Waar kan ik kaas van 100% grasgevoerde koeien of geiten kopen/bestellen?

Mr. Nice Guy

New member
Hallo,

ik ben woonachtig in België en ben al een tijdje op zoek naar volvette kaas van 100% grasgevoerde koeien, geiten of schapen; weet iemand waar ik dit in België kan kopen of online kan bestellen?

Vriendelijke groeten
 
Ik denk dat je bedoelt mensen die deze specifieke rauwmelkse kaas eten. Ik heb hem nog nooit geproefd. Wie wel?

Mike
 
@Mike,

ja en neen :)

Eigenlijk bedoelde ik in het algemeen of er hier mensen zijn die rauwmelkse kaas eten, ik zou dat ook willen eten maar aangezien ik nogal kamp met kwalen (ontstekingen in de arm, verder aanhoudende rugpijn waar dokters gewoon niet aan uit geraken waar het probleem exact zit, dus neem ik gewoon pijnstillers om de symptomen te bestrijden en ook nogal wat astma-achtige allergieën heb, pseudo-allergieën noemen ze dat blijkbaar?) heb ik schrik om rauwe melk en rauwmelkse kaas te eten aangezien er altijd toch een kans is om besmet te geraken? Ik lees vaak dat er toch gevaarlijke bacteriën aanwezig zijn in rauwe melk en rauwmelkse kaas.

Hoe denken jullie hierover?

En hoe verstandig is het in mijn geval om rauwe melk en/of kaas te eten?

Alvast bedankt.
 
Eigenlijk bedoelde ik in het algemeen of er hier mensen zijn die rauwmelkse kaas eten,

Deze vraag op dit forum stellen is net zo iets als in een ziekenhuis vragen of er artsen zijn. :)

Mike
 
@Mike, dat dacht ik ook wel maar wou voor alle zekerheid nog eens vragen :)

Kan je mijn frustratie over het wel of niet eten/drinken van rauwe melk en rauwmelkse kaas ook even beantwoorden/verhelderen als je wilt? Ik waardeer je kennis over voeding en gezondheid enorm.
 
Er zijn twee scenario's mogelijk en vanaf deze stoel kan ik onmogelijk zien wat op jou van toepassing is:

1. Je bent allergisch/intolerant voor het melkeiwit caseine. In dat geval kun je ook geen rauwmelkse producten verdragen.
2. Rauwmelkse producten zijn extreem ontgiftend. De verschijnselen die je ervaart kunnen ook het gevolg zijn van: de goede stoffen duwen de slechte eruit.

Mike
 
@Mike, zijn de caseïne gehaltes verschillend tussen rauwmelkse kaas en gepasteuriseerde kaas? En wat zijn de grootste verschillen tussen rauwmelkse kaas en biologische gepasteuriseerde kaas van grasgevoerde koeien?

Wel moet ik eerlijk toegeven dat ik regelmatig (niet altijd maar toch vaak) een soort baksteen van een maag krijg na het eten van volvette room en kaas, ook krijg ik regelmatig maagzuur als ik deze producten gebruik. Sinds kort gebruik ik verteringsenzymen en nu valt het allemaal wel mee, dus ik weet eigenlijk niet waaraan het probleem eigenlijk exact ligt.

Lactose? Caseïne? Slecht werkende alvleesklier of lever die weinig enzymen (lipase) produceert? Geen idee eigenlijk :(
 
Dat is via het forum ook niet vast te stellen. Dan kun je beter een goede natuurarts bezoeken die dat kan meten voor je.
Het zou kunnen dat je vet niet goed verteert door een tekort aan maagzuur.
Grootste verschil tussen rauwmelkse zuivel en gepasteuriseerde zuivel is dat de eerste nog leeft; er zitten nog enzymen in die helpen bij het afbreken van de eiwitten. Dus dat kan je zeker helpen.
 
Ik lees vaak dat er toch gevaarlijke bacteriën aanwezig zijn in rauwe melk en rauwmelkse kaas.

@Mr. Nice Guy, lees je dit in de MSM?
Ik eet al sinds ik met WAP ben begonnen vrijwel elke dag rauwmelkse kaas al dan niet bio en loop nog steeds rond.
Dat kaasje van Schotse Hooglanders ken ik wel, die gaan hier niet lang mee.
Maar "one man's meat is another man's poison".
Je hebt al een maagzuur probleem, probeer eerst uit te vinden waar je wel tegen kunt.
Ik kon eerst niet tegen eieren waar ik eczeem van kreeg, nu eet ik er 4 of 5 per dag zonder probleem.
Eieren heb ik dan een jaartje vermeden, er waren voldoende andere bronnen voor mijn dagelijkse portie eiwitten en cholesterol.
 
Het zou kunnen dat je vet niet goed verteert door een tekort aan maagzuur.

Correctie: maagzuur is voor de EIWITvertering. Dit kan alsnog het geval zijn, als caseine slecht valt. Een slechte vetvertering ligt vaak aan een slechte lever- en galblaaswerkimg, maar de alvleesklier kan ook een rol spelen.

Dit is algemene informatie, als je meer specifieke info wil is het handig een voorsteltopic en ons een indruk te geven van je dagelijkse maaltijden en hoe goed of slecht deze vallen.

Mike
 
Ik was op zoek naar rauwmelkse kaas in België en heb het volgende gevonden:

http://shop.delhaize.be/nl-be/Zuive...Bio-7C-Le-petit-Lathuy/p/F2001111900163000000

Meer info hierover via de officiële pagina van de verkoper:

http://www.bioferme.be/nl/petit_lathuy.php

Ingrediënten: Rauwe koeMELK*, zout, melkfermenten (MELK), stremsel, penicillium.* Issu de l'agriculture biologique.

Ik heb 2 vragen hierbij:

1) Wat denken jullie in het algemeen over deze kaas? Is dit een goeie keuze?

2) Er zit penicillium in, ik heb geen flauw idee wat dit is? Is het gezond/ongezond, wel of niet overbodig?

Graag jullie meningen hierover...
 
2. Een schimmel, enkele soorten worden gebruikt voor schimmel en zachte kazen. Dat klopt dus wel want dit is een zachte kaas.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Penicillium

1. Bio zegt niet alles:
lopen de koeien veel buiten? wordt er veel bijgevoerd?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan