wat doen jullie in gehakt

G

Guest

Guest
vraagje , vroeger deed ik altijd in mijn gehakt als ik ballen maakte naast een ei ook een beschuit, en ketchup en kruiden, maar ja nu doe ik de laatste toevoegingen maar niet.

maar heeft er iemand tips wat er dan in kan doen zodat ze lekker smaken en niet uit elkaar vallen.

sheila

 
Ik denk dat je anders moet denken, creatiever. In plaats van de traditionele gehaktbal met zetmeel als vulmiddel kun je beter recepten bereiden met gahakt erin. Ik heb er hier al eens twee gepost, Shepherd's Pie en mijn boerenkoolrecept. Het is nog te vroeg voor boerenkool, maar het is ook te maken met witte kool, Chinese kool, pak soi of groene kool. Smakelijk!

Mike

 
Beschuit/paneermeel werd alleen gebruikt om het volume wat te verhogen. Vlees was voor velen net te betalen, met beschuit erdoor kon je ipv 4 ballen wel 6 ballen maken.

Dus niet nodig om dit erdoor te doen.

 
ik zal eens kijken mike naar dat recept.

had nu ff zin in een gehaktbal van het vlees van bioboer.

zag er erg donker uit en was goed vet na het kneden waren mijn handen heel vet heb na paar keer met zeep nog een keer met afwasmiddel moeten ontvetten mijn handen.

nu zout peper en ei en uitje door gedaan en wat kruiden en gebakken in kokosolie en het smaakt lekker

 
Ik denk dat je ook wel gewoon gehaktballen kan maken met ei en kruiden/specerijen erin. Misschien kan je ze paneren met kokosrasp, als je alle graanproducten uit je dieet wilt houden. Ketchup kan je vervangen door ketjap voor een oosterse smaak.

 
Ketjap lijkt me niet zo, dit staat op wikipedia over ketjap:
Quote:
Ketjap (Indonesisch: kecap) is een Indonesische sojasaus. Het wordt gemaakt van een mengsel van sojabonenmeel, grof gemalen tarwe, kruiden en zout.


Lia

 
Japanse, zoute sojasaus (shoyu of tamari) is gefermenteerd. Als je het niet te vaak eet, is er niet zoveel aan de hand.

Mike

 
Biologische ketjap manis en ketjap asin zijn beiden gemaakt van: tempeh (sojabonen, water, rhizopus cultuur), water, rietsuikermelasse, zeezout, kruiden en specerijen. Tempeh is gefermenteerde soja. Het is geen perfect product, maar ik vind het zeker aanvaardbaar om met mate te gebruiken.

 
hier maak ik de gehaktballen al een tijdje met inderdaad flinke hoeveelheid geraspte kokos, 2 eieren, vaak een fijn gesneden ui en omdat ik de smaak van lever (of hart, nier enz.) puur niet lekker vind doe ik op ongeveer een pond gehakt nog plm. 150 gr. van deze organen (gemalen) erbij. Peper en Keltisch zeezout en natuurlijk kruiden naar smaak en hartelust. En wij eten vaak gehakt, als bal, hamburger met gebakken ui (vinden ze hier heel lekker) en gewoon om te roerbakken in allerlei gerechten.

Ik heb de sheperds pie ontdekt en maak hem inmiddels elke week met veel vet! De variant met bloemkool/broccoli en een ui vind ik tot nog toe het lekkerste.

Eet smakelijk!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.575
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan