wat eten we vandaag?

Dirtsa

New member
Even wat inspiratie opdoen, wat eten jullie vandaag? gister? morgen?

Ben een beetje verstrikt geraakt in steeds dezelfde groenten/soep en vis/kip...

 
gisteren ( visite ivm sinterklaas) :

Heerlijk stoofvlees/draadjesvlees ( gebraden in ghee en roomboter, zout en zw peper, kurkuma. Afblussen met heet water en bier, laurierblaadje en kruidnagel....2.5 uur in de oven op 100 graden.

Kippenbouillon

heerlijk stokbrood en zuurdesembrood erbij van Menno

jerrik (zoon) heeft van half stokbrood croutons gemaakt: met olijfolie/knoflook/zout/rozemarijn en dan onder de gril ( erg lekker)

gebakken pastinaakreepjes (met een dunschiller) erbij en rucolasla.

Iedereen heeft echt gesmuld.

 
klinkt idd erg goed Dirsa,

Zelf vandaag een roerbak/ stoofgerechtjes gemaakt van: ui, courgette, witlof, knoflook, zeezout en peper. Dit laat ik langzaam warm worden met de deksel op de pan. Na uurtje afwerken met flinke lepel brandnetel en wat kippenbuillion.

Ik eet de laatste weken 's avonds geen eiwitten meer (vis of vlees)

maar ben een beetje aan het expirimenteren wat me goed bekomt.

 
Wij hebben laatst boerenkool geprobeerd met bataat/zoet aardappel.

Maar de boerenkool wordt door het kookproces al zoet en dan de zoete aardappel erbij.

Het was dus echt niet lekker. Zeker als je al geen zoete smaak meer gewend bent.

Wij doen dus voortaan, de keren dat we boerenkool eten, ook met aardappelen.

Die moeten we dan ook speciaal kopen want we hebben ze niet in voorraad.

Vandaag gaan we zuurdesembrood eten met een heerlijke omelet met kaas en ui.

Met daarnaast een biologische hamburger van rundvlees.

Mike kan heel goed ontgiften met rundvlees.

Gaan we ook eens proberen. We gaan onze vleesinname verhogen en kijken wat het voor ons kan doen.

Onze ontlasting kan nl. nog wel wat beter.

 
Neem dan maar eens lekker ouderwets stoofvlees en vraag extra vet eraan. Onze slager vindt dit helemaal gaaf, voor de meeste klanten moet hij het vet eraf snijden en willen juist :D

Als kind kregen wij dit regelmatig op zondag, en dan met brood ( flink jus erover) en gisteren had ik helemaal het idee weer terug te zijn in de tijd. Deze keer metbrood van menno.

 
Ik heb gebakken kippenlevertjes gegeten, twee tenen knoflook erbij, twee sjalotten, uitgebakken spekjes, twee blaadjes salie, peper, wat kurkuma, gebakken in veel ghee. Als groenten geblancheerde witlof en wat spinazie ook geblancheerd. Beetje keltisch zeezout erop, nog wat kurkuma en wat gember en een dot kokosolie. Alles door elkaar gehutselt en smullen maar :)

 
@ Dirtsa: basisrecept boerenkoolchips:

http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=305646

Onderstaand recept is van ah: uiteraard beter zonnebloemolie (te veel ontstekingsbevorderend omega 6 vet) te vervangen door olijfolie en zeezout (wat meestal giftig is en geeneens zout te noemen) te vervangen door keltisch zout!

¨Boerenkool chips

Anders, Hapje, 2 personen, Slank, Hollands

Ingrediënten

* gewassen en gedroogde boerenkool bladeren

* zonnebloemolie

* zeezout

Bereiden

Bekleed een bakplaat met bakpapier en verwarm de oven voor op 180 graden. Besmeer de boerenkool bladeren aan beide kanten met zonnebloemolie en scheur ze in bijtklare stukjes. Besprenkel met zeezout. Spreid de stukken uit op het bakpapier, zonder dat ze elkaar overlappen. Bak in de warme oven in +/- 15 min. knapperig


ps edelgist / miso / kruiden erbij doen voor je het in de oven stopt schijnt ook heel lekker te zijn!

Ik doe er zelf ook gewelde en kapotgeblende zonnebloempitten en sesamzaadjes erbij. Ongeveer anderhalve kop zonnebloempitten en een kop sesamzaadjes. En ook selderijstengel (2 stengels). Allemaal kapotgeblend. En dan daarin de bladeren van de boerenkool in masseren in dat kapotgeblende mengsel en klaar is kees en dan in de oven. Ik doe er ook 2 paprikas bij dan, maar dat mag niet meer, want het zijn nachtschadeplantvruchten. Fout. Fout. Fout.

 
Dirtsa, ja tuurlijk olijfolie.

Hou het allemaal wel goed in de gaten: want het brandt snel aan hoor in de oven.

Gelukkig hoeft er niet veel tijd overheen te gaan in elk geval en is het snel klaar.

Voordeeltje...

 
Vanavond staat op het menu:

Alternatieve stamppot van puree van zoete aardappel met raapsteeltjes en verse runderworst. De jus bereid ik door de worst te bereiden in boter, zoute Japanse sojasaus, zwarte peper, knoflook, azijn, Billington's suiker en water. De puree krijgt een klein scheutje rauwe melk en wat klontjes boter. Yummie!

Mike

 
Nee hoor. De raapsteeltjes komen vers van het land van een lokale biologisch-dynamische groentenboerderij.

Mike

 
Kan ik mij haast niet voorstellen, kleine smalle ieniemienie groene steeltjes. Waar zou dit zetmeel moeten zitten ?

 
Ikke, je kunt als je Igoogle hebt een app kiezen waardoor je iedere moment de 3 nieuwste ingezonden recepten vernoemd krijgt met links ernaar toe. Maak bij de favorieten een mapje met lekkere gerechten en je hebt na verloop van tijd zo een lading lekkere recepten die je met een beetje aanpassen vet-gezond kunt maken.

Als iemand me kan vertellen waar ik de favorieten/bookmarks bij Google Chrome kan vinden, dan kan ik je een hele lijst met uiteenlopende receptenwebsites mailen + een hele lijst interessante of gezonde links naar hapjes en gerechten...

 
Vandaag eet ik gestoofd lamsvlees (in kippenbouillon: rare combi, maar ach, had even geen andere bouillon) met ui, knoflook, laurierblad, kruidnagel, broccoli en spitskool. Laurierblad en kruidnagel worden er uiteraard uitgevist voor het eten.

En oja, gisteren al gestoofd en nu een nacht + dag laten staan. Even testen of dat lekker is.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.806
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan