Wat kan je doen tegen parodontitis en botverlies?

wimeer

New member
Hallo allemaal,
Ik heb parodontitis opgelopen door tandsteen en er is botverlies opgetreden.
Nu eet ik al geruime tijd enigszins volgens WP en neem voldoende supplementen in...
Maar wat kan ik naast een goede mondhygiëne verder gericht doen hiertegen?
 
Ben je stressgevoelig? Stress rooft magnesium en dat heb je nodig om te voorkomen dat calcium in je bloed kristalliseert en niet opneembaar wordt. Niet-opneembare calciumkristallen kunnen tandsteenafzettingen vormen. Poetsen kan het verergeren omdat je dan de kristallen onder het tandvlees duwt. Voor de opneembaarheid van calcium heb je verder ook vit. D (calciferol) nodig, te verkrijgen uit gefermenteerde levertraan.

Mike
 
Bedankt voor je snel antwoord, Mike.

Ja, ik ben erg stressgevoelig geworden, vroeger viel het nog mee.

Ik heb veel stress meegemaakt op gebied van jobs, en tegelijk ben ik iemand die voortdurend analyseert/afweegt (een Weegschaal) en dus zich vanzelf zorgen maakt om allerlei dingen. Wetende wat er zich in de wereld allemaal afspeelt maakt het er niet makkelijker op.
En dat te weten dat ik diep van binnen eigl een levensgenieter ben (en wil zijn)...

Aan mijn stressoren werk ik al bewust een tijdje, maar wat ik echt mis is een gezonde dosis stressweerstand. Een buffer tegen stress. Ik heb het gevoel direct te reageren op al de minste stress door koude, druk, zorgenlast of zelfs door het nieuws op TV te kijken.

Die tandproblemen geven nu weer extra stress door pijn en zorgen hierover.

Ik wil mezelf het idee van die "overlevingsstress" afleren. Ik denk aan de Gupta en MIR methodes. Hiermee pak ik de oorzaak aan.

Maar wat kan ik doen om bolherstel (regeneratie) in gang te zetten? want ik geloof in de kracht van het lichaam.

Ik denk alvast aan:
-gevoelige stressreductie
-visualisatie van botherstel
-inname vit D3 uit levertraan, vit C en magnesium,zink en vit B complex
 
Natural Remedies for Low Bone Mineral Density

Osteoporosis treatments focus on fortifying the weakened bones and replenishing the loss of bone density. Exercise is a good way to maintain bone health while dietary supplements restore vital nutrients. Boron, magnesium and vitamin K are among the supplements that play the most vital role in bone maintenance.
Boron

Boron is a mineral found naturally in food and the environment. It is an element that the body uses for building strong bones as well as muscles. Taken as a daily supplement, boron can help reverse the effects of osteoporosis.
Magnesium

Magnesium is a pivotal element in for bone health. As well as providing nutrients for effective bone composition, magnesium also aids the body in the absorption of vitamin D and calcium – two equally important bone minerals.
Vitamin K

Vitamin K is one of the more recently identified nutrients important for bone health. Vitamin K aids in the activation of specific proteins that are involved in the composition of bone mass. As such, a vitamin K supplement is also important for treating osteoporosis.

Osteoporosis is a condition characterized by thinning bones. When left untreated, the condition can lead to breakage, fractures and other debilitating conditions; however, when treated using natural supplements and daily exercise, the effects of osteoporosis can largely be reversed. http://www.earthclinic.com/cures/osteoporosis.html

I.v.m. ¨boron¨ (borium) zie: https://www.fatsforum.nl/topic/borax/

Regelmatig vitamine c gebruiken tegen paradontitis.
Zie ook: https://www.fatsforum.nl/topic/ik-z...arts-en-advies-over-teruggetrokken-tandvlees/ (teruggetrokken tandvlees komt van de paradontitis)
 
Factoren die botontkalking in de hand werken:
-weinig lichaamsbeweging/ bedlegerigheid; bottenbelastende vertraagt de botafbreuk en beweging bevordert de doorbloeding waardoor transport van zuurstof en vitaminen/mineralen wordt gestimuleerd;
-antibioticakuren;
-aflslankkuren;
-laxeermiddelen;
-corticostereoiden, anticonceptiepil, maagzuurbinders, cytostatica, antistollingsmiddelen, antipsychotica, immuunsuppressoren, cholesterolverlagers en plaspillen;
-langdurige darmstoornissen;
-schildklierklachten;
-overgang;
-roken (vitamine c- en d-tekorten en omdat calcium daardoor niet goed gebonden kan worden in de botten);
-Stress vanwege verhoogde behoefte aan vitaminen en mineralen;
-Te weinig maagzuur: mineralen opname is afhankelijk van de zuurgraad in de maag en de dunne darm. Bij veel mensen is deze verstoord - ook vaak door het gebruik van maagzuurremmers.

Negatieve invloeden uit voeding en gewoontes:

- te veel eiwitten: hoe meer eiwitten hoe hoger de uitscheiding van calcium;
- te veel fytinezuur uit granen;
- te veel cafeine;
-alcohol;
- te veel fosfaten;
- suikers onttrekken essentiele vitamine en mineralen uit ons systeem bij verbranding;
- te veel oxaalzuur in groenten;
- cola;
- te veel zuurvormende voeding;
- we drinken te weinig;
- geraffineerde producten;
- te veel zout en kant- en klare producten;
- te veel soja;
- fluor;

Postieve invloeden uit voedingsstoffen:
- vitamine d;
- gezonde vetten;
- magnesium;
- vitamine k2;
- borium;
- silicium: is net als magnesium belangrijk om calcium in te kunnen bouwen en nieuwe osteoblasten te maken. Silicium zorgt voor sterke botten, niet zozeer harde botten.
Zit in haver, gerst, gierst, brandnetel, heermoes, bamboe, champignons, vruchtenschillen, citrusvruchten en pectine uit appelpitten of - schil. Silicium kan alleen goed opgenomen worden in organische vorm; als supplement is alleen de vloeibare vorm raadzaam;
-Zwavelhoudende voedingsstoffen: denk aan knoflook, ui, avocado en ei om het zwavelgehalte op peil te houden;
-goede zuur-basebalans: basische voedingsmiddelen moeten de overhand hebben in ons dagelijkse voedingspatroon. Bij te veel zuren worden er mineralen aan onze botten onttrokken om ons bloed weer basisch te maken. Stress, voldoende vocht, voldoende mineralen in de voeding, een evenwichtige bloedsuikerspiegel en een gezonde maag-, nier- en darmfunctie spelen ook allemaal een rol in het zuur-base-evenwicht.

Ook deze bouwstoffen zijn van groot belang voor gezonde botten: vitamine A, C en E, het mineraal zink en de sporenelementen koper, mangaan en fluor.

- snachts is de activiteit van onze botvormende cellen het grootst; daarom is het belangrijk om voor het slapen gaan nog iets van mineralen in te nemen;
-Goede darmbacterien vergroten de opname van calcium en andere mineralen;
-Gebruik niet te veel (tarwe)zemelen om je darmen op gang te houden. Deze remmen de mineralenopname of zorgen voor een hogere uitscheiding van mineralen. De belangrijkste voorwaarden voor een goede mineralenopname zijn: voldoende vet, oplosbare vezels, vocht, stressbeperking, voldoende magnesium en voldoende eiwitten;
-Als je twijfelt aan je mineralenbalans door bijv. medicijnengebruik, langdurige stress of leef- en voedingsgewoontes: een haarmineraalanalyse kan uitsluitsel geven. bron: Weetjes over heerlijk eten, Rinke Dijkinga, p. 12-18.
 
Een alg voor sterke botten? Ik geloof er niets van. Natuurvolkeren consumeerden dierlijke producten voor hun calcium. Het kwam altijd neer op een keus tussen zuivel of botten.

Mike
 
Ik word doodmoe van het alsmaar herhaalde verhaal dat donkergroene planten voldoende kalk zouden bevatten. Als je een herbivoor bent, ja! Overigens niet lelijk naar jou toe bedoeld, muis.

Mike
 
Send to:
J Clin Periodontol. 2015 Nov 27. doi: 10.1111/jcpe.12483. [Epub ahead of print]
Serum vitamin B12 is Inversely Associated with Periodontal Progression and Risk of Tooth Loss: A prospective Cohort Study.
Zong G1, Holtfreter B2, Scott AE3, Völzke H4, Petersmann A5, Dietrich T6, Newson RS1, Kocher T2.

To investigate the association of serum vitamin B12 with the progression of periodontitis and risk of tooth loss in a prospective cohort study. http://tinyurl.com/z9s6j8d via http://tinyurl.com/zotodeb
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan