Wei

elmo

New member
Beetje domme vraag misschien maar waar vind ik wei van goede kwaliteit.

Puur wei dus die overblijft bij het kaas maken.

bestaat zoiets ook als goed supplement? molkosan is dat wat? of weet iemand waar dat te koop is in de buurt van Zwolle bij een boer.

Ben niet heel bekend met wei maar wil het graag proberen en er meer van leren dus vandaar.

bedankt

 
Elmo, waarom maak je zelf geen wei...zo moeilijk is het niet.

Wei maak ik van kefir. In een vergiet doe je een stukje kaasdoek en giet daar de kefir in. Bakje onder het vergiet om de wei op te vangen. Na een paar uur heb je al wei, vers van de pers...

Ik doe heel veel met wei.... en het kost bijna niks. De kefir die overblijft kan je nog een soort smeerkaas van maken met tuinkruiden.

Maar volgens mij is Molkosan ook wel goed, ik heb daar geen ervaring mee.

waarvoor wil je het voor gebruiken?

 
Boschje wei is een prachtige uitvinding. ....ik gebruik het als shampoo voor mijn honden, hun vacht wordt superzacht en het heeft gelijk een antiseptische werking.

Vlooien krijgen ook weinig kans met wei. Toevallig was ik een paar weken geleden met mijn hond bij de dierenarts en zij vroeg naar vlooien ( ze willen graag verkopen) ze ging gelijk met een vlooienkam door zijn vacht.....echt helemaal niks....zelfs geen vlooienstrontje....

Nu weet ik niet echt of dit door de wei komt maar het is wel toevallig dat de honden dit jaar weinig last hebben van vlooien.

Het koppie van mijn kat zat onder de korstjes, ze zag er niet uit. Een paar dagen met wei ingesmeerd en je zag het wegtrekken

En wat dan ook zo fijn is dat het ongevaarlijk is, want katten blijven net zolang met hun pootje over hun koppie likken totdat zij het schoon genoeg vinden. Veel minder schadelijk als een cremetje van de dierenarts

Ik gebruik het voor mijn haren als een soort gel, versteviging zogezegd

Gebruik het als mondspoeling voor de frisheid maar ook voor mijn tandvlees te verstevigen

Als mijn inductie kookplaat erg vettig is spuit ik een beetje wei en wrijf het uit. Glimt je tegemoet

Ik spuit het in de hondenmanden voor ongedierte

Wei heeft dezelfde zuurgraad als de menselijke huid dus het is zeer geschikt om je huid schoon te maken, wel naspoelen met water

Je kunt het voor wondjes gebruiken

Inwendig gebruik ik het eigenlijk niet omdat ik elke dag kefir drinkt

Maar echt als je dieren hebt is wei een wondermiddel

Je kunt het ook uitwendig gebruiken voor eczeem, schimmelziekten, witte vloed, keelpijn en puistjes

 
Leuk om te lezen. Ik gebruik het nl ook al een hele poos als huidverzorging :)

Als de kefir is uitgelekt, maak ik hem weer op gewenste dikte met de wei die er af is gekomen en de rest doe ik in flessen in de koelkast om als huidverzorging te gebruiken. Jammer genoeg heb ik geen hond meer, maar zodra die er weer eens komt (als ik minder werk), dan ga ik dit zeker ook doen!

 
Ik heb een gedroogde grasgevoerde whey eiwitpoeder van whey natural USA en is gezoet met ongeraffineerde stevia blad. en het bevat per 100 gram 83.3 gram eiwitten en het bevat nauwelijks vetten. en het was ook best wel duur 100 euro voor 1133 gram. ik vroeg me af of ik van plaats die dure gedroogde wei ook vloeibare wei kan maken zit er veel verschil in tussen gedroogde rauwe wei en vloeibare wei die je maak via rauwe melk kefir kwa voedingswaarde.

 
Quote:
en het was ook best wel duur 100 euro voor 1133 gram


Je weet zeker dat het geen cocaine is?

 
Quote:
Wei maak ik van kefir. In een vergiet doe je een stukje kaasdoek en giet daar de kefir in. Bakje onder het vergiet om de wei op te vangen. Na een paar uur heb je al wei, vers van de pers...

Ik doe heel veel met wei.... en het kost bijna niks. De kefir die overblijft kan je nog een soort smeerkaas van maken met tuinkruiden.


Wat je beschrijft is hangop. Je hebt dus twee prachtige producten: hangop van kefir en wei.

En trouwens: koeien staan de hele dag volop in de wei! :mrgreen:

Mike

 
ik had de raw wei eiwitpoeder gekocht bij ergomax

Ja ik had velde week nog rauwe roomkaas gemaakt via het scheide van de wei het was super lekker.

en wei kan je makkelijk voor verschillende doeleinde voor gebruiken zo peper dure raw wei eiwitpoeder maak het overbodig als je het mischien zelf thuis ook kan maken.

Colostrum heb me huid heel erg geholpen van me acne maar tegenwoordig die je op het internet kan bestellen is ontvet en bij superfood heb je de niet ontvete colostrum maar klein potje kost 55 euro en de grote pot 179 dat vind ik behoorlijk duur en je heb ook nog goedkopere ook grasgevoerd maar die is weer ontvet wat zou ik dan beste kunnen doen.

 
Quote:
bij superfood heb je de niet ontvete colostrum maar klein potje kost 55 euro en de grote pot 179 dat vind ik behoorlijk duur en je heb ook nog goedkopere ook grasgevoerd maar die is weer ontvet wat zou ik dan beste kunnen doen


Geen van beiden. Zeker de ontvette niet, dan is het belangrijkste eruit gehaald en daarmee de naam colostrum niet meer waardig vind ik.

Gewoon lekker aan de rauwe melk en slagroom. Je zou de boeren in je omgeving kunnen afgaan en vragen of ze colostrum 'over' hebben.

 
Quote:
maak het overbodig als je het mischien zelf thuis ook kan maken.



Zie hierboven het recept van Peti. Zo doe ik het ook al een hele poos en je krijgt, zoals Mike aangeeft, twee prachtige producten.

 
Hallo allemaal,

Ik weet nog niet hoe deze site precies werkt en waar ik met deze kefir-vraag terecht kan ..en of hij misschien al een keer gesteld/besproken is. Ik ben pas met kefir begonnen en vraag me af of het de kwaliteit van de kefir schaadt als je er met een staafmixer doorheen gaat ... wel lekkerder.

 
Je beschadigt dan eiwitten. Dat doe je met een blender ook. Geen goed idee dus. Als je een gladder, smeuiger eindproduct wil kun je het beste de kefir zeven.

Mike

 
En de fles kefir (van rauwe melk, als dat wat uitmaakt) krachtig schudden, is dat al hard genoeg om de eiwitten te beschadigen?

 
Quote:
Waarom zou je de kefir/rauwe melk krachtig willen schudden?


Eh, als ik het niet schud dan zit alle room bovenop. Krachtig is misschien overdreven, maar ik schud de rauwe melk wel voor gebruik.

 
Je hoeft inderdaad niet krachtig te schudden om het vet te verdelen, maar schudden mag, geen probleem.

Mike

 
Ik had ergens op dit forum gelezen dat iemand kefir maakt door een beetje kefir in een koude fles rauwe melk te schenken en de fles dan 48 uur op kamertemperatuur te laten staan. Zo doe ik het nu ook, maar dan komt de room/het vet inderdaad bovendrijven en zit er onderin de fles een waterige laag. Oftewel de wei, naar ik aanneem. Vandaar het schudden. Klontjes? Nee dank je! Maar ik heb hier ook nog een neteldoek, dus als jij zegt dat ik die beter kan gebruiken om de boel goed te mengen, dan doe ik dat toch :) .

 
Hartelijk dank voor al jullie reacties ... en zo snel!! Ik dacht wel dat die staafmixer niet zo'n goed idee was ... maar wel jammer. Maar ik denk dat het even wennen is ... en zo'n lekkere kefir willen maken als die Mike laatst meegenomen had naar de lezing, dat zal wel een utopie zijn.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan