Yes, rauwe melk gevonden

Jim1618242587

Administrator
Vandaag een adresje gevonden bij mij in de buurt waar ik rauwe melk kan halen!!

De boer zei me wel zelf iets mee te nemen waar de melk in kan aangezien de melk rechtstreeks uit de tank komt.

Waar bewaren jullie de melk in?

Hoeveel is praktisch om (per persoon) in te slaan (ongeveer) gezien de houdbaarheid?

Ik heb altijd veel melk gedronken maar ben daarmee gestopt gezien de vele negatieve berichtgevingen over de (gepasteuriseerde) melk. Lees bijvoorbeeld http://voeding.pilliewillie.nl/voeding-wat-is-er-mis-mee/melk1.php

Ik vindt wel versnipperd informatie over de voors en tegens van gepasteuriseerde en rauwe melk op dit forum, maar nergens een compleet verhaal.

Kan iemand me vertellen; wat is nu precies het juiste verhaal over wat er nu zo slecht is aan de supermarkt melk en waarom de rauwe melk juist erg goed is?

Jim

 
Het witte water uit de supermarkt is dood voedsel. Al het goeie van die koeien is door middel van pasteurisatie dood gemaakt. Je lichaam kan er vervolgens weinig meer mee.

Alle gezonde bestanddelen zijn weg, en het is slijmvormend. Het is een ongezond product geworden.

Rauwe melk daarentegen zit alles in, wat moeder natuur zo bedacht heeft. Is compleet voedsel! Mensen die dat witte water uit de supermarkt niet goed kunnen verdragen, blijken vaak heel goed op rauwe melk te reageren.

Het witte water uit de supermarkt bevat nauwelijks vet. De rauwe melk zit boordevol met gezonde vetten, waar het lichaam ook daadwerkelijk wat aan heeft!

Ik bewaar de melk in glazen potten. Het kan heel lang goed blijven, maar na een week vind ik het vaak niet lekker meer. Dan wordt het dikker. Sommigen vinden dat echter heerlijk.

Hoeveel melk jij moet inslaan kan ik je natuurlijk niet vertellen. Ik weet niet hoeveel dorst jij hebt... Maar zelf koop ik elke week gemiddeld zo`n 5 liter.

 
@Jim,

Fijn dat je rauwe melk hebt gevonden.

Hoeveel per persoon, dat is net hoeveel je wilt drinken. Wij halen het in de glazen kokospotten van AmanPrana, 1,6 liter per pot.

We halen meestal 10 liter in de week voor 2 personen. We maken er ook yoghurt en kefir van.

Je kunt het ca. 1 week bewaren in de koelkast. Langer kan ook hoor maar dan verandert de smaak naar zuur, het fermenteert door zeg maar.

Hier vind je informatie van Mike over melk en hier.

Lia

 
Ha, goed dat je een adres hebt gevonden, Wij kopen regelmatig de volle yoghurt van de weerribben in glazen flessen, deze zijn zeer gemakkelijk om de melk in te halen. ( wij nemen een plastic kan/maatbeker mee naar de tank en gebruiken deze om de flessen mee te vullen)

Statiegeld is 45 cent, dus dan heb je goedkoop een fles.

Bij marskramer/ikea hebben ze glazen flessen met een beugelsluiting, als je nog geen glazen flessen hebt.

De potten van aman prana zijn zeer geschikt om melk in te halen en er dan yoghurt van te maken in deze potten, heerlijk.

 
Kom zojuist bij de boer vandaan en heb m'n eerste glas melk op....

WOW!!!! Serieus echt heerlijk.

Wat ben ik daar blij mee. Altijd al een melk drinker geweest en baalde toen ik erachter kwam dat de 'supermarkt' melk zo slecht is. Maar goed toch maar met melk drinken gestopt.

Tot ik dus hier las hoe goed het kan zijn!

Heel fijn :)

 
Dolblij ben ik met het feit dat ik nu rauwe melk kan halen bij een boer.

Elke dag maak ik kefir en dat is mijn ontbijt de rauwe melk zal hem nog gezonder maken hoop ik. Nu zit ik wel met de volgende vraag ; is het de bedoeling dat ik de melk voor gebruik kook? Dat werd me nl. aangeraden omdat als er een bacterie in de melk zit ik dat elke dag opnieuw door produceer(kefir).

Voor mij voelt het niet goed om de melk te koken ,want dan verander ik de structuur toch!

 
Wij halen elke week 35 liter voor 4 man waarvan 2 kleine kinderen. Een goeie week blijft het altijd goed als je koelkast goed koud staat. Nee niet koken natuurlijk!

 
Nooit koken, boeren voelen zich (door de wet) verplicht om dat te melden als mensen rauwe melk bij ze kopen.

Als je melk al verwarmen wilt doe dat dan niet hoger dan 40 graden, zo blijven alle enzymen bewaard die helpen bij de vertering van rauwe melk.

Dus bij gepasteuriseerde melk zijn die enzymen kapot verhit en de eiwitten worden gebroken; met gebroken eiwitten kan jouw lichaam niets, het kan zelfs schadelijk zijn. Kijk maar hoeveel mensen er moet een melk intolerantie rondlopen, noem het gerust een intolerantie tegen gepasteuriseerde melk.

Lia

 
ja wij kochten in duitsland ook rauwe melk bij een biologische boer, ze zei je moet het wel koken. Ik vroeg doet u dat zelf ook ? ze zei nee, wij zeiden wij ook niet. ze vertelde dat ze het moest melden want als iemand bv diarree kreeg konden ze de melk de schuld geven.

 
Bastiaan heeft een goed artikel over rauwe melk geschreven:

http://selfmatters.nl/waarom-rauwe-melk/

Het is een fantastisch product. Toen ik er vorig jaar mee begon heb ik het eerst langzaam opgebouwd, want mijn darmen moesten even wennen, maar na een week of vier dronk ik al 2 liter per dag en dat doe ik nog steeds. Het geeft me energie, een gezonde blos, het werkt ontgiftend, en ik merk ook dat mijn ontlasting veel beter wordt, geen papier meer nodig enzo. Melk is nu mijn complete lunch op het werk.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan