weston price tijdens je vakantie

moestuin

New member
Beste mensen,
ik heb een vraag aan jullie. Ik leef nu inmiddels 2 jaar volgens de WAPF principe. Geen koolhydraten, veel vetten, eiwitten en groenten.

Nu komt er een vraag in me op. Een klein marktonderzoekje zeg maar. Ik wil samen met mijn man gaan emigreren. Wij dromen al sinds wij elkaar kennen over een guesthouse in Maleisie/ Borneo.
Hier willen we op een duurzame manier mensen een verblijf gunnen. Duurzaam in relatie tot mens, natuur en milieu.

Maar ik heb zitten denken: Als jullie op vakantie gaan, zouden jullie dan specifiek zoeken naar een hotel/B&B/ guesthouse wat ook Weston price aanbied?

Ik bedoel, ik kan natuurlijk "simpele" lunch en diner maaltijden aanbieden die WAPF-proof zijn. Is dat iets wat jullie zou aanspreken, zou daar een markt voor zijn?

Ik hoor graag wat jullie van dit idee vinden? tegen de tijd dat het dan zo ver is, zijn jullie van harte welkom :)
 
Leuk idee zeg! Ik denk dat als je het een succes wilt maken, dat het juist noodzakelijk is om je te differentiëren. Wat dat betreft zit je goed. Het is dan vooral belangrijk je initiatief bekend te maken via de juiste kanalen. Als je "breed" gaat adverteren, in plaats van héél specifiek voor mensen van jouw doelgroep (en op plaatsen waar je deze kunt vinden), dat je dan een risico loopt dat je juist niet het gewenste publiek aantrekt. Mensen gooien denk ik niet zomaar uitgerekend in hun vakantie hun dieet om, alleen om te kijken of het iets voor ze is. Misschien zou je kunnen concentreren op degenen die dat al doen en ervoor zorgen dat mensen die vooral nieuwsgierig zijn een alternatief geboden wordt. Desnoods dmv catering en/of een samenwerking met een restaurant in de buurt. Je sluit dan niet de mensen uit die nieuwsgierig zijn, de stap te groot vinden en/of degenen waarbij de ene wel WAPF eet en de ander niet.
Verder heb ik geen idee op welke schaal mensen met WAPF bezig zijn en wat hun spending power is (alleen een ticket naar Azië loopt al in de papieren). Als je 4 kamers hebt is het bovendien heel wat anders dan wanneer je er 16 vol moet krijgen. Ik heb zelf eens een onderzoek gedaan en las toen dat een gemiddelde B&B een bezettingsgraad heeft van slechts zo'n 35%, doorgaans zeer seizoensgebonden. In Frankrijk is sprake van een landelijke gemiddelde bezettingsgraad van 14 weken per jaar. Je kunt daarmee uitrekenen hoeveel bezoekers en hoeveel units je nodig hebt om het rendabel genoeg te maken om van te kunnen leven.
Ik kan niet inschatten in hoeverre dieet voor iemand een doorslaggevende reden zou zijn om voor een bepaalde bestemming te kiezen. Ik heb het gevoel dat het belangrijk is daarnaast ook met andere dingen te profileren die wellicht aanhaken bij WAPF, maar wel specifiek zijn voor de regio waar je voor kiest. Excursies naar leveranciers, lokale culinaire specialiteiten introduceren die binnen WAPF passen, gasten betrekken bij duurzame projecten ter plaatse etc etc. Wat zijn verder de kenmerken, wensen en behoeften van WAPF-mensen, waar je op kunt inspelen? Alles staat of valt denk ik met de mate waarop je daarop kunt inspelen.

Inderdaad een niche markt, maar daar kan ook juist je kracht liggen.
 
Mooi idee, moestuin!
Als ik op vakantie ga, dan zou ik kijken of het hotel/B&B of restaurants in de buurt biologische, lokale producten aanbieden, zodat ik zelf een Weston Price-achtige maaltijd kan samenstellen.

Dus misschien dat je het kan neerzetten als een biologisch menu met als 'subtitel' WAPF-proof. De term WAPF is niet wijdverbreid bekend, dus zou ook onduidelijkheid kunnen geven als alleen WAPF vermeld zou zijn.

Mark
 
Moestuin,

Mensen die WAPF echt snappen komen tijdens hun vakantie waarschijnlijk al prima aan hun trekken. Zo lang je gerechten eet die traditioneel met een bepaalde streek verbonden zijn ben je namelijk al een heel eind. Het kan dat bepaalde details niet zijn zoals je zou willen, maar misschien is dat ook niet iets om tijdens je vakantie druk over te maken.

Tijdens je vakantie in Engeland eet je een full English breakfast. In Frankrijk zit in ieder dorp een bakker die nog echt brood verkoopt en een restaurant waar je klassieke stoofgerechten kan bestellen. In Azie heb je heerlijke curry's en kokosnoten en fruit dat rijp aan de bomen hangt. Iedere plek waar je maar heen kan gaan heeft goede dingen. Ik zou zelf dan ook nooit specifiek zoeken naar een B&B waar ik specifiek WAPF-proof eten krijg.
 
Ik zou het woord WAPF niet eens gebruiken, maar 'grootmoeders keuken' en het lokale/regionale karakter van de leveranciers benadrukken, liefst met naam en toenaam vermeld. Daar komen WAPF'ers ook op af!

Mike
 
Hoi moestuin,

Het spreekt mij absoluut aan, ik reis niet zo maar meer de wereld af, omdat ik het niet meer trek op het eten wat er aangeboden wordt.
Ik zou dolgraag naar Loas willen, kunnen jullie daar niet iets gaan beginnen :-)

Ik zou op een plek gaan zitten waar veel reizigers op af komen en waar je gemakkelijk aan je spullen kunt komen. Bali is zo'n plek, maar Tenerife bijvoorbeeld ook, maar dat is geen Maleisië...en de laatste keer dat ik daar was schrok ik van de achteloosheid van veel van de bewoners en de touristen.

Succes en houd ons op de hoogte!
 
Wat een goed initiatief! Ik denk idd ook zo lokaal en vers mogelijk en dan binnen de richtlijnen van wapf en zo moeilijk is dat niet, daar eten de mensen meestal al vaak puur toch.

Ik ga binnenkort een 1,5 week naar istanbul, dat is pas lastig. nou ben benieuwd wat ik daar kan eten zeg. Al die deeg dingen vallen natuurlijk al af. Gelukkig wordt er in Turkije best veel vlees gegeten. Alleen wat moet ik daar nou ontbijten?? Als ik nou eieren mocht was het al een stuk makkelijk maar helaas daar moet ik dan weer intolerant voor zijn grrr. En ook geen yoghurt e.d vd koe, best moeilijk zo.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan