Wie weet een lekker recept voor niertjes

G

Guest

Guest
wie weet een lekker recept voor niertjes? Ik heb in Frankrijk tijdens mijn vakantie niertjes gekocht. Heb ze nu ontdooit en wil morgen niertjes klaarmaken. Weet eigenlijk niet hoe dat moet want ik heb ze nog nooit gegeten. Dus heel spannend.....

 
@Pike,

Dank je wel. Heb het recept gelezen en het klinkt inderdaad goed. Denk dat ik dit dus morgen maar ga maken. Nog ff naar de supermarkt voor de crème fraiche en dan kunnen we helemaal los gaan in de keuken. Ik heb wel varkensniertjes maar dat zal wel niet veel uitmaken.

Ik zal het je laten weten hoe het smaakt.....!!!!

 
Annes,

Je moet de niertjes eerst heel goed 'schoonspoelen':

http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?6349

Quote:
Hoezo, het vijfde kwartier?

Heel lang geleden werd in Rome het vlees van geslachte dieren op de volgende manier verdeeld: het eerste kwartier was voor de adel, het tweede kwartier was voor de kerk, het derde kwartier was voor de bourgeoisie en het vierde en laatste kwartier was voor de soldaten. Het proletariaat kon zich enkel maar de ingewanden en slachtafval – het vijfde kwartier – veroorloven. De arbeiders in de slachthuizen werden trouwens in slachtafval betaald.

Met slachtafval en dus ook niertjes is het zwart of wit: you love it or you hate it. De beste en fijnste nieren zijn natuurlijk kalfsnieren en verder ook nog lamsnieren. Maar toch heb ik een voorliefde voor varkensnieren. Maar, ze moeten zeer vers zijn en je moet ze goed kuisen om de, zoals James Joyce het zo mooi omschrijft “the fine tang of faintly scented urine” – indringende en sterke geur – kwijt te raken.

We gaan daarom de nieren eerst goed onder koud water spoelen. Dan gaan we ze een paar keer wassen in water met zout of een beetje azijn, eigenlijk tot het water niet meer kleurt. Snij de niertjes in de lengte middendoor. Alles wat van binnen wit is, snijden we met een scherp mes weg. Je stukken nier zijn nu helemaal proper en ruiken niet meer en zijn dus gebruiksklaar.



http://www.nullammicrowaveum.com/2012/03/24/het-vijfde-kwartier-gebakken-varkensniertjes/

 
@Pike,

Dank je wel Pike. Ik lees nu net dit bericht. Heb de niertjes nog in de diepvries, in verband met de parasieten. Las hier op de site dat ze er 2 weken in moeten. Dus je recept ga ik over een week uitproberen. Heel hartelijk dank voor de info over het spoelen. Als ik dit niet had gelezen had ik dit ook niet gedaan en waren waarschijnlijk de niertjes in de prullenbak beland. Je houdt van me tegoed hoe bovenstaand recept is bevallen.

 
Ik eet vaak nier en spoel de nieren nooit. Het smaakt me uitstekend.

Ik snij de nier in stukjes en doe ze in de koekepan. even laten bakken, een paar geklutste eieren erover gieten en je krijgt een heerlijke omelet.

 
Quote:
Ik heb ook nier in de diepvries en wil graag dit recept gaan gebruiken:

http://www.pepescookingplace.com/apps/blog/show/19442168-niertjes-in-mosterdsaus

Geen idee hoe het smaakt maar het klinkt goed..

Welk recept je ook gaat gebruiken, ik ben wel benieuwd naar het resultaat.



Ik heb net niertjes gegeten klaargemaakt volgens bovenstaand recept. Smaakte uitstekend!

Ik heb ze wel een paar keer gespoeld en daarna een uurtje in een bakje water laten staan.

 
@ gerard,

Kijk daar hou ik nu van.Niet veel poespas.Kippelever en hart ,hup de oven in en dan iedere dag onder de salade.

 
@pike,

kwam dit nog tegen over het schoonmaken van nieren;

Handeling 1: Schoonmaken

Verwijder het buitenste vlies van alle niertjes met een scherp, puntig mes. Snijd de runder- of varkensnieren in de lengte doormidden en verwijder de witte kern en het overtollige vet met een scherp mes; dit is niet nodig voor lams- of kalfsniertjes. Het vet dat de nier omringt, moet voor een later gebruik bewaard worden; dit is het niervet, het beste van alle vetten.

Handeling 2: Weken

Runder- en varkensnieren moeten 1 uur geweekt worden in zuur gemaakt water (1 el citroensap of azijn per 2 koppen water) of in karnemelk. Kalfs- en lamsnieren nooit weken, omdat ze de neiging hebben te veel water op te nemen, hetgeen ten koste zou gaan van hun nogal tere consistentie en zachte smaak. Niertjes van nuchtere kalveren, die overigens veelal ten onrechte als gewone kalfsniertjes verkocht worden, moeten daarentegen WEL geweekt worden, omdat het binnenste nog zeer zacht is; dit wordt pas steviger wanneer het kalf gespeend is. Giet de niertjes af en maak ze droog voor je met het recept begint (tenzij de volgende handeling koken is). Bovendien kun je zout in runder- of varkensnieren wrijven om de scherpe geur nog verder weg te krijgen. Spoel ze daarna goed af.

Handeling 3: Koken

Kook varkens- of rundernieren precies 1 minuut om het overtollige bloed en aanhangende delen te verwijderen. Doe eventueel 1 el citroensap bij het water. Kook niet langer dan 1 minuut. Dit voorkoken is zeker aan te bevelen in veel Chinese recepten, omdat de saus dan helderder wordt na het bakken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.518
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan