Welke voeding kun je eten als je last hebt van je nieren/lever/gewrichten?

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
Ik was vrijdagavond bij een lezing/kennisvond met Mike. Daar maakte hij,aan het eind van de avond, een opmerking hierover die mij is bijgebleven. Ik hoop dat hij er hier wat meer over wil vertellen.

Hij zei dus dat onze voorouders het wel wisten: als je last hebt van je nieren eet je nieren, als je last hebt van je lever eet je lever, als je last hebt van je gwrichten: botten, bouillon ervan dus.

Er zat een leuk stel naast mij, wat ouder stel, de man vroeg toen: en als ik wat intelligenter wil worden:

Mike meteen: hersenen dus :D

 
Volgens mij is het ook vanuit deze filosofie dat kanibalen doen wat ze doen. Omdat volgens hen de mens ook bovenaan de voedselketen staat en dus de meest pure vorm van zowel spiritueel als fysieke voeding zouden zijn. Hoe meer men zich hiervan te goed deed hoe meer men hiervan zich verder zou ontwikkelen. In onze ogen misschien krom en volgens mij is het ook bewezen dat zulke voeding op lange termijn niet goed is. Toch is er wel wat voor te zeggen dat die primitieve volkeren heel erg bezig zijn met voeding in relatie met ontwikkeling zowel fysiek als spiritueel. Ik heb het boek van Weston Price ingekeken, maar nog niet helemaal gelezen. Dus vergeef me als ik het mis heb.

 
Mike schrijft het volgende in zijn nieuwste gesloten topic, spiritualiteit, met beide benen op de grond:

Quote:
De natuurvolkeren snapten dat het allebei heel goed samenkon. Dat je een zelfbewustzijn mag hebben, maar tegelijkertijd onderdeel uitmaakt van het collectief, het geheel, de stam, de samen-leving. Maar dan moeten we wel uit onze kop stappen en 'aardig' (verwijzing naar de moeder) worden. We mooeten 'aarden' en 'gronden', terug naar de moeder dus. Daarvoor zullen we ook 'aards' voedsel moeten eten en dus juist niet met ons hoofd in de wolken gaan zitten door de veganist uit te hangen. We moeten vetten eten. En eiwitten. En cholesterol. Van dieren!


 
Ik denk dat ik wel last heb van mijn lever, maar ik lust echt geen lever. En niertjes of hart en hersenen ook niet. Dat zal ik niet meer eten.

Is het voldoende als je je eiwitten uit vlees of/en vis haalt?

Ik eet geen zuivel en geen eieren namelijk.

 
Het ging mij om de opmerking, dat mensen vroeger, intuitief?, wisten wat ze moesten eten als ze ergens last van hadden.

Ik denk dat Mike beter weet of je op deze manier genoeg verzadigd vet binnen krijgt. Waarom lust je absuluut geen orgaanvlees? Is dit associatie met vroeger?

Ken je de verschillende bereidingswijzes?

Verdraag je geen rauwe melk of ken je dit nog niet?

En wat is de reden dat je geen eieren eet?

 
Ik eet geen melk en eieren omdat ik dus intolerant ben voor melkeiwitten en ook voor eieren (ook kippe en eende eieren enz)

De substantie van orgaan vlees vind ik niet fijn, de smaak te sterk. Ook als het gekruid is.

Vroeger at ik wel eens lever, totdat iemand het een keer te rauw liet. Gatver sinds die tijd krijg ik ook lever niet meer weg.

 
Ik scoorde superhoog op alles van het ei, echt superhoog. Ik eet dit nu weer vrijwel dagelijks, soms bevalt het wel beter het eiwit weg te laten, dus alleen de dooiers te eten.

Erg jammer van de lever, ik ben er gek op. Kippelevertjes kun je ook eerst koken, en dan kort bakken. Ik wentel ze in speltbloem ,et zout en peper en bak ze in roomboter. Erg lekker... :D, vind ik.

 
Dirtsa, ik ga zometeen kippelevertjes maken en trek daarmee de stoute schoenen aan.

Ik denk wel dat ik er voor één keer een lekker glaasje (verboden) rode wijn bij ga nemen..

En ik heb mergpijpen gekocht hier bij de biologische boerderij. De soep staat nu lekker te pruttelen.

Eerst een paar uren in water met 2 eetlepels appelazijn gezet. Zo was het toch hé.

Wat ik ook nog heb gemaakt is rijstemelk en die is supergoed gelukt. Mooie dikke romige melk :) Ben ik helemaal blij mee.

Geen pakken meer voor mij.

Sylvia

 
Goed hoor!! Ik hoop vooral dat het erg lekker is en dat je er absoluut geen last van krijgt.

 
Boschje,

Goed bezig! Ik heb gister ook lekker soepje getrokken van kippenpoten. Vandaag waren ze helemaal door en door gaar en heb ik ze in zijn geheel (met botten) geblenderd! Was onverwachts heel lekker! en zo pik ik het merg zeker mee :)

Hoe maak je de rijstemelk?

 
Hoi Ikke, excuses.. voor mijn late reactie. Ik heb gewerkt. (En ga zo lekker slapen, moet morgen ook weer om 5 uur op)

De rijstemelk is nog wat aan de dikke kant, maar kan ik aanlengen met water.

Ik had één deel zilvervlies rijst op acht delen water. Dit heb ik met een kaneelstokje (volgende keer neem ik vanille) zo'n vier uur zachtjes laten koken. Toen in de blender gedaan en voila! Ik had een romige massa.

Graag zou ik het wel wat zoeter hebben, maar ik weet niet goed waarmee dit te doen en wat binnen WP en GAPS geoorloofd is. Ik ben namelijk intolerant voor honing helaas (ben ik dol op)

Als de rijstemelk te dik is, gewoon water bij voegen.

Gaat dat goed, botten in de blender?

Dirsta, de kippenlevers zijn echt goed gegaan. Niet om dagelijks te eten, maar zeker de moeite waard. Het is volgens mij best wel krachtvoer. Wel erg winderig geweest vandaag, (lastig op mijn werk haha) maar ik had een glas wijn op en daar kan dat van zijn.

 
Wat fijn dat de kippelevertjes binnen zijn gebleven, ....behalve dan het gas misschien...vast van de wijn :)

Mike heeft wel eens de tip gegeven van een speciale suiker, kan even niet op de naam komen, maar staat volgens mij bij de handige adressen (in Nijmedgen, misschien is dit een optie? ) Of stevia?

Ik doe de levertjes vaak door quinoa en/of linzen. En dan weer even opbakken in roomboter...mmmmm

 
Mmm klinkt erg lekker. Ga ik zeker ook doen.

De smaak van stevia ben ik niet zo dol op. Ik zal dat andere eens opzoeken.

 
Nee, ik week ze wel een nachtje, gooi het water weg en kook ze. Na het koken bak ik ze dus op, samen met de al gebakken levertjes en eventueel de quinoa.

 
Hoi Ikke, excuses.. voor mijn late reactie. Ik heb gewerkt. (En ga zo lekker slapen, moet morgen ook weer om 5 uur op

geeft niets hoor! Heb ik ook vaak!

Is de rijstemelk dan niet erg KH rijk? ik bedoel dan TE KH rijk? Was dit de eerste keer dat je deze maakte? Lijkt me wel leuk om ook eens te proberen!

De kippenpoten gingen gemakkelijk in de blender, maar ik had zo ook echt bijna 24 uur laten trekken, dus die vielen zowat uit elkaar.

Gek genoeg vond ik het ook best lekker!

 
Ja het was de eerste keer. Ik heb er niet veel van gebruikt. Zou het te koolhydraat rijk zijn denk je? Dat weet ik eigenlijk niet. Goed idee van die botten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan