Weinig Libido

Hahaha, maar zo snel zal je dat filmpje niet bekeken kunnen hebben... :mrgreen:

Eerst kijken en luisteren, dan pas oordelen toch...? :roll:

 
Ach, hij moet het zelf maar weten. Kennelijk voelt hij zich er goed bij.

Maar ik zou mijn melk, eieren en vlees niet willen missen.

 
Hij moet het zeker zelf weten. Als na verloop van tijd zijn tanden uit zijn mond vallen, komt hij hopelijk tot andere inzichten. Ik heb recentelijk het werkelijk fantastische boek The Meat Fix gelezen van John Nicholson. Net als Lierre Keth (The Vegetarian Myth) is ook Nicholson langdurig (26 jaar) vegetarier geweest, waarvan het merendeel veganist. Net als Keith sloopte hij zichzelf lichamelijk en geestelijk op dit zeer schadelijke voedingspatroon. En net als Keith komt Nicholson tot de conclusie dat veganisten zich buiten de heilige cyclus van leven en dood willen plaatsen en daarmee in feite hun menselijkheid en hun plaats in deze heilige cyclus ontkennen.

Ufo, weet je nog dat ik beargumenteerde dat er een spirituele kant zit aan vleesconsumptie? Dat de energie van het dier voortleeft in de consument ervan? Dit ontging jou volledig. Twee citaten uit The Meat Fix die ik speciaal voor jou heb vertaald:

Quote:
Het 'onbeschaafde' aspect beviel me: met mijn handen eten, zoals onze voorouders waarschijnlijk dat deden, het vlees van het bot afscheuren, in plaats van beleefd een mes en vork gebruiken. Dat sprak me heel erg aan. Voor de meeste mensen zal het de gewoonste zaak van de wereld zijn, maar voor mij was het tegenovergestelde waar. Het voelde alsof ik één werd met het dier; bijna intiem ermee.

Ik leunde achterover na het eten, terwijl het vet langs mijn kin droop en lachte opnieuw om het plezier dat zulke kleine lamsboutjes me hadden verschaft. Ik bracht een dronk uit op het lammetje dat zijn leven voor mij had gegeven.


Quote:
Ook ben ik van mening dat mijn veranderde voeding me in verbinding heeft gebracht met het verleden, met mijn overgeleverde voedseltradities en me los heeft gekoppeld van de krankzinnige wereld van modern voedsel, die vergeven is van schreeuwende reclameboodschappen en rare ideeën over wat wel of niet natuurlijk is. Ik zie nu in dat ik als vegetariër me er veel te druk om maakte. Alles was een politieke boodschap, alles was een hokje dat moest worden aangevinkt. Nu ik alles tot de essentie heb teruggebracht voelt het bevrijdend en goed om onderdeel uit te maken van een veel oudere traditie van vleesconsumptie. Vroeger wilde ik me van deze traditie losmaken; nu voelt het goed om ermee verbonden te zijn.

En, als ik even een beetje kosmische filosofie op je los mag laten, ik voel me ook verbonden met het wiel des bestaans, met de cirkel van leven en dood waarvan ik me wilde afscheiden als niet-vleeseter. Dit is geen verheerlijking van de dood, maar een natuurlijk onderdeel van het leven. Het voelt ... hoe zal ik het zeggen? Het voelt ... heel.


Ik kan me alleen maar bij deze woorden aansluiten. Misschien moet je eerst geen vlees hebben gegeten om dit zo intens te ervaren, ik weet het niet.

Mike

 
Mike,

Bedankt voor het vertalen.

En ja, misschien moet je eerst een tijd geen vlees gegeten hebben, om die spiritualiteit zo intens te ervaren. Misschien is het ook net als met ontgiften. Je kunt er over lezen, desnoods over lachen, maar pas als je zelf 3 dagen op de pot gezeten hebt en niet meer wist hoe je moest lopen, staan of liggen, vanwege de brandende uitlaat, dan pas weet je wat ontgiften werkelijk is.

Jij bent toch ook heel lang geen vleeseter geweest?

En kwamen toen bij jou dan de tanden uit je mond vallen?

Ben het helemaal met je eens dat we van de jager-verzamelaar afstammen, en dat mensen gewoon vlees horen te eten. Uiteraard wel biologisch vlees.

Toch zijn er denkelijk voor korte termijn ook wel voordelen mee te behalen, om een tijdje geen vlees, vis en zuivel te eten. Maar op de lange duur kan dat heel verkeerd uitpakken.

Maar goed, dit is wel heel erg off topic...

 
Ik ben 19 jaar vegetarier geweest, maar geen veganist. Veganisten ontwikkelen B12-tekort, ijzertekort, eiwittekort en bloedarmoede, waardoor uiteindelijk hun tanden uit hun mond vallen. Mijn tekorten waren subtieler, maar ze waren er wel. Ik kwam daar pas achter toen ik 3 jaar geleden weer een vleeseter werd. Vandaar dat ik de afgelopen 3 jaar meer gezondheidswinst heb geboekt dan in 19 jaar vegetarisme bij elkaar!

Mike

 
Mike, je hebt tijdens je lezingen zelf wel eens je vraagtekens geplaatst over referentiewaardes.

Goed, een veganist heeft dus vergeleken bij de referentiewaardes een te lage concentratie B12.

Maar dat is toch niet verwonderlijk, als de populatie mensen waaruit de referentiewaardes zijn samengesteld, voor het grootste deel uit vleesetende mensen bestond?

Logisch toch dat een veganist een lagere B12 waarde in zijn lichaam heeft?

Waar komt dat ijzertekort dan vandaan? Ze vreten zich ongans aan spinazie... :mrgreen:

 
De mens heeft heem-ijzer nodig, oftewel ijzer uit bloed. Telkens weer blijkt dat de dierlijke voedingsmiddelen de plantaardige qua geconcentreerde voedingswaarde met 2 vingers in de neus verslaan. Referentiewaardes zijn geen optimale waardes, zoveel is zeker, maar 1 ding is nog zekerder: veganisten vertegenwoordigen zeer zeker geen optimale waarden!

Mike

 
Ik zit nu net het filmpje van Boele te bekijken. Nog nooit zoveel onzin bij elkaar gehoord! De argumenten waarom planteneters betere sex zouden hebben:

1. "Ze zijn slank." Ze zijn ondervoed, zul je bedoelen! Slank zijn is geen enkele indicatie van gezondheid. Ik persoonlijk ken slanke diabeten, slanke kankerpatienten en slanke mensen met hart- en vaatziekte. Het zegt helemaal niets.

2. "Ze hebben een betere huid." Veel vleeseters hebben inderdaad een slechte huid, omdat ze rotzooivlees eten. Ikzelf heb nu echter een betere huid dan toen ik vegetarier was. Hoe wil Boele dat dan verklaren? Ik ken wel meer mensen die op WAPF een fantastische huid hebben gekregen. Ik ken trouwens ook genoeg planteneters met een vreselijke huid, dus het zegt wederom niets. Er is ook geen voedingsmiddel dat sneller tot vroegtijdige veroudering leidt dan bewerkte plantaardige olien en vetten!

3. "Ze hebben een betere lichaamsgeur." Hoe verklaar je dan dat ik als vegetarier zweette als een otter en nu beduidend minder zweet? Ik stonk toen onder mijn oksels en doe dat nu nog, dus er is zeker nog werk aan de winkel. Maar in het algemeen zweet ik minder dan voorheen. Andere mensen knappen misschien meer op in dat aspect door een plantaardig voedingspatroon, maar het is en blijft een individueel verhaal en zegt dus wederom helemaal niets. En natuurlijk weer die mythe dat dierlijk voedsel in de darmen zou rotten, terwijl het koolhydraten zijn die juist vergist worden.

4. "Ze hebben een betere doorbloeding naar de geslachtsorganen." Vegetarisme is bij uitstek een onvruchtbaarheidsbevorderend voedingspatroon. Geef mij 1 volk ter wereld dat 5 achtereenvolgende generaties een goede gezondheid en langlevendheid heeft weten te bereiken op een vegetarisch of veganistisch voedingspatroon. Kom op, 5 generaties is toch niet teveel gevraagd? Ik kan je genoeg voorbeelden geven van vleesetende volkeren die dit wel konden! Tussen neus en lippen door ook nog de mythe dat plantaardige voeding bescherming zou bieden tegen kanker en hart- en vaatziekte, terwijl dit bij vegetariers en veganisten net zo veel voorkomt. Het zegt dus wederom helemaal niets.

5. "Ze zorgen beter voor zichzelf." En wij hier niet dan? Boele heeft het hier over het maken van bewuste keuzes en in zijn zwart-wit-wereld doen kennelijk alleen planteneters dat. En zo wordt de keuze voor een plantaardig voedingspatroon dus automatisch een uiting voor liefde en zorg voor jezelf. Erg liefdevol en zorgzaam om te kiezen voor ondervoeding en onvruchtbaarheid. Er is 1 voordeel aan verbonden: binnen 3 generaties zijn we van dit soort onzinnige types af!

6. "Ze hebben meer energie." O ja? Calorieen gebaseerd op koolhydraten zonder enige voedingswaarde van betekenis? Volgens mij kom je dan toch echt energie tekort!

Kortom, Boele is een dwaas, zoals ik al zei, maar nu weet ik het zeker. Zijn hele verhaal is 1 grote generalisatie op basis van onbewezen aannames en mythes die men elkaar in dat wereldje voortdurend aanpraat. Ik wens hem beterschap met zijn verstand.

Mike

 
wat lichaamsgeur betreft kan ik alleen zeggen dat ik erg reageer (Lees: stink) wanneer ik varkensvlees eet. Dit vermijd ik dus het liefst wel.

 
Mike, leuk dat je even ingaat op het filmpje!

Mijn gedachtes over wat je schreef:

1) Oké, slank zijn hoeft geen indicatie te zijn van gezondheid. Maar geldt dat niet ook voor dik zijn? Wellicht zijn er veel dikke mensen die best gezond zijn. Maar dik ziet er gewoon niet gezond uit, en te veel vet rond de organen wordt ook als ongezond bestempeld.

2) Ik heb ook wel eens een veganiste ontmoet met een blauwgrijze huid. Vond ik er niet fraai of gezond uitzien. Maar waar staat dat veganisten uitsluitend bewerkte plantaardige oliën gebruiken? Is dat geen vooroordeel? Misschien zijn er ook wel veganisten die uitsluitend pure kokosolie en/of olijfolie gebruiken...

Jij eet toch ook niet zo heel veel vlees, dacht ik? Misschien zou je huid er slechter uit zien, als je wel elke dag in ruime mate vlees zou eten, ook al is dat biologisch vlees?

3) Misschien dronk je in die periode meer bier?

4) Dat veganistische volk zal er vast niet zijn!

Yep, het zal op den duur een onvruchtbaarheidsbevorderend levenspatroon zijn, maar dat zegt toch niets over de doorbloeding van het geslachtsorgaan?

5) Ze zorgen wellicht beter voor zich zelf, dan die hordes met mensen die elke week bij Mc donalds of de snackbar te vinden zijn. Ze denken in ieder geval na over voeding, in plaats van gedachteloos hamburgers naar binnen te werken.

6) Linksom of rechtsom; het hebben van energie is best prettig. Alles is beter dan daar cola of energy drank voor nodig te hebben, lijkt me.

Het staat je vrij om Boele een dwaas te noemen. Misschien zou hij dat ook van jou denken, als hij een filmpje van jouw lezing gezien heeft.

Maakt mij niet uit wat jullie over elkaar denken.

Ik ken hem zelf persoonlijk niet, hoef hem ook niet te verdedigen.

Heb alleen een paar filmpjes van hem gezien op Internet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.680
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan