Weston Price en voortschrijdend inzicht

Webmaster

New member
Regelmatig krijg ik hier te horen dat ik afwijk van het gedachtengoed van Price als ik me minder positief uitdruk over bijv. nachtschades en granen. Ter verdediging voer ik dan altijd aan dat we als moderne mensen een verregaande staat van degeneratie kennen (waarvoor Price nota bene waarschuwde!) en dat er nieuwe wetenschappelijke inzichten zijn, die zonder twijfel ook Price zelf op andere gedachten hadden gebracht als hij nog had geleefd om dit mee te maken.

Waar we zeer voor moeten waken is sektarisch denken. Het boek van Price is geen bijbel, wel is het m.i. de allerbeste voedingsstudie die ooit is verricht. Zelfs de Amerikaanse WAPF bouwt voort op het gedachtengoed van Price en dat is m.i. een zeer goed en gezond verschijnsel. In de biologisch-dynamische en antroposofische wereld zie je wel veel sektarisme terug, zo van: als Steiner het niet goed vond, deugt het niet. Ook Steiner had ongetwijfeld juist verdere ontwikkeling van zijn gedachtengoed toegejuicht, evenals Price dat had gedaan, daarvan ben ik overtuigd.

In dit kader is het verhelderend om onderstaand artikel te lezen van Dr Lawrence Wilson:

http://drlwilson.com/ARTICLES/PRICE.htm

Ik ben het niet met alles eens wat hij beweert, maar ik kan me in grote lijnen zeer vinden in zijn betoog. Deze artikelen van Wilson, waarin hij een moderne update geeft aan macrobiotiek en yoga, vind ik eveneens realistisch, praktisch en anti-dogmatisch/sektarisch:

http://www.drlwilson.com/ARTICLES/MACROBIOTICS.HTM

http://www.drlwilson.com/ARTICLES/YOGA.HTM

Mike

 
Ik heb het eerste artikel gelezen, interessant inderdaad en ik kan me ook wel vinden in zijn overtuigingen. Toch laat dit ook weer zien, zoals ik ook al in een ander topic benoemde, dat er ontzettend veel wordt beweerd en dat dat het erg lastig maakt om te bepalen wat wel en niet goed is. Hij is bijvoorbeeld niet zo'n fan van rauwe melk in grotere hoeveelheden, gefermenteerde producten vindt hij ook maar zo-zo. Als je noten eet, dan is weken niet goed omdat het meer yin wordt. Honing raadt hij af. Dat gebruik ik juist o.a. als koolhydraatbron. Kokos- en palmolie met mate gebruiken, etc.

Hij bekijkt het vooral vanuit een yin-yang principe. Daar kijk ik eigenlijk niet naar. Bovendien zou je yin voedsel ook meer yang kunnen maken, door bijvoorbeeld het toevoegen van warme specerijen zoals gember, of inderdaad verhitten zoals hij benoemt.

Meer sardientjes eten vind ik eigenlijk wel een goede, ik zou sowieso wel meer vis moeten eten. Ik haal er dus inderdaad ook goede dingen uit, maar het is filteren waar ik wel en niet iets mee kan.

 
Ik ben het helemaal met je eens Mike!

Quote:
Het boek van Price is geen bijbel, wel is het m.i. de allerbeste voedingsstudie die ooit is verricht.


Zoiets kan ik heel goed slikken. En inderdaad stuit je in antroposofische kringen niet zelden op: 'Zo heeft Steiner het gezegd.' of 'Als Steiner er niks over geschreven heeft, dan zal het ook wel niet zo kunnen zijn.' Erg jammer, want Steiner schijnt juist ook gezegd te hebben dat het zo belangrijk is om je beelden en ideeën dynamisch te houden. Misschien wisten Indianen daarom wel hun overgeërfde wijsheid levend te houden, bedenk ik me nu. Bij vele volkeren mocht er immers niet meer over de doden gesproken worden; hun namen mochten niet meer genoemd worden. Zo voorkom je misschien wel dat 'oude heiligen' op een voetstuk komen te staan.

Ik begrijp boselfje ook goed, want als er een gebied waar wetenschappers elkaar gigantisch tegenspreken, dan is de voedingswetenschap. En wie besluit je dan te geloven? Er zullen wellicht frauduleuze onderzoekers rondlopen, maar er zullen er ook zijn die zelf decennialang research en praktijkervaring achter de rug hebben en zeker niet zo maar wat opschrijven. Ik denk ook dat er weinig overtuigender is dan multi-generationeel naar het dieet van volkeren en hun gezondheid te kijken. En verder je gezond-boeren verstand gebruiken, je intuïtieve levensgevoel afchecken en vooral ook zelf voelen hoe bepaalde voeding door je lichaam ontvangen wordt.

 
Hoi Mike,

Waar ben je het niet mee eens dan met Dr Wilson?

 
Ik heb niet zoveel problemen met de consumptie van rundvlees als Wilson en ben geen fan van wit vlees, zoals kip en kalkoen. Het vermijden van gefermenteerde voedingsmiddelen vind ik zelfs onzinnig. Wat betreft vis kun je nog steeds kleinere vette visjes eten (sprot, spiering, sardientjes). Gek genoeg vindt Wilson sardientjes dan weer wel goed. Zijn probleem met levertraan zie ik evenmin en ook begrijp ik niet waarom noten, granen en zaden niet geweekt zouden moeten worden. Sowieso heb ik problemen met zijn yin-yang-visie. Zijn antipathie tegen kokos- en palmolie is hierop gebaseerd en daar kan ik echt niks mee. Rauwe melkconsumptie beperken tot een half glas glas per dag? Dat stop ik in een holle kies!

Mike

 
Ik ga trouwens een stuk mee in het betoog over yoga.

Zelf heb ik een jaar een professionele raja yoga opleiding gevolgd. Gebaseerd op de oudste yoga geschriften van Patanjali. De fysieke houdingen waren daar 1 onderdeel van de 8 stappen.

De eerste 2 stappen waren morele principes (yamas / niyamas) zoals waarachtihgeid, geweldloosheid, soberheid, tevredenheid etc.

Met het uitvoeren van de houdingen was de eerste vereiste. Niet schaden- geweldloosheid. Zodra je harstlag omhoog ging/ of je ging forceren of je ging trillen moest je minimaal 1 minuut in de likkhouding gaan liggen. (slapen moet ook in de lijkhouding).

De meester liep ook continue door de leerlingen heen om houdingen te corrigeren.

Yoga heeft tot doel je mannelijke energie envrouwelijke energie in evenwicht te brengen (waardoor uiteindelijk) je zintuigen vele malen sterker worden. Het werkt ook bijzonder aardend. Er zijn heel wat simpele oefeningen die bijzonder groots effect hebben.

De gebedshouding die moslims gebruiken heeft tot doel om te aarden. Met je hoofd op de grond doet simpelweg heel wat gedachtes weg stromen in de aarde. Als je niet kan slapen door allerlei gedachtes kun je deze oefening ook doen.

Mits goed uitgevoerd is yoga bijzonder helend en verrijkend. Wat op de meeste sportscholen wordt gedaan en yoga schooltjes is inderdaad schadelijk.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.777
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan