Zaadjes van Chia

JVG

Well-known member
Hoi,

Een vrouw hier in het dorp neemt een thee van Chiazaadjes tegen de cholesterol. Iemand hier al van gehoord ?

Ze neemt ook medicatie voor haar schildklier. Zit blijkbaar in de genen, haar moeder en zus ook.

 
Hoi JVG, ik ken chiazaadjes: bekend om de omega 3 -vetten volgens mij.

Ik weet niet of verhitting goed is voor chia-zaadjes eigenlijk: dat is eigenlijk mijn vraag.

Ik gebruik chia-zaadjes wel eens bij een gebakken-ei.

Schildklier: tja of het iets genetisch is.

Misschien indirect: bij mij in de familie komen schildklierproblemen veelvuldig voor.

Ik vermoed dat het bij mij in de familie ook te maken heeft met een allergie voor tarwegluten, die zich uit als de hashimotoziekte: dan gaat de schildklier zichzelf aanvallen met antistoffen als reactie op deze gluten.

Vanaf dat men stopt met deze tarwegluten gebruiken; valt dan de schildklier zichzelf ook niet meer aan?

 
Quote:
Ze neemt ook medicatie voor haar schildklier. Zit blijkbaar in de genen, haar moeder en zus ook.


Chiazaad bevat allerlei antinutrienten zoals fytinezuur, oxalaten en lectines die de opname van mineralen dwarsbomen en de schildklierfunctie ontregelen 8O

 
Volgens mij zitten in alle zaden deze antinutrienten.

Waarom niet gewoon vis of vilolie nemen voor omega 3?

 
Ben het met je eens, maar bij de mensen om mij heen is Chiazaad een ware hype, ik hoor niet anders. Zelf neem ik ze niet, alleen al vanwege de koolhydraten, maar als ze bijvoorbeeld ook de schildklier ontregelen, dan wil ik graag begrijpen hoe dat dan komt, zodat ik het ook kan uitleggen.

 
Maar als je die zaden nu voorweekt, wat is dan het probleem?

Deze paleo/WP blogger schrijft er heel lovend over:

Quote:
Ja, ik weet het, het is vogelvoer, maar de gezonde eigenschappen van Chia zaad liegen er niet om: Per eetlepel bevat Chia zaad meer calcium dan een glas melk, meer Omega-3 vetzuren dan zalm en meer antioxidanten dan blauwe bessen.


 
Quote:
Ben het met je eens, maar bij de mensen om mij heen is Chiazaad een ware hype, ik hoor niet anders.



Iedereen eet ook tomaten en aardappelen, heel veel mensen eten ook noten, zaden en pitten maar dat betekent nog niet dat het gezond is.

Lia

 
Quote:
Maar als je die zaden nu voorweekt, wat is dan het probleem?


Ik vraag me af hoe lang je zaden moet weken en vervolgens moet roosteren om alle anti-nutrienten die de mineraalopname belemmeren te neutraliseren.

Quote:
Ja, ik weet het, het is vogelvoer, maar de gezonde eigenschappen van Chia zaad liegen er niet om: Per eetlepel bevat Chia zaad meer calcium dan een glas melk, meer Omega-3 vetzuren dan zalm en meer antioxidanten dan blauwe bessen.


Chiazaad bevat Omega-3 vetzuren uit de ALFA-LINOLEENGROEP. ALA moet eerst worden omgezet in EPA en DHA om voor het lichaam bruikbaar te worden. Bij de meeste mensen is deze conversie zeer inefficient gebleken. Je kunt het vergelijken met de omzetting van beta-caroteen in retinol.

http://www.lipidworld.com/content/8/1/33

http://chriskresser.com/why-fish-stomps-flax-as-a-source-of-omega-3 (dit artikel gaat over lijnzaad dat iets minder ALA bevat dan chiazaad)

Kwantiteit zegt bar weinig over kwaliteit.

Inname is niet gelijk aan opname.


De beste bron van omega-3 (EPA en DHA) is vette vis

 
Dank je Zotteke. Dit is interessante informatie.

Ik ben zelf niet van de noten en zaden en weet er weinig van.

Ik gebruikte nog wel een klein beetje gebroken lijnzaad in mijn budwig-ontbijt, maar na een gesprek met Pike hierover en mijn gevoel dat mijn darmen er ook niet gunstig op reageren heb ik ze sinds gisteren laten staan.

 
Lekker dan Pike :? Zaden, vezels en nu blijken mijn zelf gebakken lekkernijen op basis van amandelmeel boordevol omega-6 te zitten. Nu snap ik eindelijk waarom mensen het niet zo leuk vinden om bewust gemaakt te worden :mrgreen:

Ik zou zeggen, ga nog even zo door... Evengoed toch bedankt hoor!

 
Ja wilde ik net zeggen, kokosmeel is oke en daar kan je ook hele lekkere dingen mee maken.

En af en toe wat amandelmeel kan wel hoor.

 
Ik weet het niet Tanja. Als ik kijk naar kokosmeel dan zijn de enorme hoeveelheid vezels hét USP van kokosmeel, vind Pike vast niet goed 8)

Het aantal koolhydraten is te overzien.

Iemand nog iets aan te merken op vezels uit kokosmeel 8) ?

 
Ah Pike, we hebben gelijk gepost. Mijn vraag was dus al beantwoord. Nou, dan ga ik dat toch eens proberen. Ik las ergens dat je bij kokosmeel bij voorkeur kwark of zure room gebruikt in plaats van slagroom. Dat lijkt me ook heel lekker.

Jullie horen het nog.

 
Quote:
Ik weet het niet Tanja. Als ik kijk naar kokosmeel dan zijn de enorme hoeveelheid vezels hét USP van kokosmeel, vind Pike vast niet goed


Haha ! Nou ik was eigenlijk even vergeten dat in kokosmeel dan weer heel veel vezels zitten! :mrgreen:

Maar er zit iig geen omega 6, fytinezuur of gluten in.

Volgens mij voor af en toe de beste keus.

 
Quote:
Haha ! Nou ik was eigenlijk even vergeten dat in kokosmeel dan weer heel veel vezels zitten! [:mrgreen:]

Maar er zit iig geen omega 6, fytinezuur of gluten in.

Volgens mij voor af en toe de beste keus.


Er is iets bijzonders aan de hand met kokosvlees. Het bevat wel degelijk fytinezuur, maar de fytaten in kokos binden zich vreemd genoeg niet aan mineralen.

http://www.westonaprice.org/food-features/living-with-phytic-acid (Scroll naar het einde van het artikel en lees de tekst onder more updates)

Misschien heeft het ermee te maken dat het vlees van nature in het eigen water weekt?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.628
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan