Zelf geiten houden

G

Guest

Guest
Wij zitten er wel eens over te denken om een melkgeit te nemen. Zijn hier mensen met ervaring? Hoeveel ruimte heb je nodig?

Is het lastig melken te leren? En hebben jullie wel eens geitenkaas gemaakt? Hoe gemakkelijk/lastig/hoeveel werk is dat? Ik ben benieuwd!

 
Zonder bok er bij, kun je lang wachten op die melk.

En wat ga je vervolgens met het jong geboren geitje doen?

Wat geef je die te eten/drinken, als jij de melk zelf opdrinkt?

De geiten moeten ook verplicht gevaccineerd worden tegen Qkoorts.

Melken zal niet heel moeilijk zijn. De geit wil graag gemolken worden.

Je kunt het met de hand doen, of er een klein machientje voor aanschaffen.

 
@Ufo, ja, ik heb biologie gehad.

Je kunt je geit natuurlijk even uit logeren sturen, als je zelf geen bok hebt ;)

Ik heb geen moeite met een verplichte vaccinatie tegen Q-koorts als ik jarenlang gezonde melk kan drinken. De geitenmelk uit de winkel zal ongetwijfeld ook komen van ingeënte geiten.

Ik heb gehoord dat een geit 5 jaar(!) melk kan geven na één keer drachtig te zijn geweest, en dat een geit die droog staat weer aan het melk geven gebracht kan worden, dus áls we een geit nemen (we weten het nog niet zeker, hoor, het is misschien wel te veel gedoe) dan lijkt het me verreweg het handigst om een geit te nemen die het vorige jaar een jong heeft gekregen.

 
@Jenneke,

Vraag is hoe gezond de melk van een gevaccineerde geit is...

We willen liever geen melk drinken van koeien die gevaccineerd zijn, dus waarom wel melk van gevaccineerde geiten?

Vind je het verder niet zielig, één enkele geit?

Een geit is een kuddedier. Die leeft gelukkiger samen met soortgenoten in plaats van alleen op een stukje grond moeten grazen, wachtend op iemand die komt melken.

Dat laatste moet overigens ook meermalen per dag gebeuren, wat de nodige tijd kost.

Daarnaast MOET het ook gebeuren, dus even een weekje weg, zonder dat je iemand anders hebt die de geit een paar maal per dag komt melken, is er niet bij.

 
Over de gezondheid van de melk maak ik me niet zoveel zorgen. Hoe gezond die is, zal voornamelijk afhangen van het voer van de geit.

We willen ze natuurlijk zoveel mogelijk gras te eten geven - scheelt wel weer grasmaaien! Maar als ze ontsnappen, vreten ze je moestuin en je bloementuin leeg, dat is weer wat minder.

Wat zou je kunnen merken van die vaccinatie dan?

Twee geiten is natuurlijk nog gezelliger.... Maar we zitten nog in de oriëntatiefase. Van iemand die geiten gehouden heeft, hoorde ik dat je ze maar 1x per dag hoefde te melken. Als hij met vakantie ging, gaf hij ze wat minder voer, zodat ze minder melk gaven, en hij kon altijd wel mensen vinden die de geiten in de vakantie wilden melken. Of wij zulke behulpzame buren hebben, moeten we natuurlijk van tevoren checken.

 
Quote:
Wat zou je kunnen merken van die vaccinatie dan?

Jenneke, ben je al die tijd in dromenland geweest? 8)

Het is toch algemeen bekend dat vaccinaties niet uitblinken door de gezonde stoffen die ze bevatten.

Het komt in de geit, in haar bloed, in de melk, in huid en haar. Dus als jij die melk drinkt komt het ook in jouw bloed, in huid en haar......

En geloof maar dat bepaalde stoffen heel lang in die geit aanwezig zullen zijn, misschien zelfs nooit meer uit haar systeem verdwijnen.

Of schets ik het nu wel erg zwart......

Lia

 
Ik vraag me af of je het niet een beetje erg zwart ziet.

Die vaccinatie is een heel klein beetje stof. Ik kan me voorstellen dat die geit daar op de een of andere manier last van zou kunnen hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat er mega-hoeveelheden troep in de melk terecht komen, dat spul zal zich toch niet vermenigvuldigen in een geit?

Kortom nogmaals: wat zou je precies kunnen merken van die vaccinatie? Ik heb eerlijk gezegd geen idee!

En wat is het alternatief? De geitenmelk die je in de winkel of bij een geitenboer haalt, komt net zo goed van gevaccineerde geiten, lijkt me.

 
De vaccins die baby's en kinderen krijgen zijn ook maar 'een heel klein beetje stof'. Maar omdat ze rechtstreeks in de bloedbaan worden geinjecteerd, doorbreken ze de bloed-hersen-barriere, waardoor er voortdurend onstekings'stormen' in de hersenen woekeren. Kortom, zo zwart ziet Poekie het niet.

Mike

 
We kopen nu bijna biologische koeienmelk - voor biologische zouden we 26 km moeten rijden. Bevalt ook goed, maar eigen geiten lijkt me leuk - en misschien zelf kaas maken. Alleen, dan zit je weer met een heleboel wei. Moeten we daar ook nog een eigen varken voor nemen ;)

 
Hoeveel ruimte heb je Jenneke? Hoeveel vierkante meter gras heeft een geit nodig als je haar grasgevoerd wil groot brengen en houden? In een kinderboerderij krijgen de geitjes volgens mij allemaal bijgevoerd met hooi, maar daar lopen ze tenminste wel met soortgenoten rond en kunnen ze wat klimmen en springen. Dat lijkt me wel belangrijk voor een geit.

Over een geitenlammetje zou ik me niet druk maken. Die smaken prima! :)

 
Hoeveel ruimte je nodig hebt, en hoeveel we over hebben, daarover zijn we ons aan het oriënteren. We hebben een grote tuin, maar willen ook ruimte houden voor een flinke moestuin, wat noten- en fruitbomen, etc. Beetje zelfvoorzienend (maar lang niet helemaal hoor). Zouden geiten en kippen in één wei kunnen?

Ik was benieuwd of er op het forum geitenhouders waren, die hebben vast goede tips!

 
Ik heb geen tips maar ik vind het een heel goed idee!

Uiteraard is die vaccinatie verschrikkelijk maar je hebt gelijk als je zegt dat je waarschijnlijk geen keus hebt als het verplicht is voor alle geiten en je doet niet onder voor die andere geiten met je eveneens gevaccineerde geit als je er niet onderuit komt.

Weet wel dat de geiten alles eten: ook de basten van (fruit)bomen e.d.!

Ik denk wel dat geiten en kippen in een wei kunnen.

Kippen kunnen denk ik wel ontsnappen uit een wei:)

 
We hebben nogal avontuurlijke kippen dit keer. Als je ze loslaat, gaan ze vaak de straat op als je even niet oplet. Wanneer we in de tuin werken, kunnen we ze in de gaten houden, en anders zetten we ze in een stuk (verplaatsbaar) gaas.

Geiten schijnen er ook graag vandoor te gaan, dus dat is ook nog even een aandachtspuntje... Zeker met alle jonge fruitbomen in de buurt! Misschien moeten we ze aan een ketting met zo'n pin in de grond zetten, dat deden ze vroeger ook.

 
bij het Geertje in Zoetermeer zijn de geiten ook niet gevaccineerd.

vroeger hadden veel gezinnen een paar geitjes.

de bokjes werden geslacht.

 
wij hebben vroeger een geit gehad. Bij ons zeggen ze als je aan iemand een hekel hebt moet je hem een geit geven :lol:

en als je vloeken wil leren ook :D

Mijn ervaring is dat de omheining best hoog en vooral ook stevig moet zijn met fijn gaas. Via grote mazen klimmen ze gewoon in de heining en eroverheen.

Wij hadden ook hoogstam pruimen staan en daar zat een geitenlam wat we ook een keer hadden bovenin!

Ze moeten vooral wat te doen hebben, klimtoestellen enzo. Zeg maar een speeltuin haha. En inderdaad een bok gaat stinken als die volwassen is en kan je het vlees niet meer eten, het meurt ontzettend.

 
Ik heb al 20 jaar een geit, en ik kan inmiddels buitengewoon goed vloeken :). Mijn buren ook trouwens.

Met een ketting en een pin werkt wel maar dat word je echt wel zat na verloop van tijd. Die raken nogal eens in de knoop en uiteindelijk wil je toch een hek. Zorg voor een stevige omheining en gaas waar ze niet met de kop door kunnen, dus bv geen schapengaas want daar gaan ze op den duur gegarandeerd doorheen. Als je fruitbomen in de buurt hebt staan gaan ze daar zeker aan vreten, eigenlijk aan alles wat je niet wilt. Het zijn wel leuke grappige beesten die je ook echt kennen na verloop van tijd, dus je kunt er ook veel plezier aan beleven.

Ik heb altijd maar 1 geit tegelijk gehad en gemolken heb ik ze nog nooit

 
Zou kunnen maar die heb ik dan toch ook niet gemolken hahaha

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan