wasmiddel

-B.arr

New member
Ik heb al even gekeken of er al een topic was hierover. Wat voor wasmiddel gebruiken jullie? Aleppozeep?

Dit a/d hand van de Biotex die ik gebruikte om mijn vetvlek mee uit te krijgen, maar ik merk dat ik dit middel toch niet zo fijn vindt. Zelfs na het wassen in de wasmachine is de geur er nog niet uit en het tastte ook mijn matrastijk aan.

Ik gebruik voor de gewone was nu neutral (omdat ik het zo fijn vind dat er geen geur aan zit) maar wellicht is hier ook een betere vervanging voor te vinden?
 
Ik gebruik 'puur' wasmiddel van Albert Heijn. Stuk goedkoper, zonder parfum, ecologisch. Hiervoor gebruikte ik ook neutral. Biotex wil ik ook niet meer, al heb ik nog geen goede inweekvervanger gevonden (al gebruik ik het daar ook niet echt vaak voor).
 
Ik maak het zelf van marseillezeep, die vierkante blokken. Zeep raspen, 15 gr per liter, verwarmen en klaar is je wasmiddel, zo simpel! Ik voeg zelf nog 1 eetlepel soda per liter toe en doe wat etherische olie in het wasverzachterbakje.

Aleppozeep kan te vet zijn voor je wasmachine maar het is geweldige zeep, voor je huid haar en handwasjes.
 
Ik was met soda. Goedkoop en het werkt. Beetje opgeloste borax in plaats van wasverzachter houdt de was langer fris. nog niet zolang geleden was er allen zand, zeep en soda, dat was toen goed genoeg. Waarom zou, wat goed genoeg voor de was was, nu niet meer voldoen?

Vraag: wat was was voordat was was was? Antwoord: Voordat was was was, was was is.
 
Lol Gerard.
Waarom zouden we ons ook elke dag moeten inzepen en vervolgens weer met vette producten inmseren? De drogisterijen varen er wel bij.. ik doe het niet meer. Als ik iets smeer is of dor mezelf gemaakt of het is eetbaar zoals kokosolie.
 
Ok bedankt.
Ik was dus nu al een tijdje met neutral.
Geen wasverzachters.

Voor mijn vetvlek heb ik zojuist dan maar ecover afwasmiddel gebruikt.

Maar mijn duster/ochtendjas heb ik ook in de neutral gewassen en die kwam eruit als schuurpapier.
 
ik kreeg als advies om mijn ruw geworden ochtendjas in de droger te doen zodat hij zachter wordt. Alleen.. heb ik geen droger!
 
Na nogmaals lezen begrijp ik dat jullie de etherische olie of borax gebruiken om het zachter te maken en geen droger...
 
gevonden op google

harde handoeken komt door het achterblijven van zoutkristallen.
dit geeft het ruwe gevoel aan badstof.
om dit te voorkomen is bewegen van de stof in de wind een idee: dan zullen de zoutkristallen loslaten en voelt de handdoek stukken zachter aan dit effect is in de wasdroger precies zo.
 
@melca neutral was niet eens zo supergoed schoon. Na wat gegoogled te hebben zie ik ook dat veel mensen dit eigenlijk een placebo vinden. Wel prettig dat de was niet naar chemische parfum ruikt overigens.


Ik heb trouwens ook een tijdje een soort van exceem op m'n handen. Vraag me af of 'n ander wasmiddel zou helpen. Het kan ook toeval zijn.
 
Celticmist was er iemand waar je geen contavt meer mee had en miste, die je nu weer wel ziet?
Even vanuit de Germaanse geneeskunde naar je eczeem kijken..
 
Bedenk dat modern wasmiddel geen chloor meer bevat, maar enzymen. Je weet wel, milieu en zo. Die enzymen lokken weer bacterien en die gaan zich ophopen in de rubberen randen van je wasmachine. Uiteindelijk kost dat je de lagers van de machine. De truc is eens per half jaar een heet 'wasje' te draaien (met niets in de trommel) op basis van bleekmiddel, zodat het chloor korte metten maakt met deze bacterien. De levensduur van je wasmachine verleng je hier aanzienlijk mee! Ik kan me voorstellen dat als je waterstofperoxide gebruikt je hetzelfde resultaat krijgt.

Mike
 
In biotex blauw zit wel chloor ontdekte ik. 'Chloor is een halogeenelement en concurreert met jodium in je schildklier'. Laten we maar hopen dat het grootste deel vervlogen is uit de matrastijk; ik gebruik die biotex niet meer.

Een wasje draaien met bleekmiddel; gewoon met azijn moet het toch?

Maken jullie gebruik van een droger?

Ik wil niet dat mijn ochtendjas er voortaan uitkomt als schuurpapier. Iemand zei dat het mogelijk ruw werd door de neutral maar dat betwijfel ik.
 
Ik kan me voorstellen dat de combi natriumbicarbonaat-appelazijn ook die bacterien molt, maar ik ben geen expert op dat gebied.

Mike
 
mike met wat voor wasmiddel was jij?

tot nu toe werk bij mij neutral wel goed maar is erg duur en wellicht werkt iets anders nog beter.
 
dat klopt wel hahaha. Krijg je daar exceem van?

Ja daar krijg je zeker eczeem van. De ziekte/aandoenjng manifesteert zich als het conflict (trauma, inslag genoemd in de germaanse geneeskunde) is opgelost.
Dat kan zijn dat er weer contact is of dat je het hebt verwerkt.

Als jij je eczeem met het wasmiddel associeert, creëer je zelfs mogelijk een allergie daarvoor ook als je thema inmiddels is opgelost.

http://hoedegeesthetlichaamaanstuurt.nl/Ectoderm/Opperhuid/mobile/
 
Hm, dat is interessant zeg!

Ik kwam gisteren trouwens nog wel een post tegen van Mike over chloor (en in mijn biotex blauw waar ik de matrastijk 10 dagen terug mee heb behandeld zit OOK chloor): 'chloor is een halogeenelement en concurreert met jodium in je schildklier'.

Ik vond ook een stukje van een vrouw, die zei dat haar natuurarts haar had afgeraden om met chloor te werken.

Ookal vond Mike mij dan misschien 'gevoelig voor suggestie' ben ik er nog steeds niet gerust op dat het achtergebleven restje biotex in mijn matrastijk gezond is, biotex is gewoon chemisch in mijn ogen; maargoed dat ik een nieuwe heb besteld. Ik lig er nu wel gewoon nog op.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.285
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan