Wat te doen bij verhoogd ferritinegehalte?

Simmentaler

New member
Hallo allemaal,

Mijn vriend heeft in navolging van mij ook een bloedtest laten doen. Gister zijn de uitslagen binnengekomen, en nu blijkt dat hij een verhoogd ferritinegehalte heeft, nl. 257 (normaalwaarde is 15 tot 220). Volgens de HA hoeft er nu nog geen actie te worden ondernomen maar het is wel iets om in de gaten te houden. Voor de zekerheid heb ik mijn vriend alvast opgegeven als bloeddonor, zodat hij op die manier zijn ijzer kwijt kan. Hij grapte al dat hij mij wat wilde geven, aangezien ik een veel te laag ferritine heb.

Weet iemand wat de reden kan zijn van een verhoogd ferritinegehalte? Als ik op internet zoek lees ik dit: "Licht verhoogd:

Een licht verhoogd ferritinegehalte (tot 400 μg/L) kan worden veroorzaakt door ijzerstapelingsziekte, leverziekte, autoimmuunziekte, ontsteking of meerdere bloedtransfusies".

Zijn hele bloed incl. hormonen, nieren, etc. is nagekeken, neem aan dat hij dan geen leverziekte of autoimmuunziekte heeft. Bloedtransfusies heeft hij niet gehad. Een ontsteking zou kunnen, maar hoe komen we daar achter? Kan hij behalve bloed geven nog meer doen om overtollig ijzer af te voeren?

Alvast bedankt voor het meedenken!

 
Beste San,

Teveel ijzer raak je niet gemakkelijk kwijt, zeker niet als man.

Het is mijn werk om onder andere het ijzerstapelen bij bloedtransfusies te volgen.

Verder is er ook een ziektebeeld "hemachromatose" waarbij er een probleem omdat het lichaam teveel ijzer opneemt.

Onze trigger is een ferritine van 1000! Als de patient dat heeft kan er ijzer worden opgeslagen in de organen en dit is niet goed. De mogelijke reguliere therapie is aderlaten of chelatie waarbij medicatie de ijzer bindt aan een stof die wel uitgescheiden kan worden.

Om de waarde van je man zou ik mij dus helemaal niet druk maken.

Bloeddonor worden is in 2 opzichten toch een goede optie: je helpt de medemens en je helpt jezelf van wat ijzer af.

Chelatie medicatie moet je niet aan denken.

Verder zou ik terughoudend zijn met ijzerhoudende voeding en multivitamine preparaten met ijzer.

 
dus eigenlijk is hij helemaal niet verhoogd..........................

 
Hoi Wimck,

Bedankt voor je antwoord. Dat is goed nieuws. En mooi dat jij hier verstand van hebt, blijkt dat we ons helemaal geen zorgen hoeven te maken. Hij zit nog lang niet aan een ferritinegehalte van 1000 gelukkig.

Inderdaad, met bloed doneren slaat hij twee vliegen in een klap. Hij mag 5 keer per jaar, denk dat dat prima is voor hem. Hij is lang en heeft behoorlijk wat bloed. Supplementen met ijzer neemt hij verder niet, ijzerhoudende voeding gaan we op letten.

 
Dit topic heb ik een tijdje geleden voor mijn vriend geopend, maar nu heb ik zelf een vraag over ferritine. In mei is gebleken dat ik een te laag ferritinegehalte heb, namelijk 31. En eigenlijk kan ik maar heel weinig info vinden over hoe dit omhoog te krijgen. Is een laag ferritinegehalte wederom een opnameprobleem? Zo ja, dan weet ik natuurlijk het antwoord al wat ik er aan moet doen. Ik eet volgens mij voldoende ijzerrijke producten, daar kan het niet aan liggen. Ik vermoed dat het een leverprobleem is, maar wil dit toch even navragen. Weet iemand dit?

 
Hoi San,

Ik heb ook laag ferritinegehalte en hier 2x ijzerinfuus voor gekregen (zou ik nu niet meer doen). Heeft zeker met gebrekkige opnamen te maken. Jij hebt toch ook onstekingen in maag en met laag maagzuurniveau te maken. Jouw link met lever is iets waar ik zelf ook asn denk. Ik heb ook verhoogd biliburine (een van de leverwaarde) te maken en dit kan duiden op gal-lever. Ik ga vanavond voor het eerst een milde leverreiniging doen om hier aan te werken. Ik las op de amerikaanse wapf trouwens dat weinig maagzuur ook in relatie staat met lever. Kortom ik heb geen oplossing, behandeling maar heb dezelfde gedachte als jij over laag ferritinegehalte.

 
Het kan zo maar zijn dat te weinig maagzuur samenhang met een slecht functionerende lever, omdat het organisme een terugkoppeling heeft waarbij, bij gebrek aan galproductie en minder maagzuur wordt geproduceerd om de darmen tegen te hoog zuurgehalte te beschermen. (Gal is alkalisch, dit neutraliseert het maagzuur. Maagzuur heeft immers zijn werk in de maag gedaan).

 
hoi San, gisteren stuitte ik op deze passage:
Quote:
Another function of vitamin C is to facilitate the absorption of iron from the digestive tract. How could this function lead to claims that vitamin C is a good "tonic" for people suffering from fatigue?

http://blogs.nvcc.edu/wp-content/blogs.dir/91/files/2012/06/Lecture14.pdf

Trouwens bij te veel ferritine kun je bloed doneren aan een bloedbank om het ijzergehalte te verlagen: dat las ik eens op de site van Mercola.

 
Te weinig maagzuur zorgt voor een slechte ijzeropname. Het zorgt ook voor een slechte eiwitvertering en een slechte opname van B-vitamines en mineralen en spoorelementen. Bovendien zet het een negatieve keten in werking van een steeds dunner wordende slijmvlieslaag die de maagdarmwand bekleedt (lekke darm), dysbiose (verstoorde darmflora) en een verslechterde lever- en galblaasfunctie.

Dat is ook mijn probleem/uitdaging: hoe krijg ik een moderne, gedegenereerde mens aan een traditioneel voedingspatroon, gebaseerd op dierlijke vetten en eiwitten, als juist deze vetten en eiwitten niet goed verteerd kunnen worden? Gezien de vele verhalen hier van mislukte pogingen hiertoe a.g.v. een EPIDEMIE van maagzuurtekort en (al dan niet latente) lever- en galklachten lijkt het voor velen eerder niet dan wel te werken. Er is maar 1 oplossing`en dat is een verzwakte spijsvertering zoveel mogelijk rust gunnen d.m.v. zo vloeibaar mogelijke en flink doorgekookte voeding!

Mike

 
Iedereen bedankt voor de antwoorden. @rotterdam: ik bedenk me dat ik je vergeten ben te mailen, ik had zware griep en daarna is het me ontschoten, sorry! Hoe is de milde leverreiniging gegaan? Ik ga volgende week de grote zuivering weer doen, die lever moet schoon. En inderdaad, ik zit ook met die maagontsteking en weinig maagzuur. Merk dat het al beter gaat, hoe is het bij jou? Als ik stress heb krijg ik weer buikpijn, en ik ben nog wel regelmatig misselijk helaas, maar hoef niet meer de bank op ivm pijn. Morgen weer naar de osteopaat, die helpt me ook altijd een eind in de goede richting.

@lievergezond: jij bent goed bezig met al dat lezen zeg! Ik ga me in het artikel verdiepen.

@gerard en mike: toch dat maagzuur weer dus! Ik ga me dan meer richten op de vloeibare voeding, eet nu al meer soep. Gek genoeg heb ik dus nooit last na het eten van vlees, daar ben ik zo blij om! Heb weleens wat maagzuur na het eten, maar nooit zo storend dat ik er echt last van heb (het is natuurlijk niet goed, maar kan me voorstellen dat als je echt pijn hebt na het eten je voedingsmiddelen wilt gaan vermijden).

 
@ San alleen die passage ging maar over ijzer.

Bespaar je de rest van de info van het artikel.

Ik heb de bron erbij gezet opdat je dan weet dat ik het niet uit mijn duim heb gezogen:)

 
Ik denk dat, alweer, stress tot o.a. maagzuurtekort leidt. Stress legt het één en ander aan functies vrijwel plat om alle energie die voorhanden is te kunnen gebruiken om te vechten of te vluchten.

Wie stevig sport zal merken dat de nieren bij grotere inspanning vrijwel stil liggen; er hoeft nauwelijks geplast te worden Dat is ook zo'n mechanisme.

Er kan dus op meerder fronten aan gewerkt worden: rust, regelmaat, reinheid: goede, natuurlijke voeding, leverreiniging. Regelmaat ook in het soort voedsel: het lichaam went snel aan regelmaat, ook in de voeding. Elke dag een zelfde eetpatroon kan meehelpen om o.a. maagzuurtekort te verhelpen. Ik zie het ook aan mijn katten, die wennen bij het voeren aan vaste tijden. Reken maar dat hun spijsvertering daar van profiteert.

 
Stress is inderdaad erg slecht, dat merk ik wel. Vooral tijdens het avondeten moet ik echt rust hebben, anders krijg ik het niet weg. Ik probeer de stress zoveel mogelijk uit te bannen, vaak ga ik wandelen, dat helpt wel. Katten wennen inderdaad aan vaste tijden, dat heb ik hier ook. Vreemd genoeg zijn de katten sinds een half jaar niet meer zo hongerig, geen idee hoe dat komt.

 
Ik heb een te hoge firritine van 431 Mijn huisarts wee niet wat hij moet doen, wie kan mij adviseren

 
San.

3 weken geleden dit:
Quote:
@gerard en mike: toch dat maagzuur weer dus!


Nou.. Als ik van Gerard dit lees:
Quote:
Het kan zo maar zijn dat te weinig maagzuur samenhang met een slecht functionerende lever, omdat het organisme een terugkoppeling heeft waarbij, bij gebrek aan galproductie en minder maagzuur wordt geproduceerd om de darmen tegen te hoog zuurgehalte te beschermen. (Gal is alkalisch, dit neutraliseert het maagzuur. Maagzuur heeft immers zijn werk in de maag gedaan).


Is het primair de lever dus, waar het/je lichaam op in speelt door minder maagzuur te maken om de juiste balans te bewaren in de darmen.

Blijkbaar is dat dus nodig om de darmen niet te vernielen.

Weinig maagzuur is niet goed maar kapotte darmen en flora door te hoge zuurgraad is erger denk ik.

In heel wat topics komt maagzuur even aanbod en ik heb eigenlijk het idee dat dat maagzuur versterken niet zo erg helpt, en dat zou goed kunnen als het lichaam zelf zijn best doet het maagzuur niet te zuur te maken!

Dus het kan zijn dat een verstopte stenen dragende lever/galblaas het probleem is van te hogen pH waarde in de maag.

En een slechte pancreas werking zou dan ook wel mee spelen kunnen aangezien deze vrij gegeven sappen ook alkalisch zijn?

Dat is mijn redenering.

 
Quote:
Het blanke ras lijdt aan structurele bloedarmoede. Wees blij met je 'te hoge' ijzergehalte!


Ben toch wel erg benieuwd waar je die uitspraak vandaan haalt!

Als het "te hoge" ijzer allemaal zou worden gebruikt voor de aanmaak van hemoglobine dan kan ik je volgen en het met je eens zijn omdat er daardoor meer zuurstof wordt opgenomen.

Maar al te vaak is dat echter helaas niet het geval en dan is een te hoog vrij ijzer, dat is wat je meet, iets waar je niet blij mee moet zijn. Hemochromatose (ijzerstapeling) kan je lever en hart behoorlijk schaden en zelfs dodelijk aflopen.

 
Hi maarten,

Wat jij zegt klinkt logisch.

Maar wat ik dan niet begrijp is: mijn ferritinegehalte is van 31 (in mei) naar 24 (in oktober) gezakt, ondanks leverreinigingen, maagzuurversterking door sole, appelazijn. Weet iemand wat ik nu het beste kan doen? Als het straks nog verder zakt raak ik nog vermoeider. Ik heb zelf weinig meer ideeen dan de weg die ik nu al volg. Ik moet binnenkort misschien ook aan de schildkliermedicatie, en de medicatie schijnt niet goed te werken als je ijzervoorraad niet op pijl is. Als ik op internet en het forum Hormonale Disbalans zoek, wordt er ijzersuppletie geadviseerd. Maar van dit forum weet ik dat zoiets niet goed is, omdat het in de lever wordt opgeslagen.

 
Hoi San,

Geen idee maar ook mijn ferritine is erg laag en de twee ijzerinfusen van de zomer hebben weinig verhoging gebracht dus volgens mij heeft suppletie (zelfs via infuus) weinig zin als er iets niet goed zit in de opname. Maar hoe dit te herstellen ondanks richtlijnen WAF te volgen weet ik ook niet. Wellicht toch te ongeduldig maar hier ook het gevoel dat tijd dringt omdat je letterlijk op instorten staat.

nou ja, in ieder geval staat je bericht nu weer bovenaan.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan