vragen na ruim een week GAPS intro

G

Guest

Guest
Meestal vind ik mijn antwoorden wel via het internet, maar nu kom ik er toch niet uit en ik neem aan dat ik hier wel een GAPS vraag kan stellen, daar ik weet dat er hier veel mensen zitten die daar ervaring mee hebben, toch?

Ik ben GAPS gaan doen in eerste instantie omdat mijn spijsvertering van slag was. Ontlasting is doorgaans al aan de dunnen kant, maar ik had een periode van maanden dat ik gewoon iedere ochtend soms bijna waterige diarree had.

Nu ben ik een week en een paar dagen bezig met het intro en eet bouillons en soepen, neem FCLO, ben probiotica Biokult aan het opbouwen, zit op 1,5 capsule per dag, heb inmiddels 3 eetlepels wei in mijn soep/bouillon en zuurkoolsap en ben eidooiers gaan toevoegen en sinds gister gravlax. Alleen die ontlasting blijft dun, het is wel beduidend minder veel en ook minder vaak (niet eens iedere dag), maar soms is het heel dun, soms plakkerig, maar nooit normaal.

Nu mijn vragen:

Moet ik wachten met de volgende fase tot dat normaal is of kan ik doorgaan met dingen toevoegen, ik krijg het idee dat ik anders veel te lang in de 1e fase van het intro zou blijven hangen?

Zou het kunnen zijn dat ik de zgn FODMAP moet laten staan?

Ik merk verder niet veel, ik heb geen hoofdpijn, stink niet, behalve dan mondgeur, maar dat had ik voorheen al en dat was nog een reden om GAPS te doen, geen die off? Iig al helemaal geen healing crisis oid.

Voor ik begon at ik al sinds 2004 volgens WAPF zeg maar: vet, maar vooral kokosolie en boter, omdat ik maar moeilijk aan reuzel en ossewit kan komen, veel rauwmelkse kefir en regelmatig kombucha en FCLO, maar wel ook brood (zuurdesem spelt) en bonen en aardappelen enzo.

 
Iris, neem kefir en wat koolhydraten. Zoete aardappels, of witte rijst.

 
Om te stoppen zeg maar? Maar zoete aardappel en rijst mag juist niet bij GAPS... Kefir drink ik altijd al regelmatig, maar ook toen ik geen GAPS deed, maakte dat geen verschil:-(

 
Ga ik doen @Amancay en ik kom er op terug, bedankt voor je reactie iig!

 
Volgens Gaps kun je pas door naar de volgende fase als je ontlasting goed is. Maar als ik je verhaal lees... Kan het zijn dat er iets heel anders aan de hand is? Je zou toch op z'n minst ook op probiotica moeten reageren zou ik denken.

Je vraagt of je FODMAP moet laten staan, maar die zitten toch helemaal niet in de eerste fase? Eet je misschien vanalles wat toch je darmen nog overbelast?

Hoe dan ook, ik had extreem weinig energie met Gaps tot ik quinoa zuurdesembrood ging toevoegen. Maar weinig per dag, maar genoeg om me fit te voelen. Gek genoeg had ik alsmaar moeite met vet en vleesvertering en nu ik een beetje van dat brood eet elke dag heb ik daar geen enkele moeite meer mee.

 
Niet te laag in de koolhydraten gaan, daar slaat het op.

Zie mijn post boven met links.

 
Ik had een ebook, ben ff de naam kwijt met allemaal recepten van dag tot dag voor het intro. Daarin stonden allerlei soepen met ui, prei en broccoli en dat zijn toch allemaal FODMAPs... Die FODMAPS ga ik nu toch maar er uit laten.

Ik vraag me alleen af waar ik mijn vit. C vandaan moet halen met deze manier van eten...

Ik voel me helemaal niet moe, ik slaap prima ook. Ik was van te voren nogal huiverig voor geen granen enzo, omdat mijn ervaring was dat als ik bijvoorbeeld ontbeten had met gebakken eieren zonder brood, ik gauw weer honger had en ook slechte adem kreeg, maar met een broodje (zuurdesem spelt) niet, integendeel, dan kon ik er úren op vooruit! Gek genoeg gaat dat heel goed nu juist! Misschien eet ik wel te weinig vet? Ik moet het vooral hebben van het vet dat ik van de soep binnen krijg, ik heb maar weinig dierlijk vet, omdat ik dat hier maar niet kan krijgen:-(

 
Vit C haal je ook uit zuurkool(sap) volgens mij.

De groenten die je noemt gingen hier in het begin ook niet goed. Eerste wat wij aten was wortel en courgette geloof ik.

 
@kajsa O ja, natuurlijk, helemaal vergeten, vitamine C uit zuurkool:) Helaas ben ik bijna bijna door mijn zuurkoolsap heen en heb ik het al een tweede keer gefermenteerd. De nieuwe is nu bijna 4 weken en dus nog niet klaar:-(

Ja, koolhydraten heb ik hard nodig, dat wist ik al voor ik met GAPS begon. Vind het alleen lastig om daar genoeg van te krijgen, als ik zoveel groentes ook al niet meer mag. Kom niet veel verder dan pompoen en wortel en vooral die eerste is nu praktisch niet meer te krijgen.. Ik ga die stukjes lezen eerst maar!

 
Waarom maak je je zuurkoolsap niet met wei? Dan fermenteert het sneller.

Pompoen is ook zeker iets wat niet in het begin bij Gaps hoort. Overigens vermoed ik dat Gaps koolhydraatarm is omdat dat nodig is om de darm te helen. Er zijn veel Gapsers die het daar niet goed op doen, maar ik weet ook van Gapsers die daar doorheen geworsteld zijn en wel door hun strakke discipline hun darmen hebben geheeld en nu dingen verteren waar ik nog van droom (melk bijvoorbeeld).

 
Voorheen deed ik dat wel met wei, maar ten eerste vind ik dat niet lekker en ten tweede klopt het niet. Traditioneel werd het ook niet gedaan. Bovendien breng je melkzuurbacteriën die normaliter lactose omzetten in je groenten ferment.

GAPS is niet low carb! Het is juist belangrijk te letten op voldoende koolhydraten om bijv. ketosis te voorkomen. Pompoen is prima, maar het lijkt er op dat ik vooral op prei en ui niet goed reageer, die heb ik er uitgehaald.

 
Gaps is wel of niet low carb afhankelijk van wat je verdraagt.

Voor de meesten betekent dat volgens mij dat het in het begin wel low carb is.

 
@kajsa Wat ik er van begrepen heb, is dat er juist altijd gewaarschuwd wordt dat je moet uitkijken niet te laag in je koolhydraten te gaan zitten. Dat mensen dat wel geneigd zijn om te doen met GAPS, maar dat dat zeker niet de bedoeling is. Zie bijvoorbeeld hier

@Amancay dat is dus precies wat ik ook probeer te voorkomen, zie ook mijn reactie hierboven. Probleem is nu alleen dat ik nog maar weinig lijk te verdragen als het idd die FODMAPS zijn waar ik diarree van krijg... Dat worden wel erg veel pompoenen en wortelen de komende tijd...

Nu ik geen uien en prei en knoflook neem (van dat laatste krijg ik zo'n mega dorst, daar valt niet tegenop te drinken en dan moet ik weer de hele dag door plassen, ook niet echt lekker, vooral 's nachts niet met een wc twee trappen lager..), heb ik al twee dagen geen ontlasting, ook vreemd, het voelt ook niet alsof er wat zit, lijkt dus ook niet op constipatie. Gister wel bloemkool genomen, eens zien wat het vandaag gaat doen.

 
Quote:
Wat ik er van begrepen heb, is dat er juist altijd gewaarschuwd wordt dat je moet uitkijken niet te laag in je koolhydraten te gaan zitten. Dat mensen dat wel geneigd zijn om te doen met GAPS, maar dat dat zeker niet de bedoeling is.



Ik vind hiervan niks terug in het boek zelf. En krijg voorzichtig de indruk dat het het helingsproces belemmert als je het toch doet, omdat de meeste Gapsers nou juist die koolhydraten niet goed verdragen.

 
Dat van die koolhydraten staan in de Gaps Guide van Baden Lashkov. Dit boek heeft de goedkeuring gekregen van Natasha zelf. het is inderdaad niet de bedoeling om laag in koolhydraten te zitten. Ik eet me ook suf aan de winterpeen en pompoen. Gelukkig zit ik nu in fase 3 en mag ik wat meer. Wat ik alleen niet durf is de eier/pompoen pannekoek maken. Voordat ik aan Gaps begon kreeg ik ineens een slechte adem van eieren (eiwit). Dit heb ik nog nooit gehad. Ik dacht dat betaine HCL daar de oplossing voor zou zijn maar ging daar nog erger van stinken. Een soort rotte eieren lucht, aargh getsie! Iemand een idee hoe dat kan en wat ik er aan kan doen?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan