Waarom eet je biologisch? -- (lange leestekst)

autumn

New member
Als ik met mensen over voeding praat krijg ik niet zelden een hele logische en terechte vraag:

Waarom eet je dan biologisch?

Ja waarom zou je dat doen, eten kopen dat meer geld kost en er hetzelfde uit ziet, terwijl je je leven lang al niet-biologisch eet en bijna iedereen om je heen dat ook doet? Waarom zou je voor biologische voeding kiezen terwijl je je eigenlijk gewoon gezond voelt en wellicht 10 andere dingen kunt bedenken om je geld aan uit te geven. Als ik zo'n vraag hoor zou je me uren aan het praten kunnen houden, maar ik weet dan haast niet waar ik zou moeten beginnen met uitleggen. Ik schrijf er toch graag wel een stukje tekst over om het eens allemaal op een rijtje te zetten...

Misschien klinkt dit vreemd, maar voor mij valt biologisch eten in dezelfde categorie als: mijn medemens helpen, op een verjaardag de lekkere hapjes met anderen mensen delen, geld geven aan Greenpeace, een meditatiecursus volgen, geen batterijen op straat gooien, geen tabak roken, geen criminelen in huis halen, geen plastic rommel uit China kopen, geen dieren mishandelen, kleine stukjes fietsen ipv auto rijden... om maar wat te noemen.

Ik ben begonnen met biologisch vlees in de uitverkoop bij AH. Toen ben ik meer biologisch vlees gaan kopen en zijn daar eieren bij gekomen. Toen de goedkopere groentes zoals aardappels en uien. En zo is het in jaren tijd langzaam aan steeds meer geworden. Op een gegeven moment heb ik mijn lidmaatschap van WNF en Greenpeace opgezegd om extra geld vrij te maken. Nu koop ik bijna alles biologisch. Al zou iedereen alleen al (het grootste deel van) de dierlijke producten biologisch kopen.

Wat zou dat al een winst zijn voor de aarde...!

Heel kort gezegd heb ik zelf ondervonden dat biologisch eten ervoor zorgt dat ik:

-me meer fit en energiek voel

-mezelf fijner en gezonder voel

-minder ziek ben

-me helderder in mijn hoofd voel

-positief en ontspannen in het leven sta

Maargoed, toen ik niet biologisch at, was ik niet altijd sloom en lam, voelde ik me niet altijd slecht of depressief, was ik eveneens niet vaak ziek en had ik ook niet altijd last van een dichtzittend hoofd vol malende gedachtes. Daarom hieronder wat meer uitleg. Sommige stukken kunnen misschien wat zweverig klinken, daar kan je gewoon wat sneller overheen lezen.

WAAROM BIOLOGISCHE VOEDING?

Voeding als basis van het leven

De vertering van voeding door een menselijk lichaam is een zeer, zeer complex en ingenieus proces waar de grootste deskundigen nog lang niet alles van hebben ontdekt en begrepen. Grof gezegd analyseert en ontrafelt je lichaam de voedingsstoffen in de voeding. Met de brandstoffen houden we ons warm en in beweging en met de bouwstoffen wordt ons lichaam vergroot, vernieuwd en hersteld. Je lichaam bouwt van de kleine bouwstoffen die na de vertering gewonnen zijn eigen nieuwe grotere bouwstoffen die idealiter in exact de juiste vormen en verhoudingen verspreid worden over het lichaam. Hoe sterker en veelzijdig de bouwstoffen, hoe beter je lichaam wordt gebouwd en onderhouden. Planten en dieren die biologisch geteeld zijn krijgen een betere voeding en bevatten dan ook meer vitamines, mineralen, sporenelementen, enzymen en andere waardevolle voedingsstoffen zoals omega-3 vetzuren. Maar dat is slechts de fysieke kant van het verhaal. Voeding bevat ook energie. Planten slaan de energie van de zon op in hun lichaam. Planten kunnen gezien worden als gematerialiseerd zonlicht. Vruchten bestaan uit geconserveerde zonne-energie. Hoe langer de vrucht in de zon rijpt, hoe hoger de concentratie. Dieren en mensen krijgen deze zonne-energie binnen door middel van het eten van planten. Voeding die veel zonne-energie in zich op heeft kunnen nemen, hebben een hoge energetische waarde. De energetisch waarde van voeding kan gemeten worden in de schaal van Bovis. Biologische voeding heeft een hogere Bovis waarde, dan voeding uit de bio-industrie en de giflandbouw. Ze bevat dus meer licht en levenskracht die je fijnstoffelijke lichamen en je bewustzijn zullen voeden. Maar voeding is ook meer dan stofjes en energie. Voeding komt van levende planten en dieren. En iets opeten is jezelf blootstellen aan iets. Je nodigt iets uit om tot de kern van je zijn te komen. Voeding tot je nemen is een intieme ontmoeting met het wezen van een plant of een dier en met de intenties van de mensen die het hebben verzorgd, bewerkt en verwerkt. Voeding bevat informatie en vertelt je een verhaal. Ik adviseer om te kiezen voor planten en dieren die met liefde en aandacht zijn groot gebracht en die de tijd hebben gekregen om op een natuurlijk wijze te groeien en te rijpen. Deze kunnen biologisch geteeld zijn of in het wild leven, mits ze in een schone omgeving hebben geleefd. Eet ook wilde vis, want de werkwijze van de meeste kweekvisserijen is minstens net zo bruut en schadelijk voor de omgeving als de bio-industrie op het land. Een uitgebreid onderzoek heeft uitgewezen dat je de hele wereldbevolking kunt voeden als je biologisch teelt.

Hou jezelf en de wereld schoon

Biologische voeding is niet alleen vriendelijk voor de dieren, de planten en je lichaam; het is ook een donatie aan de aarde en een steun aan een groep idealistische, dappere mensen die in deze tijden van economische druk durven kiezen voor eerlijke, kleinschalige handel. Zij brengen producten voort die niet alleen winstgevend zijn voor zichzelf, maar ook bedoeld zijn om een algemene bijdrage te leveren aan de kwaliteit van het leven en de verbetering van de omstandigheden op Aarde. Ik gebruik zo veel mogelijk biologische producten, maar liever nog biologisch-dynamische. Dit geldt het meeste voor dierlijke producten en vetten. Aangezien dieren gevoel hebben, eet je bij dierlijke producten (vlees, eieren en zuivel) ook het karma van het dier. En aangezien toxische stoffen vaak in vetten worden opgeslagen is het belangrijk om vooral ook bij vetten voor de biologische te kiezen, aangezien dieren uit de bio-industrie erg ongezond kunnen zijn door de rommel die ze binnen krijgen.

De kringloop van het leven

Tot aan de vorige eeuw hebben we waarschijnlijk altijd biologische voeding gegeten, maar toen heette het waarschijnlijk gewoon voedsel. Er werd gejaagd, verzameld, geteeld en gekweekt. Nomadische volkeren aten over het algemeen wat meer vlees, agrarische samenlevingen aten weinig vlees. Mensen in de gematigde klimaten konden gemakkelijker aan plantaardig voedsel komen, dan mensen die in de arctische gebieden wonen of in de woestijn. Langzaam aan zijn dieren gedomesticeerd en planten veredeld tot teeltgewassen. We hadden meer opbrengst en konden gemakkelijker overleven. De resten van de oogst werden gevoederd aan de dieren en het stro werd in de stallen gelegd. Een compostproduct van de mest en het stro gaf op zijn beurt weer de perfecte voeding aan de grond. Zo leefden de mensen in een cirkel met de natuur zonder afval, want praktisch alles was biologisch afbreekbaar. Zo hebben we millennialang geleefd zonder kunstmest, hormoonpreparaten, giftige bestrijdingsmiddelen, genetisch gemanipuleerde gewassen en noem maar op. En zo hadden we nog millennialang door kunnen leven ook. Heden ten dage is ons kringloopsysteem dusdanig verstoord dat we blij mogen zijn als we het nog 100 jaar trekken op onze manier. Tegenwoordig vinden veel mensen biologische voeding vreemd, overbodig of zelfs onzinnig. Veel mensen zouden er niet eens voor kiezen als de prijs hetzelfde zou zijn als de andere voeding. Hoe heeft het kunnen gebeuren dat wij zo ver zijn afgedwaald van de basis van het leven? Wat heeft ons zo anders tegen voeding doen aankijken? Hoeveel macht heeft de media de afgelopen decennia wel niet over ons denken en handelen uitgeoefend?

Een verstoord levensmoraal

De meeste mensen zijn tegenwoordig dol op kopen, consumeren en genieten. Er worden grote bedragen uitgegeven aan huizen, auto's, meubels, technische apparatuur, kleding, vakanties, schoonheidsbehandelingen, genotmiddelen... het kan allemaal niet op. Dit is wat de media ons leert, hierin worden we gestimuleerd, dus dit is waar we in meegaan. Jammer genoeg zien we daarbij gemakkelijk het aller belangrijkste over het hoofd: onze gezondheid en een pure vorm van levensgeluk. Alles mag geld kosten, maar voeding staat meestal niet hoog in het lijstje. Dat komt onder andere omdat we niet beseffen hoeveel invloed voeding op ons leven heeft. Onze gezondheid, ons energieniveau, onze vruchtbaarheid, ons gevoel van welzijn, onze stemming, onze stemming en ons functioneren hangt voor een groot deel af van de kwaliteit die onze voeding heeft. Voeding heeft invloed op ons denken, onze kijk op het leven en zelfs op onze eigenwaarde en ons levensmoraal. Het probleem van kunstmatige voeding is dat het ons bewustzijn niet voedt en verheldert, maar juist vertroebelt en verstoort. Dit soort voeding bevat zo veel chaotisch informatie en energie dat het mensen uit balans brengt. Sommige mensen willen enerzijds gezond doen met allerlei pseudo-gezonde shakes, maar schieten anderzijds weer helemaal door in vreetbuien. Veel mensen houden zich echter weinig met voeding bezig. Wat voeding en gezondheid betreft verkeren veel mensen in een staat van goedgelovige kortzichtigheid. Hoe vaak hoor je wel niet: “Als het echt zo ongezond zou zijn, dan zouden ze het toch nooit mogen verkopen!” of “Zo kun je overal wel wat achter gaan zoeken.” Ook wel tref ik vaak een nonchalante houding aan als “Ach ik leef ook maar één keer...” of “Je kunt tegenwoordig overal wel ziek van worden?!” Dan begin ik me haast af te vragen: Waar is het zelfrespect gebleven? Waarom gunnen mensen zichzelf geen hogere vorm van levenskwaliteit? Ik ben er van overtuigd dat ontzielde voeding maakt dat mensen ontzield in het leven staan. Immers, de voeding die je inneemt wordt een deel van jezelf en vormt de structuur van je kijk op de wereld. Dat maakt voeding tot een machtig wapen voor de manipulatie van het volk. Het zou natuurlijk wel wat kort door de bocht zijn om alles op de kwaliteit van de voeding af te schuiven. Laten we vooral niet vergeten dat alcohol, drugs en andere genotmiddelen een grote invloed hebben op ons bewustzijn en niet alleen tijdens de uren van de roes. Verder spelen medicijnen, vaccinaties, vervuiling, straling, kunstmatige kleding en wellicht nog meer dingen een rol in het uit balans brengen van de mensheid.

Kunstmatige voeding

Veel mensen vinden biologische voeding duur. Dat lijkt het inderdaad als je de prijzen vergelijkt en niet zo veel hoogte hebt van de verschillen in teeltwijze en verwerking. Ik vind biologische voeding niet duur in verhouding met de kwaliteit die je koopt. Want wat je koopt is echt en dat is tegenwoordig een schaars fenomeen geworden, zuivere echte voeding. Velen van ons zijn gewend aan bespoten gewassen uit arme landen, aan onrijp geoogst fruit, aan soeppakjes met kleurstoffen, aan visfilets met smaakstoffen. In de winkel zien alle appels en wortels er perfect egaal uit alsof ze door een machine zijn gemaakt. En alles wordt dubbel en dik verpakt zodat het volgend jaar nog naar alle uithoeken van de wereld kan worden geëxporteerd. We zijn zo gewend aan gewassen en gesneden groente, dat veel mensen vies zijn geworden van een aardappel waar nog zand aan zit. Veel mensen hebben liever een koud pak melk uit de fabriek, dan een nog warme fles direct van de koe. De schappen van de supermarkt liggen vol met kunstmatig bewerkte voeding vol geraffineerde vetten, gekristalliseerde suikers, kunstmatige smaakstoffen en conserveringsmiddelen waardoor een kant-en-klare maaltijd van vorig jaar er uit ziet en smaakt alsof die gisteren is gemaakt. Veel mensen zijn zo vervreemd van natuurlijk voedsel en natuurlijk koken. Weten we nog wel hoe echte voeding smaakt? Hebben we enig idee hoe ver de grondstoffen zijn bewerkt tot deze producten. Volgens de verpakking valt dit allemaal wel mee. Want ieder flesje, pakje of doosje is voorzien van verlokkelijke etiketten met stralende plaatjes en gezondheidsbeloftes. Ze zijn gemakkelijk herkenbaar, zodat we er vertrouwd mee zijn geworden. We zijn zo gewend geraakt aan al deze fake-voeding die we dagelijks in de reclames terug zien, dat we ons ermee zijn gaan identificeren. Maar erger nog, we zijn zelfs gaan geloven dat producten uit de fabriek gezond zijn en dat dit voeding voor ons is. We zijn haast gaan geloven dat de natuur geen volmaakte en zuivere producten meer voortbrengt. We denken dat de mens het moet verbeteren en dat de mens het chemisch of mechanisch schoon moet maken voordat het eetbaar is. Maar een mensenlichaam is niet ontworpen of geëvolueerd om kunstmatige voeding te vertering, zeker niet een heel leven lang! Daar zijn we simpelweg niet tegen opgewassen. Niemand kan eindeloos blijven functioneren op een rantsoen van verarmde voeding zonder voldoende vitamines, mineralen, sporenelementen en andere stoffen waar de wetenschap steeds meer zicht op begint te krijgen. Als mensen dat zouden inzien, zijn we al een heel stuk verder!

Hygiënevoorschriften

Een bijkomend probleem is de angst die ons wordt aangepraat voor bacteriën. We worden door middel van zwaar overtrokken hygiënevoorschriften voortdurend bang gemaakt voor de zogenaamde biologische vervuiling van micro-organismen. Hierdoor worden we enerzijds afgeleid van de veel grotere en schadelijkere chemische vervuiling, en anderzijds worden we vies van de natuur gemaakt zodat we nog verder van haar vervreemden. Hierdoor vertrouwen we verpakt en verwerkt voedsel meer dan oorspronkelijke natuurproducten die we al generaties lang gebruiken. Wederom gunstig voor de industrie, maar ongunstig voor onze gezondheid. Ik wil hiermee niet zeggen dat alle hygiënevoorschriften verworpen moeten worden. Een aantal basisregels zijn goed om te handhaven, maar ons hygiënebewustzijn is al lang op het gewenste peil en daaraan voorbij. Overdreven hygiënisch leven is ongezond voor het het immuunsysteem en zorgt ervoor dat we sneller ziek worden. Tevens maakt het dat we veel te snel eten weggooien en nieuw eten kopen, evenals medicijnen tegen de ziekteverschijnselen. Je kunt dus wel raden welke industrieën hier waarschijnlijk achter zitten. Ik zeg altijd maar zo: wie gezond eet en leeft kan echt wel wat hebben en wordt niet zo maar ziek van de eerste de beste bacterie.

De voedingsindustrie

We zijn ook gewend geraakt aan massaproductie en aan abnormaal lage prijzen voor voeding. We zijn dit normaal gaan vinden en willen het liever nóg goedkoper ook. Op een of andere manier zijn we zo geprogrammeerd dat we alles het liefste zo goedkoop mogelijk willen. Voor luxe en bewerkte producten wil men nog wel wat geld neerleggen, maar gezond en duurzaam eten mag vooral niet te veel geld kosten. Veel mensen denken er niet meer over na hoeveel energie het kost om voeding te maken. Ze willen weinig geld uitgeven en zoeken de aanbiedingen af om geld te besparen. Maar ze beseffen niet dat we hiermee ons eigen graf graven en dan bedoel ik niet eens alleen de persoonlijke gezondheid, ook de economische werking. Alles om ons heen wordt duurder, maar veel voeding is naar verhouding juist goedkoper geworden. Hoe krijgen ze deze prijzen zo kunstmatig laag? En wat gebeurt er met voeding die tegen deze concurrentieprijzen wordt gemaakt? De grote multinationals van de voedingsindustrie produceren in arme landen voeding die aan veel minder strenge gezondheidseisen voldoet, omdat ze daar niet zo nauw hoeven te kijken. Deze C-kwaliteit voeding overspoeld onze markt en concurreert de locale boeren weg. Hierdoor zijn onze boeren gedwongen om te stoppen of om op een meer schadelijke manier te gaan telen zodat ze een grotere productie hebben om hun hoofd boven water te kunnen houden. Een groot geërfd familiebedrijf waar je zelf woont doe je natuurlijk ook niet zo maar weg. En wat moet een boer anders, als die van zijn werk houdt en nergens anders voor opgeleid is? Op deze manier probeert de massale voedingsindustrie alle gezonde producten van de markt te krijgen. Door goedkope producten te kopen ondermijn je dus eigenlijk een toekomst met gezonde voeding. Gelukkig is er een groeiende stroming van boeren die biologisch gaan telen en er voor zorgen dat we nog kwalitatief verantwoorde voeding kunnen krijgen. Dit zijn mensen die zich realiseren dat de aarde niet van ons is. Wij zijn als mensen niet alleen op de aarde; we delen de aarde met oneindig veel prachtige schepselen. En ook zij hebben recht op een schone en veilige leefomgeving. De aarde behoort niet aan ons toe, wij behoren aan de aarde toe. We zijn te gast op aarde. En dat is een heel, héél wezenlijk verschil in opvatting.

Een analogie met de mens

Wat is er dan beter aan de kwaliteit van biologische voeding? Laat ik de mens als voorbeeld nemen. Een kind gezond en weldenkend groot brengen kost veel geld, aandacht en al gauw 20 jaar tijd. Een kind kan je er echter volwassen uit laten zien in de helft van de tijd en met de helft van het geld zo lang hormonen en medicijnen niet te veel geld gaan kosten. Dan zou je in 10 jaar tijd een fysiek volgroeide volwassene kunnen creëren. Maar wat zal een kind met de levenservaring en het geweten van een jonge tiener in de wereld brengen als die mag doen wat een volwassene doet? Zou je met zo iemand op vakantie gaan of samen willen wonen? Zou je zo iemand in je auto laten rijden of een belangrijke functie geven in je bedrijf? Nee, natuurlijk niet! Iemand die er volwassen uitziet, maar te weinig heeft geleerd is niet volgroeid en bekwaam genoeg voor zijn plaats als volwassen burger. Zo kan je kinderen ook met z'n tienen in stapelbedden op een slaapkamer kwijt waar je anders 1 of 2 kinderen in laat slapen. Als je ze kalmeringsmiddelen geeft zullen ze van elkaar geen last hebben onder het huiswerk maken. Dit is natuurlijk veel goedkoper. Maar wat voor een trilling zal een kind dragen als die zo wordt tam gehouden en zo wordt beperkt? Hoeveel levenslessen missen kinderen die niet de ruimte en de tijd hebben gekregen om menswaardig op te groeien? Wat voor een ontmoeting zul je met ze hebben als je ze tegen komt? Zouden je eigen kinderen mogen spelen met kinderen die zo afgestompt worden? Dit soort vragen kun je je ook stellen over onze voeding.

Nou is een plant of een dier natuurlijk niet hetzelfde als een mens. Maar ook al behoeft een dier geen complexe opvoeding en vervult een dier in het westen zelden een belangrijke maatschappelijke functie, zijn wezen en zijn energetische lading zijn beïnvloedbaar door de omgeving en de opvoeding. Dieren worden eveneens gevormd door wat ze meemaken in hun leven. Denk maar aan een hond die getraumatiseerd of vals gemaakt is. Ook planten zijn ontvankelijker, gevoeliger en veel bewuster dan heel veel mensen denken. Planten hebben een lange evolutie achter de rug en communiceren op zeer geavanceerde wijzen. Met fijngevoelige meetapparatuur zijn verbluffende experimenten gedaan. Planten kunnen bijvoorbeeld verschillende mensen van elkaar onderscheiden en reageren op gebeurtenissen. Een plant kan als getuige van een moord de dader herkennen als de verdachten om beurt bij de plant worden gelaten. Reële vragen zijn daarom: Welke ontmoeting heeft je lichaam, je geest en je ziel met je voeding als je planten en dieren eet die verwaarloosd, opgejaagd of mishandeld zijn? En die volgespoten zijn met chemicaliën zoals groeihormonen, pesticiden en medicijnen? Wat kan een plant nog bevatten als die met een paar mineralen kunstmest in snel tempo is opgeblazen tot een zogenaamd gerijpte plant? De meeste planten groeien in sterk verarmde grond of erger nog op steenwol in kassen met kunstlicht. Vroeger lieten boeren de grond herstellen en werden gewassen door de jaren heen verwisseld over de akkers. Organische mest en compost zit vol levensenergie en bevat zeker 100 soorten mineralen, sporenelementen en enzymen, waarvan alles nog niet eens geïdentificeerd is. En wellicht nog veel, veel meer stoffen. Met dit soort voeding zullen planten ook veel gezonder zijn en rijker zijn aan gezonde stoffen voor ons. Omdat planten zich niet kunnen verplaatsen hebben ze een hele hechte binding met de plaats waar ze groeien. Per slot van rekening zijn ze van hun eigen omgeving totaal afhankelijk. Dat maakt dat planten dan ook een spiegel vormen van de omgeving waar ze in groeien. Is hun omgeving gunstig voor ze, dan stralen ze van kracht en vitaliteit. Laat de omgeving veel te wensen, dan is dit ook aan de plant te zien. Bedenk je maar hoe slap een plant kan hangen als die alleen maar te weinig water heeft? Planten zijn veel vatbaarder voor allerlei plagen doordat ze verzwakt zijn op een dode, uitgeputte landbouwbodem. Insecten en schimmels komen simpelweg de zwakke gewassen opruimen zoals ze overal in de natuur ongezonde en dode planten en bomen opruimen. Ga je vervolgens deze nuttige dieren bestrijden, dan steek je eigenlijk je kop in het zand. Je kunt dan beter de planten versterken met goede voeding, dan ze met nog meer schadelijke stoffen bewerken, zodat ze er aan de buitenkant nog mooi uit blijven zien. De vraag is of het wel zo verstandig is om dergelijke ongezonde planten te eten, laat staan ongezonde planten die ook nog eens bespoten zijn.

Veevoer

In de veehouderij krijgen dieren goedkope genetische gemanipuleerde voeding die met bestrijdingsmiddelen bespoten zijn. De brokken die ze krijgen bestaan voor een groot gedeelte uit mais, graan en soja. De soja wordt voornamelijk verbouwd in Zuid-Amerika waren complete regenwouden gekapt worden om akkers met genetisch gemanipuleerde soja aan te leggen. Doordat deze eindeloze akkers met behulp van vliegtuigen met gif bespoten worden, kan de locale bevolking daar geen gezond eten meer verbouwen omdat heel hun leefomgeving is vervuild. Ze krijgen mismaakte kinderen door de troep die ze inademen, eten en drinken. Er heerst armoede door voedselschaarste. Maar tegelijkertijd worden er overvolle scheepsladingen met voedsel geëxporteerd om ons vee te kunnen voeren. Voor het kweken van 1kg rundvlees is 8 kg plantaardig voedsel nodig! 86% Van het veevoer komt uit het buitenland en vooral uit arme landen. Door de import van zo veel veevoer is het mogelijk om veel meer vee in Nederland te houden dan de bodem en het klimaat aan kunnen. Er is een gebied van 5x Nederland nodig om voer te verbouwen voor ons vee. Daarom is het ook niet vreemd dat we met een mestoverschot kampen waar je U tegen zegt. Ik ben geen vegetariër en zal ook niet zeggen dat de wereld geen vlees meer mag eten. Maar zo veel vlees als we in het westen eten is onnodig, ongezond en ook asociaal. We hebben in heel onze geschiedenis nog nooit op zo'n grote schaal vlees gegeten als nu in het westen doen. Het zou beter zijn als we minder vlees zouden eten en dan ook vlees dat niet op zo'n schadelijke manier wordt geteeld. Biologisch vlees is van een betere kwaliteit omdat de dieren gevoerd worden met wat natuurlijk bij ze past. Een koe is bijvoorbeeld een dier die eiwitarm behoort te eten en uit deze eiwitarme voeding een eiwitrijk product maakt: melk. Maar in de bio-industrie krijgen koeien eiwitrijke voeding om de productie te verhogen. Een koe kan daardoor zijn spijsverteringsstelsel onvoldoende benutten. Het resultaat is vlees en zuivel met een ongunstige vetzuursamenstelling (te veel omega-6) en met ongunstig gevormde eiwitmoleculen. Het gevolg is dat steeds meer mensen deze melk ook niet meer kunnen verdragen of op de langere termijn ziek worden door jarenlang verkeerde voeding.

Dierenleed

Ook het verblijfsomstandigheden van dieren in de bio-industrie gaat niet over rozen.

Dieren leven in gevangenschap met velen op elkaar gepropt. De krappe hokken of kooien van tralies en beton bieden nauwelijks mogelijkheden om te bewegen. Probeer je eens voor te stellen dat je alleen al een dag zo door zou moeten komen? Ik zou er knettergek van worden! Probeer je eens voor te stellen hoe je je voelt als je alleen nog maar een week niet meer buiten bent geweest, dus geen daglicht hebt gezien. Ik zou me doodongelukkig voelen! Toch is dit de realiteit voor 117 miljoen dieren! Het vee in de biologische sector krijgt voldoende gelegenheid om zich naar zijn eigen aard te kunnen gedragen. Kippen pikken graag in de grond op zoek naar zaadjes en beestjes. Ze nemen zo nu en dan een stofbad en spreiden daarbij hun vleugels. Ze zitten graag op een stok willen in een veilige geborgen ruimte hun eitje leggen. Varkens houden van modder en gebruiken het vocht van de modder om af te koelen omdat ze niet kunnen zweten. Ze wroeten graag in het zand op zoek naar noten, eikels, wortels, knollen, truffels, wormen of insecten. Ze vinden het leuk om samen met andere varkens te spelen met bijvoorbeeld een bal. Ook liggen ze graag eens rustig in het stro of een koele kuil die ze zelf gegraven hebben. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt zijn varkens hele propere dieren. Ze ontlasten van nature niet op de plaats waar ze liggen of spelen, maar zoeken een aparte plaats op. Koeien grazen graag in een wei vol gras en klaver, maar liggen de meeste tijd van de dag lekker op de grond te herkauwen. Ze likken zichzelf en elkaar schoon. Het zijn sociale dieren die gevoelig zijn voor een rangorde. Dieren die lager in rang zijn hebben ruimte nodig om ruimte te maken voor hoger geplaatste dieren. Een dier die niet kan doen wat die fijn vindt en erg beperkt is in zijn bewegingsruimte leidt geen gelukkig leven. Er ontstaat verveling, stress en frustratie. Hierdoor worden dieren agressief naar elkaar toe. Ze gaan elkaar pikken of bijten. In de bio-industrie komen veel dieren niet buiten. Vaak zonder verdoving worden snavels, vleugels, tanden, oren, hoorns en staarten geamputeerd, zodat ze elkaar niet meer zo erg kunnen verwonden. Maar wat voor een energie zal het vlees van een dier bevatten als dit dier verminkt wordt, nauwelijks kan bewegen en alleen maar zonlicht ziet als die vol stress en angst op transport gaat naar het slachthuis aan de andere van Europa? Zie je de stapels met kratten vol op elkaar geprakte kippen al kijken naar de lopende band waar honderden soortgenoten voor hun ogen geslacht worden? Ik vraag me niet af waarom biologisch kipfilet 25 euro per kilo kost, want dit zijn normale, eerlijke prijzen die passen bij een diervriendelijke omgang. Ik vraag me vooral af: hoe is het in godsnaam mogelijk om kipfilet voor 4 euro per kilo te kúnnen verkopen? Hoe kan je kippen verzorgen, voeden, groot brengen, transporteren, slachten, verpakken, gekoeld transporteren, gekoeld opslaan, distribueren, opnieuw gekoeld transporteren en in de schappen van de supermarkt gekoeld etaleren voor zo'n schandalig lage prijs?!? En dan praat ik nog niet over reclame, de stallen schoon houden, het slachthuis reinigen, kwaliteitscontroles, de uitbraak van ziektes, allerlei kleine ongelukjes die tussendoor misgaan en noem maar op. Daarom zeg ik, zo'n lage prijs is alleen maar mogelijk door bedrog, uitbuiting en vervuiling van mensen, dieren en natuur. Dit is goedkoop voor je portemonnee, maar duur voor je gezondheid. Als je dagelijks de energie eet van stress, spanning en dierenleed, is het dan niet logisch dat je gespannen, depressief of ziek wordt? Of dat je er allerlei onverklaarbare angsten op nahoudt. Ik vraag mezelf regelmatig af: Waarmee wil ik betalen, met mijn geld of mijn lichaam? Welke beweging wil ik graag steunen? Wat wil ik op aarde zien groeien? Iedere keer als ik geld uitgeef door iets te kopen stem ik vóór dit ene en tégen het andere. Dit is de macht en de verantwoordelijkheid van de vrije wil. Spirituele groei is een proces van holistische bewustwording. En dit gaat over verbondenheid voelen en samenhang zien; dus verbondenheid met jezelf, je sociale omgeving, de mensheid, de natuur, de aarde en de kosmos. Ik beoordeel eten daarom niet alleen op smaak, uiterlijk en kostprijs, maar ook op voedingswaarde, vitaliteit, zuiverheid, ecolologische- en karmische belasting.

Milieuproblemenen door de giflandbouw

Kunstmest is in de 19e eeuw ontdekt, maar vooral na de Tweede Wereldoorlog pas groot in gebruik genomen. Dit heeft te maken met het feit dat kunstmest van dezelfde grondstoffen wordt gemaakt als explosieven. De markt voor de producten van deze chemische industrie was na de Tweede Wereldoorlog opgedroogd. Dus werden er nitraat- en fosfaatverbinden toegepast in de landbouw, van buskruit naar kunstmest. In de jaren 50 werd de landbouw pas echt geïndustrialiseerd en werd de traditionele landbouw verdrongen. Biologische gewassen worden absoluut zonder kunstmest verbouwd. Kunstmest is weinig anders dan doping voor planten. Zonder opbouwende voeding jagen de dode stoffen uit de kunstmest een plant op tot groei. Een plant zuigt zich vol met water en dode voedingsstoffen, schiet de lucht in en rijpt in hoog tempo; ook al heeft die een stuk minder zonne-energie kunnen absorberen. De bodem wordt leeggezogen omdat kunstmest alleen maar dode chemische stoffen zijn die niks aan de grond toevoegen maar juist de balans verstoren. Kunstmest verzuurd de grond en doodt het bodemleven van micro-organismen. Aanvankelijk was kunstmest (in combinatie met de nog gezonde grond) een groot succes, totdat na een paar oogsten de humuslaag van levende micro-organismen was verpest en de vitaliteit uit de grond ging. De bodem was uitgeput en leeggeroofd van enzymen, mineralen en sporenelementen. In plaats van de grond de tijd te geven zich te herstellen werd er met behulp van kunstmest keer op keer weer geoogst, want de stroom van inkomsten mocht natuurlijk niet onderbroken worden. Planten werden snel ziek door een gebrek aan voeding en vitaliteit. Daar had de chemische industrie een prima antwoord op. Ziektes werden bestreden met giftige bestrijdingsmiddelen en zo is men dit verder gaan ontwikkelen. Ziektes, schimmels en insectenplagen zijn heel nuttig en komen juist bij de zwakkere planten voor zodat de natuur zich kan vernieuwen. Dit is om degeneratie van de soorten te voorkomen. Als dit zich voor doet zou er een belletje moeten gaan rinkelen en zou men de bodem en de gewassen beter moeten voeden en verzorgen. Een plant is immers een spiegel van zijn omgeving. In plaats van de bodem en de planten aan te sterken werden juist de welkome opruimers met gif bestreden zodat de bodem en de planten innerlijk nog zwakker werden. Dit is een doodlopende weg die onze planeet steeds verder vervuild, vergiftigt en beschadigt. Niet alleen de bodem, het grondwater en ons als mensen, maar ook vele insecten, vogels, vissen, knaagdieren en andere dieren die deze dieren weer opeten. De massale bijensterfte is hier een duidelijk voorbeeld van. En hier lijden weer vele, vele, vele soorten planten en bomen van. Laat daarom duidelijk zijn dat de giflandbouw ziekmakend is voor mens, dier en natuur. Daar werd overigens in de jaren 20 van de vorige eeuw al voor gewaarschuwd toen mensen gingen experimenteren met kunstmatige landbouw. In die tijd waren er nog geen milieuproblemen door de landbouw zoals nu. Ook van degeneratie van de voedselkwaliteit was nog geen sprake. Toch wisten ze uit de eerste signalen al op te maken dat landbouw zonder samenhang in een regelrechte ramp zou uitmonden. In die ramp leven we nu. De schappen liggen nog altijd overvol met cosmetisch-perfecte voeding die de schijn wekt dat alles goed gaat, maar ondertussen lopen de ziekenhuizen over van mensen die lijden aan de gevolgen van wat je kunt noemen kwalitatieve ondervoeding. Maar nog altijd blijven we met de gifspuit werken en dit gaat zelfs ook nog door ná de oogst. Gemiddeld genomen krijgen groente en fruit tien behandelingen met pesticiden vanaf het zaadstadium tot aan de opslag. Dit is echter niet nodig. Met de juiste werkwijze is er heel veel mogelijk. Hoe voorkomt en eventueel bestrijdt de biologische landbouw dan ziektes en plagen? Door de planten wat ruimer te zetten, door een uitgebreide vruchtwisseling toe te passen, door de juiste planten bij elkaar in de buurt te zetten, door de juiste organische mest te gebruiken en door insecten en vogels in te zetten bij de plagenbestrijding. Het antwoord op haast, gif en monocultuur is: biodiversiteit en duurzaamheid; kwaliteit gelijk aan kwantiteit. Maar dan heb je wel een boerderij nodig die ruimer is opgezet met groenstroken, heggen en hagen waar vogeltjes graag in verblijven. Zo zagen boerderijen er vroeger ook uit. Omdat heel deze werkwijze arbeidsintensiever is, moet dit in de prijs wel doorberekend worden.

Boerderijen zijn vleesfabrieken

Ook de veehouderij is nog nooit zo intensief en kunstmatig geweest als het nu is. Voorheen was een boerderij een gemengd bedrijf met een aantal stuks vee van meerdere soorten. Dieren werden in de omgeving doorverkocht en met elkaar uitgewisseld om inteelt te voorkomen. Tegenwoordig zijn boeren gespecialiseerd in één specifieke soort vee, zoals fokvakens, leghennen of vleeskalveren. En daarvan worden stallen vol gezet. In de hedendaagse megastallen kunnen 7.500 vleesvarkens, 220.000 vleeskuikens of 250 melkkoeien ondergebracht worden. Tegenwoordig hebben we in Nederland al 575 megastallen! Een modern veebedrijf is voorzien van computers en geavanceerde machines die alles regelen om de productie op peil te houden. Alles is zo ver doorberekend om tot een maximale rendement te komen dat men uit het oog verloren is dat we met levende beesten te maken hebben die gevoel hebben en zich hechten aan elkaar en hun leefomgeving. Dieren worden onder erbarmelijke omstandigheden op transport gezet. Ze worden internationaal van hot naar her gesleept om dubbeltjes uit te sparen. En we blijven maar antibiotica gebruiken om alle mogelijke uitbraken van ziektes proberen te voorkomen. Maar bacteriën worden hier op den duur toch immuun voor en dit is ook gevaarlijk voor ónze gezondheid. Het uitbreken van epidemieën onder vee is in mijn ogen dan ook niks meer dan een logisch gevolg op de dier-onterende omstandigheden waarin het vee wordt gehouden. Als hier geen grote veranderingen in aangebracht worden voorzie ik dat we over 10 of 20 jaar aan deze tijd terugdenken in de sfeer van: “Wat hadden we het toch rustig toen er alleen nog maar BSE, varkenspest en vogelgriep was...” De natuur wil met ons samenwerken. Ze laat zich tot op zekere hoogte beïnvloeden, maar als we hierin geen grenzen respecteren zullen we het onderspit delven. Ook dit hoeft niet op zo'n manier te gebeuren. Biologische en biologisch-dynamische boeren houden de dieren met hoorns, vleugels en tanden. Ze kijken wat dieren nodig hebben en respecteren de behoeften van de dieren. Als het echt nodig is worden er medicijnen zoals antibiotica gebruikt, maar dit is niet vaak het geval. Dieren die een fijn leven hebben met elkaar en ruimte hebben om zich te bewegen hebben nauwelijks of geen stress. Dieren die gezond voer krijgen en in eigen tempo mogen groeien zullen sterk en vitaal zijn. Maar dit kost meer tijd en geld en dat zal dan ook in de prijs van biologische producten doorberekend moeten worden. Maar pas als de consument bereid is om wat meer te betalen kan deze markt groeien en zullen meer en meer boeren over stag gaan en kiezen voor diervriendelijke duurzaamheid.

Kweekvisserij

Door de overbevissing en de blijvende vraag naar vis, is er een lucratieve markt ontstaan voor kweekvissen. Er zouden dan weliswaar minder vissen uit de oceaan gevist hoeven te worden, maar kweekvissen worden gevoerd met kleine visjes die eveneens weer uit de oceaan gevist moeten worden. Er is 3 tot 4 kg aan kleine visjes nodig om 1 kg kweekzalm te kweken. Het probleem lijk te worden verschoven, maar wordt op de langere termijn zelfs vergroot. En opnieuw zijn het de dieren die eronder lijden. De bassins waarin de vissen worden gehouden zijn veel te klein. Ze hebben amper ruimte om rond te zwemmen. Kweekzalmen bijvoorbeeld worden in bassins bij kustgebieden geteeld. Op plaatsen waar kweekvisserijen zijn, wordt de omgeving schandalig vervuild. De netten van de bassins worden met chemicaliën bewerkt zodat wier en schelpdieren die zich hierop vasthechten afsterven. Om de netten schoon te houden worden ze met chloor gereinigd. Antibiotica, chemicaliën en pesticiden worden tot ver in de omgeving van deze kwekerijen terug gevonden. Dit heeft grote gevolgen voor het milieu en de dieren die in dat milieu leven. En dit wordt allemaal gedaan om goedkope vis mogelijk te maken. En dit wordt allemaal mogelijk gemaakt omdat de klant goedkope vis verkiest boven de duurdere. Wie voor goedkope vis wil gaan draagt dus tevens bij aan dierenmishandeling van vissen en milieuvervuiling van kustwateren en andere gebieden waar vissen worden gekweekt. Om die reden zijn ook tilapia, pangasius en tropische garnalen als de gamba's te zeerste af te raden. Een verantwoorde kweekvis is de claresse. Maar uiteraard voldoet die aan hogere eisen, is de kwaliteit beter en de kostprijs hoger.

Ook dit kost geld!

Dus ja, al bij al zijn er nogal wat dingen die er bij komen kijken of je biologische voeding duur zou mogen noemen. Als ik aan de milieuproblematiek denk die voortkomt uit de reguliere landbouw en veehouderij, dan praat ik over:

-de overbelasting van grond en water door kunstmest, bestrijdingsmiddelen en zware metalen

-de ammoniakuitstoot door de intensiviteit van de veeteelt en doordat het vee de verkeerde voeding krijgt

-de afbraak van de biologische opbouw van de bodem

-een hoog verbruik van fossiele brandstoffen voor de winning van kunstmest, het stoken en verlichten van de kassen en het transport van veevoer

-het ontstaan van niet biologisch afbreekbaar afval

-het verdwijnen van natuurlijke milieus, van dieren- en plantensoorten

-massale sterfte onder de veestapels bij epidemieën en een hoop extra kosten en vervuiling om dit verder te behandelen en verwerken

De bovenstaande opsomming is zeker niet niks. De biologische en biologisch-dynamisch landbouw draagt niet of nauwelijks bij aan deze punten. Zij hebben een milieuvriendelijke werkwijze die arbeidsintensiever is en doorgaans wat minder opbrengst levert, waardoor de prijzen gewoon wat hoger liggen. Als consument merk je bij het kopen van gangbare levensmiddelen niet direct de kosten voor de milieuschade die ontstaat door de roofbouw die op de natuur wordt gepleegd. Deze worden door de samenleving opgebracht in de vorm van belastingheffingen bijvoorbeeld. Maar als deze kosten doorberekend zouden worden naar de productprijs, dan zouden de biologische en biologisch-dynamische producten gegarandeerd het goedkoopste uit de verf komen! Dus ik ben van mening dat biologische producten niet te duur zijn, maar reguliere producten te goedkoop...

EKO-keurmerk

Er is een stichting die er zorg voor draagt dat er controle wordt uitgeoefend op een respectvolle omgang met planten, dieren en milieu. Deze stichting heet Skal. Alle biologische producten hebben een keurmerk. In Nederland is dat het EKO keurmerk, dat uitgereikt wordt door Skal. Nederlandse biologische producten hebben dus altijd een EKO keurmerk als de teler zo geregistreerd wil staan. Dit neemt natuurlijk niet weg dat er ook mensen zijn die biologisch telen zonder dat dure keurmerk. Dit kunnen boeren zijn maar ook mensen met een moestuintje. Op buitenlandse biologische producten die ook hier verkocht worden staat een ander keurmerk van hun eigen land, plus een Europees keurmerk. Een EKO keurmerk staat voor meer dan alleen gezonde dieren en planten die in een vriendelijke en zuivere omgeving zijn groot gebracht. EKO staat ook voor geen verregaande bewerking en raffinage, zo min mogelijk schadelijke toevoegingen en geen gesjoemel met de kwaliteit van het eten. Zo wordt vlees van de bio-industrie bijvoorbeeld geïnjecteerd met vloeistof om het gewicht te verhogen. Dit merk je meteen aan het vocht dat vrij komt als je het bakt of als je het in de vriezer hebt gehad. Dat heb je bij biologische kipfilet bijvoorbeeld niet. Verder zijn er allerlei andere duurzame voorwaarden van toepassing zoals milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal en beperkingen op het gebied van transport. Biologische voeding kopen is niet alleen beter voor je gezondheid. Ik zie het tevens als geld schenken aan een goed doel. Deze beweging is aan het groeien omdat steeds meer mensen kiezen voor een gezond lichaam en een gezonde wereld.

Nawoord

Ik hoop dat deze tekst heeft duidelijk gemaakt waarom het zo belangrijk is dat iedere burger zijn macht gebruikt en zijn verantwoordelijkheid neemt voor een betere binnenwereld en buitenwereld. Dat kun je niet van de voedingsindustrie of van de medische wereld verwachten. We dienen het lot van onze gezondheid in eigen hand te nemen. Ik wens dat we als mensheid ons contact met de natuur zullen herstellen en haar waardevol genoeg gaan vinden dat het een centje meer mag kosten. Ook hoop ik dat mensen het contact met zichzelf herstellen, zodat ze gaan voelen hoe belangrijk ze zelf zijn. Voor een dierbaar iemand koop je wellicht een verjaardagscadeau dat niet perse de goedkoopste hoeft te zijn. Waarom zou je jezelf ook niet wat meer gunnen dan het goedkoopste wat er te krijgen is? Er is gezonde voeding genoeg en deze is naar mijn mening zeker lekkerder dan kunstmatige voeding! Niet voor niks prijzen topkoks de biologische producten...

 
Bedankt voor het plaatsen! :D

Wat een goed stuk! Ik ben het helemaal met je eens.

 
Dankjewel dat je dit geplaatst hebt! Echt een goed stuk inderdaad, en dit kan ik misschien wel naar mijn ouders mailen! Ik hoop wel dat ze het dan ook echt lezen en er iets mee doen.

 
Quote:
Ik ben geen vegetariër en zal ook niet zeggen dat de wereld geen vlees meer mag eten. Maar zo veel vlees als we in het westen eten is onnodig, ongezond en ook asociaal. We hebben in heel onze geschiedenis nog nooit op zo'n grote schaal vlees gegeten als nu in het westen doen. Het zou beter zijn als we minder vlees zouden eten...


Nu ik zo eens over mijn eigen tekst scan, bemerk ik toch dat ik wel anders over bepaalde zaken ben gaan denken, dan toen ik de tekst schreef een jaar of 2 geleden.

 
Als wij dit vlees bereiden in de goeie, verzadigde vetten dan hebben wij inderdaad veel minder vlees nodig hoor. En ik ben ervan overtuigd dat dit de aarde en de beesten en ons als mens goed zou doen.

Eet het goede vlees, van beesten die goed behandeld zijn, geniet er heel erg van en dan eet je niet meer dan je nodig hebt om gezond te zijn.

 
Ja en als we eens gewoon leren om alles van de het dier te eten of te drinken: organen, vet, botten, bloed, huid... :)

Of in ieder geval meer dan enkel de spieren.

 
Steeds meer pesticiden in Nederlands grondwater:

http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/29-08-2016/pesticidengebruik/

Mark
 
Verboden elders? Is dat niet ondermijnd met Ceta verdrag?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.781
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan