Wp met €40 per week

boomgaard92

New member
Door omstandigheden hebben wij na het betalen van onze rekeningen maar €40 per maand over voor boodschappen; met zijn tweeen. (Besparen op andere dingen gaat niet echt, want we hebben al geen auto,tv,dure verzekeringen etc).

Opzich hebben we het hiermee altijd prima gered. Ik ging naar de mart en kocht dan altijd een hoop lekkers voor weinig.
Sinds kort probeer ik meer te eten volgens t principe van weston price. Minder granen en bonen maar juist meer eieren, veel groentes, iets minder fruit, (meer) goed vlees etc.
Kan iemand mij helpen met hoe ik die €40 heb beste kan uitgeven? Juist wat minder/geen vlees bijvoorbeeld? Zodat ik wat meer geld heb voor bio eieren (want die zijn in verhouding weer goedkoper dan vlees)?
Omdat ik wil dat een groot gedeelte van elke maaltijd uit groentes bestaat, dacht ik om alles wat we in een week nodig hebben even met alle prijzen erbij onder elkqqr te zetten, en alles wat over is kan ik dan aam groentes besteden. Maaarr... Er bleef dus maar €6 over voor groentew en fruit.. Oops, die zag ik niet aankomen, haha.
Dit is bijv wat ik ervan wil kopen:
20 eieren bio €5
Zak rauwe cashewnoten €2.50
Pak Biologische roomboter €1.50
Bio yoghurt van demeter €2
Etc

Ben nu aan t uitzoeken of er lokaal bij boeren hier iets te krijgen is, maar volgens mij is dat niet het geval. Of in ieder geval: niet bio. En ik wil eieren,kaas etc echt perse bio. Ga een van deze dagen even rondbellen. Maakt ook wat lastiger dat we geen auto hebbem dus niet zomaar ff ver alles kunnen halen. Bio markten hebben we niet, heb de lijst met adressen al doorgespit.
 
Ik zou de zak rauwe cashewnoten achterwege laten. Bevat veel omega 6 en verder nog andere anti-nutritiën.

Witte basmatirijst voor de koolhydraten en misschien wat meer biologische vleeswaren (leverworst) als dat bij jou in de buurt te vinden is.

Mark


 
Ik zou me in zo'n geval echt niet blindstaren op het eko keurmerk! Demeter yoghurt kan je misschien ook vervangen door rauwe melk uit de buurt? Dat is meestal vrij goedkoop, in ieder geval minder dan 2 euro.

Mocht je vlees kopen kies dan de goedkopere stukken, waar je meestal heerlijke stoofgerechten van kan maken. Orgaanvlees is meestal ook goedkoop.
 
- Biologische groentenpakket met streekgroeten van lokale boeren. Vaak erg betaalbaar. Ik betaal 8 euro per week en kan er zeker 5 maaltijden mee eten.
- Eieren/melk direct van de boer?
- Vleespakketten? Je hebt verschillende adresjes waar je vleespakketten kunt kopen. Qua prijs vergelijkbaar met bio-industrie vlees, kwalitatief vele malen beter! Is wel even een investering, dus dat wordt misschien wat lastiger.
- Zelf groenten verbouwen: De lente komt eraan!
- Bij de Aldi en Appie heb je regelmatig goedkope biologische groenten, eieren en zuivel. Kwalitatief niet het beste, maar zeker de moeite waard.
 
Wat boeren in jouw buurt betreft, die staan soms op internet weergeven maar vaak genoeg ook niet. Waar woon je?

Zoek anders naar boerderijen waar je stallen of dieren hebt zien staan en vraag daar info. Vaak kennen boersn elkaar wel.

Rauwe melk en yoghurt/kefir daarvan gemaakt is al genoemd.

Pluimvee bedrijven zijn (iets) goedkoper dan de winkel. Wel altijd bio nemen ivm gmo voer.

Ga eens naar de markt en koop makreel en vissenkoppen (kieuwen laten verwijderen). Vaak relatief goedkoop.
 
Toko's en Turkse groentewinkels en slagers. Hoewel Nederlanders daar ook shoppen komt hun doelgroep uit een echte voedselcultuur en deze klanten nemen geen genoegen met mindere kwaliteit.

Mike
 
Kies de typische groenten die zij graag eten. Zoals bitter melon, een soort geribbelde courgette die erg goed is voor de lever, of yam, een soort zoete aardappel. Alles wat massaal geteeld wordt is naar alle waarschijnlijkheid bespoten, maar afwijkende producten worden vaak op ambachtelijke, traditionele wijze geteeld. Ook hebben ze daar eendeneieren! Of jonge Thaise kokosnoten en Thaise koriander. Als het barst van de snaak, dan is het goed!

Mike
 
Volgens mij is het ook een goed teken dat de groenten en fruit zeer snel plekken en schimmel vertonen! Gebeurt vaak bij de toko waar ik soms kom. Geen bio.. maar het vergaat wel, in tegenstellibg tot supermarkt groenten en fruit (zelfs bio)
 
En juist geen eenvormige groenten kiezen, maar met afwijkend uiterlijk. Laat de smaak bepalen!

Mike
 
Tauge: lekker en voedzaam en kost bij de toko bijna niets! Lekker in wokgerechren, soepen of bijv. een omelet.

Mike
 
Dank voor de tips! Ik heb een boer hier in de buurt gebeld en ze verkopen eieren van loslopnde kippen voor maar €0.15 per stuk. Is dit oke? Of beter €0,25 voor bio?
En ze verkopen onbespotengroentes
 
Lekker bij die boer gaan shoppen. Bij hem zie je letterlijk waar het vandaan komt, staar je niet blind op dat keurmerk.

Mike
 
In Biologisch voer mag nog steeds een klein percentage GMO zitten, wel veel minder dan gewoon.

En hier op de markt kan je ook snijresten kabeljauw kopen, het staat apart van de rest van de viskraam en het is hier 2 euro voor een kilo. Misschien moet jij er even naar vragen als je het niet ziet staan. Ik zelf eet niet biologisch puur omdat het nu even te duur is. Maar er zijn nog steeds goede keuzes te maken. En het loont zeker om wat langer te zoeken naar een goede boer in de buurt ik heb die van mij ook pas na een paar maanden gevonden.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan