Weekmenu's voor mensen met HPU en LGS?

wimeer

New member
Het is moeilijk om passende gerechten te vinden voor de orde vd dag die kunnen dienen voor iemand met cvs, hpu en een leaky gut.
Het moet zeker glutenvrij zijn.

Wie kan helpen?
 
CVS = chronisch vermoeidheidssyndroom

HPU = hemopyrrollactamurie

LGS = leaky gut syndrome

Is allemaal chronische stress (bijnieruitputting)

Mike
 
Inderdaad. En ik weet dat de oorzaak bijnieruitputting is en chronische stress...

Maar ik wil graag een goede basis in recepten hebben hiervoor. Ik vraag dit omdat ik me als ontbijt altijd iets anders wil eten dan soepen met bouillons en roerei (vers vd kippen).

Ik vermijd nu alle zuivel, peulvruchten, suikers, chocolade, bewerkte producten, granen (gluten)... Dan blijft er nog vlees, vis, groenten en zuur fruit over.

En eerlijk gezegd ontbreekt me op deze basis de creativiteit om daarmee lekkere ontbijten te maken.

Dus nog eens: waar kan ik passende recepten vinden?
En HPU dicteert ook het vermijden van grote eiwitmoleculen omdat de vertering daar grote moeite mee heeft, en dat heb ik ook vaak ondervonden.
Maar... wat zijn (te) grote eiwitmoleculen dan?
 
k vermijd nu alle zuivel, peulvruchten, suikers, chocolade, bewerkte producten, granen (gluten)… Dan blijft er nog vlees, vis, groenten en zuur fruit over.


Honger maakt rauwe bonen zoet dus het lijkt me dat je jezelf goed genoeg kunt voeden met de producten die je nu nog gebruikt.

Als je goede vetten gebruikt samen met zout en je hebt honger dan smaakt alles goed volgens mij. Wellicht is het afkicken van de oude smaken dat je recepten nodig hebt?

In mijn optiek valt er niet zoveel crea te doen. Stoofpotten, bouillons, vlees op allerlei manieren stoven en braden, evenals vis, fruit wellicht met kokosroom.

Welke vetten gebruik je en waarom ben je gestopt met zuivel?
 
Ja, dat is het: alleen maar bouillons en stoofpotjes en soepen. Allemaal lekker, maar een mens wil ook eens wat anders..

Als vetten gebruik ik kokosvet, palmvet en wat olijfolie. Ik ga sesamolie aanschaffen om af en toe mee te roerbakken en walnootolie op lauwe gerechten.
De rest van vetten komt uit de bouillons die ik vers trek.

Ik ben gestopt met zuivel omdat ik makkelijk tandsteen vorm op de tanden. Dat zou volgens Mike dus zijn omdat de Ca/Fosfor balans bij mij niet juist zit. Als ik dan melk, kwark enz extra eet merkte ik ook dat ik sneller tandsteen opbouwde.
Anderzijds is bijna alles van zuivel gepasteuriseerd en dus 'dood', maw het biedt weinig meerwaarde meer.
Dan haal ik de eiwitten liever uit andere dingen, zoals verse eieren (we hebben kippen).

De enige zuivel die ik nog overweeg is heel af en toe bio-kwark (niet gepast.) en rauwe, verse koemelk of geitenmelk, om bovengenoemde redenen.

Ik weet dus niet wat te denken van 'grote eiwitmoleculen'...
 
Met al deze voedingsmiddelen die je vermijdt moet je uitkijken dat je niet te laag in koolhydraten gaat zitten. Dat is heel belangrijk bij bijnieruitpitting. Goede bronnen zijn de glutevrije 'granen' zoals (witte) rijst, boekweit enz.

 
Ja, witte rijst eet ik nog wel, en ook boekweitpannekoeken op basis van vers ei en rijstemelk bv.

Wat zijn nog glutenvrije koolhydraten? Er zijn er niet veel. En het is opletten: er staat soms al 'kan sporen van gluten bevatten' wat genoeg is voor mij om het te mijden.
 
Rijstemelk zit vol e-nummers.
Dit kan je vervangen door een blok kokos (santen) en er zelf creme of melk van te maken.

Kh bronnen: verschillende soorten pompoen, zoete aardappel, aardperen en pastinaak.

Gebruik je magnesium/olie?
 
Denk ook aan quinoa, gierst en amaranth. Als een product sporen van gluten kan bevatten hoef je het niet te vermijden, tenzij je coeliakie hebt.
 
Rijstemelk zit vol e-nummers

Dat ligt aan het merk wat je koopt. Er zijn zat biologische merken waar geen e-nummers in vermeld zijn.
 
Rijstemelk, havermelk, amandelmelk, sojamelk, het is allemaal bewerkte rommel, biologisch of niet.

Mike
 
Dan lijkt het me dat de veel gegeten rijstwafels dat ook zijn.

Overigens kan je zelf heel simpel amandelmelk maken, dus het hoeft geen rommel te zijn. (Dan sla ik even de discussie over noten en fytinezuur over)

Toch zijn er op een gegeven moment weinig opties voor koolhydraten. Uit groente, fruit en honing is het niet altijd genoeg voor een stresskip en verder kan het zijn dat iemand er niet goed op reageert.
 
hoi Wimeer, ik heb je bij het topic over zeewier aangeraden om eerst je voedselallergieen, intoleranties in kaart te laten brengen mocht je dat niet al gedaan hebben: voedselallergieen kan via de huisarts: bloedtest.
Maar daar komt niet alles uit.
Ik ben bij de www.totalhealthclinic.nl (scans op basis van electro-acupunctuur) zicht gekregen op ook de intoleranties.
En een body e-steck scan (electro-acupunctuur) gaf info over dingen die ik niet verteer: dat hoeft niet hetzelfde te zijn als voedselallergieen en intoleranties.
Als je die kennis hebt, kun je kijken wat er dan nog overblijft en als je daar mee aan de slag gaat, weet je wat je wel kan eten.
Langs allergieen, intoleranties en onverteerbaarheden heeneten is geen luxe.
Het belang van die kennis heb ikzelf in den beginne ernstig onderschat toen ik eenmaal ik die intoleranties en allergieen op mijn netvlies had omdat ik er niet gelijk na het eten op onderuit ging (nee dat was dan een paar dagen later en toen legde ik om die reden de link niet meer).
Daarnaast kun je kijken naar waar je lichaam wel en niet goed op reageert: dat is uiteindelijk toch de meest betrouwbare methode om jezelf te helpen...
 
Ook buiten de fytinezuur zit er veel te veel mov in amandelen. Zeker geen amandelmelk drinken als je last van de schildlier hebt (en als je dat niet hebt ook niet)



Toch zijn er op een gegeven moment weinig opties voor koolhydraten. Uit groente, fruit en honing is het niet altijd genoeg

? honing is 80% koolhydraat? ijkt mij niet moeilijk om er dan genoeg koolhydraten van te betrekken.
 
Uit groente, fruit en honing is het niet altijd genoeg voor een stresskip en verder kan het zijn dat iemand er niet goed op reageert.



? honing is 80% koolhydraat? ijkt mij niet moeilijk om er dan genoeg koolhydraten van te betrekken.

Inderdaad is het een mooie stoot koolhydraten, echter reageert niet iedereen er even goed op en zijn het snelle suikers. Honing was niet altijd beschikbaar voor welk volk dan ook, dus het is niet een optie voor elke dag.

Welke opties blijven er dan wel open?
 
Als je er om een of andere reden niet goed op reageert is een ding maar "snelle suikers" niet.
Gewoon bij een maaltijd nemen met vet en eiwit en eventueel met wat vezels als je dat zou willen.
Rijst, aardappelen of andere khd rijke voedingsmiddelen worden ook snel omgezet in "snelle suikers".



Honing was niet altijd beschikbaar voor welk volk dan ook, dus het is niet een optie voor elke dag.
Datzelfde zeggen ze ook over melk. Ik vind het geen argument (meer)
Je hebt zeker als je last hebt van schildklier en bijnierproblemen gewoon khd nodig punt. Als ik daar niet de "eten volgens oervolk award van het jaar" mee win dan is dat maar zo :)
 
Je laatste alinea ben ik het helemaal mee eens Pike.
Over snelle en trage kh eigenlijk ook wel, zeker als je ze in combinatie neemt. Echter nou is het nog zaak om alternatieven te zoeken. Aardappels zijn nachtschades met grote nadelen, zoals calciumafzetting. Dan blijven er nog weinig andere mogelijkheden over mbt kh behalve rijst, quinoa, en enkele andere glutenvrije granen.
 
@wimeer:



Ik ben gestopt met zuivel omdat ik makkelijk tandsteen vorm op de tanden. Dat zou volgens Mike dus zijn omdat de Ca/Fosfor balans bij mij niet juist zit. Als ik dan melk, kwark enz extra eet merkte ik ook dat ik sneller tandsteen opbouwde.

Heb jij misschien de link naar dit bericht voor mij?

Ik heb ook snel last van tandsteenvorming en kort geleden is er uit een bloedtest gebleken dat ik enorm veel calciumafzettingen heb. Echter nam ik toen nog totaal geen zuivel. Voor mij is het dan ook de vraag waar deze calcium vandaan komt. Ik had toen wel enkele dagen aardappels gegeten dus wellicht dat dit zo snel schade aan kan brengen. Wellicht een enorm magnesium tekort, zeker na een amalgaam verwijdering.
Het lijkt er dus op dat een onbalans dus niet eens door zuivel hoeft te ontstaan.
 
Zuivel bevat veel calcium, maar als deze niet opneembaar is krijg je kalkafzettingen. Magnesium en fosfor zijn nodig om calcium te bufferen. Nachtschades kunnen idd overmatige calciumafgifte veroorzaken d.m.v. calcitriol (vit. D3). Voor fosforopname heb je weer vit. A nodig. Alles draait om balans.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.510
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan