vragen over vetverbranding

Repelsteeltje

New member
Hoe zit het met...het verbranden van vet?

Het filmpje fathead heeft het voor mij wel wat inzichtelijker gemaakt, met die insuline-knuppeltjes die de suikers en de vetten de cellen inslaan, maar ik snap het toch nog niet echt...

Hoe kun je in een vetverbranding-modus zitten en blijven?

Voor zover als ik kan begrijpen kan dat niet, omdat op het moment dat je suikers binnenkrijgt je direct in een suikerverbranding schiet(moet wel) en zo ook met stress, omdat je bijnieren dan weer aan de slag gaan en zelf suikers gaan loslaten(klopt dit?)

Daarnaast zul je ook altijd vetten moeten blijven verbranden, of je komt alleen maar aan en blijft maar bufferen, zonder ook maar 1 eenheid vet terug te geven uit je cellen.

Het lichaam zou dan net zo lang vet bufferen totdat het vet de overhand nam en weer vanuit de cellen kon gaan teruggeven aan het bloed en dus de organen...dit principe snap ik ook niet...

Dus de vetverbranding en suiker verbranding wisselen elkaar continu af? (als alles goed gaat)

Of je eet totaal geen suikers (nooit)

Of je hebt nooit stress?

En als ik het goed begrijp is enkel het eten van suikers al een stressfactor voor je lichaam, dus door geen suikers te eten ontlast je je lichaam van die stress? Of niet?

Waarom moet je dan toch nog 100 gram koolhydraten per dag eten voor je bijnieren, als het eten van die koolhydraten zelf de stress veroorzaakt?

(ik hoop dat ik deze vragen een beetje behoorlijk heb gesteld, sorry voor de verwardheid ervan)

 
Over koolhydraten.Ik maak zelf zuurdesembrood van speltmeel. Nu heb ik net een boterham gewogen. Mijn boterham (vrij dikke plak) weegt al 100 gram. Is dit gelijk aan 100 gram drooggewicht aan koolhydraten? Ik eet nu nog twee a drie boterhammen per dag. Lijkt mij te veel. Wat is het advies?

 
Ik ben uit eigen ervaring en het begeleiden van anderen bij de overstap naar koolhydraatarm eten de mening toegedaan dat 100 gram kolhydraten per dag echt te veel is om goed in de vetverbranding te blijven. Je kunt dit overigens eenvoudig zelf testen via ketose teststrips die je bij de apotheek kunt kopen.

Yvonne Lemmers onderbouwt deze ervaring in haar boek "grip op koolhydraten" dat is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Zij stelt dat je per maaltijd MAXIMAAL 5 gr KH mag eten en hooguit 1 x per dag een maaltijd met meer koolhydraten, maar die moeten dan wel binnen 1 uur tijd genuttigd worden, met maximaal een half uur pauze er tussen.

Hoe minder KH je in die ene KH-rijke maaltijd neemt hoe beter het is voor je vetverbranding.

Ik heb ook nog ens zitten nadenken over de crashes waarvan regelmatig sprake zou zijn bij een te lage inname van koolhydraten. Ik heb deze ervaring niet, maar ken wel het gevoel dat je soms het ene been niet voor het andere kunt zetten. Klinkt als een crash, maar blijkt in de praktijk niets anders te zijn dan een kalium tekort. Misschien veroorzaakt doordat je bij een echt KH-arm dieet zomaar in korte tijd een liter of 3 aan vastgehouden vocht afvoerd?

Hoe dan ook, neem wat extra kalium in en de crashsymptomen zulle sterk verminderen.

Hoewel ik daar tegenwoordig met de inname van een halve liter Kefir per dag niet meer aan voldoe, is het voor mij duidelijk dat je niet meer dan 20 gram KH per dag moet innemen en deze moet verspreiden zodat je er per maalijd niet meer dan 5 gr KH binnen krijgt om goed in de vetverbranding te blijven.

 
www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1214

Op bovenstaande link zag ik dat per 100 gram zuurdesembrood, daar ongeveer 30 koolhydraten inzitten. Klopt dit?

 
Over rijstwafels, een uitspraak van Mike:
Quote:
Rijstwafels zijn geen voedsel. Er zijn proeven gedaan met ratten die enkel rijstwafels gevoerd kregen. De ratten overleden stuk voor stuk aan ondervoeding.


Lia

 
Mike drinkt best wel veel rauwe melk volgens mij, en daar zitten in totaal denk ik wel meer dan 20 gr kh in, en toch zit hij in de vetverbranding.

 
@eli

Koop maar een buisje ketose teststrips bij de apotheek en onderzoek maar bij jezelf bij hoeveel kh je kunt hebben voor je in/uit vetverbranding bent. Het is net als bij zwanger zijn, je kunt niet een beetje in de vetverbranding zitten. Een kleurloos resultaat is geen vetverbranding, een gekleurd resultaat betekent dat je er wel in zit en dus niet kunt aankomen door de opslag van vet in je vetvcellen. Natuurlijk kun je nog wel zwaarder worden door opbouw van bot- en spiermassa.

Wat natuurlijk wel kan is dat je steeds wisselend in en uit de vetverbranding schiet. Als je er uit bent duurt het 24 tot 48 uur voor je weer opnieuw in de vetverbranding kunt komen.

Weet jij dan precies wat Mike eet en drinkt en hoe hij dit op de dag verdeeld en of hij echt elke dag in ketose zit of alleen gedurende die dagen dat hij niet veel rauwe melk of andere KH inneemt?

Ik weet niet of er iets is wat je misschien tegenhoudt om het uit te proberen, maar ga af op je eigen ervaring zou ik zeggen.

 
Mike heeft er wel eens een topic over aangemaakt waarin hij vermeldde dat hij nu in de vetverbranding zat. En ik weet niet precies wat hij eet op een dag, maar als ik het goed onthouden heb wel zo'n liter rauwe melk per dag, stel 5 gr kh per 100 ml melk ong. dan heb je al sowieso 50 kh... zo dat ik te rekenen;)

maar die ketose sticks zijn misschien wel handig om eens uit te proberen. Heb je er zelf ook wel eens gebruik van gemaakt indigo?

 
Waarom zou je niet meer kunnen aankomen in gewicht als je in vetverbranding zit?

Dit lijkt mij onlogisch, dus als je een eskimo bent en je hebt eigenlijk enkel vetten en eiwitten tot je beschikking, dan zou je ineens niet meer in gewicht kunnen toenemen?

Ik denk dat je ook aan kan komen kwa vetmassa als je in vetverbranding zit, je moet dan natuurlijk calorisch gezien wel meer vetten eten dan je verbrand.

In vetverbranding blijven, is dat wel mogelijk?

Ga je zowiezo niet de hele tijd in en uit?

 
200 ml rauwe melk bevat 20 gr koolhydraten

1 liter melk dus 100 gram koolhydraten.

Ik heb zelf veelvuldig gebruik gemaakt van de ketose teststrips. Ze kosten iets van een tientje voor 100 strips en ik vind ze zeer de moeite waard omdat het je veel inzicht geeft in de reacties van je lichaam op de voedingskeuzes die je maakt.

Je schommelt natuurlijk altijd wat in gewicht i.v.m. je vochthuishouding en mogelijk vanwege een slechte stoelgang, maar als je écht aankomt van WAPF eten dan ligt de oorzaak bij een teveel aan koolhydraten. Ik kan er toch echt niets anders van maken.

 
Quote:
Yvonne Lemmers onderbouwt deze ervaring in haar boek "grip op koolhydraten" dat is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Zij stelt dat je per maaltijd MAXIMAAL 5 gr KH mag eten en hooguit 1 x per dag een maaltijd met meer koolhydraten, maar die moeten dan wel binnen 1 uur tijd genuttigd worden, met maximaal een half uur pauze er tussen.

Hoe minder KH je in die ene KH-rijke maaltijd neemt hoe beter het is voor je vetverbranding.


Dit klinkt als atkins, waarbij je lichaam dwingt tot een vetverbranding met alle gevolgen vandien. Heb het vroeger ook wel eens gedaan (om af te vallen), je zit dan binnen twee weken met donkerpaarse ketosticks en een heel onwelriekende adem. Zelf eet ik nu zeker 100gram maar vaak meer kh omdat ik anders te mager word. Ik hoop dat als mijn lichaam gezonder wordt door de betere voeding ik vanzelf minder kh kan gaan eten en toch op gewicht kan blijven. Maar om zo weinig kh te eten om in de vetverbranding te komen dat is je lichaam forceren ipv het uit te nodigen om een betere brandstof te gaan gebruiken. JE lichaam zijn voorkeursbrandstof af pakken om het te dwingen een andere brandstof te gaan gebruiken dat kan toch niet gezond zijn? En wat is een crash? ik heb geen last gehad van weinig energie, maar wel van te veel afvallen.

 
Ik heb mijn koolhydraten niet verhoogd maar na een aantal maanden wapf kwam ik opeens wel heel erg aan. Heeft niets te maken met de koolhydraten, wel met de verbanding en een slecht werkende schildklier. Ik verwacht als deze weer in orde is, ik ook weer in de vetverbranding kom en af zal vallen. En ondertussen blijft mijn koolhydrateninname gelijk. Minimaal 1 liter melk (50 KH) en maximaal 2 liter per dag.

 
Als je in vetverbranding zit en je eet meer eiwitten en vetten dan je lichaam nodig heeft om te verbranden dan wordt het overschot gewoon afgevoerd.

Vet wordt so wie so nóóóit als vet in je lichaam opgeslagen. Alleen koolhydraten worden bij een overschot omgezet naar vet en in de vetcellen gesluisd door insuline. Als je geen koolhydraten eet, heb je, bij een energieoverschot door veel vetinname, toch geen koolhydraten die omgezet kunnen worden in lichaamsvet.

Lees anders eens het boek Eet vet wordt slank van Barry Groves. Daarin legt hij precies uit hoe het werkt.

Vetten verbranden uitermate inefficiënt. Je hebt dus aan calorische waarde veel meer vet nodig voor dezelfde energieopbrengst dan in het geval van koolhydraten die zeer efficiënt verbranden waardoor minder calorische waarde van koolhydraten voor een hogere energieopbrengst zorgen. Dus je zult niet snel veel meer vet innemen dan je verbrand.

Ja, het is mogelijk om altijd in de vetverbranding te blijven. Mits je heel laag in de koolhydraten blijft.

Zoals al vaak geschreven op dit forum, koolhydraten zijn vulling en geen voeding. Je lichaam kan ook prima zonder koolhydraten.

Ik heb heel lang voortdurend in de vetverbranding gezeten. Dit heeft me 30 kilo gewichtsverlies opgeleverd. Gewoon door volop vetten en eiwitten te eten, maar me verder strikt aan de richtlijnen te houden zoals ik die hier al eerder heb benoemd.

 
Quote:
Heeft niets te maken met de koolhydraten, wel met de verbanding en een slecht werkende schildklier. Ik verwacht als deze weer in orde is, ik ook weer in de vetverbranding kom en af zal vallen. En ondertussen blijft mijn koolhydrateninname gelijk. Minimaal 1 liter melk (50 KH) en maximaal 2 liter per dag.


Dus 100 tot 200 gram koolhydraten per dag en je gewichtstoename heeft niets met koolhydraten te maken?

Vanaf het moment dat je meer vet bent gaan eten had je dus waarschijnlijk een energie-overschot, zeker ook als je schildklier minder actief is. En omdat je niet in de vetverbranding zit met dit aantal koolhydraten worden de koolhydraten omgezet in lichaamsvet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.540
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan