Weston A. Price en voeding

Ufo

New member
Hoe dacht Weston Price over rijst?

Volgens deze pagina: www.fonteine.com/weston_price.html beschouwde hij witte rijst als gevaarlijke voeding. Is dat ook zo? Heeft hij dat werkelijk geschreven? En dacht hij dan anders over zilvervliesrijst?

Ik zie daar nog een paar vreemde zaken staan:

Volgens Weston Price mogen we geen aspartaam consumeren en geen magnetron gebruiken.

Beide bestonden volgens mij nog niet, toen hij zijn boek schreef...

 
Price was een voorstander van volle granen. Hij noemt regelmatig witte rijst als een fout voedingsmiddel inderdaad. Helaas was Price echter niet op de hoogte van de nadelen verbonden aan fytinezuur. Magnetrons en aspartaam bestonden niet in zijn tijd, dus dat gedeelte is onzin. Wel zou hij het afgekeurd hebben als ze wel zouden hebben bestaan.

Mike

 
Ja. Volkoren rijst wel want het zit in het vlies. Witte rijst niet, want daar is het vlies van verwijderd. Een treffend citaat van Ramiel Nagel uit Cure Tooth Decay:

Quote:
Eén persoon, die voorheen gezond was, overleed binnen één jaar bijna aan scheurbuik, als gevolg van een streng macrobiotisch dieet. Haar voeding bestond hoofdzakelijk uit volle, bruine rijst en andere versgemalen, volle granen.


Mike

 
Dus ook rijst een nacht laten weken als je dit wilt eten...

 
Of gewoon witte rijst eten. Je moet zetmeeelrijke koolhydraten niet zien als een relevante bron van voedingsstoffen. Die haal je wel uit dierlijke voeding en uit groenten. Er bestaan geen essentiele koolhydraten, wel essentiele aminozuren en vetzuren. Vetten en eiwitten dus.

Mike

 
Maar is witte rijst dan niet 'leeg', zoals witmeel, zodat het mineralen aan je ontrekt?

 
Als je rijst niet meer ziet als een relevante bron van voedingsstoffen, zoals Mike zegt, dan maakt het niet uit. Je eet dit dan dus gewoon voor de smaak of de vulling. En dan maakt het niet uit of het wit is, mits je dit aanvult met veel vet en wat groente.

 
Zelfs die vezels zijn niet interessant. Menigeen hier heeft 100 gr. koolhydraten per dag nodig. Die kun je dus zonder kopzorgen verkrijgen uit 100 gr. witte rijst. Dan hoef je niets te weken en heb je de rijst binnen 15 min. gekookt. Witte basmatirijst is mijn favoriet, maar ik eet eigenlijk nog nauwelijks rijst.

Mike

 
Volgens Mike zijn vezels niet een duurzame oplossing voor een betere stoelgang. Dan kan je beter voor probiotica gaan. Lege calorieën zoals witte rijst moeten ook verteerd worden. Dit kost vitamines, mineralen en enzymen. Als je de kortstondige energie die koolhydraten je geven kunt missen, zou ik mezelf de belasting van de vertering zo veel mogelijk besparen...

Als je dan rijst eet, dan zou ik voor volle rijst gaan en die fytinezuurarm maken.

Wat ik ook kan aanraden is om rijst eerst in bv olijfolie een paar minuten te bakken en dan water erbij te doen. Het eindresultaat is een heerlijk vette rijst!

 
@Mike,

Ik meen me te herinneren dat je ooit eens geschreven of gezegd heb dat een 1/2 appel ook genoeg koolhydraten levert voor 1 persoon per dag. Klopt dat. Uiteraard dan wel een zure appel, daar moeten we dan maar even doorheen bijten. :wink:

 
Zo gruwelijk veel koolhydraten zitten er niet eens in een appel, laat staan een zure en daar nog de helft van.

Zie koolhydraatpercentages in deze topic.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.490
Berichten
511.943
Leden
8.642
Nieuwste lid
Davidbrownm05
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan