Vrouwen vatbaarder voor klachten

Lievergezond

Well-known member
Klachten op het gebied van geslachtshormonen treffen zowel mannen als vrouwen. Dat heb je inmiddels waarschijnlijk wel begrepen. Toch zijn vrouwen vatbaarder voor verstoring van hun hormoonsysteem. Ik noem een aantal oorzaken:

1. Een vrouw heeft veel meer fluctuaties in haar hormonen dan mannen. Deze fluctuaties kunnen door veel klachten zorgen, zowel mentaal, emotioneel als fysiek. Bijv. vlak na een bevalling, in het begin van de menopauze of vlak voor een menstruatie. Niet voor niets kennen de Fransen het spreekwoord: ¨Slechts dwazen vertrouwen de grillen van vrouwen¨.
Zo ongelofelijk sterk kunnen vrouwen last hebben van hormoonschommelingen.
Bij mannen daalt de hormoonspiegel veel geleidelijker en daardoor doorgaans met minder acute en heftige klachten;

2. Vrouwen zijn over de hele linie gevoeliger voor stress en slaapproblemen. Aangezien het stresshormoon cortisol uit progesteron wordt gemaakt, is het niet zo vreemd dat vrouwen met veel stress vrij snel klachten krijgen bij een progesterontekort (zie onderwerp oestrogeendominantie https://www.fatsforum.nl/forums/topic/oestrogeendominantie/ : progesterontekort is omgekeerd evenredig gelijk aan oestrogeendominantie);

3. Vrouwen volgen vaker een streng dieet, met alle gevolgen van dien voor hun hormoonsystemen. Hierdoor zijn ze ook gevoeliger voor overgewicht en schildklierklachten en de hormonale verstoring die zij met zich meebrengen;

4. Vrouwen zijn gevoeliger voor maag- en darmproblemen. Het simpelste voorbeeld hiervan is dat vrouwen heel vaak moeilijk naar het toilet gaan als ze op reis zijn;

5. Vrouwen hebben vaker last van darmproblemen dan mannen. Een spastische darm bijvoorbeeld komt twee tot drie keer zo vaak voor bij vrouwen als bij mannen. Dit heeft consequenties voor de opname van voedingsstoffen en de energieaanmaak, maar ook voor bijvoorbeeld de aanmaak van melatonine en serotonine en de hormoonverstoringen die hervan het gevolg zijn;

6. Vrouwen maken meer oestrogenen aan dan mannen. En zijn daardoor ook veel gevoeliger voor een overmaat aan xeno-oestrogenen, waardoor oestrogeendominantie ontstaat;

7. Vrouwen gebruiken veel vaker synthetische hormonen dan mannen. Denk alleen al aan de anticonceptie en later in de overgang soms opnieuw synthetische hormonen. Zo krijgen vrouwen dus, naast hun eigen aanmaak en de aanvoer via voeding en milieu, veel meer oestrogenen binnen dan mannen en is oestrogeendominantie een bijna logisch gevolg;

8. Bovendien hebben vrouwen veel meer vetweefsel dan mannen en daardoor meer opslagmogelijkheden voor allerlei xeno-oestrogenen. Vetweefsels als borsten en hersenen en voor de man de prostraat zijn de ideale opslagplaatsen voor xenooestrogenen. Het gros van de vrouwelijke hormoonklachten heeft te maken met een overschot aan oestrogeen ten opzichte van progesteron;

9. Vrouwen worden zwanger met hoge pieken en daarna een fikse daling van hun hormonen. Dit vergt veel van het hormoon- en energiesysteem van een vrouw;

10. Het immuunsysteem van vrouwen is gevoeliger voor verstoring dan dat van mannen.

4 geslachtshormoonperiodes bij de vrouw

1. voor de menstruatie: nog weinig aanmaak van geslachtshormoon;
2. vruchtbare periode: hormonen schommelen;
3. zwangerschap : alle hormonen hoog;
4. borstvoeding en/of menopauze: alle hormonen laag en prolactine hoog.

In deze periodes kan er in heel korte tijd iets veranderen in het niveau van de geslachtshormonen. Ook stress kan deze hormoonbalans snel ontregelen.

Normaal gesproken heeft oestrogeen de overhand in de eerste helft van de cyclus van een vrouw in de vruchtbare periode. Progesteron hoort in de tweede helft dominant te zijn.
Op deze manier houden deze twee hormonen elkaar prachtig in evenwicht, zodat er geen klachten optreden en de geslachtshormonen harmonieus met elkaar samenwerken. Omdat zowel progesteron als oestrogeen invloed uitoefent op zeer veel functies in ons lichaam (beide hebben ze op circa 150 genen invloed) kan een verstoring van de balans met ongekend veel symptomen gepaard gaan.

p. 331 / 332 / 333 Rineke Dijkinga: Alles draait om je hormonen.
 
Gelukkig citeer je een vrouwelijke auteur. Toen ik soortgelijke constateringen enkele jaren geleden deed als man werd ik door feministisch ingestelde forumleden ervan beschuldigd vrouwen af te schilderen als zwakker dan mannen. Een van hen kwam zelfs met de absurde bewering dat PMS een maandelijkse reactie zou zijn op 'mannelijke onderdrukking'. :roll:

Mike
 
Oestrogeen:
zorgt ervoor dat progesteron in de tweede helft van de cyclus zijn taken kan doen;
stimuleert seksuele eigenschappen;
betrokken bij gezonde slijmvliezen;
regelt veel hersenfuncties, ook de mentale functies;
bevordert een gezonde stolling van het bloed, de doorbloeding en een gezonde bloeddruk;
reguleert cholesterol, homocysteine, en triglyceriden;
remt de botafbraak;
speelt een rol in de aanmaak van melatonine;
bevordert de aanmaak van collageen en regelt de vochthuishouding van bindweefsel, zoals huid, slijmvliezen en spieren;
zorgt voor stabiele endorfine, serotonine, dopamine en acetylcholineniveaus en verbetert de werking van deze neurotransmitters;
reguleert de afscheiding van insuline en de opname van glucose in de cellen;
bevordert de vetopslag;
verbetert de toevoer van zuurstof en glucose naar de hersenen. Antioxydant voor onze neuronen.

Progesteron:
onderdrukt de werking van het afweersysteem;
bereidt de baarmoeder voor op een eventuele innesteling van een embryo;
belangrijke regulator in de apoptose en celvernieuweing;
bevordert de werking van de schildklier;
belangrijke schakel in de stressbeheersing, omdat er cortisol uit gevormd wordt;
reguleert de vochthuishouding;
draagt bij aan diepe slaap;
reguleert angst, stress en onrust;
bloeddrukverlagende werking;
bevordert het verbranden van lichaamsvet;
draagt bij aan een gezonde lichaamstemperatuur;
stimuleert de botaanmaak;
positieve invloed op de aanmaak van de myelinescheden: beschermt de uitlopers van neuronen;
laat de tweede helft van de menstruatiecyclus soepel verlopen; Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen, p. 333

 
Op het kwik detox forum gaf laatst een man een verklaring waarom (in ieder geval kwikbelaste) vrouwen baat hebben bij een woede-aanval (hij noemt het een wobbly):

Regarding mercury toxic effects and "little Moods"

I don't want this to sound sexist but females and males detox "mood hormones", noradrenaline and adrenaline differently.
Females need adrenaline to mobilise glucose so as to power cells, including brain cells.
Adrenaline is produced by methylation.
No methylation, no adrenaline-> brain cells starved.

Males can use the non-methylated Noradrenaline to mobilise glucose so are relatively "Immune" to methylation defect in the context of raising blood glucose.

How can females overcome this?
Simple: throw a "wobbly"
This drives the metabolic pathway leading to adrenaline, so that more adrenaline gets through that tight bottle neck.
Result?
An upset, paradoxically makes sister woman feel better.
Onwards and upwards


En hij legde het later nogmaals uit:

A "wobbly" is an outburst of some sort.
Paradoxically, sister woman feels better after this.

Why?
I repeat: this drives her metabolism through the bottle neck of Noradrenaline->Adrenaline conversion, delivering more adrenaline and therefore enabling glucose mobilisation and utilisation.

However, if she is properly provided with S-Adenosyl Methionine (Via a properly working Methylation (Homocysteine) Cycle), this strategy (of throwing wobblies) for maintaining proper metabolism (meaning glucose mobilisation & Utilisation) is not so necessary.

Ask any woman: does she feel better after a tearful outburst?
That is why Brother Man, must ignore such episodes of outburst: it is Sister-Womans way of up-regulating her metabolism and improving her feelings and should be respected as such.

Vive La Difference!


Ik zag in ieder geval 1 reactie van een vrouw die het heel logisch vond klinken en hem zelfs een huwelijksaanzoek deed! ?

Mark
 
Weer eens een zeer boeiend stuk uit het boek Rineke Dijkinga.
Zal het boek ook maar eens aanschaffen, samen met het boek van Ramiel nagel, genees tandbederf!
 
hallo Muis en Devotion, ik vind het zelf een interessant boek van Rineke Dijkinga en ik haal er uit wat voor mij interessant is: en ik test het uit op mijn spijsvertering die zeer, zeer gevoelig is. Veel recepten uit de boeken van Rineke Dijkinga kan ik (ook) niet aan vanwege allergieen en andere onverteerbaarheden. Maar er staat veel achtergrondinfo in het boek over hormonen, waarbij voor mij ineens een aantal puzzelstukjes op zijn plek komen bij een aantal kennishiaten die ik had/heb.

Plus met deze rubriek probeer ik ook een impliciet punt te maken, dat ik hier nu wat meer zal expliciteren: hoe gevoeliger de spijsvertering wordt, en bij vrouwen is de spijsvertering gevoeliger dan mannen, hoe meer een spijsvertering noodgedwongen richting een vegetarische leefstijl geduwd wordt (bij mij ligt melk zeer moeilijk, evenals andere eiwitten en (helemaal verzadigde) vetten, ook eiwitten/vetten van noten trouwens): in elk geval in deze maatschappij met zoveel stress, antibioticagebruik, (door bedrijfseconomische motieven en door overheidsmishandeling van boeren gedreven) dierenmishandeling en pesticiden- en xeno-oestrogenengebruik.
 
Vandaag leven bloedanalyse laten doen. Lievergezond, hier heb jij toch ook kennis van als ik mij dat goed herinner? Zou ik jou wat foto's mogen sturen want er was iets in m'n bloed te zien wat niet 'hoort'.
 
hoi muis, ik heb geen verstand van levend bloedanalyses, sorry. Ik weet wel dat rouleauxvorming (dus dat de bloedlichaampjes te veel in rolletjes samenklonteren) van bloedlichaampjes op de loer ligt bij zuurstofarm bloed. Bij mij werd ook een bacterie gezien en de homeopaat die de bloedanalyse deed bij me zei toen nog bagatelliserend: die bacterie daar dat betekent niets hoor. Alleen tja, ik weet dat zo net niet. Ik wist niet eens dat bacterien een probleem konden zijn in bloed bij levend bloedanalyses, maar omdat hij het zo bezwerend zei, dacht ik dat het juist wel een probleem is.

Belangrijker (voor mij maar misschien ook voor jou) is wat de bevindingen waren/zijn van degene die de analyse heeft gedaan bij jou: heeft die persoon dat tegen je verteld? Misschien dat je daarover liever niet communiceert op dit forum?
 
Degene die mijn bloed analyseerde gaat overleggen met collega's over wat ze zag, dus dat hoop ik nog te horen. Bedankt voor je reactie!
 
hoi muis, ik ben benieuwd naar de bevindingen van je "bloed-analyst". Apart dat die er nog met een collega over moest overleggen. Ik moest nog aan je verhaal denken n.a.v. iets dat ik las in het boek van Rineke Dijkinga: over dat problemen met de hypofyse niet perse gelegen zijn in de hypofyse zelf maar ik dacht uit het blote hoofd dat het te maken kan hebben met problemen met de schildklier die de hypofyse gevoeliger maakt. Zoiets. Als ik de passage nog eens terugvind kom ik er op terug. Ik zeg dit omdat de hypofyse ongeveer bovenaan in het bestuurssysteem van al je hormonen zit. En dan zou je zeggen misschien dat problemen met de hypofyse vooral ook oorzakelijk terug te vinden zijn bij de hypofyse, maar dat is vast vooral mijn eigen hersenspinsel: want natuurlijk hangt altijd alles met alles samen.
 
Even heel wat anders.
@Lievergezond, Voel jij je, sinds je begonnen bent met WAPF, véél beter? of is het nog altijd 2 stappen vooruit en 1 achteruit?
Komen die vele allergieen/gevoelige spijsvertering voornamelijk door de Lyme, denk je?
 
hoi Devotion, ik heb zoveel verteringsproblemen dat maar 1 dieet helpt: het dieet dat mij de dag en de nacht doorhelpt. Het is vallen en opstaan. Ik verteer alle eiwitten slecht, heb (dus?) ook problemen met gluten, maar ook met alle melkprodukten, noten en vlees en ook (vooral verzadigd) vet en meer. Ik zie de lyme niet (meer) als een oorzaak van mijn problemen. Sinds ik heb gehoord van een levend bloed-analyst dat 90 procent van de mensen of meer nog die bacterie in zijn bloed heeft zitten ben ik eigenlijk van mijn geloof afgevallen wat dit aangaat. Het is de stress die bij mij killer nummer 1 was en is. Mijn voedselallergieen hebben zich pas bij me geopenbaard in een tijd dat ik onder grote stress stond, die al langere tijd aanhield.
 
De vooruitgang die ik geboekt heb is wel groot: ik had zoveel problemen met mijn gezondheid ineens door die allergieen en onverteerbaarheden, dus moest ik die in kaart brengen. Het heeft lang geduur voor het tot me doordrong hoezeer ik erom heen moest eten: omdat ik niet gelijk achterover sloeg na het eten van een inmiddels bij mij bekend persoonlijk allergeen, dacht ik dat die niet de boosdoener waren, maar schijn bedriegt. Dus dat heeft wel een hele tijd geduurd dat ik oorzaak en gevolg echt bewust aan elkaar koppelde. Tot en met dat ik pas sinds vorig jaar weet dat ik ook echt bij alle melkproducten uit de buurt moet blijven, niet alleen bij melk sec: want dat was me al wel bekend. Ik heb wel minder klachten dan voorheen, maar ik vraag me dan af: ben ik ook echt gezonder dan voorheen? Het is dat ik beter weet met mijn beperkingen om te gaan en het gevolg daarvan is echt enorm voelbaar. Maar nog steeds is mijn energieniveau niet heel best, wel stukken beter dan voorheen.
 
Hi Lievergezond...

Gewoon een gevoel en ingeving hoor...jij zoekt heel veel op en leest heel veel...

Zou het bij jou niet helpen naar binnen te gaan.. al die info even laten voor wat het is. Overtuigingen kunnen ook problemen creeeeren. Zoals...ik heb een hele zwakke spijsvertering, ik kan geen eiwitten verteren etc...


 
hoi Debsy, hoe is het met jou? Over wat je zegt: mijn lichaam en geest (zo buiten, zo binnen) zijn nu kennelijk kieskeurig (inderdaad niet zwak) met wat naar binnen kan en wat niet.
 
Overtuigingen kunnen ook problemen creeeeren. Zoals…ik heb een hele zwakke spijsvertering, ik kan geen eiwitten verteren etc…

Nog even over jouw woord "overtuigingen" in dezen Debsy: dat soort dingen zeg je nog als je niet weet waar je over praat. Dat geeft niet. Ik heb zelf ook lang niet geloofd hoe belangrijk het was voor mij om langs mijn allergieen en onverteerbaarheden heen te eten. Maar ondertussen was mijn leven vrij onleefbaar bijv. door de chronische sinusitis van de melkprodukten die nu wel weg is goddank. Dan maar liever drie keer nadenken voor ik iets in mijn mond steek, dan dat ik telkens met de gebakken peren zit. Alle dingen die ik niet eet/verteer, die zijn eerder als zodanig uit energetische en bloedtesten gekomen. Dat is geen kwestie van bewuste overtuigingen geweest. Geloof mij dat ik juist de dingen waarvoor ik allergisch ben en niet verteer graag at/eet.
 
Rineke heeft het ook veel over agar-agar. Is dit WAPF proof?

Het is bindmiddel uit zeewier, vergelijkbaar met gelatine (kwa substantie).

Het klinkt op zich goed dacht ik.
 
Dierlijke gelatine is beter. Agar agar is plantaardig en dus gebaseerd op complexe suikers. Gelatine is gebaseersd op eiwitten.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan