Vrije testosteron te laag, wat nu?

Indigo

New member
Gisteren heb ik de uitslag van een bloedtest gekregen waaruit o.a. blijkt dat het gehalte aan vrije testosteron zeer laag is en estradiol (oestrogeen) erg hoog. DHEA-S (vitaliteitshormoon) is aan de lage kant.

Uitslagen: waarde (referentiewaarden)

estradiol: 971.4 ( 161 - 774)

progesteron: 37.84 ( 5.3 - 86)

testosteron 0.4 ( 0.2 - 1.7)

Vrije testosteron 0.004 (0.02 - 0.08)

DHEA-S: 3.2 ( 2.6 - 7.8)

SHBG 68.1 (20.0 - 130.0)

vrije androgeenindex 0.6 (<4)

De Cortisolwaarden uit de speekseltest zijn nog niet binnen, hoor ik waarschijnlijk volgende week.

De orthomolculaire arts gaf mij aan mogelijk, afhankelijk van de uitslag van de speekseltekst, DHEA-supplement te gaan adviseren. Het nadeel hiervan is echter de verhoging van Oestrogenen (is bij mij al erg hoog) en daarmee verhoogde kans op borstkanker (heeft mijn moeder ook gehad).

Kan iemand hier iets over zeggen? Ik heb eigenlijk helemaal geen trek meer in supplementen Kan dit door door te gaan met WAP en mijn bijnieren te versterken en mijn lever te helen vanzelf meer in balans komen?

Dit artikel geeft een soort samenvatting van allerlei oorzaken oplossingen: Hoe ontstaat endometriose?

Klopt het wat in dit artikel staat beschreven?

Er is nog meer getest, o.a. op de schildklier waar ook een probleempje aan het licht kwam. Kan het daar verband mee houden? Of heeft het misschien alleen dezelfde oorzaak?

T3 vrij 4.27 (4.00 - 7.85)

T4 vrij 17.50(11.60 - 21.90)

TSH 0.99 (0.27 - 4.20)

Conclusie van het laboratorium: hyper- of primaire hypothyreoïdie is uitgesloten.

Conclusie van arts: T4 is te hoog t.o.v. T3 en geeft aan dat T4 niet voldoende wordt omgezet in T3.

Wat in het hierboven genoemde artikel over endometriose staat is dat wanneer je darmen niet optimaal functioneren (b.v. door candida) afgevoerde oestrogenen weer terug komen in je systeem.

Uit de bloedtest blijkt ook nog wat m.b.t. candida

candida IgA 3.5 (<14)

candia IgG 10.0 (<10)

Conclusie van laboratorium: randgeval waarde IGG duidt op een afgelopen infectie.

Conclusie arts: anti-pathogenen complex nemen.

Ik ben zelf nu echter onlangs begonnen met Oxypowder omdat ik mijn darmen wel eens een keer helemaal goed schoon wilde maken met een zuurstofbehandeling. Neem ik terecht aan dat dit ook werkt?

Ik ben heel benieuwd naar jullie visie en/of deel-antwoorden, waarvoor alvast hartelijk dank!

 
Hoi Indigo, wat ik weet van antistoffentesten, is dat de igg-waarde niet sec op een afgelopen infectie duidt. Dit is de test een zeggingskracht toeschrijven die deze test niet heeft. Igg duidt op antistoffen die optreden als een infectie langer voortduurt. Igg kan net zo goed betekenen: de infectie is nog actief, als dat de infectie over is.

Grappig dat je arts je de antipathogenencomplex geeft: want dat zou je ook niet hoeven doen als de infectie over zou zijn geweest. Mogelijk dat je arts bovenstaand ook weet, want de testuitslag zegt volgens jou immers in woord dat je al geen candida meer zou hebben.

 
Indigo,

Ik heb hier wat gevonden wat ook zou kunnen helpen om de T3 te verhogen:

5.Correct iodine deficiency, which is a primary cause of low T3. Build up the thyroid with iodine and other thyroid-supporting supplements such as selenium and L-tyrosine combined together. Most naturopaths recommend Iodoral, which is available online

http://sharpagain.org/thyroid-deficiency-low-t3

Dus misschien volgende keer aan Ron vragen of L-tyrosine ook nog een toegevoegde waarde heeft?

 
Testosteron wordt bij vrouwen uitsluitend in de bijnieren aangemaakt. Dus een in meer of mindere mate van bijnieruitputting ligt ook voor de hand.

Je hebt het e-book van Mike over bijnieruitputting al gelezen he Indigo?

 
Jazeker Pike, het E-Book over bijnieruitputting heb ik gelezen en dat geeft me ook vertrouwen dat ik op termijn met goede voeding de balans weer in orde zal krijgen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan