Wie is hier de echte oliebol?

ruud

New member
Mijn antwoord bij voorbaat: de schrijver van onderstaand artikel: Wim Kohler genaamd.

Vraag ter overdenking bij onderstaand artikel: wat is eigenlijk erger: transvet in de oliebollen, het witte geraffineerde gutenbevattende tarwemeel in de oliebol of de suiker op de oliebollen?

Trouwens ik vroeg me ook af of in dit artikel fructose niet ten onrechte op 1 lijn wordt gesteld met glucose-fructosestroop.

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/30...ansjes-en-champagne-hoe-gevaarlijk-is-suiker/

Quote:
Oliebollen, de laatste kerstkransjes en champagne – hoe gevaarlijk is suiker?

Oliebollen en poedersuiker bevatten, net als bijna alle zoete etenswaren en dranken, fructose. Te veel fructose is giftig, stelt de Amerikaanse professor Robert H. Lustig. Foto Bert Spiertz / Hollandse Hoogte

door Niels Posthumus

Wetenschap

De Amerikaanse professor Robert H. Lustig schrijft op de website van Time magazine dat suiker, en vooral één bepaalde vorm daarvan, in feite puur vergif is. Hij ontrafelt vijf hardnekkige mythes over wat wij de komende dagen bijna allemaal over onze oliebollen zullen strooien.

Volgens Lustig is met name fructose in hoge dosis puur vergif. En dat is problematisch, want nogal wat voedingsmiddelen en (fris)dranken bevatten deze vorm van suiker. Onder meer: veel soorten champagne, poedersuiker, oliebollen en de laatste chocolade kerstkransjes die je over hebt. Het zit eigenlijk in bijna alles wat zoet is. En vooral: in bijna alles wat zoet is gemaakt.

In dit proces is vooral glucose-fructosestroop populair, omdat zij veel zoeter is dan andere zoetmakers. Bovendien is ze goedkoper te produceren en kan glucose-fructosestroop langer worden bewaard.

Professor Lustig is al behoorlijk wat jaren bezig met zijn kruistocht tegen het gebruik van fructose in voedingsmiddelen. Zijn toespraak over dit onderwerp uit 2009 is inmiddels al drie miljoen keren bekeken op YouTube. Op de website van Time herhaalt hij zijn betoog nog eens puntig.

De toespraak van professor Robert H. Lustig over de gevaren van suiker:

Vijf hardnekkige onwaarheden over suiker

Er bestaan nogal wat misverstanden over suiker, stelt Lustig. De belangrijkste mythes op een rij:

Een calorie is een calorie. Niet waar, zegt Lustig. De suikers glucose, galactose en fructose hebben weliswaar alle drie dezelfde energiewaarde, maar waar glucose en galactose (dat in de lever vrij snel omgezet wordt in glucose) veelal vet buiten de organen vormen, doet Fructose dat niet. Fructose vormt zich snel om tot levervet. Dat is ongezond. Redacteur gezondheidsorg Wim Köhler stelde eerder dit jaar in NRC Handelsblad:

Steeds meer onderzoek laat zien dat vooral te veel fructose giftig is voor de lever en chronische ziekten kan veroorzaken. Hoge bloeddruk, pancreasontsteking, hartinfarct, vetzucht en de voorstadia van ouderdomsdiabetes staan in het onheilspellende rijtje.

Fructose wordt in het lichaam omgezet in glucose. Nee, stelt Lustig, dat gebeurt alleen als je een sterk tekort hebt aan energie. Pas dan, op het allerlaatste moment, wordt de fructose in je lichaam aangeboord. Dat is bijvoorbeeld het geval bij marathonlopers. Maar als je geen topsporter bent, heeft je lichaam bijna nooit een dergelijk energietekort. Dus blijft het levervet bij normale stervelingen gewoon zitten waar het zit: in de lever.

Mensen kunnen hun suikerbehoefte eenvoudig terugschroeven. Ook niet waar, schrijft Lustig. Suiker is namelijk (licht) verslavend. En zoals met bijna elke drugs treedt bij geregeld gebruik gewenning op en vraagt het lichaam om steeds meer voor eenzelfde gevoel van bevrediging. Overmatige fructose wordt door het lichaam dan ook daadwerkelijk op eenzelfde manier behandeld als alcohol, stelde NRC-redacteur Köhler eerder dit jaar.

Fructose-siroop (in bijvoorbeeld frisdrank) is nog slechter dan gewone kristalsuiker (en dus ook poedersuiker). Evenmin waar volgens Lustig. Tenminste: het is nooit bewezen. De poedersuiker op je oliebollen lijkt vooralsnog dus even ongezond als de suiker in Coca-Cola. Al zit in een glas Coca-Cola wel veel meer suiker dan dat je over een oliebol strooit.

Fructose is een natuurlijk bestanddeel en zit bijvoorbeeld ook in fruit. Dat kan dus niet giftig zijn. In fruit zit echter maar weinig fructose, legt Lustig uit. En wat in een kleine dosis níet giftig is, kan dat in grote mate wel zijn. Denk bijvoorbeeld aan Vitamine D. Dat is in grote hoeveelheden eveneens giftig. Het verschil met suiker is dat Vitamine D niet verslavend werkt en dat het niet in veel te grote hoeveelheden in ons voedsel is verwerkt. Die ellendige fructose dus wel.

Suiker-inname moet met twee derde omlaag

De beste manier om je fructose-inname te matigen, is door minder cola en andere frisdranken te drinken. Dat zijn de grootste boosdoeners. En uiteraard om überhaupt minder suiker te nuttigen. Fors minder zelfs.

De Amerikaanse hartstichting adviseert om de gemiddelde suiker-inname van een volwassene maar liefst met twee derde omlaag te brengen.

Wees dus iets spaarzamer met de poedersuiker en oliebollen dit jaar. Zorg dat je niet door blijft eten als je vol zit, adviseerde Köhler de echte zoetekauw al in februari dit jaar. En langzaam eten, met pauzes, werkt ook.

Dus neem slechts één oliebol per keer, niet direct bij binnenkomst op je Nieuwjaarsfeest een heel bord vol. Zeker als gezonder leven één van je goede voornemens voor 2013 is.

Lees in de digitale editie van NRC Handelsblad het artikel Fructose is net zo slecht als alcohol dat Wim Köhler eerder dit jaar schreef over suiker.


 
Voor de kinderen willen we dit jaar "gezonde" oliebollen maken (met boekweitmeel)

Nu zitten we met de vraag waar we dit het beste in kunnen bakken.

kokosolie word voor ons een beetje een te dure grap.

Nu zitten we te denken aan

Ossenwit om in te bakken..

Of olijfolie extra vierge. (had gelezen dat Mike zei dat deze vorm wel tot hoge verhitting mag in tegenstelling wat op de verpakking staat ?:) )

Wat raden jullie aan?

 
NIET in extra vergine olijfolie frituren! De temperatuur is simpelweg te hoog en de olie zal verbranden. Alle verzadigde vetten zijn goed, dus: kokosolie en alle dierlijke vetten (m.u.v. boter want die verbrandt ook op die temperatuur, maar ghee kan wel).

Mike

 
Ossewit (het merk ossewit) is lekker, maar niet bio en er zit een antischuimmiddel bij dat niet mooi is, ik weet niet meer wat, ik heb het eens opgezocht. Als ik moet kiezen voor die ene keer zou ik dat misschien toch gebruiken, het kost niet veel en het is wel lekker. Frituren in kokosolie vind ik zelf niet zo lekker. http://shop.wagyu-farm.nl/Webwinkel-Category-737780/Ossewit-%28rundervet%29.html hier kun je ook kant en klaar vet kopen, of het goede kwaliteit is weet ik niet.

 
je kan ook geen oliebollen eten :D :D :D :D

Ik eet lekker een haring met de jaarwisseling blokjes kaas&worst bij de borrel :D

 
Quote:
je kan ook geen oliebollen eten :D

Ik eet lekker een haring met de jaarwisseling blokjes kaas&worst bij de borrel


Ik laat zelfs de borrel staan!!

 
Sja, ik zou ook al die moeite niet doen voor een oliebol maar kinderen willen ook wel eens wat. Ik heb van mn leven nog geen pannenkoeken gebakken voor mezelf, maar voor de kinderen probeer ik al wel eens een kokosmeelpannenkoekachtigiets. Anders worden die dingen ook zo´n geweldige verboden vrucht.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.570
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan