Vraagje aan de WAPF eters

Peti

New member
Met deze zonnige dagen gaan we vaak fietsen in ons mooi Nederland

En zoals altijd met warm weer wordt de jas thuis gelaten

en fleurig gekleed gaan de meeste mensen op stap.



Al fietsend observeer ik de ‘houding’ van de mens en de zomer is daar bij uitstek zeer geschikt voor.



Lichaamstaal is zo interessant…. het lichaam geeft zelf aan waar je aan moet werken in dit leven



Het valt gelijk op dat mensen naar mate ze ouder worden, hun gestalte ook verandert.

Maar het gebeurt steeds jonger lijkt het wel, zal dat ook een vorm van degeneratie zijn?

Mijn aandacht ziet van alles…..



Met kop en schouders springt de ronde bovenrug eruit,

Meestal zag ik dit bij vrouwen maar ik zie nu meer en meer mannen met een kromming ter hoogte van de schouders



De ronde middenrug heeft te maken met angst, de rug vertelt ons veel meer dan je denkt:



De bovenrug staat voor de liefde voor ons Zelf.

De middenrug voor onze emoties (lever, maag, nieren)

De onderrug is de basis van ons bestaan, ons steunpunt, ons houvast.



Op een goede tweede plaats zie ik veel optrekkende schouders, ook bij jongere mensen.

Als dit te lang duurt, lijkt het net of de nek verdwijnt.

Schouders heeft met verantwoording te maken, hoeveel kan een mens dragen?



Op de derde plaats zie ik vaak bij de iets oudere mensen dat ze hun nek niet meer omdraaien met achterom kijken

Ze kijken achterom met hun bovenlichaam met een nek die op zijn plaats blijft.

Het bovenlichaam is al behoorlijk stijf, de soepelheid is ver te zoeken.



Een stijve bovenlichaam is overbelast, men zit alleen maar in het bovenste stukje van hun lichaam. Ze missen het vertrouwen in het leven, de geborgenheid van Moeder aarde.



Ook zie ik dat sommige mensen gespannen op de fiets zitten, je ziet het vaak aan hun handen

Het stuur wordt stevig vastgepakt, vingers omklemmen als het ware het handvat, ik zie de spanning.



Spanning is altijd doelloos vasthouden van de spieren, het bloed (vreugde) kan niet meer goed stromen. De blijheid en vreugde stroomt niet meer optimaal bij deze mensen.



Bij vrouwen zie je ook vaak de bekende ‘weduwe-knobbel’ in de nek.

De spanning wordt hier opgeslagen, ongeveer bij de zevende halswervel

De knobbel wordt in de loop der jaren zo hard als steen

en belemmert ook de doorbloeding naar het hoofd.



De plek van de knobbel is een druk verkeerspunt in je lichaam

Energieën stromen hier heen en weer, het is een drukte van belang

Af en toe rust nemen is geen overdreven luxe bij deze mensen.



Dan zie ik ook dat bij sommige mensen het hoofd meer naar voren is gericht ten opzichte van het lichaam. Men loopt als het ware eerst met het hoofd vooruit en de rest van het lichaam volgt daarna.



Wat hier ook gelijk opvalt, zijn de zichtbare halsspieren aan de voorkant

Deze spieren worden behoorlijk uitgerekt en blijven constant in deze stand staan.

Dit is al een teken dat men verkeerd ademt, de adem zit te hoog.



Deze mensen verkennen eerst alles met het hoofd, het probleem wordt verstandelijk opgelost

het lichaam (gevoel) doet niet mee.



Ook zie je mensen met de borst vooruit lopen, hier voel je een soort strijdvaardigheid

Zo iets van: ‘Kom maar op’.



Daarentegen valt de schoonheid van de jeugd op door de harmonie van het lichaam

Waarom blijven we dan niet zo, waardoor verandert ons lichaam?



Alle cellen zijn afhankelijk van wat wij eten, natuurlijk voedsel wat ons lichaam ten goede komt, maar cellen zijn ook afhankelijk van zuurstof.

Kostbare zuurstof die we verspillen met een verkeerde ademhaling en door verkeerd eten



Dus toch degeneratie?



Wij lijken totaal niet meer op onze verre voorouders

Dat maken de vele auto’s op de weg, de vele uren tv-kijken, namaaklicht op kantoor ons wel duidelijk.



Wij zien meer en meer de moderne mens met zijn gebreken

zichtbaar in zijn gestalte.



Mijn vraag is meer uit interesse hoe het jullie lichaamsgestalte is gesteld sinds jullie WAPF eten.



Merk je dat je rug ‘rechtop’ staat…. geen opgetrokken schouders meer …. Je soepeler of leniger voelt, dat je je hoofd vrij laat bewegen op de romp?



Is er geen spanningen meer in armen of handen, geen stijve nek meer? Voel je meer vreugde stromen door je lichaam?



Voel je je lichaam beter, voel je je kracht van je lichaam? Komt de kracht nu van binnenuit?



Wordt je jonger ingeschat…. dat zou helemaal mooi zijn en best mogelijk als je je cellen goed blijft voeden.



Eigenlijk is het meer de vraag of je de harmonie van je lichaam heeft terug gevonden sinds je je voeding hebt verandert, want dit zou dan betekenen dat we eigenlijk niet ‘gebrekkig’ hoeven te worden.



Gezond oud worden, de droom van ieder mens.

 
Wat een interessant artikel Peti.

Sinds ik Wapf eet merk ik vooral dat er meer vreugde door mijn lichaam stroomt.

Dat ik soepeler en leniger word kan ik niet echt zeggen, eerder het tegenovergestelde :roll:

Maar ik weet niet of dat aan Wapf te wijten is.

Ik voel wel meer de kracht van mijn lichaam en ook alsof het wat steviger wordt.

Maar over het algemeen merk ik de positieve resultaten vooral op het mentale gebied.

Daar ben ik ook al super blij mee.

Bedankt voor je artikel.

 
Wat een interessant artikel, het valt mij ook altijd op dat mensen naarmate zij ouder worden "krommer" gaan lopen. Dat komt zeker door alles wat door jou is geschreven. Het jachtige leven, totaal verkeerd eten. Veel kant en klaar eten. Moet er niet meer aan denken, zou het niet meer wegkrijgen. En eens krijg je de rekening gepresenteerd.

Overigens zit ik sinds een half jaar op Pilates, is ook uitstekend voor je houding. Ik kan het iedereen aanraden.

 
Ik heb mijn hele leven lang al een 'duiknek'. Het kost mij moeite om recht naar voren te kijken en naar boven kijken is nog lastiger. Ook heb ik nooit met mijn vingers mijn tenen aan kunnen raken, niet staand en niet zittend. Ik heb hier al eens eerder geschreven dat ik de 'reincarnatie van een eikenhouten deur' ben. :)

Wat is er veranderd? Ik ben rechter gaan lopen en iets leniger geworden. Dat merk ik vooral aan de manier waarop ik loop, ik loop minder 'stram'. Ik kan nog steeds niet mijn tenen aanraken en heb geen enkele illusie dat dit ooit nog gaat lukken. Ik weet niet hoe jij hier tegenaan kijkt, Peti, maar ik heb van kinds af aan altijd al gezegd dat ik 'korte spieren' heb. Mijn hele lijf is gemaakt voor korte krachtexplosies.

Mentaal en spiritueel is er veel veranderd. Ik heb spiritualiteit ontdekt, terwijl ik voorheen een complete zwartgallige niet-gelover was. Ik weet dat ik hier regelmatig kritiek krijg vanwege mijn vermeende 'betweterigheid', 'grootheidswaanzin' en 'opvliegerigheid', maar je had mij moeten meemaken voordat ik deze voeding had ontdekt. Ik was een explosief kruidvat met een zeer kort lontje! Nu gebruik ik dit vuur in mij om op niet mis te verstane wijze door de illusies heen te prikken van mensen. Ook op dit forum worden er nog de nodige onzinverhalen verspreid! Maar ik ben niet de hele tijd aan het strijden, ik help mensen waar ik kan. Alleen is de beste hulp die ik ze soms kan bieden ze proberen te bevrijden van hun valse geloofsovertuigingen.

Ik ben lichamelijk, geestelijk en spiritueel veel meer in balans. Ik ben beter doorvoed dan ooit en mijn grootste probleem, een instabiele bloedsuikerspiegel, is WEG, volkomen VERDWENEN! Je hebt geen idee hoeveel rust dat geeft!

Mike

 
Interessant Peti.

Verandering in lichaamhouding heb ik nog niet opgemerkt, wel dat ik geduldiger ben geworden en dat na een half jaar op een half WAPF-menu.

In mijn jeugd had ik veel stress en ook vaak lage rugpijn.

 
Bedankt voor jullie antwoorden, ik merk zelf aan mijn man (sinds hij beter eten krijgt voorgeschoteld) dat zijn humeur ook beter wordt.. :)

Food en Moon, als jij vreugde toelaat in je leven zullen je spieren vanzelf volgen. Maar denk wel aan het bewegen, je moet spieren wel werk geven om soepel te blijven..

Djeena, krommer lopen lijkt wel bij oudere mensen vanzelf te gaan, krom lopen is je gezicht naar de aarde richten, het zegt het al..... ze zijn meer gericht op het aardse als het geestelijke deel van hun leven.

Mike, dank je voor je openhartigheid, ik wist wel dat je een goud hartje hebt...

Ooit heb ik je mogen meemaken bij een lezing, het eerste wat me opviel waren je bewegingen. Je bewoog steeds op het ene been en het andere been en wat ik nog steeds niet begrijp, je trok steeds je broek omhoog. Was je afgevallen of is dit een natuurlijke reflex? Zoek je houvast tijdens een lezing of laat je je eigen gaan?

Verkorte spieren betekent spanning, de spier is ingekort omdat hij in deze stand blijft staan.

Een spier heeft altijd zijn tegenhanger nodig om te kunnen ontspannen, spieren werken altijd samen. Dit 'nieuwe ouderwetse' eten is voor jou op je lijf geschreven. Je spieren zullen er wel bij varen omdat je je 'tegenhanger' hebt gevonden.

Spieren staan voor groei en dat is bij jou wel duidelijk geworden, groei in het lichamelijke en geestelijke en het allerbelangrijkste.... je hebt je rust gevonden.

Bedankt..

 
Naief, rust is zo belangrijk, het geeft je lichaam de tijd om zich te herstellen, hij kan niet altijd maar door en door gaan.

Lage rugpijn heeft veel met stress te maken, je was je houvast kwijt en ja dan kan je erop wachten dat je gestrest raakte. Een nichtje van mij heeft enorme lage rugpijnen gehad en is zelfs geopereerd eraan. Ze was toen erg onzeker en naarmate zij 'volwassen' werd en meer ging vertrouwen in haar eigen kunne, is haar rugpijn draaglijk geworden.

Bedankt voor je berichtje

 
Quote:
je trok steeds je broek omhoog. Was je afgevallen of is dit een natuurlijke reflex?


Nee, ik was flink afgevallen en had mijn broekmaat hier nog niet helemaal aan aangepast. :eek:

Mike

 
Yoga helpt enorm. Betere houding, minder spanning in spieren. Je 'voelt' de spanning in je lichaam veel beter. En grappig vind ik ook (ooit eens bij een workshop opgevangen) dat de weg naar een 'fijner en prettiger' zelf niet bij iedereen op de zelfde manier begint.

Sommigen beginnen met mediteren en gaan vandaar uit naar betere voeding en yoga, anderen beginnen met yoga en gaan van daaruit naar betere voeding en weer anderen beginnen met betere voeding en gaan vandaar uit naar meditatie en yoga.

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het woord dat gebruikt werd niet een fijner zelf was maar 'verlichting'. Maar misschien klinkt dat wat zweverig op de dit forum :)?

Ik ben 28 jaar geleden met voeding begonnen. Pas 10 jaar geleden met ademhaling en een soort van wandelmeditatie in het bos (als noemde ik dat toen nog niet zo) Daarna yoga gaan doen wat mijn lichaam heel erg veranderd heeft en pas 3 jaar meditatie.

Verlicht ben ik nog niet hoor :)

 
Laila Lali, bij mij was het eerst yoga (wat ik jammer genoeg niet meer doet) daarna de ademhaling en nu sinds kort de voeding. Ik vind dit wel leuk, zo leer je elkaars invalshoek kennen.

Kennis is er om te delen, op deze manier kan een ander oppikken wat hij of zij op dat moment nodig hebt.

Zweverig is een typisch woord, maar het hoort wel bij gezond eten, want hoe gezonder je eet, hoe meer je bij je eigen natuur komt (religie) Hoe ongezonder je eet, hoe meer je verwijdert wordt van je eigen natuur..

De een noemt het verlichting (wat ik trouwens een mooi woord vind) en een ander noemt het kennis.

 
Ik was tot 4,5 jaar geleden een verstokte rookster. Ik rookte zeker twee pakjes shag per week... Verder at ik erg veel chips, dronk elke avond 2 bier en dacht dat de Knorr-wereldgerechten gezond eten waren...hihi.

In die tijd voelde ik me echt waardeloos (mentaal). Ook had ik altijd zere schouders. Het zat daar helemaal vast. Elke week ging ik naar de masseur, maar het knapte eigenlijk niet op.

Ik paste mijn levensstijl aan. Stopte met roken en bier drinken en raakte zwanger. Mentaal voelde ik me toen al honderd keer beter. De schouders waren tijdens mijn zwangerschap ook niet meer zo stijf. Nu hoefde ik nog 'maar' eens in de 5 weken naar de masseuse.

Later (nu zo'n 2,5 jaar geleden) ben ik me meer en meer in voeding gaan verdiepen. Ruim een jaar geleden met Wap in aanraking gekomen.

Tegenwoordig heb ik (bijna) nooit meer last van zere schouders. De zeldzame keren dat ik mijn schouders nog voel, kan ik het vaak terugleiden naar situaties waar ik me ongemakkelijk voelde. Of dat ik bezig ben met wat anderen van mij / mijn levensstijl denken...

Ik eet dus tegenwoordig niets uit de supermarkt. Veel rauwe melk / rauwe yoghurt, kwark, eieren, groenten (biologisch uiteraard) etc.

Ook ben ik veel relaxter. Voorheen was ik vrij snel gefrustreerd, een hele 'felle' tante. In het verkeer snel opgefokt.

Daar herken ik mezelf nu helemaal niet meer in.

Als je het zo even op een rijtje zet, kan het haast niet anders dan dat mijn voeding en levensstijl directe invloed hebben op mentaal en fysiek gebied.

Spiritueel was ik wel geïnteresseerd, ben met hulp van theta gestopt met roken. Nu mediteer ik vaker. Heb nu echt behoefte me daar meer op te richten.

Groetjes

 
Thinkvink, bijna iedereen heeft last van zijn schouders, dit heeft vaak zoals je al aangeeft te maken met verkeerde voeding. Afvalstoffen van ongezond eten, medicijnen, alcohol verzamelen zich vaak tussen de schouderbladeren en er boven op. Dit voel je als verharde spieren

Met goede voeding valt een last van je schouder.... :wink:

En massage is echt mijn ding, een keer in de maand krijgen mijn spieren een soort APK'tje :D

 
Ik kijk helderde uit mijn ogen. Maar ik was een suikerverslaafde en dus voelde ik me zo suf als of ik aan de drugs was.

Mijn kaken zijn wat breder geworden en zo ook mijn boven lichaam.

Meditatie heeft me geholpen om me mentaal sterk te voelen en me minder te laten afleiden. Ik kan zijn waar ik wil zijn en ik kan zeggen wat ik wil zeggen. Door meditatie voel ik me zekerde en ervaar rust.

Ook spierspanningen in de nek zijn weg door de dingen gewoon te accepteren.

Als ik een tijdje niet mediteer dan komt de onrust weer terug. Het voelt dan of je niet meer kunt ontspannen en in je hoofd wil je alle kanten op. Ook in gesprekken heb je je zelf niet onder controle. Het grappige is dat ik die onrust nu bij andere zie.

Misschien heb ik ze altijd al gezien maar door de stress neem je minder goed waar.

 
Wat een interesant artikel..mijn bovenkant zit nog vast dus ik ben er nog lang niet.

Pech voor mij is dat ik vorig jaar een ongeluk heb gehad waardoor ik 3 ruggewervels verschoven heb {tussen mn schouderbladen} en 3 maanden rondgelopen heb met die wervels en ribben verschoven en vast en daar heel erge pijn en problemen aan overgehouden heb.Dankzij de onkunde van de artsen grr..en mijn slechte eetpatroon zal ook zeker een negatieve rol gespeeld hebben.

Maar dit biedt perspectief..

 
Hallo Charade, ik ben ook best wel suikerverslaafd maar ik word er niet moe van, moet alleen meer lozen... :?

Spierspanningen in de nek staat voor te weinig zelfliefde, de bovenrug en halsgedeelte zitten bij heel veel mensen vast, de liefde voor het zelf is soms ver te zoeken.

Goed van je dat je mentaal sterker bent geworden, dat doet je zelfbeeld heel veel goed. Ik zou zeggen:'lieve Charade, je mag er zijn'. En nu jij...elke dag weer tegen jezelf zeggen.. doen hoor :)

I-Lady, wat erg dat je zo'n vreselijk ongeluk hebt gehad, verschoven wervels zijn heel pijnlijk omdat door je ruggengraat alle zenuwdraden doorheen lopen en geloof me...het past allemaal precies (ooit gezien bij Bodies) Als je wervels maar iets naar links of rechts verschuiven is heel pijnlijk.

Wat zou kunnen helpen (doe ik ook als mijn bovenrug zeer doet) is een kruk pakken en onder de zachte straal van de douche gaan zitten, liefst zo warm mogelijk (als je geen ontsteking hebt, dan mag het niet) en de straal op je bovenrug laten stromen, het watervaleffect nabootsen

Spieren hebben water/vocht nodig en je huid neemt heel veel vocht op.

Ik heb van Moederdag een zout-douche gekregen, zout is ideaal om de spieren te laten ontspannen.

Ik maak gewoon mijn eigen zeewater-douche-healing, het strand is toch megadruk... maar je krijgt wel op deze manier de samenwerking van strand (zon) en zee. Dit is vanouds de beste therapie) Het kan niet tegen het echte strandgevoel op maar alle beetjes helpen.

 
Quote:
k ben ook best wel suikerverslaafd


Dat komt omdat je vegetarier bent en op koolhydraten en dus glucose draait.

Quote:
Ik heb van Moederdag een zout-douche gekregen


Daar wil ik meer over weten! Heb je een link naar deze douche die ik kan bekijken?

Mike

 
Ja, volgens mij ken jij die winkel ook wel....het heet de Zoutkamer in Amsterdam. Ik heb net op de site gekeken maar ik kan het niet meer vinden. Ik heb het wel al een aantal jaren maar toch... het is een goed product.

Je kunt de kop eraf draaien, ik koop dan van die grote zeezoutbrokken, sla deze stuk in kleiner brokjes en die doe ik dan in de kop van de douche...echt zeewater-douche. Jammer genoeg heb ik geen bad vandaar deze oplossing.

 
Interessant stuk Peti. Ik heb vaak mijn nek vastzitten. Dat "knijpen" herken ik ook: alles stevig vasthouden, en wanneer je loslaat voel je pas hoeveel kracht je hebt gezet. Ik ontspan me vaak "bewust", maar dat went nog niet echt.

Vervelend, bloedsuikerschommelingen. Ik heb het ook nu ik gestopt ben met snoepen, al wordt het al minder. Als vegetarier was ik echt verloren, toen had ik de hele dag honger en kreeg ik een gigantische snoepverslaving, vooral als ik stress had.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan