Wanneer is een vrouw klaar om zwanger te worden?

blauweschrijver

New member
Alle meningen welkom.

Mijn vraag aan jullie is: Wanneer ben je klaar -lichamelijk en mentaal- om zwanger te worden? Zoals al geschreven, alle meningen welkom en je hoeft niet per se in te gaan op mijn 'geval', maar dat mag wel.

Zoals wellicht doorschemert uit mijn voorstelronde en reacties in onderwerpen, wil ik graag binnen een jaar mijn spiraal wegdoen en kan dan zwanger geraken. Ik ben al een tijd actief bezig de stress in mijn privéleven en werkende leven te verlichten, ook door diep aan mijzelf te werken. Vooral fysiek vraag ik mij echter af of ik al voldoende reserves heb om een kind het beste mee te geven. Niet dat ik een zwak gestel heb, maar ik heb geen haast en wil graag een goede basis meegeven als dat kan.

- Eerste 18 jaar van leven gegeten als een gemiddelde Nederlander of Belg. Met de kanttekening dat ik dol was en nog soms ben op brood. Ai.

- 19-21 jaar, overwegend vegetarisch en macro-biotisch, echter wel met voldoende dierlijke vetten in mijn dieet. Veel fruit.

- 22-23 jaar. Zeer zwaar werk waarbij in de lunchpauze voor iedereen een paal of 2 boterhammen wordt geleverd. Ik had hier ook erg veel stress omdat ik mijn privé, studie en werk niet meer overzag.

- 23-nu. Ik vond andere functie waarbij ik niet meer de brute kracht ben. Hierdoor kwam ik binnen een maand erg aan en vond zonder te diëten de primal blueprint en vervolgens WAP.

- Ik heb zelf een erge overbeet, gecorrigeerd door een beugel. Ik heb geen gaatjes en heb al mijn verstandskiezen.

 
Ik vergeet nog wat belangrijks, ik drink namelijk nog koffie. Ik ben dit aan het terugdringen en zit nu op 2 kleine kopjes per dag. Ik kom van 4 tot soms wel 8 grote koppen.

Ik heb cold turkey geprobeerd maar merk dat ik dan een te grote emotionele rol toedicht aan koffie en dat is het niet waard. Nadeel is wel dat het wat langer duurt.

 
Dankje voor de link Lievergezond. Interessant!

Ik weet redelijk veel van vruchtbaarheid en volgens mij ben ik vruchtbaar, maar ik wil graag zo gezond mogelijk een zwangerschap ingaan. Ik vroeg me af of ik dan eerst van dat ene of die twee kopjes koffie moet afkikken, of dat nog uit maakt etc. Of dat ik eerst heel weinig stress moet hebben of op een nog vettere ratio aan eten overgaan.

 
Ik zou zeker stoppen met de koffie. Ten eerste geef je aan dat je zelf hieraan afhankelijk bent. Los eerst op wat voor leegte de koffie voor je vervult. Kan goed zijn dat er dan toch nog een onderliggende fysieke klacht komt. Beter dat je die nu aanpakt voordat je zwanger bent. En ten tweede, je jaagt de baby dus ook op tijdens je zwangerschap als je koffie blijjft drinken. Nog een reden om er op voorhand mee te stoppen. Succes!

 
Laat je spiraaltje er sowieso zo snel mogelijk uithalen. Met of zonder hormonen het hoort niet in je lichaam.

 
Even bijna helemaal off-topic, maar ik vind een spiraaltje zo iets engs. Een stuk ijzer (koper) in je lichaam om samengesmolten cellen te doden? Dat is nou echt iets waarbij ik een heel unheimisch gevoel krijg.

 
Ik ga hier maar even verder op wat je schrijft in het topic over thuismoederschap.

Je werkt 65 uur per week, doet een deel van het huishouden omdat je dat niet los kunt laten, je zorgt voor een deel voor je zieke moeder en helpt je zus met de zorg voor je neefje. Ik vraag me af hoe het met jouw bijnieren gesteld is en wat er gebeurd als jij een keer helemaal niets doet, wat je lijf dan aan zal geven.

 
Blauweschrijver, ik zou zeker een paar maanden wachten met zwanger worden worden nadat je de spiraal eruit hebt gehaald, om je lichaam de tijd te geven om de hormoonhuishouding weer te normaliseren. Een condoom kun je als alternatief nemen. Verder zou ik zelf eerst zorgen dat ik supergezond was, vrij van alle mogelijke belastende en giftige stoffen voor zover dat in de huidige wereld mogelijk is. Ook zou ik mijzelf ontgiften dmv o.a. chlorella en reinigende voeding (bv melkkuur), me laten ontstoren, met bioresonantie/homeopathie op vaccinaties en andere belastingen. En niet alleen jij, maar ook je partner moet goed doorvoed zijn, dus alle adviezen van jou gelden ook voor de vader.

 
Blauwe schrijver, ten eerste mijn welgemeende complimenten voor je oprechte hulpvraag. Geweldig dat je zo bewust je moederschap tegemoet wilt gaan.

Bedoel jij met je vraag zuiver en alleen wanneer je er lichamelijk klaar voor bent om moeder te worden of speelt het emotionele stuk ook een rol?

Het lijkt mij namelijk heel moeilijk te beoordelen wanneer je er lichamelijk klaar voor bent. Persoonlijk heb ik het emotionele aspect in mijn beslissing om moeder te worden zwaarder laten wegen dan het lichamelijke.

Waarschijnlijk zijn of beter gezegd waren daar de gedragsproblemen van mijn zoon ook aan te wijten,maar het is onbewust gegaan, ik was toen nog niet zo ver zeg maar....

Toch denk ik dat alles zo zijn reden heeft en dat niets voor niets gebeurd.

Ik denk dan ook dat alles wat je vanaf nu doet om je lichamelijk sterker te maken, met het oog op een voorhande zijnde gezonde zwangerschap,jou en je kindje alleen maar ten goede zal gaan komen.

Als jij op dit moment een hele sterke kinderwens voelt, ik zeg bewust voelt, dan lijkt het mij dat je daar naar zou "moeten" luisteren en niet zozeer vanuit een angst "moet" beslissen wanneer je eindelijk zwanger "mag" worden.

Ik bedoel dit niet verkeerd, ik wil er alleen mee aangeven dat de natuur ervoor zorgt dat jij er klaar voor bent.

En daar mag jij zich over verheugen want dat gevoel maakt ook weer goede stofjes in je lichaam aan die goed zijn voor jou en je "kindje" :wink:

Respect dat je er alles aan wilt doen om zo gezond mogelijk te leven, ik zou willen dat ik vroeger al zo bewust in het leven had gestaan.

By the Way, jouw hulpvraag inspireert mij weer om (ooit)over dit thema een stukje op mijn blog te zetten, mag ik vragen of jij dat goed vind? Ik verfromfraai het geheel natuurlijk zo dat niemand zal weten dat jij het bent.

Ik houd het natuurlijk algemeen.Ik denk namelijk dat meer vrouwen met deze vraag rond lopen.

 
Bedankt voor alle reacties dusver, ik probeer op alles te reageren.

Alexandra, ik ben bezig met koffie afbouwen en hoop binnen 2 weken helemaal clean te zijn. Het tempo waar ik het nu op doe, heeft ervoor gezorgd dat ik nog niets heb 'gemist', maar wie weet wat dat laatste kopje koffie doet. Verder bedankt voor je tip om niks te doen, dit ben ik vaker van plan! Vanmiddag gaat bijvoorbeeld mijn telefoon en internet uit en ga ik slapen, zitten, door de natuur heen wandelen. In ieder geval: niks moeten.

Cham en Pinklady, kan mij voorstellen dat een spiraaltje eng klinkt. Ik weet ook dat veel vrouwen er toch klachten van krijgen en ik wil deze ook zeker niet nog lang laten zitten.

Tanja, dat zijn een hoop tips :). Ik ben zeker van plan na het spiraal nog te wachten om mijn lichaam weer op orde te krijgen. Overigens word ik regelmatig ongesteld.

Food en Mood, natuurlijk mag je over mijn hulpvraag schrijven.

Je geeft waardevol advies.

Emotioneel voel ik nu zeker een kinderwens die steeds sterker wordt. Maar, zowel emotioneel als rationeel weet ik ook dat ik even kan en mag wachten. Ik voel het niet als angst of onzekerheid, meer als een zekere nieuwsgierigheid én ik wil zelf emotioneel sterker in mijn schoenen staan dan op dit moment. Zoals Tanja al aangaf, ik wil eerst wekelijks momenten helemaal niets doen om te kijken of ik dat aan kan. Mijn eerste pogingen gingen namelijk niet zo goed, ik was erg emotioneel.

 
Hoi blauweschrijver,

Ikzelf ben net weer moeder geworden van een prachtige zoon (nu 3,5 mnd.)

Voor en tijdens de zwangerschap aten wij al e-nummerloos en zo natuurlijk mogelijk. Ik gebruikte zeker geen anticonceptiemiddelen die de hormoonbalans verstoren. Tijdens de zwangerschap ook rauwe melk en rauwmelkse kaas, kefir, sole etc. gegeten.

Toch had ik, als ik het achteraf bekijk, beter ook mijn lijf eerst moeten ontgiften. (gal-/leverreiniging, H2O2 etc.) Ik denk dat mijn kindje een goede en gezonde start heeft gekregen, maar als ik mijn lijf eerst had ontgift, had het natuurlijk nog beter geweest. Nu geef ik borstvoeding en kan dus op dit moment natuurlijk niet gaan ontgiften. Had ik het van tevoren gedaan, had mijn lijf een stuk schoner geweest. Maar goed, dat is de koe in de kont kijken...

Dat zou dus dan ook mijn advies voor je zijn. Voor je zwanger bent ontgiften (vader trouwens ook!) en dan minimaal 6 maanden WAPF eten voor conceptie.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat je, nu je over een zwangerschap nadenkt, nog een spiraaltje draagt. Mijn advies zou zijn: Meteen eruit en er nooit meer in! ;) Je lichaam moet als je het spiraaltje verwijdert de onbalans die dat heeft veroorzaakt ook nog oplossen, plus alle afvalstoffen die nu nog in je weefsel zitten uitscheiden.

Ik wens je veel succes en gezondheid!

Groetjes.

 
Thinkvink, gefeliciteerd met je zoon! En wat fijn dat je borstvoeding kan en wil geven :). Ik weet zeker dat je je kindje de allerbeste start hebt gegeven, dus geen koe in de kont kijken he :lol:

Bedankt voor je advies. Ontgiften en nog puurder WAPF eten ben ik zeker van plan. En inderdaad, die spiraal gaat eruit.

 
Hallo blauweschrijver

Ik waardeer het echt dat je zowel lichamelijk als geestelijk je zo goed op een mogelijke zwangerschap wilt voorbereiden. Het is voor een baby heel belangrijk om gezond een zwangerschap in te gaan.

Toch wil ik je nog een overdenkingspuntje meegeven ten aanzien van een mogelijke zwangerschap. Je krijgt veel tips van forumleden hoe je wat betreft je gezondheid je het beste kan voorbereiden, maar hoe zie jij straks je gezin draaien als je een baby hebt. Je hebt geschreven dat je veel en graag werkt, wel 65 uur per week. Daarnaast de zorg voor diverse familieleden. Heb ik ook niet iets gelezen dat het je moeilijk lijkt om terug te gaan naar bijv. 32 uur per week werken. En ook dat je huishoudelijke taken soms moeilijk uit handen geeft.

Het laatste wat een baby nodig heeft is een zeer drukke (gestresste) moeder. De baby moet rust en veiligheid ervaren in zijn omgeving. Die basis is het belangrijkste voor een veilige hechting. En van een veilige hechting krijg je stabiele kinderen met zelfvertrouwen. Dus hoe goed je ook voor jezelf wilt zorgen d.m.v. voeding, de zorg voor de baby die er dan misschien komt is misschien nog wel belangrijker.

En tja, dat is niet voor een half jaar, maar voor heel veel jaren.

Ik wens je veel succes en wijsheid bij je goede voorbereidingen.

 
Gif-vrij, goed overdenkingspunt. Ik wil absoluut niet zoveel blijven werken maar zie het nu nog wel als investering in unieke kennis en ervaring, wat in deze realiteit toch iets is om erg blij mee te zijn :D.

Ik heb zelf niet veel stress van mijn werk maar het slurpt wel veel tijd op en dus ook zeker energie. 40 uur of 36 uur zou ik al helemaal prima vinden. Mijn verloofde werkt een stuk minder, weliswaar noodgedwongen maar het zorgt ook voor een betere balans in huis en hij vindt het niet erg. In het geval van een baby wil hij ook best maximaal 2 a 3 dagen werken. Overigens doet hij het volledige huishouden, zelfs soms mijn agenda, alleen ik hou teveel van lekker koken dus dat doe ik toch vaak. Al houdt hij dan weer van bijvoorbeeld wild ophalen bij de boer en hout hakken, het zware werk.

Op die manier werkt het nu heel aardig voor ons, ook hij is tevreden.

Echter, met een baby zijn er toch wat zaken die alleen de vrouw kan bieden en ik kan me voorstellen dat ik 4 dagen werken dan al teveel vind in het begin.

 
Een samenvatting van dit topic:

http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/2013/06/03/wanneer-is-een-vrouw-klaar-om-zwanger-te-worden/

 
He Food en Mood! Wat een goede blog. Je bent wel hard voor jezelf in het begin :|, je doet het supergoed juist.

Een update over mijzelf. Ik ben nu Saar met 1 koffie per 2 dagen en

roffel

ik ga vrijdag mijn baan opzeggen omdat ik vorige week bij mijn droombaan ben aangenomen!

Het is een grotere onzekerheid in financien en werk, maar zo een toffe baan met zo veel meer voldoening en vrije tijd per week laat ik niet lopen.

 
Heb je het stuk over zwangerschap gelezen in Nourishing traditions? Daarin staat heel wat over het voorbereiden van je lichaam op de zwangerschap, en ook de zwangerschap zelf. Wat voor extra voedingsstoffen je nodig hebt enzo.

Dit is ook een website die daar helemaal aan gewijd is: http://www.preconceptionhealth.org/

Over ontgiften is juist vandaag een interessant artikeltje verschenen bij de healthy home economist. Haar tips ga ik zeker zelf toepassen. http://www.thehealthyhomeeconomist.com/detox-your-body-in-preparation-for-pregnancy/

En zelf vind ik de website van de mommypotamus ook erg inzichtrijk. Zij heeft een e-course gemaakt over optimaal voorbereiden, zwanger zijn, borstvoeden en kleine kinderen voeden, wapf style.

Ik denk dat het heel belangrijk is als je tijdens de zwangerschap en eerste jaar van je baby niet te veel werkt. De meeste vrouwen gaan tegen het einde van de zwangerschap minder werken, maar bijv. de eerste drie maanden zijn nog veel crucialer, wat betreft stress. Dan wordt de basis van je baby gelegd. Ik zou alleen zwanger willen zijn als ik zeker wist dat ik flink wat verlof kon opnemen, tijdens en na de zwangerschap.

 
Blauwe schrijver, fijn dat je het een goede blog vindt en bedankt voor je compliment.

Een dikke proficiat met je droombaan. Meer voldoening en vrije tijd per week, klinkt SUPER!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan