Wat mag in een gezonde eigengemaakte soep niet ontbreken?

akkelienhome.nl

New member
Heb laatst een pan soep gemaakt met biologische schenkels en soepgroenten.

Verder een klein beetje zeezout er in en wat gistextractvrije bouillon.

Nog wat biologische worstjes er bij gedaan en wat gedroogde soepkruiden die ik nog in huis had.

De soep smaakte uitstekend, maar ben ik nog iets vergeten?

Is er nog iets waarvan je zegt: het is om gezondheids en/of smaakredenen gewoon zonde dat je ... er niet hebt ingedaan??

Ben benieuwd!

 
De bouillon is niet nodig. Gewoon urenlang laten trekken van de botten en schenkel. Mergpijpjes zijn zeer lekker en gezond!

Mike

 
En ik doe altijd iets meer dan een beetje zout, op 4 liter water 2 zeer ruime eetlepels.

En een half bosje bladselderij, een hele ui(met schil) en 1 wortel. deze dus met de botten en vlees laten trekken en eruit zeven nadat de bouillon klaar is.

Als je wilt kun je dan verse groente toevoegen.

De botten minstens een half uur met 2 eetlepels appelazijn laten staan om al het goede uit de botten te krijgen, en in dit water de groentes/zout en zwarte peper doen en minstens 4 uur laten trekken.

( eerst aan de kook brengen en afschuimen).

 
De basis van een echte ambachtelijke soep is in mijn ogen bouillon getrokken van vlees en botten:

-kippenkarkassen of een hele kip voor kippensoep

-schenkel, mergpijpjes en/of staart voor rundersoep

-poten, krabbetjes (ribben) en/of spek voor varkenssoep

-koppen en/of graten voor vissoep

Verder vind ik groente ook in een soep horen. En vergeet vooral ook de kruiden en specerijen niet. Een paar laurierblaadjes doen het in veel soepen goed. Marmite/vetamite kan de smaak ook ten goede komen. Dit is gistextract, maar dan in een natuurlijke vorm voor zover ik op de hoogte ben. Volgens mensen die ik op internet erover gesproken heb is deze gistextract verantwoord om te gebruiken, maar ik zou er niet raar van opkijken als dit een aanleiding tot discussie geeft.

Je kunt in een pan soep ook een paar halfedelstenen doen; denk aan bergkristal, amethist en rozenkwarts. Ze geven water een andere trilling en dat proef/voel je, ook als je er niet in gelooft. Maar let op! Niet alle soorten (half)edelstenen zijn veilig voor deze toepassing, de meeste wel en bovengenoemde in ieder geval. Je kunt de stenen ook een programma geven...

Misschien vind je hier nog inspiratie:

http://www.soep-recepten.nl/

http://www.soepmaken.nl/

 
Heb gisteren een pan erwtensoep gemaakt. Ik had een recept uit de krant. Aanvankelijk wilde ik hele erwten hebben en deze laten weken. Maar de biowinkel had alleen spliterwten zodoende dan maar deze gebruikt. Het was een winnend recept stond er in de krant. O.a. moesten er krabbetjes in. Ik zelf zat te denken aan die spareribs (die ik eigenlijk nooit eet of gegeten heb) Maar ook dacht ik aan de visboer, dus maar even gevraagd aan de visboer, o dan moet je die hebben zei hij en hij wees op de garnalen. Ik had hem nog verteld dat ik ze nodig had voor een recept erwtensoep. Ik zou niet de duurste nemen zij hij nog. Ik had volgens het recept een kilo nodig maar heb gezien de prijs 250 gr genomen. Ik heb er verder heel veel rundvlees/schenkel en worst inzitten.

Nu lees ik hierboven dat krabbetjes ribben zijn. Dus ik heb een pan erwtensoep met garnalen, je proeft er niet veel van... :D

 
Hahaha, leuk verhaal aagjeadvocado! :lol:

Krabbetjes/ribben vind ik heerlijk in erwtensoep! Ik vind het denk ik ook wel het lekker stukje vlees van het varken. Ik ben dol op erwtensoep. Ik heb laatst een grote pan van 13 porties gemaakt; de vriezer zit er nog vol van. Hier volgt een recept.

500 gram spliterwten

3 liter water

1 grote ui

1 dikke prei

2 winterpenen

0,5 knolselderie of 1 kleine

2x middelgrote bataat

5 hele tenen knoflook

500 gram varkensrib (mag 2x zo veel)

2 speklappen (mag 2x zo veel)

1 rookworst

5 laurierblaadjes

lavas / maggikruid

peper grof gemalen

2x vleesbouillon

1x kruidenbouillon

scheut worcestersaus

verse peterselie

Afgelopen keer had ik de spliterwten eerst 2 dagen laten wellen en een bouillon getrokken van varkenspoten ipv krabbetjes. Dat is me ook goed bevallen. De volgende keer ga ik voor zowel de varkenspoten en de krabbetjes, maar laat ik de rookworst weg omdat die toch ook wel veel smaak bepaald.

Varkenspoten zijn zeer vet. Na een uur of 2 trekken kun je de poten eruit halen en al het vlees en de vette huid in kleine stukjes snijden en terug de pan in doen. En het beenmerg uit de botten zuigen, hmmm!

 
Wij hebben de laatste keer ook een blikje kokosmelk gedaan.

@Dirtsa,

wij hebben ook een hele ui, prei en wortel in de bouillon mee laten trekken.

Daarna hebben we het vlees van de schenkel, de ui, wortel en prei geblenderd en weer terug gedaan in de bouillon.

Prima te doen. En de soep wordt er lekker gebonden door.

 
wat ook veel smaak geeft..kruidnagels in een ui steken en mee laten trekken.

En een paar stukjes bandafoelie en teentjes kniflook mee laten trekken.

Dia

 
Poekie, ik houd dus absoluut niet van gebonden soep. Lekkere, heldere bouillon...mmmmm.

Vandaar dat ik alles eruit zeef, en daarna eventueel verse peterselie/lavas.

 
Ik doe bijna altijd ruim kurkuma en wat gember in mijn (mergpijp /kippen) soep, met sechuanpeper. Een eetlepel Ghee en een eetlepel kokosolie. De merg schraap ik uit het bot en doe dit in de bouillon.

Ik schep wat bouillon af en daar kook ik daarna mijn groenten in gaar. Broccoli, witlof,bloemkool of spinazie etc. De bouillon kook ik voor een aantal dagen. En kan ik iedere dag variëren met groenten door wat bouillon af te scheppen en daar mijn groenten in te laten garen. Dit neem ik vaak mee naar mijn werk als ik een avonddienst heb. Zoals vandaag :)

 
We verkopen momenteel veel botten voor bouillon. Daarnaast hebben we ossestaart en schenkel met been. Weet iemand hier of ribben van grasgevoerde koeien net zo geschikt zijn om bouillon mee te maken?

 
Ik zou niet weten waarom niet, ik gebruik ook de ribben van lam om soep mee te trekken, dat gaat prima.

 
@SchotseHooglanders: ik wil het wel voor je proberen hoor en mijn ervaringen hier doorgeven. Ik heb veel ervaring met bottenbouillons maken. Voor goede bouillons is het belangrijk dat er flink wat kraakbeen aanzit. Ik vermoed dat er minder (geen?) merg in zit dan in pootbotten, maar dat zal een been/rib-mengsel kunnen oplossen.

Manon

 
He wat vervelend, nooit de laatste reacties van Tanja en ManonG gezien.. Excuus. Inmiddels hebben we testen uitgevoerd. Ook ribben bevatten beenmerg. In de zakken bot die we verkopen zit af en toe ook wat rib. Blijft een combinatie van bot / rib.

 
waarom zijn jullie botten eigenlijk zo duur? Bij Ecoboerderij de Haan in Ingen, zijn deze 50% goedkoper (grasgevoerd) zover ik weet.

 
Ik braad de botten met geklaarde roomboter (ghee) aan in de oven totdat de botten mooi bruin en de eiwitten vrijgekomen zijn. Daarna doe ik er de groente bij. Prei, wortel, ui, knoflook en selderij. Daarna doe ik alles in een pan en doe een beetje water in de braadslede. Met een houten lepel roer ik door de braadslede en maak ik dan de braadslede "schoon" en dit doe ik ook in de pan. De pan afvullen met water, peper en zout er bij en aan de kook brengen. Goed afschuimen, deksel er op en wegzetten in de hooikist.

Nu krijgen de botten alle tijd om hun smaak af te geven en het kost geen energie. Na 12 uur haal ik de pan uit de hooikist en passeer de bouillon. Na 12 uur is de temperatuur nog ± 78 graden en om iets te garen heb je 76 graden nodig.

Per gewenste hoeveelheid in de zak en invriezen et voila!

Wat is duur? 5 euro voor 5 kilo botten vind ik niet duur.

 
@cosanostra. Elk bedrijf heeft zijn eigen kosten en prijzen. De botten kosten bij ons 7 euro per kilo. Het portioneren van de botten is veel werk voor de slager. Daarnaast zitten er kosten in het verzendproces. Een bestelling van 3 kg bot vergt dezelfde hoeveelheid droogijs, isolatiezak, doos, als ons gemengde pakketten van 15 euro per kilo.
We hebben heel lang geen botten verkocht, omdat het ivm deze kosten niet haalbaar was. Nu kiezen we ervoor het wel aan te bieden, maar dat lukt alleen voor deze 7 euro per kilo. Je zou ook kunnen stellen dat botten van 3,50 per kilo goedkoop zijn. Van een kilo bot kun je veel hoogwaardige bouillon trekken = onbetaalbaar ;)
 
@Crazy Cook
Ik braad de botten met geklaarde roomboter (ghee) aan in de oven totdat de botten mooi bruin en de eiwitten vrijgekomen zijn. Daarna doe ik er de groente bij. Prei, wortel, ui, knoflook en selderij.

Ja, op het congres had Mike het ook over het eerst braden van de botten. Ik heb toen nog een vraag gesteld. Toch vraag ik nu even dieper:
Met botten bedoel je waarschijnlijk gewoon de mergpijpjes, of zijn er nog andere botten?
En daar doe je dan Ghee op en dan in de oven. Kan dat ook gewone boter zijn?
Is het goed te zien dat ze dan klaar zijn, niet dat ze verbranden?
En dan gaat ook nog de groente eerst in de oven voor hij in de pan gaat?
Zou fijn zijn, als dit door iemand beantwoord kan worden. Zoals gezegd had Mike het al goed beantwoord, maar ik kon daar natuurlijk niet al deze vragen gaan stellen. Er waren zoveel mensen met vragen en ik wilde niet egoïstisch zijn.
 
Hoe ik het altijd doe: ik leg de botten in de soeppan en die zet ik in de oven op ong. 180 graden en zo laat ik deze ong. 2 uurtjes roosteren. Ik gebruik liefst runderbotten van gewrichten, daar krijg je goede gelatine-rijke bouillon van. Maar ook doe ik er mergpijp en ossestaart in. (Ik gebruik dus geen ghee)
Na die twee uur haal ik de pan uit de oven en dan doe ik er water bij en een scheutje azijn, zoveel dat alle botten onder water staan. Tegen de kook aan brengen en afschuimen en vuur laag zetten. Pas dan doe ik er de groenten (wortel, ui, prei, selderij) laurierblad, jeneverbes, kruidnagel en keltisch zeezout bij. Dit laat ik 24 uur trekken.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.782
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan