rauwe melk, mijn ervaring is dat als ik een halve liter drink dat ik uur later op het toilet zit met diarree. Is dit een vorm van ontgifting of allergie of iets anders?

 
Ik denk dat je darmen het nog niet goed verdragen. Ik heb dit zelf alleen als ik teveel in een keer nuttig.

Gewoon rustig aan beginnen, met een glas per dag.

 
De Kefir cultuur breekt de lactose gedeeltelijk af. De melk valt dus ff zwaarder :D

 
Diaree is ontgiften lijkt me. De melk zet je systeem aan het werk en is een super ontgifter. Het zal na verloop van tijd minder worden omdat je lijf er dan aan gewend is. Zolang je in de buurt van een wc kunt zijn, zou ik zeker niet minderen. Beter eruit dan erin!

 
Ik had en heb geen diarree van de rauwe melk, dus ontgifting is het niet. Alleen die avond vreselijk overgegeven en misselijk, en sindsdien geen eetlust. Al komt dat nu, na een week, langzaam terug. Dus mijn spijsverteringssysteem is danig in de war geweest. De melk zal niet bedorven zijn geweest, want dan zou het er inderdaad gelijk uit zijn gekomen, maar dan was er iets anders mee aan de hand dat iets langer duurde voordat het me te pakken kreeg. Vorig jaar heb ik ook een poosje rauwe melk gedronken, van een andere boerderij dan die in Spaarnewoude, toen dronk ik ook wel vier liter per week zonder gewenningsperiode, en geen centje pijn.

Ik blijf van mening dat rauwe melk veel goede stoffen bevat, maar dat het wel een risico kán zijn.

 
Ik heb de afgelopen week precies dezelfde klachten gehad als jij Enjoy. Spierpijn, hondsberoerd / misselijk / overgeven, geen diarree, maar ook griepachtige verschijnselen, waarvan één avond koorts. Begin nu pas weer een heel klein beetje op te knappen. Alhoewel eten me nog steeds wat tegen staat en mijn maag niet lekker aanvoelt. Zeker vet eten staat me tegen. (Raar, want ik eet altijd hartstikke veel vet) Mijn ontlasting heeft al dagen de kleur van stopverf.

Er is bloed geprikt, niet afwijkend en een echografie gemaakt (de huisarts dacht aan galstenen), die er ook prima uit zag.

Met kerst zijn we met de hele familie bij een soort van Japanner/ Chinees gaan eten. (waar ik wel heb opgelet, maar dat is lastig met dat massavoer) Ik wil heel graag geloven dat het daar van komt. En ga ook zeker niet terug naar die tent.

Een stemmetje in me zegt, dat het ook zomaar van de rauwe melkkefir kan zijn geweest. De melk komt sinds kort van een andere boerderij.

Het weerhoudt me er overigens niet van om gewoon mijn rauwmelkse kefir te blijven drinken.

Maar ik heb me echt ziek gevoeld en voel me nu een week later nog niet lekker. Ik ga het niet aan de boer melden, want ze doen al moeilijk over het verkopen van rauwe melk. Straks krijg ik hem niet meer mee. En het is de enige boer hier in de omstreek die rauwe melk verkoopt van koeien die het grootste gedeelte van het jaar buiten grazen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan