Yoghur maken v ingevroren melk?

boomgaard92

New member
Ik ga 1 keer per maand naar een boer, zon uur rijden, en haal daar voor de hele maand melk. Dat vries ik dan in. Omdat ik melk niet lekker vind maak ik er dan yoghurt van. Helaas mislukt het laatste tijd vaak: de melk wordt geen yoghurt, maar blijft (een beetje zure), waterige melk. Ik heb het niet bijgehouden maar ik heb het idee dat het alleen elke x lukt wanneer de melk nog niet is ingevroren geweest... Zou dit toeval zijn?

Iemand ervaring met yoghurt maken van ontdooide melk?
Ik wil wel graaf wekelijks yoghurt blijven drinken namelijk...
 
Nou ik heb geen ervaring met yoghurt maken met bevroren melk maar ik heb de laatste maand hetzelfde resultaat als jij. Voorheen altijd mooie yoghurt en nu klonterig waterig. Ik gebruik het nu maar voor yoghurt smoothie's
 
als je van gepasteuriseerde melk yoghurt kan maken, waarom dan niet van bevroren melk?
Je zou wel een paar keer van verse en bevroren melk tegelijk yoghurt kunnen maken om te ervaren wat het verschil is.
Mijn yoghurt lukt op dit moment nog prima. Ik gebruik wel iedere keer een verse starter.
 
jaren geleden heb ik een cursus kaasmaken bij iemand gevolgd. Deze persoon maakte kaas van de melk van zijn (hobby)geiten. Hij vroor ook melk in en dat ging prima. Hij vertelde dat dit dus niet kan met koeienmelk, met ingevroren koeienmelk kun je dus geen kaas maken.
Misschien is dat met yoghurt ook zo.

Zelf haal ik meestal een beker demeter standyoghurt bij de natuurwinkel en daar maak ik ongeveer 2 tot 3 maanden yoghurt van. D.w.z. steeds doorstarten met de yoghurt die ik .
Als de yoghurt dan snel "prikkerig" wordt, koop ik weer een nieuwe beker yoghurt voor starter.
Ik denk dat je rauwmelkse yoghurt (melk max. 39 graden) niet een maand lang kan bewaren. Als het te lang staat gaat het ook prikken.
Waarschijnlijk als je de melk verhit tot minimaal 72 graden wel.
 
Ik maak regelmatig yoghurt van ingevroren koemelk. Ik heb hiermee nog nooit problemen gehad! Kan het zijn dat jouw yoghurt nu minder lang moet staan omdat de buitentemperatuur hoger wordt? In de winter mag hij bij mij 24 uur warm staan, maar in de zomer doe ik een paar uur minder.
Mijn melkkefir werkt ook anders met hoge of lage temperaturen. Die maak ik BTW ook dikwijls van ingevroren melk.
 
Meteen yoghurt maken van de verse melk en deze invriezen.
Zo doet een vriendin van mij het en dat gaat prima.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan