Wat heb ik nu?

DeSouza

New member
Hallo allemaal,

Mijn klachten zijn sinds 2014 begonnen met angst en paniek aanvallen, met vaak koude voeten en handen hierdoor mijn lichaam bibbert van de kou, veel moeten urineren terwijl ik niet zo veel water drink, stemmingswisselingen, hartkloppingen etc. En heb ik een orthomoleculaire therapeut aangebeld voor hulp, en is er verteld dat ik een bijnieruitputting heb, supplementen zoals bijnierextract, rhodiola, een paar complexen, ontzuring gedaan maar geen succes geboekt. Na zelf te onderzoeken ben ik gestopt met het eten van granen, suikers, en melk, en eet meer voedingen als homemade zuurkool, yoghurt, groentes. Ook supplementen gebruikt als tryptophaan, ashwagandha, gaba, zinc om dit klachten te verminderen maar sinds een maand geleden met het gebruik van gaba (500mg, paar dagen ingenomen) of tryptophaan (500mg) voel ik me dus weer wat angstig, vaak koude voeten en handen etc. waardoor ik ook vermoeid opsta, maar geen slaapproblemen heb, traag aan het leven ben en vooral nergens meer om kan lachen!. Vaak onrustig. Geen idee wat het zou zijn maar heb ook dan steken in mijn rug, en bij mijn borst gedeelte met pijn aan linker/rechter arm alsof er een hartaanval opkomst is. Zou dit een "serotonin syndrome" zijn? Wat zou ik kunnen hebben? Supplementen hebben dit verergerd? Graag wil ik hulp van jullie, want ben hopeloos aan het worden omdat dit bijna 2 jaar aan de gang is, en nog steeds zijn we niet achtergekomen wat het is.

Hartelijk Bedankt..
 
Het klinkt alsof je lichaam continu stress ondervindt en als die stressbron niet aangepakt wordt, dan is het dweilen met de kraan open. Kou kan gekoppeld zijn aan trage schildklier, veel urineren aan bijnieruitputting, maar dit zijn allemaal symptomen van een onderliggende oorzaak.

Neem je extra magnesium? Dat kan helpen bij rugpijnen en Q10 kan helpen bij hartproblemen. Qua voeding lijk je wel goed bezig te zijn. Eet je wel (gezond) vlees?

Met het risico dat ik het al gevraagd heb: heb je amalgaamvullingen (gehad)?
Veel van de symptomen die je noemt, heb ik ook (gehad) namelijk.

Mark
 
@100%leven

Ik ga morgen gelijk een afspraak maken met de huisarts voor de bloedprik t3,t4 en tsh, en moet er specifiek iets naar gevraagd worden? Ik neem magnesium (200mg) voor het slapen, bijna dagelijks! Rugpijn had ik nou bijna nooit, alleen sinds een maand na die tryptophaan/gaba gedoe. Vlees, bijna altijd (natuurlijk niet bio want zit in de bijstandsuitkering en is dus dan niet betaalbaar). Ook veel vetten, boter tot kokosolie, olijfolie. Sinds 1 maand ook beginnen met het maken van bottenbouillon (wel bio botten omdat het goedkoop is!), en die vet word gebruikt om eieren mee te bakken op laag temp. Geen amalgaamvullingen (ben 26 jaar!). Ook heb ik tinnitus sinds 2010, de reden zover ik weet is na het inenting werd ik erg ziek en het niezen was zo erg dat mijn hoofd bijna ging ontploffen. Dus ook vanaf die tijden ook geen inenting meer genomen.

@Pike

Morgen dus gelijk een afspraak maken om mijn schildklier te laten checken, advies? Mijn lichaamstemperatuur is vaak tussen de 34.8 - 35.4 (thermometer onder het oksel). Koolhydraten word gegeten oa. rijst zodra we bij een famillie zijn, bulgur (tarwe), en aardappelen. Maar thuis proberen we dit allemaal te vermijden. Ik ontbijt altijd met minstens 2 eieren (code 1) / gebakken met boter of kokosolie en dan met kruiden of met homemade sucuk (gefermenteerde pittige worst), peterselie, thee zonder caffeine, geen koffie, sesampasta, bio homemade lijnzaadcracker (sesam, pompoenpitten, chia), walnoten, cashewnoten, zwarte bio olijven, donkere bladgroentes. Avondmaaltijd verschilt, altijd is er veel vlees en groentes met homemade yoghurt, zuurkool. Op nuchtere maag drink ik water of een eetlepel olijfolie, appelcider vinegar bio, ook verschilt dit. Trouwens word er ook vaak gezegd dat er een nare geur uit mijn mond komt, en die moment voel ik me dan juist weer angstig (koede handen, voeten).

Dus het zou geen "serotonin syndroom" kunnen zijn?
 
Ok, wacht eens even. Zijn je klachten begonnen na een inenting?
Wat voor inenting was dat en kun je de ingrediënten nog achterhalen?

Mark
 
@100%leven

Nee, inenting was in 2010 en dat was alleen het tinnitus gedeelte (linkerkant alleen). Maar daarvoor begon het probleem langzamerhand al. In 2012 had ik een goede jaar eigenlijk, weinig stress + structuur, en einde der tijden was weer aangebroken en loop ik dus hiermee.
 
Mijn lichaamstemperatuur is vaak tussen de 34.8 – 35.4 (thermometen onder het oksel

Wow!! Dat is steenkoud! Heb je die thermometer wel lang genoeg onder de oksel gehouden? Tien min wordt aangeraden. Ik zou ook eens de orale temp meten.
Bij de huisarts expliciet vragen om ook als de TSH "normaal" is toch de T4 en T3te meten. Doet hij/zij hoogstwaarschijnlijk toch niet maar je kan mazzel hebben.
Daarbij rekening houden met het feit dat ook al zijn deze drie waarden goed je nog steeds een schildklierprobleem kan hebben.



Maar thuis proberen we dit allemaal te vermijden.
Een grote fout. Als je eenmaal in deze situatie zit heeft je lever een sterk verminderde capaciteit om glycogeen op te slaan. Je lever heeft om T4 om te zetten in het werkzame T3 schildklierhormoon glucose nodig. Omdat je lever dat niet meer goed op peil kan houden heeft het de glucose uit voeding nodig. Als dat niet aanwezig kan de lever geen t3 maken wat het probleem groter maakt. Dit wordt een vicieuze cirkel.
Ik raad in jouw geval aan om toch echt minimaal 200 gram khd per dag te nemen. Niet apart maar bij de maaltijd. Dus samen met voldoende vetten en eiwitten. Bijvoorbeeld zoet fruit of honing.
 
@DeSouza

Je schreef dat je erg ziek was geworden na die inenting, dus niet alleen de tinnitus. Kan zijn dat na de inenting de gifemmer echt begon over te lopen, terwijl het daarvoor wellicht door stress en ongezonde voeding al aan de gang was.

Als je bijv. een griepprik hebt gehad dan is het grote kans dat er thimerosal in zat, wat o.a. uit kwik bestaat. Buiten de andere zooi die ze in vaccinaties stoppen.

Mark
 
@Pike

Nee, geen 10 min. Zodra het piept kijk ik ernaar. Natuurlijk doe ik dit vaker dan eenmaal. En alsnog blijft het daarbij. Oraal niet gedaan, ga ik eens uitproberen. Mijn nieuwe huisarts maakt niet zoveel problemen gelukkig, dus dit gaat goed komen. Waarom we ook met voedingen moeten oppassen is dat mijn vrouw voedingsallergieen heeft oa. tegen tarwe en koolhydraten die heel erg verteren bij haar (anders heeft ze makkelijk een constipatie). Maar gelukkig doen we hierbij ook aanpassingen met probiotica als ondersteuner, cod liver oil van green pasture. Hebben jullie hier voor adviezen? Zij probeert de GAPS dieet te volgen, gaat tot nu toe oke. Kan beter.

@100%leven

Dus wat zou ik hieraan kunnen doen, want daarvoor deed ik elke jaar door onwetendheid. En word steeds erna ziek!
 
Je hebt dus elk jaar een griepprik gehaald destijds? Dat kan een boel verklaren. Waarschijnlijk zijn je klachten dus sindsdien begonnen of niet?

Dan zou ik eens een haartest gaan doen om te zien of er gifstoffen in je lichaam zitten. Voor kwik moet je zo'n haartest wat anders lezen (kwik zal niet of nauwelijks meer in je bloed zitten namelijk).

Als je deze haartest doet, dan kun je vrij eenvoudig aflezen of je een kwikbelasting hebt, naast andere gifstoffen + mineralen.

Als je besluit om dat te gaan doen, verwijs ik je te zijner wel naar een post in m'n kwiktopic als je de uitslag ontvangen hebt.

Mark
 
@100%leven

Nee, eigenlijk niet of niet opgemerkt. Want toen zat ik op school, een drukke student leventje. En wat als je (bijna) geen hoofdharen meer hebt? Moet ik het voor paar weken groeien en ze zijn dan kei klein, en erg dun. Heeft het zin?

En nog een ander symptoom die mij wakker houd "misselijkheid". Gember doet er niks aan zowel als capsules.
 
Mijn nieuwe huisarts maakt niet zoveel problemen gelukkig, dus dit gaat goed komen

Dat zou mij heel erg verbazen. Daar zijn protocollen voor. Als de TSH goed is wordt de T4 en T3 automatisch niet meer gecheckt.
 
Als het goed is, heb je wel normale haargroei achter op je hoofd, richting nek. Die doorzichtige babyhaartjes heb je niet veel aan. Het duurt zo'n 2,5 maand om 2,5 cm haar te groeien en het gaat om 0,25 gram (je krijgt een 'weegschaal' opgestuurd) wat nog aardig wat haar is.

Dus je loopt misschien even voor gek ;-)

Mark
 
Hoe bewerk je al die pitten, zaden en noten die je eet?
Vervang ze liever voor een bio ei.

Je schrijft dat 2012 een goed jaar was, weinig stress, maar hoe zit het metde rest van je leven? Hoeveel griepprikken heb je gehad? Wat is er vanaf je verwekking allemaal gebeurd met jou? Zijn je ouders gezond?
 
@Pike

Ik bedoelde daarmee dat mijn nieuwe huisarts graag samenwerkt, vandaar geen problemen mee gehad.

@100%leven

Ik ga het laten groeien! Zo kom ik ook eens achter hoe ik met "haartjes" uitzie.

@bananenjam

Ik kan niet alles bio. kopen wegens geld crisis (bijstandsuitkering). Dat klopt! Maar dat was een leventje met structuur zonder leven, dus gamen, sporten en school. En nu game ik al jaren niet meer, geen school, geen werk, sporten is beperkt door mijn peesontsteking en onderrug klachten. Maar ik loop en fiets graag om mijn dagelijkse beweging te voltooien. Hoeveel griepprikken.. elke jaar tot aan 2010, geloof ik! Mijn ouders.. moeder heeft een maagbreuk operatie gehad, ook een stress kip, piekeraar, en vroeger had ze ook paniekaanvallen. Vader heeft diabetes, geen insuline.

Ik heb morgen een afspraak bij de huisarts..
 
De uitslagen van mijn bloedprik is bekend gemaakt :

TSH - 0,78 (0,40 / 4,7)
T3 - 1,4 (1.0 / 2,8)
T4 vrij - 14,4 (11,5 / 23.0)
Vitamine B12 - 296 (140 / 600)
Vitamine D - 120 (50>)
Hemoglobine - 8,6 (8.5 / 11.0)
Ferritine - 111.9 (20.0 / 280.0)

Ik ben al begonnen met B12 van Bo Baden (10.00mcg power pakket). Vitamine D neem ik dagelijks in.
Wat kunnen jullie mij nu adviseren? Huisarts vind dit al prima (zoals gewoonlijk)! Schildklier problemen die al begonnen zijn? Dankuwel.
 
Wat kunnen jullie mij nu adviseren? Huisarts vind dit al prima (zoals gewoonlijk)! Schildklier problemen die al begonnen zijn? Dankuwel.

Schildklierproblemen wat betreft omzetting van T4 naar T3 door o.a. je extreem lage koolhydraten dieet. De T3 is weliswaar binnen de lijntjes maar dit wil niet zeggen dat het genoeg voor jou is en/of dat het goed opgenomen kan worden door je cellen.
Mijn advies is, zoals ik al eerder zei, veel meer koolhydraten eten bij voorkeur in de vorm van (zoet) fruit, rauwe honing en rauwe melk (lactose).
Minimaal 200 gram en in combinatie met vet en eiwit eten.
Daarnaast stoppen met al die zaden en noten, sowieso een dieet gaan eten met zo min mogelijk meervoudig onverzadigde vetzuren. En noten en zaden zitten daar vol mee evenals ze vol zitten met lectines.
 
Health nuts’ seem to go a little nutty over nuts… raw and roasted nuts, trail mix, nut spreads, bars and milks are the dietary darlings of the health conscious. However, nuts and seeds certainly aren’t the ‘superfoods’ you might believe them to be.








The on-paper 'benefits'
of nuts and seeds


Nuts and seeds are a good source of micronutrients, including selenium, zinc, calcium, magnesium and iron



The reality
(in the context of the human body

Nuts and seeds (and whole grains, soy and legumes) contain high levels of phytates – ‘anti-nutrients’ that block the absorption of these minerals and vitamins (particularly zinc, calcium, iron and magnesium). High intakes of phytate-rich foods in the diet (particularly in vegetarian diets) can actually cause mineral deficiencies as the phytates inhibit the absorption of minerals not only in these foods, but in other foods eaten in combination with them (e.g. the calcium in dairy if consumed in a meal with nuts).







Nuts and seeds contain a moderate amount of protein



Phytates in nuts and seeds also interfere with the enzymes we need to digest our food, including amylase (required for the breakdown of starch), pepsin (needed to breakdown proteins in the stomach) and trypsin (needed for effective protein digestion in the small intestine). Nuts and seeds may contain some protein, but this protein is not well assimilated and absorbed in the human digestive tract, if at all.







Nuts and seeds contain the so-called “healthy plant fats”



Nuts and seeds are rich in polyunsaturated oils – wrongly touted as ‘healthy’ oils but far, far from it. These fats suppress metabolism, contributing to weight gain, tissue destruction, free radical damage, insulin resistance and a whole host of other health problems. See this post for more. These fats are highly unstable – prone to oxidation and rancidity – you’d be hard-pressed to find ‘fresh’ nuts around that aren’t actually already rancid.







Nuts and seeds are good for weight loss



The polyunsaturated fats in nuts and seeds suppress energy metabolism and thyroid hormone, and actually contribute to weight gain (in fact the fats in nuts and seeds help animals hibernate in the winter by slowing down their metabolic rates). Better fats for weight loss include coconut oil, and short-chain saturated fats such as butterfat.







Nuts and seeds are easy to digest



Nuts and seeds are extremely hard for the human digestive system to assimilate, and are common contributors to intestinal irritation, bloating and indigestion.




Of course, as part of a well-rounded, healthy diet that contains lots of pro-metabolic foods and nutrients, a couple of nuts here and there or a smattering of tahini aren’t worth losing sleep over. But see nuts and seeds for what they are – not glorified ‘health foods’.

If you’re insistent on consuming nuts and seeds as part of your diet, it’s best to do so according to some simple guidelines:

1. Soak your nuts and seeds – they’ll still be high in polyunsaturated fat, but at least soaking (and/or sprouting) will start to break down the anti-nutrients that are present, rendering them slightly more digestible and you’ll at least be more likely to absorb some of the nutrients such as zinc and magnesium.

2. Opt for macadamia nuts, as they are lowest in both anti-nutrients and polyunsaturated fat (they contain predominately mono-unsaturated fats which are more stable and less likely to cause oxidative damage).

3. Consume small amounts of whole nuts and seeds, and absolutely avoid all nut and seed oils, which are even more concentrated sources of polyunsaturated fats and do not contain any of the slightly protective nutrients found in whole nuts/seeds. Less is better – aim for less than two small servings a week (including the nuts and seeds found in bars, cereals, breads and other foods that might be a part of your diet).

A word on coconut:

Coconut fat is richly saturated, pro-metabolic and highly nutritious (read this post for more) – coconut is a different kettle of fish altogether. Coconut oil in particular has been widely researched for it’s healthful properties, and is a great oil to cook with as is stable at high temperatures. Coconut flour (popular for baking in grain-free cooking circles) is still high in phytates, just like nuts and seeds (and grains, soy and legumes), but does not carry with it the other problems of nuts and seeds such as a high polyunsaturated fat content, making it a much better option for baking than almond and other nut flours.



 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.499
Berichten
516.425
Leden
8.649
Nieuwste lid
Richardson Zackery
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan