waar koop je? Steun de goede winkels en shop bewust!

naief

New member
De laatste 1 á 2 jaar zien we dat de supermarkten steeds meer bioproducten verkopen en andere spullen waarvoor je eerst altijd naar de biowinkel moest. Logisch, want de supermarkten hebben inmiddels al wel gemerkt dat er een groeiende groep consumenten steeds bewuster shopt.

Heel goed nieuws natuurlijk! En voor de biowinkel en mijn handige adresjes moet ik toch iets meer moeite voor doen dan voor de supermarkt op de hoek.
Maar toch vind ik dat er hier wel een bijsmaakje aan zit.

Mijn handige adresje bv heeft haar omzet hierdoor best wel zien dalen. Vorig jaar stond ik daar vaak nog in de rij en nu nog zelden. Ik vraag mij dan af hoe bewust de bewuste shopper dan eigenlijk wel is? Want mijn adresje is namelijk jaren lang de beste, makkelijkste en niet zelden ook de enige manier om geweest, om aan verantwoorde producten te komen. Hoe bewust ben ik dan, dat als ik het product bij haar kan kopen en het in de supermarkt kan kopen, ik het dan bij de supermarkt haal?

Dus steun je de kleine winkeltjes die al jaren voordat de supers wisten hoe ze bio moesten spellen. Die tegen de stroom in geroeid hebben en er voor gezorgd hebben dat je wat fatsoenlijks kon kopen toen het regulier nog niet kon. Of steun je de copycats?
 
Hoi Naïef,

Ik heb een hekel aan grote bedrijven omdat ze vaak veel macht hebben en deze aanwenden om anderen uit te buiten. En ze betalen nauwelijks belasting en maken het kleine ondernemers extreem moeilijk omdat zij dingen nooit voor zulke lage prijzen kunnen verkopen.

Ik koop zo veel mogelijk bij kleine ondernemers of gelijk bij de boer. Heb ik ook het idee dat ik weet wat ik koop. En mijn geld blijft in de regio. En omdat er (meestal) geen tussen handelaren tussen zitten die je dus ook niet betaald kan je vaak betere kwaliteit voor minder kopen.

Ik moet wel zeggen dat ik het geluk heb dat er bijvoorbeeld een goede eerlijkvlees slager in de buurt zit enzo. Dus ik bestel ook geen etenswaren via t internet.

Elke keer als je je geld uitgeeft dan stem je eigenlijk. En ik stem liever op bedrijven die respectvol omgaan met omgeving, dier en mens. Natuurlijk haal ik wel eens wat in de supermarkt als ik niet goed had gepland maar dat probeer ik echt te voorkomen. En vergeleken met de primitieve mens heb ik het makkelijk want ik hoef geen kilometers te lopen voor waardevolle voeding. Lang leve de auto?

Complotdenker
 
Zojuist een bevriende relatie een cadeau gedaan via boekwinkeltjes.nl

Prima om 2ehands boeken te kopen
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.817
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan