Wat is kwalitatief het beste ei?

Moondust

New member
Om te weten wat het meest kwalitatieve ei voor consumptie is lijkt het me belangrijk om te kijken naar zowel de leefomstandigheden als het voedsel van de kippen. Bij 3-sterren-eieren is dat eerste over het algemeen wel in orde is mijn indruk. Echter, als het op voeding van de kippen aankomt, dan weet ik het niet. Wat is eigenlijk het natuurlijke voedsel van een kip? Sowieso gras en insecten (torretjes, wormen, pissebedden, etc.), maar wat nog meer. Meer groenvoer? Fruit? Granen?

Ik kocht tot op heden alleen biologische eieren bij de natuurwinkel en soms bij de AH, maar vorige week besloot ik de zogenoemde rondeeleieren eens te proberen. Wat me opvalt is dat de eierdooier donkerder is dan die van de biologische eieren. van de biologische eieren is de dooier meestal gewoon geel. Eierdooiers van rondeeleieren zijn donkergeel. Ik meen ergens een keer gelezen te hebben dat hoe donkerder geel/oranje de eierdooier hoe beter. Het zou te maken hebben met het voedsel dat de kip krijgt.

Enfin, welke eieren kopen jullie? Wat zijn de gedachten hierover?

En als je zelf kippen houdt, wat geef jij ze te eten om kwalitatief zo goed mogelijke eieren te krijgen?

 
Ze eten vooral grasprietjes en zaadjes van de verschillende grassoorten. Verder eten ze vliegen en muggen en insecten uit de grond. Fruit dat van de boom valt eten ze ook maar met mate.

Ik heb hier +-15 kippen die vrij rond lopen in een natuurlijk gevormde tuin.

Kippen die eieren leggen hebben ook behoefte aan stukjes eierschalen.

 
Heel veel kippen worden gevoerd met granen en/of mais..ik weet niet of dat zo goed is..

Ik haal of de bio-eieren uit de winkel,of hier in de buurt bij een boerderij..dat scheelt de helft van het geld.

Bij mijn weten zijn kippen alles/eters..mijn moeder heeft kippen en die krijgen groente afval en mais..naast wat ze zelf oppikken.Maar als ze bijv. een muis te pakken krijgen dan eten ze die ook op..

 
kippen zijn van oorsprong bosdieren. Ik denk dus dat ze grassen en allerlei onkruid eten wat je in een echt bos op de grond kan vinden samen met allerlei insecten, wormpjes en vliegen. Ik heb hier een keer de tip gezien om de zaadjes uit kippenvoer te laten kiemen dan is het gras geworden. Ik denk namelijk dat kippen helemaal geen graan eten van nature ze hebben ook geen steetjes in hun maag nodig om het fijn te malen. Groente vind ik wel goed voor kippen in een oerbos kan je wel planten vinden die je ook als groente kan eten.

Maar ik denk dat de kippen van de eieren die je in een winkel of bij een boer koopt niet zo te eten hebben gekregen. Omdat het meer werk is en algemeen wordt aangenomen dat kippen graan horen te eten.

 
Bij rondeeleieren krijgen de kippen verse maïs en granen en daarnaast ook soja! Allemaal wel van goede milieuvriendelijke herkomst, maar dit is natuurlijk niet het normale voedsel van kippen. Geen rondeeleieren meer voor mij.

Ik ga voor mijn eigen kippen meelwormen kweken. Dan kan ik dat geven naast het groenvoer en het gemengde graan. Voor dat laatste zie ik nog niet direct een alternatief. Legkorrels wil ik niet meer geven, die zijn mij te bewerkt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.285
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan