Wassen in zilversoda

Zora

New member
Hoi Mensen,

Ik las op de site van Lia over de was doen met zilversoda.

Ik heb zelf al eerder wasmiddel van Marseille zeepvlokken gemaakt, waar ik niet helemaal tevreden over was.

De vlekken gingen niet goed uit de bonte was en witte was bleef ronduit vies. En met een kind in huis krijg je nou eenmaal veel vlekken in kleding, maar ik houd wel van schone was :).

Wat ik mij dus afvraag over wassen met zilversoda, wat voor afmetingen gebruik je daarvoor, spoel je nog na (met bijv. azijn) of iets dergelijks?

Krijg je ook vlekken uit kleding als je ermee wast, of moet je misschien eerst kleding weken?

 
Ik was met Klok waspoeder, ongeveer 20 ml. in een wasbol. Dan vul ik met zilversoda aan tot 50 ml. Als ik alleen met zilversoda was merk ik dat sommige kleding niet helemaal vlekvrij wordt. Misschien dat weken zou helpen, maar daar heb ik zelf geen zin in. Heb al standaard de wasbare billendoekjes in de week staan, dat vind ik wel genoeg werk ;-) Als wasverzachter gebruik ik wel azijn, hoeveel precies houd ik niet bij. Donkere kleding en overhemden van mijn vriend was ik trouwens alleen met waspoeder en azijn in de wasbol.

 
Je kunt ook nog wasnoten gebruiken, maar ook daarmee had ik na een tijd dat de witte was grauw bleef en ook niet meer zo schoon rook. En er is veel kwaliteitsverschil in wasnoten. Het werkt wel maar als je optische witmakers gewend bent zie je dat verschil natuurlijk wel :-/ Ik las pas nog iets over die scrubbolletjes die ze aan waspoeder toevoegen, die gaan door heel veel filters en komen in de zee terecht. Voor iets dat helemaal geen nut heeft!

 
Een schep bicarbonaat bij je witte was maakt witter

Zelf gebruik ik trouwens nog gewone wasmiddel aar wel met azijn als wasverzachter

Ik vind soda niet goed de vlekken eruit wassen,en met 4 kleine kindertjes heb je die best veel.

Had gister geen vaatwastabletten meer in huis en moest de volle machine aanzetten en ging even googlen op een alternatief en las over 2 lepels soda,maar dat was ook geen succes.De vaat was nog best vies en helemaal grauw.

 
San,wordt het daarmee goed schoon,en ruikt ook lekker fris?

 
Alleen zilversoda werkt inderdaad niet voldoende.

@Danielle: op zich ruikt het best fris en neutraal, vooral als ik de was buiten op het balkon heb gehad. Maar toen dochterlief aan de diarree was gingen de vlekken er prima uit met Klok en zilversoda, alleen de geur niet zo... Normaal wordt dat natuurlijk verhuld door het parfum in wasmiddel.

 
Als ik dat zo lees was je met wasnoten beter als met soda. Het duurt echt wel enkele weken voordat je merkt dat je was niet zo wit blijft. Ik heb spierwitte handdoeken en die waren na verloop van tijd niet meer helder wit. Maar toen wist ik dat niet van die bica, dat samen zou misschien wel een oplossing zijn, goeie tip!. Vlekken en zo gaan er gewoon uit met wasnoten. Het is ook heel goedkoop, voor de geur gebruikte ik wat etherisce olie op het zakje noten, dat kan met zilversoda misschien ook wel?

 
Ik heb ook een proefzakje wasnoten liggen, zal daar binnenkort de donkere was eens mee doen. Idd goed plan van de etherische olie, ik ben dol op lavendel!

 
Volgens mij las ik dat ook ergens ja. Maar ik vind het een gedoe, vandaar dat ik toch wat waspoeder voor wit en bont van Klok gebruik..

 
Ik gebruik ook Klok afwasmiddel, dat ruikt ook heel neutraal, vandaar dat ik er een bepaalde mix van etherische olieen bij doe (o.a bergamot). Niet alleen voor de geur overigens, maar ook vanwege bijv. de ontsmettende werking. Goede tip dus, van het Klok wasmiddel in combi met de zilversoda, dan ga ik daar ook wat etherische olie aan toevoegen (Eucalyptus als we verkouden zijn, lavendel voor rust, bergamot als opbeurend, geweldig ik heb er nu a, zin in :))

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!!

 
Zilversoda is gewoon natriumcarbonaat. Zilversoda en bica verschillen dus niet zo heel veel van elkaar. Alleen is zilversoda sterker voor bijvoorbeeld wassen/weken dan bica.

Wij hebben laatst zelf wasmiddel gemaakt van zeepvlokken (als proef zeep van Weleda, maar aleppo schijnt beter te zijn), zilversoda en borax. De emulsie is prima en wast vooralsnog prima schoon en fris zoals je de was wilt laten ruiken.
 
@vrysuyver
interessant, zeep van bica en borax.
welke verhoudingen gebruik je of heb je een linkje voor mij naar de bereidingswijze?

met toevoegen van etherische olie hebben wij slechte ervaring.
de was ruikt eerst lekker fris, maar na verloop van tijd ranzig/vettig.
dat ranzig/vettig ruiken is misschien ook wat motten aantrekt?
 
Was er ook niet een tip om h202 toe te voegen om de was wit te krijgen?

Krijg je dan niet 't zelfde effekt als met oxi-poeder? 't Is tenslotte allebei zuurstof?

Ik gebruik voor de was ong. 1/3 wasmiddel en de rest vul ik aan met soda. De was is schoon en ruikt lekker.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.513
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan