Welke natuurlijke vorm van vitamine C?

Moondust

New member
Voor o.a. het ondersteunen van de bijnieren wil ik aan mijn smoothies extra vitamine C toevoegen en het liefst in natuurljike vorm i.p.v. syntethisch spul. Ook de vitamine C poedervormen van supplementen spreken me niet zo aan. Ik heb wat natuurlijke vitamine C poeders opgezocht die ik eenvoudig door mijn smoothie kan mikken.

De vraag is welke ik het beste kan nemen de prijs inachtnemende.

Rozenbottel

Rozenbottels zijn een grote bron van vitamine C. Rozenbottels zijn ook een natuurlijke manier van het afweren van vele ziektes en kwalen. Naast vitamine C, E en K bevatten Rozenbottels calcium, citroenzuur, ijzer, niacine, fosfor, tannine, vitaminen A, B1, B2 en P.

250 gram = 15 euro

500 gram = 25 euro

Europese bosbes

Absolute Blauwe Bessen Poeder is afkomstig uit Chili en rijk aan anti-oxidanten, vitaminen, mineralen, eiwitten, aminozuren voedingsvezels.

250 gram = 15 euro

500 gram = 25 euro

Maqui bes

De Maqui bes (aristotelia chilensis) is een paarse bes die groeit onder de ruige omstandigheden in Patagonie, Chili. Het is een heilige plant die vereerd wordt door de Mapuche indianen en wordt gebruik in veel ceremonies die zeer belangrijk zijn in hun leven. De Maqui bes is een goede bron van vitamine A, vitamine C, calcium, ijzer, en kalium. Het heeft ook een van de hoogste waardes in antioxidanten van welk fruit dan ook, volgens de ORAC standaard. Tevens heeft het ook een van de meest brede spectrums van antioxidanten volgens Totaal ORAC. 1 gram poeder is ongeveer 10 gram bessen geweest.

125 gram = 20 euro

250 gram = 35 euro

Acai bes

De açaí-bessen staan de laatste jaren steeds meer in de belangstelling. Het grote aantal antioxidanten en de bijzondere smaak die doet denken aan bosbes, noten en chocolade heeft de vrucht in korte tijd populair gemaakt. Hierdoor zijn in Zuid-Amerika nu ook açaí-plantages in aantal en omvang toegenomen, waar de vrucht tot het begin van de 21e eeuw alleen nog maar voor lokaal gebruik geteeld werd. In de Verenigde Staten is de populariteit sterk gestegen nadat er aandacht aan de açaí werd gegeven door televisiedokter Mehmet Oz (Dr. Oz) in The Oprah Winfrey Show. 1 gram poeder is ongeveer 10 gram bessen geweest.

100 gram = 15 euro

300 gram = 39 euro

Acerola bes

Uit Brazilië komt deze superbes die het meeste vitamine C bevat van alle fruitsoorten. Naast vitamine C bevat het nog veel betacaroteen dat ook in bijvoorbeeld wortelen zit, het lichaam kan hiervan vitamine A maken. De bes is helaas niet vers te koop in Nederland maar wel wordt hij steeds meer in supplementen gebruikt als vervanger van chemische vitamine C. In Amerika kun je terecht voor Acerola in capsule/tablet en poedervorm. 1 gram poeder is ongeveer 10 gram bessen geweest.

500 gram = 45 euro

1000 gram = 80 euro

Zijn er nog andere betere alternatieven? Alle commentaar is welkom.

 
Snap ik Mike, maar ik zoek iets in poedervorm dat ik door mijn smoothies kan mikken. Ascorbylpalmitaatpoeder is slecht verkrijgbaar en de herkomst is vaak onbekend. Rauwe melk gaat er al door. Orgaanvlees ga ik niet aan beginnen voor mijn smoothies. ;-)

 
Je zou niet de eerste en enige zijn die rauwe lever door de smoothie blenderd. En de baby-melk-formule bevat ook rauwe lever.

 
Ik heb rauwe lever door mijn smoothie geblenderd, maar ik ging er echt van over mijn nek. Dat gevecht ga ik niet elke dag aan. ;-)

 
Ik heb 1 keer een stukje lever rauw gegeten, het ging.... net :mrgreen: Maar het behoort tot de mogelijkheden :)

 
Zou het nog wat uitmaken ascorbylpalmitaat van BioVitaal (150 gram voor ong 30 euro) of van AOV (60 gram voor ong 20 euro)?

Ik neig er verder naar om qua wateroplosbare vit C te gaan voor rozenbottel en bosbes. Ze zijn goedkoper en zijn lokaal. Die andere bessen zijn exotisch en zou ik in de natuur in Nederland nooit vinden.

 
In grapefruit zit toch ook heel veel vitamine c? zo'n ding kun je ook uitknijpen en door je smoothie doen.

 
Doe ik al i-lady, maar ik wil mijn lijf tijdelijk een therapeutische 'overdosis' geven. Kijken wat het effect is.

 
Ik ga de door Mike geadviseerde ascorbylpalmitaat proberen. Deze heb ik hier (goedkoopste adres als je 5 stuks neemt) gekocht. Verder heb ik nog rozenbottel- en bosbespoeder besteld. is niet zo duur en kan alleen maar goed zijn om dat door de smoothie te mikken. Ik ga wel zien oe het bevalt. Allen bedankt voor de reacties.

 
Rauwe lever eet ik de laatste tijd erg vaak, deze week bijna elke dag.

Maar nu zei iemand tegen mij dat dat niet gezond is volgens haar,omdat er afvalstoffen en evt medicijn resten in opgeslagen worden volgens haar dan.

Wat vinden jullie hiervan?

Ik eet uiteraard biologische lever.

 
Die vraag heb ik ook gesteld aan een andere webshop robinAlexander, maar nog geen reactie. Zou het wat uitmaken wat de herkomst is? Het maakt de stof toch niet anders? Of denk ik dan te simpel? Er zijn trouwens goedkopere webwinkels voor dit product.

 
@ilovenaturalfats

Ja, die opmerking krijg ik ook van mensen als ik over het eten van lever praat. Het is hetzelfde als met vaccinaties, granen en verzadigde vetten, mensen die niet verder kijken dan hun eigen neus lang is laten zich leiden door de opvatting die door de meeste mensen wordt gedeeld. Gezonde dieren -> gezonde levers. Biologisch is mijns inziens niet synoniem voor gezond, maar allicht beter dan levers uit de intensieve veeteelt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.628
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan