Vullingen en fluoride

Kijk gewoon voor je water koopt op het etiket, net zoals je (ik toch wel!) bij alle andere produkten ook op het etiket kijkt. Daar zou op moeten staan welke mineralen er in zitten en in welke hoeveelheid.

 
'Fluoride weer terug in Nederlands drinkwater'

Maarten Keulemans − 21/05/11, 02:02

Het Nederlandse drinkwater moet weer worden aangelengd met fluoride om tandbederf te voorkomen, vindt de Groningse hoogleraar kaakchirurgie Ruud Bos. .

'Het kost niets en de winst zou groot zijn.' Maar voorlopig kan hij op weinig steun rekenen. 'Er zijn genoeg alternatieven', vindt de cariësdeskundige. 'Juridisch onmogelijk', zegt de tandartshistoricus.

Bos' pleidooi komt daags nadat hij de noodklok luidde over het grote aantal peuters en kleuters met een verwaarloosd gebit. In zijn UMC Groningen ziet hij wekelijks zo'n tien jonge kinderen bij wie het volledige melkgebit eruit moet. Fluoridering van het drinkwater zou een van de oplossingen zijn. 'Er is veel voor te zeggen. In gebieden in de wereld waar van nature veel fluoride in het drinkwater zit, zijn de mensen bijna cariësvrij.'

Massamedicatie

Het vakblad British Medical Journal signaleerde al jaren geleden 'bewijs voor een gunstige reductie' van het aantal gaatjes als men fluoride in het drinkwater stopt. Mensen zouden er gemiddeld 15 procent minder gaatjes door krijgen. In landen als de VS en Australië vult men het drinkwater al jaren aan met fluoride.

Maar cariësdeskundige Cor van Loveren van het tandheelkundig centrum ACTA is niet overtuigd. Hij wijst erop dat de politiek fluoridering van het drinkwater al jaren geleden torpedeerde omdat het 'verplichte massamedicatie' zou zijn. 'Ik heb niet de indruk dat die sentimenten erg zijn veranderd. Dus kun je je energie beter op iets anders richten.' Zoals op de problemen bij kleine kinderen. 'Daarin zouden we meer creativiteit kunnen stoppen.'

Bovendien is het de vraag of drinkwaterfluoridering 'in deze tijd nog wel zin heeft', zegt hij. Bij een beroemd experiment in Tiel en Culemborg nam het aantal gaatjes bij de bevolking enorm af nadat men het drinkwater met fluoride aanlengde. Maar dat was kort na de oorlog, toen er veel cariës was en fluoridetandpasta nog niet bestond. 'Ik ben oprecht benieuwd wat zo'n experiment vandaag de dag zou opleveren', vindt ook tandarts-epidemioloog Annemarie Schuller van TNO.

Zebratanden

Historicus Dennis Edeler, die een proefschrift schreef over de fluoridering van drinkwater, denkt dat het toevoegen van fluoride 'juridisch zo goed als onmogelijk' is. Tussen 1960 en 1976 voorzagen veel gemeenten hun drinkwater van fluoride, totdat diverse wetten daaraan een einde maakten. 'Er is immers sprake van gebruikersdwang. Je hebt als burger geen redelijke ontsnappingsmogelijkheid.' Overmatig gebruik van fluoride kan leiden tot 'fluorose' ofwel zebratanden, waarbij witte vlekken op de tanden ontstaan.

Over één ding zijn voor- en tegenstanders het eens: de tandheelkunde moet in actie komen. 'Ik zou een offensief willen om de mondgezondheid op een hoger plan te brengen', zegt Bos. En, zegt Van Loveren, als dat dan uitmondt in een debat over fluoride in het drinkwater - het zij zo. .

 
Ben gewoon woest. Gaat een mens al naar een 'bio'tandartspraktijk met haar kinderen voor een check-up.

Eén zoon blijkt op het kauwvlak van zijn kiezen nauwelijks nog glazuur te hebben. Begint meneer de tandarts daar een heel verhaal af te steken over frisdranken, dat de zoon dat moet laten,... Zoon kijkt naar mij, ik kijk naar hem maar meneer de tandarts zit nog volop in zijn verhaal. Als er dan eindelijk eens een pauze valt laten we hem weten dat zoonlief altijd water drinkt, zelden frisdrank.

"Bruisend?" vraagt hij hoopvol.

"Neen, plat water."

"Aah, ok, veel fruitsap?"

"Neen, zelden"

"Ok, geen idee dan waar het vandaan komt, maar moet heel goed in de gaten gehouden worden."

Aan de kassa krijgt zoonlief een 'aha-moment' en vraagt: Zou de oorzaak kunnen liggen bij het tandenknarsen? Heb dat nl. als kind lang gedaan.

"Ja, dat zou kunnen." De 'toegewijde' man neemt een tandpasta die hij ons wil meegeven.

Ik vraag hem waarom.

"Ah, zit veel fluoride in, heel goed om zijn tandglazuur te sterken!"

Ik dacht echt dat ik het hoorde donderen in Keulen! En dat van een Bio-tandarts???

"Sorry, ben geen voorstander van fluoride." laat ik hem beleefd weten.

Zijn reactie? Een heel verongelijkt "Mevrouw, we zijn een bio-praktijk, denkt u nu echt dat we eerst niet heel goed nakijken wat er precies in die tandpasta zit?" Hoorde ik dat goed???

En tuurlijk krijg je in de wagen dan van je zoon de reactie: "Mama, hij weet het het best hé, hij heeft ervoor gestudeerd!"

Probeer een 19-jarige dan maar van gedacht te doen veranderen...

Ik sta nog te stomen van frustratie...

En blijkbaar wordt tegenwoordig bij elke check-up rontgenfoto's genomen van je kiezen om te zien of er geen gaatjes zijn? Want bij beide zonen die mee waren voor check-up zijn er foto's genomen. Werd er echt niet happy van.

Geen gaatjes. Bij beide. Ik had bijna zin om te sneren: "Spijtig hé!"

Toen ik ernaar toe reed voelde ik me wat schuldig dat hun laatste check-up 5 jaar geleden was. Weg schuldgevoel toen ik terug in de wagen zat. :D

 
Quote:
"(TAND)ARTSEN DOEN WAT ZE WETEN

MAAR ZE WETEN NIET WAT ZE DOEN…

Dus dan zal het van de patiënten moeten komen."


 
Om even een oud topic uit de grond te halen: hoe zit het nou precies met fluoride in tandpasta? Er wordt altijd gezegd dat fluoride giftig is omdat het wordt opgeslagen in je botten enzo, maar alleen als je het drinkt. Wat nou als je fluoride op je tanden zou smeren en weer uitspuugt?
Als dat ook slecht is, hoe zit het dan met calciumfluoride?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.307
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan