Vragen over: 'Eet vet word slank'

autumn

New member
Ik ben nu begonnen in het boek 'Eet vet word slank' van Barry Groves. Het leest lekker weg, dus ik denk dat ik dit boek wel ga uitlezen. Ik stuit meteen al op een paar vragen / opmerkelijkheden.

- Eerst wordt er verteld dat je geen calorieën moet gaan tellen, maar vervolgens moet je wel je koolhydraten gaan tellen... Maar dat is misschien voor in het begin.

- Waarom bestond er geen overgewicht in de tijden van voor de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld. Men at wellicht meer vet en misschien ook meer vlees, maar evengoed heel veel zetmeel-koolhydraten. Denk aan pap, pudding, brood en aardappels. Of ligt dit dan meer aan de hoeveelheid snelle suikers van tegenwoordig?

- Als je door middel van dit dieet in de vetverbranding komt, maar daarbij nog volop calorieën via het vet uit je eten binnen krijgt, waarom zou je lichaam dan nog toekomen aan lichaamsvet verbranden?

- Waarom wordt de ene persoon wel dik van veel (koolhydraten) eten en de ander totaal niet, al had die het graag?

- Kan je met dit dieet werkelijk zo veel (gezonde) vetten eten als je wilt zonder aan te komen of dien je toch wel te letten op niet te veel eten?

- Als je last van galstenen hebt gekregen, zitten die dan enkel in de galblaas of ook in de lever zelf. Barry beschrijf dat een vetarm dieet de lediging van de galblaas verhinderd waardoor galstenen ontstaan. Maar tijdens een leverspoeling komen er toch ook galstenen vanuit de lever in de galblaas? Of worden ze in de galblaas pas hard?

Misschien komen de antwoorden in het boek nog wel terug.

 
Quote:
Misschien komen de antwoorden in het boek nog wel terug.


Okee, dan horen we het wel... :D

 
@Dennis,

Misschien is gezonde voeding niet altijd voor iedereen gezond...

De Ayurvedische voedingsleer heeft daar wel antwoorden op.

Zij beweren dat je moet eten, naar gelang je constitutie.

Sommige mensen hebben meer verwarmend voedsel nodig, andere mensen halen meer gezondheidsvoordeel bij verkoelend voedsel.

Althans, volgens de Ayurveda.

De jager verzamelaar had die kennis denkelijk niet, en die moest genoegen nemen met wat hij kon vangen of plukken. En vervolgens kon hij kiezen uit twee dingen: opeten of laten staan...

Het is wel vreemd dat we aan de ene kant een bevolking hebben, met veel overgewicht, en aan de andere kant zie je jongens van 17-27 op straat lopen die lang en mager als een lat zijn...

 
De antwoorden op je vragen:

Quote:
Eerst wordt er verteld dat je geen calorieën moet gaan tellen, maar vervolgens moet je wel je koolhydraten gaan tellen... Maar dat is misschien voor in het begin.


Ja. Het is belangrijk dat je jezelf aanwent niet te veel kh te eten, anders kom je niet in de vetverbanding.

Quote:
Waarom bestond er geen overgewicht in de tijden van voor de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld. Men at wellicht meer vet en misschien ook meer vlees, maar evengoed heel veel zetmeel-koolhydraten. Denk aan pap, pudding, brood en aardappels. Of ligt dit dan meer aan de hoeveelheid snelle suikers van tegenwoordig?


Men beschikte over een stabiele bloedsuikerspiegel, waardoor er geen overmatige insulinereacties plaatsvonden en het lichaam dus geen signaal tot vetopslag, veroorzaakt door teveel glucose in het bloed. Alle zetmeelbronnen werden bovendien met veel vet gegeten en vaak in het vet gedoopt voordat deze werden geconsumeerd. De snelle suikers van tegenwoordig zijn inderdaad een groot probleem, vooral de vloeibare in frisdrank en energy-drankjes!

Quote:
Als je door middel van dit dieet in de vetverbranding komt, maar daarbij nog volop calorieën via het vet uit je eten binnen krijgt, waarom zou je lichaam dan nog toekomen aan lichaamsvet verbranden?


Simpel: omdat het geen andere keus heeft. Je lichaam kent maar twee soorten brandstof: suiker en vet. Als je de suikerbronnen minimaliseert, heeft het lichaam geen andere keus dan ketogeen te worden en vet als brandstof te gebruiken.

Quote:
Waarom wordt de ene persoon wel dik van veel (koolhydraten) eten en de ander totaal niet, al had die het graag?


Hier ben ik al vaker op ingegaan. Vandaag de dag kennen we twee extremen: te dik of te dun, overgewicht of ondergewicht. Dit betekent dat de spijsvering te traag of te snel verloopt. Beide zijn het gevolg van ondervoeding, twee extreme kanten van dezelfde medaille. In het geval van trage spijsvertering, gekoppeld aan overgewicht, probeert het lichaam het voedsel zo lang mogelijk vast te houden om er zoveel mogelijk voedingsstoffen aan te kunnen onttrekken. In het geval van snelle spijsvertering gaat het voedsel er net zo snel weer uit als het erin kwam en komt het lichaam nauwelijks toe aan opname van voedingsstoffen. Deze twee extremen zien we ook terug in de karakters van mensen, varierend van sloom tot hyperactief.

Quote:
Kan je met dit dieet werkelijk zo veel (gezonde) vetten eten als je wilt zonder aan te komen of dien je toch wel te letten op niet te veel eten?


Het is onmogelijk om te veel vet te eten, want dan word je letterlijk en figuurlijk kotsmisselijk. Je kunt dus onbeperkt vet eten, alleen je koolhydraatinname moet je beperken.

Quote:
Als je last van galstenen hebt gekregen, zitten die dan enkel in de galblaas of ook in de lever zelf. Barry beschrijf dat een vetarm dieet de lediging van de galblaas verhinderd waardoor galstenen ontstaan. Maar tijdens een leverspoeling komen er toch ook galstenen vanuit de lever in de galblaas? Of worden ze in de galblaas pas hard?


Galstenen worden pas hard in de galblaas. Dit zijn verkalkte galzouten die al heel lang in de galblaas zijn blijven hangen. De lever wordt door vet gestimuleerd tot een stuwende werking. Evt. leverstenen zullen door deze stuwwerking in de galblaas terechtkomen en de stuwwerking zal er vervolgens voor zorgen dat de galblaas zich volledig ledigt, waardoor er geen galzouten meer achter kunnen blijven en de vorming van galstenen dus onmogelijk is. Dat is althans de theorie. In de praktijk is er helaas maar al te vaak sprake van dik gruis dat al druk bezig was te verkalken en dat maar met moeite op gang komt en evengoed de galkanalen kan blokkeren. Barry Groves noemt dit 'galslijk'.

Mike

 
Quote:
Simpel: omdat het geen andere keus heeft. Je lichaam kent maar twee soorten brandstof: suiker en vet. Als je de suikerbronnen minimaliseert, heeft het lichaam geen andere keus dan ketogeen te worden en vet als brandstof te gebruiken.


Maar stel dat je weinig energie nodig hebt omdat je een stressloos leven leidt met weinig beweging. Zo lang je dan voldoende vet eet, komt je lichaam toch nooit toe aan lichaamsvet verbranden, wel? Zou het wat afvallen betreft dan niet beter zijn om niet te veel vet te eten, zodat je lichaamsvet wordt aangesproken?

Quote:
Hier ben ik al vaker op ingegaan. Vandaag de dag kennen we twee extremen: te dik of te dun, overgewicht of ondergewicht. Dit betekent dat de spijsvering te traag of te snel verloopt. Beide zijn het gevolg van ondervoeding, twee extreme kanten van dezelfde medaille.


Ik ben ook mager en dun, maar leef wel grotendeels volgens de WAPF-richtlijnen. Ik eet veel vet en vlees, volle zuivel en groente en weinig koolhydraten. En bijna alles biologisch + supplementen. Het lijkt me niet dat ik ondervoed ben. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zwaarder zal kunnen worden dan ik nu ben. Volgens mij is het gewoon mijn constitutie.

 
Quote:
Ik ben ook mager en dun



Dat is wel ernstig...

Hoe lang zou het duren voor je het evenwicht hebt hersteld, dus de ondervoeding hebt opgeheven? Ik denk zelf dat er in het geval van optimale voeding toch altijd onderlinge verschillen zullen blijven, misschien niet zo extreem als nu het geval is maar wel tot op zekere hoogte.

Ik ben gisteren ook in dit boek begonnen, je hebt me al ingehaald lees ik Dennis, maar ja ik wordt dan ook structureel afgeleid door twee hummeltjes.

 
Ik denk niet dat mijn lichaamsbouw nog ooit verandert. Ik ben als mollige baby geboren en heb in mijn kindertijd de lichaamsbouw gekregen die ik nu nog steeds heb.

 
De tijd zal het leren, Dennis. We zijn allemaal een 'werk in uitvoering'.

Voor wat betreft je andere vraag, je lichaam heeft voortdurend brandstof nodig. De spijsvertering alleen al kost enorm veel energie. Het komt dus wel degelijk toe aan vetten verbranden.

Mike

 
Ik zei altijd dat ik niet dikker kon worden maar sinds dit dieet kom ik aan. Waarschijnlijk heb ik dan toch jaren lang en te kort gehad. Als je niet aankomt is het juist een teken van een te kort. Dus blijven vol houden en eet zolang je honger hebt.

Het tellen van callorien is naar mijn mening onzinnig. Ik merk nu dat ik beter mijn signalen aanvoel. Als je te mager bent dan kost dat veel energie dus eet je meer om energie te genereren. Belangrijk is om geen maaltijden over te slaan.

Ik blijf voorlopig dit dieet vol houden. Rauwe melk en mijn eigen eieren zie ik toch als een soort superfood. Zodra ik klachtvrij bij ben ga ik meer groenten eten en minder dierlijkeproducten. Als ik nu foto's terug bekijk zie ik pas hoe slecht ik er uit zag. Als je te mager bent en ondervoed dan heb je dit vaak zelf niet in de gaten. Probeer het gewoon en kijk wat het doet dat is beter als niks veranderen. Ik ben van mening dat iedereen aan kan komen.

 
Ik heb net hoofdstuk over sport en lichaamsbeweging gelezen en dit is geloof ik wel mijn favoriete hoofdstuk tot nu toe. :)

Maar in het hoofdstuk over opvoeding lees ik me toch iets raars. Je jonge kind zou graag ook wel hetzelfde willen drinken als jij, maar thee of koffie is veel te sterk voor een kind. Maak daarom slappe peuterthee en peuterkoffie van oploskoffie met warme melk en geen suiker. Wat een onzin! Hou koffie net zo goed uit de buurt van kinderen als suiker. Koffie is drugs! En toon liever een goed voorbeeld in plaats van je cafeïneverslaving over te dragen op je nog zo jonge kind.

 
@Charade, goed om te horen. Voor mij geldt precies hetzelfde, 'gewoon' aardappelen en veel brood eten betekende in feite dus ondervoed blijven, zo zie ik het achteraf dan. Op dat moment dacht ik dat het gewoon mijn snelle stofwisseling was. Debsy idem.

Dennis, je schreef ergens dat je niet van rauwe melk houdt. Ik ben ervan overtuigd dat dat het bij mij gedaan heeft, daar zit zoveel in. Begin langzaam, en schroef het dan flink op, maar ja.. als je er niet van houdt.. he waarom eigenlijk niet?

Ik ben het helemaal met je eens w.b. koffie. Ik ben mijn ouders veel dankbaar (ik at als kind nauwelijks suiker) maar niet de koffie - ik zat op m'n 11e al dagelijks aan de leut. Gezellig, 26 jaar lang, als ik ging fietsen in Azië moest ik twee van die icecoffee-blikjes hebben om de hoofdpijn voor te blijven.

 
Dat stukje over koffie voor kinderen deed mijn wenkbrauwen ook even rijzen. Ik snap de insteek wel een beetje, alles om suikerrijke dranken te vermijden en dan maar de oplossing is zeker vreemd, een beetje oploskoffie in de melk... Ik ga ook wel eens in de stad koffiedrinken met mijn kinderen en die krijgen dan een babychino, dwz opgeschuimde melk met een beetje cacaopoeder, vinden ze ook een feest.

 
Tijdens het vertalen van het boek keek ik er ook van op. Maar ik moest nu eenmaal trouw blijven aan de tekst. Het is een van de weinige minpuntjes in het boek, dat verder prima in orde is.

Mike

 
Ik ben ook opgevoed net koffie,met veel melk.Weet zeker dat mijn lieve moedertje* er geen kwaad in zag,net zoals veel ouders.Nu nog ben ik gek op koffie,ik drink het niet meer hoor.Maar als ik eraan denk,mmmm.

Ik drink nu als vervanging van zonnatura granenkoffie.Met heel veel melk,dit vinden mijn kinderen ook lekker.En zo kunnen we toch gezellig koffie drinken zoals ze dat noemen:)

 
Het hoofdstuk over genen en de verschillende verteringssystemen van dieren is ook erg interessant en verhelderend. Het boek leest lekker weg en gelukkig geen eindeloze opsomming van allerlei onderzoeken die eens geweest zijn en tot dezelfde conclusie uitkomen. Maar wel interessant dat het vetrijke dieet al zo lang bekend is als afslankmiddel.

 
Het einde van het boek komt in zicht. Ik vind het grotendeels wel een goed boek, maar vraag me af waarom de schrijver niet wat meer aandacht heeft besteed aan het misselijk-gevoel na het eten van te veel vet. Ook lees ik niks over het belang van reinigen van de lever. Als ik mensen aanraad om vetrijk te gaan eten hoor ik vaak dat ze daar niet aan durven te beginnen uit angst om misselijk te worden. En leverreinigingen klinkt al gauw erg rigoureus voor doorsneeburgers. Misselijkheid kan zo een drempel zijn, maar misschien valt die misselijkheid ook wel mee als je er niet zo veel KH bij eet of sowieso niet zo overdadig veel eet.

 
Bij kokosvet ontstaat misselijkheid in het begin omdat het ook ontgiftigt. Maar dat verdwijnt snel. Mijn ouders had ik het geadviseerd. Ze vinden het heerlijk en is een goed vet. Het belast het lichaam minder dan dierlijk vet. Misschien starten met kokos en daarna dierlijk vet, en ja de leverreiniging is wel belangrijk. En zelfde heb ik als Dennis als ik vertel over leverreiniging alsof ik een ontsnapte inboorling ben.

 
Het boek is uit en het meest interessant weetje dat ik er aan over heb gehouden is dat alle herbivoren hun vezels uit voeding omzetten tot korte keten vetzuren en dus vooral op vetten leven. Ook carnivoren zoeken graag het vet op bij prooidieren, maar er zal niet voldoende vet zijn voor ieder dier. Wie als eerste de prooi vangt kan zich op het vet storten, maar de aaseters moeten het doen met wat er over blijft. Om die reden zullen carnivoren misschien sowieso ook jagen op dieren die ze zelf aan kunnen. Zouden er onder de carnivoren zoogdieren ook pure aaseters bestaan? Volgens mij niet.

De schrijver heeft het niet met zo veel woorden gezegd, maar zouden ALLE zoogdieren dan voornamelijk vetverbranders zijn? En hoe zit het met de omnivoren? Wikipedia wekt de indruk dat er zo veel omnivoren niet zijn in de natuur. Onder de zoogdieren: bruine beer, wasbeer, bruine rat, veel marterachtigen, varkens, chimpansees, baleinwalvissen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Omnivoor

 
Quote:
Wikipedia wekt de indruk dat er zo veel omnivoren niet zijn in de natuur. Onder de zoogdieren: bruine beer, wasbeer, bruine rat, veel marterachtigen, varkens, chimpansees, baleinwalvissen.


Uiteindelijk zullen primatologen inzien dat de andere mensapen meer omnivoor zijn dan nu gedacht wordt.

Hier een filmpje van een orang-oetan die een lori (halfapensoort) aan het verorberen is:

&feature=player_embedded

Hier een interessant artikel over de zogenaamde 'gentle vegetarian giants' de gorilla's...die misschien toch kleine zoogdieren eten:

http://news.nationalgeographic.com/news/2010/03/100305-first-proof-gorillas-eat-monkeys-mammals-feces-dna/

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.518
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan