Wie weet er meer over vitamine B1 = thiamine ivm cvs

Zonne

New member
Na wat speurwerk op internet kwam ik op tekorten aan vitamine B1. Dit heeft allerlei gevolgen voor je lichaam. Er zijn klachten mogelijk waaronder vermoeidheid, depressiviteit, angsten, vocht vasthouden, brain fog, rusteloze benen etc etc.

Wie weet hier meer over ?
Ik begreep dat B1 vooral in brood ( granen ) en varkensvlees zit. Twee producten die ik niet eet. Maar of je dan gelijk een tekort hebt ?

Alleen..... misschien toch het proberen waard om te kijken of het meer energie geeft...
Verder las ik ook dat er diverse vormen zijn van thiamine. Maar welke is dan de beste ?

p.s. vitamine B1 en B2 zijn trouwens van belang voor de vertering van oa koolhydraten, maar ook van vetten en eiwitten. Ik geloof omdat de 2 B vitamines van belang zijn voor de aanmaak van maagzuur.
 
Ik zou het eerder zoeken in b12. Waarom denk je alleen aan B1 en B2?

B12 zorgt ook voor vertering van vetten en koolhydraten. Alle B vitaminen werken met elkaar samen.
 
Hoi Binc !
Mijn B12 is goed.
Vitamine B1 is dus ook een energieleverancier. In een topic mbt chronische vermoeidheid waren een aantal mensen die het geprobeerd hadden er behoorlijk positief over. Wel in combi met B2 oa omdat B2 weer zorgt voor een betere opname.

B1 wordt trouwens ook veel gebruikt voor polyneuropathie bij mensen met diabetes en ook bij rusteloze benen ( omdat B1 helpt bij de vertering = minder melkzuur = geen rusteloze benen, heel kort gezegd )
 
Hoi Zonne

Hoe weet je zo zeker dat het goed is? Alleen een bloedmeting b12 is helaas niet voldoende. Je kan alsnog op cel niveau tekort hebben.
 
Ja, dat had ik ook al gelezen. Mijn B12 was de vorige keer hoog, maar dat kan er op duiden dat je lichaam het niet kan benutten ( dat bedoel je toch ?). Maar goed ik heb ook al B12 injecties gehad zonder resultaat in vermoeidheid. Dus nu zoektocht die verder gaat en bij B1 en B2 beland.
 
Of de reden dat het hoog is komt doordat het niet opgenomen word weet ik niet. Het zou logisch zijn. Maar het lijkt mij meer een opname probleem. Persoonlijk denk ik dat je je niet alleen moet richten op b1 en b2.
Misschien proberen de opname van voedingsstoffen te verbeteren?
 
Hier trouwens een link naar een forum mbt cvs en B1 : http://forums.phoenixrising.me/index.php?threads/significant-improvement-story-focus-on-thiamine-deficiency.24059/
 
Opname van voedingsstoffen kan je verbeteren met oa B2 ( omdat je daardoor meer maagzuur aanmaakt ) !
 
Dat word wel gezegd ja. Maar dan moet je wel eerst in staat zijn om ook op te nemen. Wanneer dat niet lukt zul je ook niet meer maagzuur aan maken. Misschien is betaine hcl dan een oplossing. Ik heb jaren b12 injecties gehad. Wekelijks. De juiste variant. Dus de methyl. Maar nog nam ik geen voeding op. Nog bleef ik diarree houden. Mijn bloedwaarden voor b12 waren wel torenhoog.
 
En vergeet foliumzuur niet. Die speelt ook een belangrijke rol.
 
Dank je wel voor de link Binc. Maar daar staat weinig in over vitamine B1 zo snel even te zien ?!
 
Maar Binc mijn B12 was dus hoog EN ik heb al eerder B12 injecties gehad zonder resultaat. Dus B12 laat ik nu even voor wat het is.
Op het forum wat ik hierboven noemde zijn dus veel mensen die energie krijgen van B1.
 
Hoi Zonne

Dat begreep ik idd van je. Alleen zoals gezegd, alleen een b12 bepaling in bloed is echt niet voldoende. Bij b12 injecties zijn de b12 waarden altijd hoog. Een betere indicatie is mma. Wanneer deze verhoogd is dan kan je bijna wel uit gaan van b12 tekort. Maar niet alleen op basis van b12. Bovendien heb je het hele spectrum nodig aan btjes.
Vivianne die hier ook altijd op het forum was weet er nog meer over. Maar ik zie haar helaas nooit meer. Tuurlijk kan je b1 nemen. Maar de rest is ook belangrijk.
Hoge b12 waarden in bloed zijn echt niks zeggend. En al helemaal niet na toe dienen van injecties.

Welke injectie kreeg je eigenlijk? Ik denk de hydrocobamine?
Er zijn betere injecties op de markt die het lichaam beter op kan nemen zoals, methylcobalamine injecties en adenosylcobalamine injecties.

Succes! Ik ben benieuwd hoe het gaat op de B1.
 
Ik ben nog niet begonnen met B1, ik wil er eerst meer over weten ! Vandaar de vraag hier. Je hebt ook weer verschillende vormen B1, net zoals bij B12.

Ik kreeg methylcobalamine injecties, heel hoog gedoseeerd. Bloed is een jaar na de laatste injectie gecontroleerd en was toen hoog. Had dus niets meer met de injecties te maken.
Maar genoeg nu over B12.
Heel graag wil ik meer weten over B1 en B2 !!
 
Dan nog zou dat kunnen betekenen dat je weefsels de b12 niet opnemen en de waarde hoog blijft.

Als je echt meer info wilt over de b1 en b2 denk ik dat je je toch aan kunt melden op het forum van stichting b12 tekort, aangezien ze daar ook meer weten over alle andere btjes.
Zelf heb ik daar jaren terug nog gezeten. Heb er zelfs een vriendin aan over gehouden die moderator is daar en bij mij in de buurt woont. Het kan nooit kwaad toch om daar ook info te vergaren? Het gaat ook daar niet alleen over b12 maar ook de rest.
 
Je kunt wel tekorten laten testen overigens als je dat zou willen.

https://bloedwaardentest.nl/vitamine-b1-tekort?-vitamine-b1-thiamine-difosfaat/

https://bloedwaardentest.nl/vitamine-b2-riboflavine-/
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan