vraag betr. groente; fruit, en noten.

zizou789

New member
ik heb een vraag, over groente/fruit, en noten. ik weet dat het WAPF, hier niet echt een voorstander van is, i.v.m. nachtschades, schilklieronderdrukking, blokkering van mineraalopname, suikerbommen, etc.

ik geloof in een schepper, en ik vind het heel bijzonder als je verschillende soorten fruit, en groentes bekijkt, dat ze zeker een goede functie zouden kunnen hebben voor het lichaam. veel groentes, fruit, noten, hebben ook de vorm van onze organen, en daaraan kun je herkennen waar het goed voor is. op youtube.com, staat een mooi filmpje onder de titel: gods pharmacy, hierover!

hoe denken jullie hierover? of zien jullie dit meer als kuur, en niet om dit soort produkten dagelijks te gebruiken. ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

 
In de bijbel staat ook dat dieren ons tot voedsel moeten dienen. Deze doen zich als planteneters tegoed aan plantaardige voeding en wij krijgen deze plantenstoffen in geconcentreerde vorm en in een voor de mens ultiem opneembare vorm weer binnen via de dieren. Zo werkt het dus, het dier is een soort van 'transformator' van plantaardige voedingsstoffen, zodat jij niet 24 uur per dag hoeft te grazen.

Mike

 
Ik ben het in deze met Mike eens.

In de Bijbel staat ook hoe deze 'schepper' dicteert voor hoeveel slaven verkocht moeten worden; compleet met de bijbehorende prijzen voor man, vrouw en kind.

Niet zo'n heel betrouwbare bron dus wat mij betreft.

 
Simpel gezegd kan een mens pas iets met voeding als die voeding 'vermenselijkt' is. Voeding wordt verteert, dat wil zeggen: uiteengerafeld en afgebroken tot kleine eenheden om vervolgens opgenomen te kunnen worden. Van een plant een mens maken is grote stap. We lijken namelijk niet echt op planten. Van een stukje dier een mens maken ligt veel dichterbij. Desondanks denk ik dat veel soorten plantaardige voeding een prima aanvulling vormen op de dierlijke voeding en denk ik ook dat er in planten dingen te vinden zijn die niet in dierlijke producten zitten; vooral als je verder kijkt dan naar de macronutrienten en de bekende vitamines en mineralen. Of dit dan betekent dat je niet zonder plantenvoeding kan weet ik niet. Maar ik denk dat je gerust ook veel groente kunt eten, zo lang je maar ook zeker genoeg dierlijke voeding binnen krijgt.

 
Het fruit van tegenwoordig is ook niet meer het fruit wat vroeger gewoon in de natuur voorkwam. Het meeste is veredeld, veranderd door de mens. Dus je kunt niet meer stellen dat dit oervoedsel is.

 
ik begrijp dat dierlijk voedsel belangrijker is, en dat het fruit en groente niet meer het zelfde zijn als vroeger. maar jullie moeten het filmpje even bekijken. het is heel bijzonder, dat een tomaat heeft vier kamers een hart ook. walnoten heeft goede vetzuren wat goed is voor de hersenen. als je een walnoot opent, ziet het er ook uit als hersenen. bonen, zien eruit als nieren, en het schijnt dat dit goed voor de nieren is. die dingen vind ik bijzonder! zo zijn er nog vele andere voorbeelden, wat bijzonder is!

overigens ben ik het met bastiaan eens, dat de bijbel vele tegenstrijdigheden kent. religie, is een beladen discussie, waar mensen het nooit over eens worden, helaas!

 
Heb het al eens gezien en het is inderdaad bijzonder.

Maar noten is teveel werk. (weken, kiemen, fermenteren.....)

En tomaten is een nachtschade.

Bonen is het ook niet voor mij.

Lia

 
Ik heb het boek gelezen dat heet het genesisdieet, maar vlees komt er niet echt heel goed vanaf volgens een aantal passages en brood wordt in de bijbel toch redelijk vaak in de hemel geprezen.

http://www.vetvrij.com/genesis-dieet.html

Maar ik ben het ook eens met Bastiaan dat de bijbel een onbetrouwbaar boek is in veel opzichten, 6 eeuwen samengesteld na de dood van jezus.

De geschriften van vroegchristelijke gnostici zijn er zeker niet tot toegelaten, evenmin als het evangelie van maria magdalena bijv.

Denk ook aan de nag hammadi geschriften: http://www.jacobslavenburg.nl/portfolio/de-nag-hammadi-geschriften/

Wat ik heb begrepen is dat het huidige nieuwe testament zoals we dat nu kennen samengesteld door maar 1 familie: de romeinse aristocratische familie Piso.

Of voor de liefhebber: http://www.argusoog.org/gezond-en-wel-28-augustus-2011/

 
Mooi filmpje.

Er is overigens nooit iemand hier die ontkend heeft dat bepaalde of misschien wel alle planten als medicijn toepasbaar zijn op het juiste moment, in de juiste dosis, frequentie en duur...

"God's pharmacy" of "De apotheek van God" verwijst naar plantendelen als medicijn, en niet specifiek als voeding in de dagelijks zin van gebruik. Misschien brengt deze nuancering ons dichter bij elkaar, Zizou789 en anderen.

 
Poekie (of wie zich ook geroepen voelt), waarom zou je noten fermenteren? Ik week ze alleen, omdat ik anders last van mijn maag krijg.

 
@dennis:

daarom vroeg ik, is dit misschien bedoelt als kuur? misschien,

zijn noten moeilijk qua vertering, blokkeren ze de mineraalopname.

maar het kan zijn, dat ze toch ergens een voordeel hebben. bijvoorbeeld een

walnoot, het lijkt me dat het niet echt bestemd is voor een vogel, omdat je het moet

kraken alvorens je het kan eten; alleen mensen zijn hiertoe instaat, om het open te maken, en op te eten.

@mike: even op zn cruyffiaans: ''elk voordeel, heb zn nadeel, of elk nadeel heb

zn voordeel''! ;)

 
Ik zie noten gewoon als voeding en eet soms ook noten die niet uitgebreid behandeld zijn. Ik koop soms ook wel eens een zakje gebakken noten op de markt. Ik zie het als een voedzame lekkernij waar ik beter geen gewoonte van kan maken omdat noten wel hoog scoren in het fytinezuurgehalte en gefrituurd eten ook niet al te best is. Maar een noot die gebakken is in macadamiaolie (omega-9) vind ik toch heel wat anders dan een vis of loempia die gebakken is in gentech soja- of zonnebloemolie (omega-6) en zich helemaal volgezogen heeft met die troep.

Kortom, noten met mate! Maar als ik dadelijk in het najaar een tas vol walnoten kan scoren, dan ga ik ze wel wellen en roosteren of misschien ook eens proberen te ontkiemen. Ik heb er bedenkingen bij of noten zo onverteerbaar zijn, maar ik heb er zo veel onderzoek ook niet naar gedaan.

 
wat ik raar vind is dat ik soms zo'n enorme trek heb in noten. Zit er misschien iets in dat toch belangrijk kan zijn voor het lichaam?

 
Quote:
walnoot, het lijkt me dat het niet echt bestemd is voor een vogel, omdat je het moet

kraken alvorens je het kan eten; alleen mensen zijn hiertoe instaat, om het open te maken, en op te eten.


Lang geleden gepost, maar vogels vliegen met de noot in de lucht en laten deze dan vallen op de straat, zodat de noot openbreekt, heb ik ze zo vaak zien doen, slim nietwaar?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan