Worsten

Codexx

New member
Ik zag op het forum een varkens slager die worsten maakt met enkel keltisch zeezout als conserveringsmiddel.

Kent iemand andere slagers die zo werken?

Welke conserveringsmiddelen zijn gebruikt in de worsten die jullie eten?

 
Ik verwen mezelf heel af en toe met zo'n sappige halve Hema-rookworst........maar ik durf er wat om te verwennen dat daar geen Keltisch zeezout inzit :wink:

 
Hè Bah Enjoy, dat kun je toch geen verwennen noemen, die gore rommel.

Ingrediënten Hema rookworst:

Varkensvlees (95%)

Water

Zout

Varkensvet

Stabilisator E451 en E452

Dextrose

Suiker

Aroma’s

Varkenshemoglobine

Smaakversterker E621

Conserveermiddel E250

 
de Feijter

Lid

Onze vleeswaren bevatten het volgende:

Coppa met Keltisch zeezout gezouten

Luchtgedroogde ham met Keltisch zeezout gezouten

Buikspek met Keltisch zeezout gezouten

Rugfilet met Keltisch zeezout gezouten

Bovenstaande vleeswaren hebben geen enkele toevoeging.

Paté alleen met colorosozout/geen lactose en geen gluten

Leverworst,kookworst en hausmacher bevatten fosfor

Grillworst bevat fosfor en iets gluten in de marinade van sojasaus

Alle gedroogde metworsten en salamies bevatten colorosozout voor de productveiligheid.

Als je nog meer informatie wilt laat maar even weten.

Dit topic over grasgevoerd vlees

 
Quote:
Ik verwen mezelf heel af en toe met zo'n sappige halve Hema-rookworst........maar ik durf er wat om te verwennen dat daar geen Keltisch zeezout inzit



Het is trouwens een rookworst van Unox.

Lia

 
Een groot probleem zit ook bij het verhaal vraag en aanbod. Heb zelf lang als slager gewerkt en heel duidelijk meegemaakt hoe de klanten jaar na jaar steeds meer bij de supermarkt het vlees en vleeswaren gingen kopen.Men wou er gewoon niet aan dat wanneer er ambachtelijk te werk gegaan wordt het produkt er gewoon anders uitziet(kleur,eenheid etc.)Probeer maar eens afgstorven vlees te verkopen,was vroeger juist een voorwaarde om het te verkopen.Smaak is ook zoiets.De chemische troep in de produkten vanderd de smaakbeleving zodat de consumenten een natuurlijke smaak niet meer als lekker ervaren,zeker wanneer ze de troep al vanaf de kindejare eten.

Tijdens mijn wandeling in het gebied van de Zugspitse heb ik bij een boer in de bergen peperworstjes gegeten.Ik wist eigenlijk niet eens dat ik die besteld had,maar goed ik dacht daar gaat ie dan,gewoon eten.Zo zou ik ze wel vaker eten.Heerlijk.

ad

 
Hallo,

Weet iemand of er verantwoorde rookworsten bestaan? Is het sowieso mogelijk om iets a la gerookte zalm te krijgen zonder dat daar suiker aan is toegevoegd? Vandaag bij de visboer gevraagd om gerookte zalm zonder conserveringsmiddelen en suiker maar thuis aangekomen las ik toch dat er suiker in zit. En hoe zit dat met boterhamworst zoals bijvoorbeelde kipfilet is dat ergens zonder alle troep te krijgen?

Esther

 
Esther,

Ik laat bij de slagers van de Groene Weg altijd kalkoenrollade maken zonder zouten en specerijen. Het vlees wordt in een oven gebakken zonder toegevoegde boter of vet. Je zit wel gelijk vast aan een kilo of 2. Maar die wordt op verzoek keurig netjes gesneden op vleeswarendikte en per 100 gram verpakt.

De kans is groot dat ze dit met kip ook kunnen doen.

Manon

 
Ik koop sinds kort heerlijke worst van Lombok (Schalkhaar) op de markt in A'dam, geen toevoegingen, en dat is inderdaad best zeldzaam. Heerlijke geitenworst, ik zal morgen eens kijken voor rookworsten ik denk dat ze die wel hebben.

 
Mike, die voegen we zelf toe als we het eten. Net als zwarte peper en keltisch zeezout. Maar zo lopen we geen risico dat de slager de verkeerde soort olie of boter gebruikt.

Manon

 
Lombok heeft vanaf volgende maand weer rookworsten, zelf gerookt zonder toevoegingen.

Varken, rund en wellicht lam.

 
@ Thijs,

Wat goed dat het iig mogelijk is gezonde rookworsten te krijgen! Maar als Rotterdamse is Amsterdam helaas geen optie om het te halen (qua afstand);-)

@ Manon,

Ik zat zelf ook al te denken aan rollade en daar plakjes van afsnijden maar fijn om te weten dat het mogelijk is bij de groene weg. Die zit gelukkig ook in Rotterdam.

 
http://thuis.lindenhoff.nl/product/nagelhout-gesneden-511521/

Ik zie dat hier gedroogd vlees te verkrijgen is..maar is gedroogd vlees ook goed om te eten?

 
Beef jerkey, ja hoor, zo deden ze dat vroegah natuurlijk ook, jammer dat ze het niet met Keltisch zeezout doen. Handig om mee te nemen voor onderweg.

 
Oke thx! kan ze mischien de tip geven voor keltisch zeezout?

Lijkt me idd een fijn iets om mee te nemen.

 
De Indianen namen 'Pemmican' mee als ze lange tochten moesten maken, een mengeling van 50% spiervlees en 50% niervet. Ook dit was een gedroogd product.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.510
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan