Wat is ( hiervan) waar?

Mtje

New member
Een nieuw topic waarin je info/artikelen etc kan plaatsen met de vraag wat ervan waar is? Fijn als we overal kritisch naar kijken.

https://www.seleneriverpress.com/the-dark-side-of-bone-broth/

Hierin staat dat als je langer dan 24 uur de bouillon opzet dat er glutamaten inkomen (glutamic acid)
"The result of such long cook times is a tremendous amount of glutamic acid. And that’s the dark side of Bone Broth"

glutaminezuur is de precursur van glutamaat

Wie weet hier meer vanaf?





 
Hoezo "dark side"? dat geeft juist de lekkere smaak, je moet alleen wel onderscheid blijven maken tussen zelfgemaakte en de goedkope fabrieksvariant.

Why do consumers react to factory-produced MSG and not to naturally occurring glutamic acid found in food? One theory is that the glutamic acid produced by hydrolysis in factories contains many isomers in the right-handed form, whereas natural glutamic acid in meat and meat broths contains only the left-handed form. L-glutamic acid is a precursor to neurotransmitters, but the synthetic form, d-glutamic acid, may stimulate the nervous system in pathological ways.
http://www.westonaprice.org/health-topics/broth-is-beautiful/

Er zijn vast mensen die ook op de zelfgemaakte slecht op reageren, die kunnen dan beter hun bouillon wat korter opzetten, kippenbouillon of visbouillon leent zich hier dan weer beter voor.
 
het gaat in het artikel duidelijk om de zelfgemaakte bouillon nl die je 24 uur of langer laat sudderen en niet om de goedkope fabrieksvariant.

Ik ben bekend met het verschil tussen gebonden en ongebonden/vrij glutamaten.
Echter dit is niet de eerste keer dat ik lees dat gelatine en glutaminezuur onder de vrije/ ongebonden ( foute) glutamaten vallen.

Mijn gevoel zegt dat bottenbouillon wel goed is en ik maak deze ook zelf. Ik laat het zelf nooit langer dan een dag op staan. Zou ik dat dan op gevoel goed doen of is dat artikel fout geïnterpreteerd.



 
Because autoimmune means leaky gut, and leaky gut means leaky brain, and leaky brain means glutamic acid sensitivity.

Herkenning!: in elk geval de gevoeligheid voor MSG en autoimmuunproblemen. Ik vraag me af of dit ook de reden is dat ik uberhaupt niet zo heel goed kan tegen bottenbouillon.
 
Zou het ook nog uitmaken of de bouillon in een slowcoooker met een lagere temperatuur of tegen kookpunt aan in een pan op gas met een warmhoudplaatje eronder wordt gemaakt?
Voor een stoofschotel staat er in een slowcooker wel zo'n 10 uur voor terwijl ik in pan op gas met een warmhoudplaatje in 2 1/2 of 3 uur wel klaar ben met een stoofschotel.
 
natuurvolkeren deden dit toch ook gewoon dat lange trekken....


anyways ben het ook wel eens zoiets tegengekomen jaren terug.
 
Natuurvolkeren hadden minder last van darmproblemen Debsy, denk dat we de meest gezonde voeding steeds minder goed verdragen, ook al zijn ze in principe helend. Die degeneratie toch...
Maar goed, zoals Mike al jaren roept kunnen we daar niet het voedingsmiddel de schuld van geven.
 
Wat elke soep of stoofschotel alsmaar lekkerder maakt naarmate de uren verstrijken zijn glutamaten. Onze tong bevat hier receptoren voor. De voedingsindustrie weet dit en voegt dus te pas en te onpas mononatriumglutamaat (smaakversterker, E621, ve tsin) toe aan allerlei producten voor een vleesachtige smaak.

MSG is een neurotoxine, maar alle traditionele voeding barst van de glutamaten, die zoals Tanja terecht opmerkt juist volop smaak geeft. Waarom konden ze daar vroeger wel tegen en waarom nu niet? Antwoord: dan moet er al sprake zijn van neurologische verzwakking. De belangrijkste verdachte: pesticiden. Dat en chemische toevoegingen, met kunstmatige zoetstoffen bovenaan. Vaccins hakken er neurologisch natuurlijk ook in op zeer jonge leeftijd.

Mike
 
Ik ben flink e621 intolerant en heb hier in het verleden zelf veel mee getest.

De chemische varianten e620 t/m e625 vallen zeer slecht, kleine hoeveelheden zijn al merkbaar.
Semi natuurlijke zoals gist extracten in o.a. tartex geven ook problemen, hoewel iets minder.
Natuurlijke zoals in kaas en tomaten zijn geen probleem.

Als er een reactie op bottenbouillon is zou die overeen moeten komen met de reactie op e621.
Is de reactie anders, kijk dan verder, bijvoorbeeld histamine.

ps. Ik heb niet zo veel ervaring met bottenbouillon, het valt niet zo goed, maar het lijkt niet op e621 bij mij. Ik noem histamine niet zomaar, maar daar weet ik nog niet alles over.
 
Semi natuurlijke zoals gist extracten in o.a. tartex geven ook problemen, hoewel iets minder.
Natuurlijke zoals in kaas en tomaten zijn geen probleem.

Als er een reactie op bottenbouillon is zou die overeen moeten komen met de reactie op e621.

hoi JP: herkenbaar: tartex, bottenbouillon, kaas en tomaten: allemaal problematisch bij mij. Eerder dacht ik dat tomaten bij mij problematisch waren vanwege dat het een nachtschade is, maar dan zou ik ook allergisch moeten reageren op anderen nachtschaden, maar dat kwam bij mij als zodanig niet uit de testen. Lastig uitmaken waarom iets problematisch is: kaas is dat van mij mogelijk ook omdat het een melkproduct is. Maar glutamaat zal het ook niet beter maken in mijn geval gezien mijn reacties op andere glutamaatbevattende producten.
 
@ Muis: niet om het helende effect van muziek tegen te spreken, maar de effectiviteit van medicijnen overtreffen is nauwelijks een prestatie.

http://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen/onze-medicijnen-slechts-4-is-totaal-effectief/

Slechts 12 procent van de medicijnen en behandelingen zijn effectief. De rest is gebaseerd op blind geloof en vertrouwen. Miljoenen Nederlanders slikken medicijnen die bij hen niet werken. Bij 57% is er geen enkel effect of zijn er zelfs nadelige gevolgen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.528
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan