vreemd verschijnsel

Oker

New member
Ik heb een beetje een vreemde vraag. Ik heb het volgende zelf wel eens gehad en weet van vrienden en bekenden dat zij het ook wel eens hebben.

Dat een een soort geelwit brokje uit je keel komt dat ongelofelijk naar verrotting ruikt. Echt, een hele vieze geur die je soms wel eens ruikt bij mensen die verschrikkelijk uit hun mond stinken.

Een vriendin van mij heeft aan haar huisarts gevraagd wat het is, maar deze zei dat het komt door te weinig drinken. Volgens mij klopt dat helemaal niet, want ik heb in periodes heel veel en weinig water gedronken, en daar werd heb niet meer of minder door. Ik heb het nu heel zelden, vroeger vaker, terwijl ik nu minder drink.

Weet iemand wat dit is en waar het vandaan komt?

 
Die witte brokjes die komen uit je keelamandelen. Mijn jongste dochter van 11 heeft ze ook af en toe. Zij voelt ze dan ook echt zitten. Als ik dan achter in haar keel kijk dan zie ik witte puntjes op haar amandelen en ze ruikt dan ook uit haar mond. Soms steken ze zelfs al een beetje uit. Zij peutert ze met haar vinger zelf uit haar amandelen.

En inderdaad ze stinken ontzettend. De lucht deed mij denken aan de eerste keer dat ik een leverreiniging deed. De lucht die van die steentjes af kwam was ook zo vies.

Misschien is het hetzelfde principe. Steentjes in je lever, nieren of gal. Of brokjes in je amandelen. Wie weet.

Dus als het goed is Oker, heb jij je keelamandelen nog?

 
ik had die dingen, witte steentjes vroeger ook, drukte ze ook altijd uit de amandelen, gore lucht, bahhh.

Al heel lang eet ik minimaal brood, vaak minder als 1x per week en dan nog alleen maar desem.

En al heel lang heb ik die rare vieze stinkende dingen niet meer. Ik vermoed dat tarwe de aanstichter was. Toevallig liep ik daar pas nog aan te denken.

 
Ha, toevallig dit onderwerp. Ik heb die brokjes ook gehad, bah. Ik dacht eerst dat het galbrokjes waren, maar het bleken inderdaad amandelbrokjes. In het engels heten ze "tonsil stones". Interessant, dat tarwe de boosdoener zou kunnen zijn. Ik had die brokjes laatst nog terwijl ik ziek was, maar verder ook zelden nog maar.

 
Bedankt voor de interessante antwoorden! Ik heb inderdaad mijn keelamandelen nog, gelukkig wel :).

 
En als ik dan toch vragen aan het stellen ben...

Die witte brokjes worden veroorzaakt door witte aanslag die zich achteraan de tong verzamelt, lees ik na wat googlen. Uiteindelijk komt die bij de plooien van de amandelen terecht. Maar, hoe komt die witte aanslag er? Ik heb wel eens gehoord dat indianen de tong als afspiegeling van de gezondheid zagen. Een gezonde tong is rood en heeft vrijwel geen aanslag.

Wat denken jullie hiervan? Heeft jullie eetpatroon geleid tot minder witte aanslag op de tong en een beter mondgeur?

 
Dat had ik ook aangenomen, dat een tong zonder aanslag voor gezondheid staat. Het voelt voor mij alsof het ook te maken heeft met de conditie van de lever. Die brokjes kwamen bij mij ook wel eens voor, maar slechts een paar keer per jaar. En nu ik er bij stil sta, is het de afgelopen maanden niet voorgekomen. Helaas is mijn tong nog wel beslagen, dus op naar de volgende leverreiniging!

 
De lever... das een goeie. Ik herinner me dat ik als kind nooit met een brakke smaak wakker werd, tot het op een ochtend wel gebeurde en ik dacht: nu word ik echt groot. Vanaf toen had ik altijd een brakke smaak bij het opstaan.

Mijn zoontje (anderhalf) heeft altijd een rode tong zonder enige aanslag, wat hij ook eet. Hij stinkt ook nooit uit zijn mond.

Het moet dus mogelijk zijn.

 
De laatste tijd wordt ik 's morgens wakker met gigantisch veel dorst en een tong die voelt als leer.... het is alsof ik de avond daarvoor te veel gezopen heb, zo'n katerdorst. Maar ik drink nooit alcohol. Ik heb ook niets aan mijn eetpatroon veranderd.

Wat betekent dit?

 
Bedoelen jullie met brokjes in de keel een soort van taai slijm wat s'ochtends diep in je keel vastzit ? of is dat weer wat anders ?

 
Nee, dat ging over tonsil stones... google maar. Is heel wat anders.

Maar dat taaie slijm heb ik dus ook 's ochtends, samen met enorme dorst en een brakke smaak. Heel vies.

Echt vervelend, maar wat doe ik er aan? Ik eet low carb wapf en doe elke ochtend de milde leverreiniging. Ik weet niet zo goed wat ik 'nog meer' kan doen, behalve hopen dat het vanzelf over gaat.... Als iemand ideeën heeft, hoor ik ze graag.

 
Dat taaie slijm kerken ik en niet alleen 's ochtends.

Volgens mij is dat sinds de kefir en rauwe melk verdwenen,

het kan ook het spoelen met h202 3% geweest zijn,

of het verbeterde voedingspatroon, of de combinatie. Het ging in ieder geval vanzelf weg.

Dus niet de witte brokjes uit de beginpost maar donder gekleurder stevige stukjes.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan