Waar noten kopen?

Ilzutju

New member
Hoi iedereen,

Zojuist heb ik mezelf voorgesteld, nu gelijk maar mijn eerste vraag! Waar kopen jullie je noten?

Ze zijn natuurlijk behoorlijk prijzig. Ik kocht ze altijd op de markt, maar had niet het idee dat het een groot verschil is met de biowinkel. Net was ik voor het eerst prijzen aan het vergelijken van online shops, maar de prijzen zijn echt per product verschillend. Ik had het vermoeden dat www.deweegschaal.nl nog met de meeste producten het goedkoopst was. Wel zijn die dus allemaal voorverpakt in plastic. Ik heb het idee dat die minder goed/ouder/minder lekker zouden zijn. Of is dit een vooroordeel?

Ben benieuwd waar jullie de lekkerste, goedkoopste noten halen!

Groetjes,

Ilse

 
Hoi Ilse,

Goed nieuws!, die dure noten hoef je niet meer te kopen, zitten vol fytinezuur en schimmels. Ik koop bij de natuurwinkel af en toe een zakje paranoten voor de selenium, verder eet ik geen noten, maar geef mijn goeie geld uit aan grasgevoerd vlees, eieren, melk, slagroom en biologische groenten en kokosolie.

 
Geweldige insteek Tanja!

Ook ik eet alleen paranoten voor de selenium. Twee tot drie per dag, 24 uur geweekt in een badje van zout water.

 
Quote:
24 uur geweekt in een badje van zout water.



Goede aanvulling, was ik vergeten erbij te zetten, sommige dingen worden zo vanzelfsprekend dat ik het vergeet.

 
Mm... oke! Ik had ze al een hele tijd uit mijn ritme geschrapt omdat ik er snel teveel van eet. Nu wilde ik het eigenlijk weer gaan proberen, om ze als tussendoortje bij fruit te eten zodat mijn bloedsuiker niet te snel stijgt. Ik kan me herinneren dat in het boek van Jesse vd Velde ook eigenlijk vooral die paranoten aanbevolen worden.

Alexandra, week je ze omdat je ze dan makkelijker kan verteren? Of tegen schimmels?

 
Hoi Ilse,

Eet geen fruit, heb je ook geen last van je bloedsuikerspiegel, alweer een probleem opgelost :D

Als je al eens fruit eet, dan met slagroom, beter tegen de schommelingen en zorgen voor een opname van de provitaminen.

 
Ik geloof dat je dat doet tegen het fytinezuur. Maar echt verdiept heb ik me er niet in. Ik at geen noten, wil geen pillen slikken voor de selenium dus doe ik braaf wat mij door forumleden is aangeraden. Ik hoef niet meer van alles precies te weten hoe of wat.

Vet eten, dan blijft je bloedsuikerspiegel ook lekker stabiel :D

 
Quote:
Geen fruit! Jeej... dat was ik toch niet van plan


Wat je nou, wil je nou helen of niet? je klinkt als een klein kind wiens speeltje wordt afgepakt...

Mike

 
Jep, lang weken in zout water zorgt voor een vermindering van het fytinezuur. Fytinezuur rooft je mineralen uit je lichaam (calcium, magnesium, zink).

 
En fruit zorgt voor een instabiele bloedsuikerspiegel, levervetting en omzetting naar ethanol (alcohol). Weston Price over fruit:

Quote:
Er bestaat een misvatting over de voedingswaarde van fruit. Uiteraard zijn vruchten prima als aanvullende voeding, maar de meeste vruchten bevatten zeer weinig mineralen. Je zou bijvoorbeeld ruim 18 kilogram appels per dag of zo’n 13 kilogram sinaasappels moeten eten om aan je twee gram fosfor te komen. Wanneer deze vruchten worden gezoet in de vorm van jam of gelei, zou je zelfs 16 kilogram sinaasappelmarmelade per dag moeten eten, goed voor 33.000 calorieën.


Mike

 
Misschien ga ik t nu een keer onthouden, maar heb er een hard hoofd in hoor.... Gewoon geen noten eten, dat is wat ik onthouden heb :D

 
Bedankt!

En Mike... jeej wat een reactie zeg. Beetje jammer. Misschien kun je het beter begrijpen als je mijn voorstelbericht leest, ik kom uit een andere hoek zeg maar, had dit advies gewoon niet verwacht.

 
Ilse,

Hoe eerder je wakker wordt, hoe beter. Wij zijn hier van het wakker schudden, niet van zachtjes aaien.

Mike

 
Mike,

Even een vraagje over noten (zie ook de opmerkingen van mij en Midori in de topic intermittent fasting): zit er iets in noten waardoor je erdoor 'getriggerd' raakt of er heel erg drang naar hebt?

 
ik eet al sinds enkele jaren geen(heel weining periodiek) fruit wel een avocado per dag.Vorige zomer nog enekele dagen bessen met slagroom gegeten .Gewoon een handje vol.Nu dus niet meer.Geen nadelen ervaren.

Verder zal ik mijn sla/groente inname gaan verminderen om te zien of er nadelen aan een veminderde inname kleven.Experimenteren en ervaren.Tot nu toe still alive. :D

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan