Waarom kinderen vies moeten worden om gezond te blijven

ruud

New member
Quote:
Kinderen die veelvuldig worden blootgesteld aan microscopische bacteriën blijven gezond, zo blijkt uit nieuw onderzoek in het prestigieuze tijdschrift Science.

Doe al je ontsmettingsmiddelen weg en laat je kinderen in aanraking komen met de echte wereld van bacteriën en microben.

Richard S. Blumberg en Dennis L. Kasper van de Harvard Medical School toonden aan dat in pasgeboren muizen die werden blootgesteld aan bacteriën minder killer T-cellen aanwezig waren. Deze cellen helpen ons beschermen tegen aandoeningen als inflammatoire darmziekten en astma, maar als er te veel van zijn hebben ze niets te doen en kunnen ze deze aandoeningen juist veroorzaken.

Commensale bacteriën

Door jonge muizen bloot te stellen aan alledaagse microben ontdekten de wetenschappers dat de dieren werden beschermd tegen ophopende T-cellen en dat ze gezonder waren dan muizen die niet aan de bacteriën werden blootgesteld.

Door pasgeboren muizen bloot te stellen aan commensale bacteriën werd hun immuunsysteem aan het werk gehouden zodat de dieren later in hun leven goed opgewassen bleken tegen allerhande parasieten en bacteriën.

Obsessie met hygiëne

Steeds meer wetenschappers wijten de snelle toename van het aantal voedselallergieën, gevallen van astma en andere immunologische aandoeningen aan onze moderne obsessie met hygiëne. De hygiënehypothese werd in 1989 voor het eerst geopperd door de Britse epidemioloog David Strachan.

Hij stelde dat dergelijke aandoeningen steeds vaker voorkomen omdat jonge kinderen niet worden blootgesteld aan micro-organismen. We proberen krampachtig alle bacteriën uit ons huis te verdrijven met antibiotica en antibacteriële zeep. Het lijkt haast in strijd met de ouderlijke plicht om kinderen vies te laten worden.

Geconditioneerd

Ouders worden via de televisie constant geconditioneerd hoe ze hun keuken brandschoon moeten houden, hoe ze 99,9 procent van de microben die zich schuilhouden in hun badkamer moeten doden en hoe ze zichzelf en hun baby’s constant moeten wassen.

Daar zijn we niet op gebouwd. We zijn ontworpen om in aanraking te komen met microben wanneer we klein zijn. Daar is ons immuunsysteem voor gemaakt. Zoals de Harvard-studie laat zien is er niets mis met een beetje vuiligheid.



http://www.thc-nieuws.nl/2012/04/wa...c5167-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email

 
beetje vuiligheid ja

maar niet veel vuiligheid en stof

achter mij woont een gezin,zij zijn echt vies

het ruikt daarbinnen naar een natte hond(maar ze hebben er geen :mrgreen: en overal liggen lagen stof en stapels dozen en rotzooi,je kunt er niet eens normaal zitten zonder troep aan de kant te schuiven

dat meisje van 8 heeft erge astma

ik wil zweren dat ze daar veel minder last van zou hebben als dat huis eens goed schoongemaakt zou worden,bah.Je zou bijna het amk bellen.

Maar helemaal eens dat overdreven niet goed is.

 
in plaats van kinderen meer met vuil in aanraking te laten komen, kunnen ze beter beginnen met andere, gezonde voeding. Volgens mij is dit de oplossing, en niet meer bacterieen.

 
Heel die hygiëne-hype, ik word er knettergek van. Het hygiënebewustzijn was decennia geleden al voldoende op niveau. Nu is het over de top! De meeste hygiëneregels lap ik probleemloos aan mijn laars. De angst voor bacteriën zie ik als weinig meer dan een moderne vorm van bijgeloof. Met microbiologische vervuiling leiden ze alleen maar de aandacht af van een veel ergere vorm van vervuiling: chemische en energetische vervuiling. De GGD komt bij ons op het werk controleren of we wel datumstikkers plakken op al onze producten waarvan het meeste binnen een paar dagen of een week op is, terwijl het een week tot een maand goed blijft. Dit terwijl ze woord uitspreken over suiker, aspartaam, MSG, bestrijdingsmiddelen en noem maar op. Kinderen worden soms echt behandeld alsof ze een of andere gevaarlijke besmettelijke ziekte hebben. Alles wassen en desinfecteren, ieder kind een eigen beker, een eigen washandje, een eigen bakje met fruit, want hoe erg is het wel niet als een van de kinderen fruit heeft aangeraakt die nog door iemand anders opgegeten moet worden. Krankzinnig!

Met het buitenspelen laat ik de kinderen meestal een heel eind hun gang gaan. Ik heb ergens wel zoiets van: hoe viezer ze worden, hoe beter ze gespeeld hebben. Wat is er nou fijner voor een kind dan zorgeloos in je fantasie opgaan terwijl je graaft en bouwt in de zandbak of je verstopt in een zelfgebouwde hut tussen de struiken? Ik denk dat het heel gezond is om in de eerste plaats te spelen met datgene wat er in het seizoen te beleven valt:

Lente: bloemetjes, bloesemblaadjes, snoeihout, nieuwe beestjes ontdekken

Zomer: zand, water, takken, gemaaid gras, bloemen, beestjes

Herfst: blaadjes, plassen water, kastanjes, paddenstoelen bekijken

Winter: sneeuw, ijs, sleeen, kliederen in plassen water

 
Quote:
De angst voor bacteriën zie ik als weinig meer dan een moderne vorm van bijgeloof.


Dat is volkomen terecht. Ramiel Nagel in Cure Tooth Decay:

Quote:
In vroegere tijden gaven mensen maar al te vaak boze geesten de schuld voor verschillende klachten en kwalen. Ze waren ervan overtuigd dat boze geesten bezit hadden genomen van het lichaam van de persoon en het ziek hadden gemaakt. Als men deze geesten gunstig kon stemmen en hen kon bewegen het lichaam te verlaten, genas men van de ziekte.

Overal ter wereld hangen veel mensen dezelfde overtuiging nog steeds aan, maar nu hebben we deze boze geesten weten te identificeren. Tandartsen, wetenschappers, doktoren en overheidsfunctionarissen hebben besloten dat ziekmakende ‘boze geesten’ nu echt zijn, in de vorm van micro-organismen (virussen, bacteriën, etc.).

De gangbare en geaccepteerde theorie is dat deze virussen en bacteriën de hoofdoorzaak vormen van ziekte, inclusief tandbederf. Deze theorie over ziekte, die de bacteriëntheorie wordt genoemd, is in ons hoofd verankerd geraakt dankzij het werk van Louis Pasteur (1822-1895), die beroemd is geworden vanwege de uitvinding van pasteurisatie.

Pasteur bracht een theorie over ziekte naar voren die nu de basis vormt van de meeste geneeskundige disciplines. Deze theorie gaat uit van het idee dat ziekmakende bacteriën buiten het lichaam bestaan en dat wanneer onze lichamelijke afweer vermindert deze bacteriën het lichaam kunnen binnendringen en ziekte kunnen veroorzaken.

De ‘wetenschap’ van Pasteur vormt tot op heden de status quo, ondanks het nodige bewijs dat aantoont dat bacteriën niet binnendringen bij mensen, maar eerder dat ze evolueren en veranderen op basis van hun omgeving.

Het effect van de bijdrage van Pasteur aan het medische gedachtengoed heeft geleid tot onze moderne tandzorg, waarbij we trachten gaatjes te genezen door de boosaardige, binnendringende bacteriën te doden.


Mike

 
Met name het consultatiebureau is zo gericht op hygiene. Mijn kinderen komen uit china en waren 10 maanden en 15 maanden toen ze bij ons kwamen. De adoptiestichting gaf ons de tip mee om niet te schoon met de kinderen om te gaan. Ze hadden in het kindertehuis/pleeggezin al genoeg weerstand opgebouwd, waren ze van mening. Dus zeker geen flessen uitkoken, iedere dag uitgebreid met zwitsal wassen en insmeren etc. Ik moet zeggen dat ik dat advies ook heb opgevolgd en niet ben meegegaan met de adviezen van het consultatiebureau. Ik vond het ook niet erg als mijn kinderen vies waren na het buitenspelen. Hoe viezer, hoe leuker het was. Mijn kinderen zijn in de eerste jaren dan ook bijna niet ziek geweest, behalve waterpokken. Maar geen oorontstekingen, verkoudheden, griepjes etc. etc.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.835
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan