Om te weten wat het meest kwalitatieve ei voor consumptie is lijkt het me belangrijk om te kijken naar zowel de leefomstandigheden als het voedsel van de kippen. Bij 3-sterren-eieren is dat eerste over het algemeen wel in orde is mijn indruk. Echter, als het op voeding van de kippen aankomt, dan weet ik het niet. Wat is eigenlijk het natuurlijke voedsel van een kip? Sowieso gras en insecten (torretjes, wormen, pissebedden, etc.), maar wat nog meer. Meer groenvoer? Fruit? Granen?
Ik kocht tot op heden alleen biologische eieren bij de natuurwinkel en soms bij de AH, maar vorige week besloot ik de zogenoemde rondeeleieren eens te proberen. Wat me opvalt is dat de eierdooier donkerder is dan die van de biologische eieren. van de biologische eieren is de dooier meestal gewoon geel. Eierdooiers van rondeeleieren zijn donkergeel. Ik meen ergens een keer gelezen te hebben dat hoe donkerder geel/oranje de eierdooier hoe beter. Het zou te maken hebben met het voedsel dat de kip krijgt.
Enfin, welke eieren kopen jullie? Wat zijn de gedachten hierover?
En als je zelf kippen houdt, wat geef jij ze te eten om kwalitatief zo goed mogelijke eieren te krijgen?
Ik kocht tot op heden alleen biologische eieren bij de natuurwinkel en soms bij de AH, maar vorige week besloot ik de zogenoemde rondeeleieren eens te proberen. Wat me opvalt is dat de eierdooier donkerder is dan die van de biologische eieren. van de biologische eieren is de dooier meestal gewoon geel. Eierdooiers van rondeeleieren zijn donkergeel. Ik meen ergens een keer gelezen te hebben dat hoe donkerder geel/oranje de eierdooier hoe beter. Het zou te maken hebben met het voedsel dat de kip krijgt.
Enfin, welke eieren kopen jullie? Wat zijn de gedachten hierover?
En als je zelf kippen houdt, wat geef jij ze te eten om kwalitatief zo goed mogelijke eieren te krijgen?