Zelf 'bone broth' maken, help!

G

Guest

Guest
Ik heb wat online recepten gevonden en heb bij de slager dus 3 mergpijpjes gehaald. Deze staan nu te weken in water met wat azijn zodat alle voedingsstoffen er goed uit kunnen trekken, hierna zal ik het laten sudderen voor 12-72 uur. Doe ik het zo goed?

 
Ik doe bij de botten, 4 liter water en azijn dus, na half uur in azijn vlees erbij ( stoofvlees aan stukjes), koken en afschuimen.

Daarna 2 eetlepels keltisch zout, zwarte peper, 1 hele ui met schil, half bosje selderij, 1 wortel aan stukken. Dit minstens 4 uur laten trekken, kleinste vuurtje of in de oven op 100graden.

Eet smakelijk.

Niet het merg weggooien, maar eruit halen en in soepkom en samen met de bouillon lekker oppeuzelen.

 
Dirtsa, weet jij wat dat zwarte spul is wat opkomt en men moet wegscheppen?

 
Daar is al ergens info over, nog maar van kort geleden. Volgens mij heeft dit te maken met het bloed. Maar schuim dit maar gewoon eraf, daarna zout/peper en de groente erbij. En je zult zien, het wordt een heerlijke heldere bouillon.

Net voor het opscheppen voeg ik nog toe: gedroogde lavas en peterselie en een schep ghee in de soepkom.

 
Hier wilde ik dus ook een vraag over stellen.

Ik doe dus vaak kippensoep maken. Vaak doe ik dat met bouten of een hele kip. En dan doe ik 2 hele dagen overdag trekken. Maar halen jullie op een gegeven moment het vlees eruit of laten jullie het meetrekken? Het wordt zo troebel met het vlees vind ik.

 
Troebel? Ik laat mijn bouillon vaak rustig 4/5 dagen (alleen overdag) trekken met kip erin. Die kip wordt er heerlijk zacht van en mijn bouillon..... ziet er gewoon helder uit, zij het dat je wel vet kunt zien drijven.

Ik neem niet aan dat dat is wat je met troebel bedoelt... Dus ik ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet/wat jij eronder verstaat.

 
Voor wat het waard is: gisteren heb ik het afgeschuimde spul aan de kat gevoerd en die vond het heerlijk!

 
Ik laat de kip gewoon in zijn geheel in de soep meetrekken. Na een uur of 3 begint het vlees van de botten los te laten. Dan haal ik de kip eruit en haal ik het vlees en vel eraf om terug in de soep te doen. De botten gooi ik wel. Naar mijn idee is 4 uur koken wel genoeg, niet? Of is het nog beter om echt dagen lang te koken? Ik maak overigens een soep van kip en niet een ingekookte geconcentreerde bouillon. Daarin zit het verschil misschien. Bij mij is de soep nog helder na 4 uur.

 
Ik heb mijn broth een dag lagen afkoelen in de schuur, nu is het veranderd in gelatine haha!

 
Als je het verwarmd, wordt dit gewoon weer dun hoor. is erg goed teken trouwens, de gelatine.

 
Ik heb het nu verdeeld en in de vriezer gedaan, ik las dat dit ook kon. Wordt het nu nog steeds gelij achtig of bevriest het? Maak ik hiermee de gelatine kapot? Ik acht dat eiwitten alleen denatureren bij hoge temperaturen en niet bij lage.

 
@ Pinklady Hmmm misschien kook ik hem te hard in het begin..Ik zal daar eens op letten.

Ik heb het idee dat miniscule kipdeeltkjes loskomen en door de hele soep gaan drijven.

Wat doe je met het vet? Haal je dat eraf? En hoe onderscheid je het vet van de gelatine?

@ Dennis, het kookboek adviseert om de soep minimaal 6 uur tot 24 uur te koken.

 
Vraagje: stel ik wil een broth maken: hoeveel azijn op hoeveel water gebruik je dan bij bijv. 300 gram soepvlees en bot erbij?

 
Volgensmij is er niet echt vastgelegde hoeveelheid hiervoor. Het gaat er om dat het water een beetje zuur wordt zodat het calcium en andere mineralen in water in worden getrokken. 2 a 4 eetlepels azijn is genoeg las ik.

 
ik doe zoveel er in de pan past, zodat het nog onder water staat. Knietjes nemen wat meer ruimte in beslag dan mergpijpjes.

 
Het merg is juist gezond! In Frankrijk wordt beenmerg op brood met wat zout gegeten als delicatesse!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.634
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan