Voortgang herstel bijnieruitputting (en zware metalen vergiftiging)

adrenalman

New member
Hallo allemaal!

Ik ben erg benieuwd naar het herstel van mensen die aan bijnieruitputting lijden. Het kan van alles zijn: ideeën voor een betere genezing, ervaringen, complicaties, welke supplementen of voeding er worden gebruik etc. Ook ben ik zeer benieuwd naar mensen met ervaringen omtrent zware metalen vergiftiging.

Ik zal even in het kort mijn verhaal vertellen en zal in de loop van de tijd meer vertellen en mijn ervaringen verder delen:

Mijn verhaal:
Ik ben een man van 32 en heb last van bijnieruitputting. Ik kan mij herinneren dat ik rond een jaar of 10 last kreeg van wat angsten en dat ik last begon te krijgen van negatieve gedachten, terwijl ik daarvoor altijd erg vrolijk was. 2 Jaar geleden ben ik erachter gekomen dat ik bijnieruitputting had. Weer een jaar later ben ik er echter achter gekomen dat ik ook last heb van kwik vergiftiging en mogelijk andere zware metalen. Ik hou voor de bijnieren mij zoveel mogelijk aan het Dr Wilson boek en voor de kwik vergiftiging ben ik nu 6 maanden onderweg met het protocol van Andrew Cutler.

Ik moet zeggen dat ik veel baat heb bij de informatie van Dr Wilson en van Andrew Cutler. Het probleem is alleen dat de detox van Cutler zwaar is voor mijn bijnieren en dat ik eigenlijk geen vooruitgang boek met mijn bijnieren, zonder dat ik het detox protocol volg.

Volgende keer zal ik verder ingaan op de details van mij voortgang en hoe zware metalen mijn leven flink hebben doen veranderen.

Ik hoop dat mijn balletje een beetje gaat rollen. :D

 
Hallo adrenalman,
ik ken de protocollen dan dr Wilson en Andrew Cutler niet. Kun je die toelichten?
Waar komen bij jou de zware metalen vandaan?

 
Adrenalman, heb jij rond die leeftijd (10) de stereo prik gekregen die alle kinderen krijgen? Dan zou dat een oorzaak kunnen zijn van kwik.

 
Ik kan je alleen vertellen dat meerdere mensen hier op het forum adrenal of adrenal cortex gebruiken van nutricology als bijnier ondersteuning. De protocollen van dr wilson en cutler ken ik niet.

 
Hallo Allemaal,

Bedankt voor de vragen en feedback. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de meeste mensen wel het boek van Dr Wilson en het protocol van Cutler zouden kennen. Blijkbaar is het minder bekend dan ik dacht. :D

Ik probeer alle vragen te beantwoorden, maar wil graag de volgorde zo begrijpelijk mogelijk houden, kan dus best dat ik niet alle vragen in een keer beantwoord. :)

Vervolg:
Nadat ik had ontdekt begin 2013 dat ik bijnieruitputting had ben ik mij gaan inlezen in het protocol van Dr. Wilson. Dit is een zeer goed geschreven boek over bijnieruitputting, waarin eigenlijk voor zover ik weet alles staat. Van oorzaken, voeding tot levenswijzigingen. Hier een link naar de website: http://www.adrenalfatigue.org/.

Hoe ben ik erachter gekomen dat ik bijnieruitputting had?
Ik ben altijd zeer angstig geweest, vaak zo angstig dat ik sociale situaties mijde en dat ik niet goed functioneerde op school. Echter haalde in op de universiteit bijna alleen maar negens en tienen. Dit versterkte bij vele mensen om mij heen vaak ook de gedachten van die jongen stelt zich aan of is lui. Hoe ik zulke cijfers zo gemakkelijk haal en toch veel last heb van stress en altijd een slecht geheugen had en een slechte concentratie, weet ik eigenlijk ook niet! Maar even terugkomend op het ontdekken van bijnieruitputting. Ik kreeg steeds vaker last van dat ik duizelig werd tijdens het eten, dus mijn eerste gedachte van diabetici, echter bleek dat niet zo te zijn. Ik ben toen op internet verder gaan zoeken met de symptomen die ik had en ben zo terecht gekomen bij bijnieruitputting. Je hebt her en der wat van die vragenlijsten met symptomen staan en als je dan een bepaald aantal symptomen hebt, dan is de kans groot dat je bijnieruitputting hebt.

Achteraf gezien had ik toen ook al gelezen dat een van de oorzaken van bijnieruitputting, zware metalen vergiftiging kon zijn. Ik weet nog dat ik toen dacht, gewoon doorlezen dat heb ik toch niet! :D

Ik heb een jaar lang geleefd volgens de voorschriften van Dr Wilson en het verbeterde wel, echter mondjesmatig. Dit kwam achteraf helemaal niet doordat dit protocol niet werkt, maar doordat ik de niks had gedaan aan de oorzaken. 2013 stond in het teken van veel lezen en verdiepen in de materie en veel wijzigingen doorvoeren van op tijd naar bed, tot het aanpassen van mijn voeding en de manier waarop je eet. Meerdere kleine maaltijden en overdreven veel kauwen :D. Begin 2014 kwam ik op het idee om eens glutenvrij proberen te eten. En je raad het nooit, maar ik was in 1 maand, meer hersteld dan in het gehele voorgaande jaar. Belangrijk is dat iedereen zich moet realiseren dat iedereen met bijnieruitputting meteen moet stoppen met het eten van gluten. Het lichaam heeft namelijk moeite met het vertegen van gluten, dit is altijd zwaar voor de bijnieren of je nu wel of geen gluten allergie hebt. Eigenlijk heeft iedereen een gluten gevoeligheid en de extreme gevallen hebben een gluten allergie (coeliakie). Ik raad aan om pas weer gluten te gaan eten als je volledig hersteld bent!

Ik ben nu gedurende 2014 goed aan het herstellen, maar het echte herstel naast het oplossen van het gluten probleem, kwam pas toen ik erachter kwam dat ik een kwik vergiftiging (zware metalen) had opgelopen door mijn amalgaam vullingen.

Jonge jonge, voor mij een beste lap tekst, maar er staat nog zo weinig! :D Heb nog zoveel meer details en verhaal te vertellen! Graag op- en aanmerkingen als dingen onduidelijk zijn.

Oh ja: ik gebruik zelf ook een bijnier supplement: http://www.voedingssupplementennederland.nl/nl/aov-1013-adrenacomplex.html]voedingssupplement[/url]. Ik zal later nog verder ingaan op de supplementen die ik gebruik.

Bedankt voor het lezen en feedback en vragen zijn zeer welkom!

 
Sjonge adrenalman, dat klinkt bekend!
Angstig, moeilijk concentreren, bijnieruitputting etc. En ik heb ook een zwik amalgaamvullingen waar ik het vermoeden van heb dat ze lekken (continu een metaalachtige smaak in m'n mond). Vandaar dat ik ook al een afspraak heb gemaakt bij een biologische tandarts.

Heb jij de vullingen al laten verwijderen?
En hoe ben je aan het herstellen van de kwik vergiftiging?

Ben ook benieuwd naar de rest van je verhaal!

Bedankt voor het delen tot dusver.

Mark

 
Hoi,

Wat een verhaal.

Vraagje , hoe kom je er achter of je een kwik vergiftiging hebt?

 
Dr Wilson is niet onbekend hier op het forum, de vragenlijst heb ik hier ook wel eens voorbij zien komen en staat ook op de site van Poekie, www.voedingisgezondheid.nl Op deze website staat ook een heel verhaal over gluten. Tevens over tomaten en zaden/pitten/noten, wellicht ook interessant voor je :wink:

Hier een topic van 2 jaar geleden: https://www.fatsforum.nl/topic/bijnieruitputting-boek][/url]

en deze over het e-book van Mike Donkers: https://www.fatsforum.nl/topic/bijnieruitputting-2][/url]
En er is nog veel meer te vinden op westonprice.nl
Ik heb een beetje onmin met de URL knop... :lol:

Dr Cutler daar heb ik zelf nog niets over gelezen, zal het eens googlen.

Verder: kun je ook aangeven wat je zoal eet en drinkt op een dag?

 
Kijk voor diagnose kwikvergiftiging bijv. hier http://www.patrikpeters.amalgaam.be/diagnose_kwikvergiftiging.htm
Symptomen lijken trouwens veel op die van Lyme

 
Ik heb jaren geleden ook amulgaam laten verwijderen omdat ik volgens bioresonantie slecht reageerde op de kwik. Hierna ben ik via die bioresonantie ontgift.

Vorig jaar bij Fred Neelissen geweest en hij heeft me ook doorgemeten. Nu meette Fred toch nog een kwikvergiftiging bij mij. Hier kreeg ik soort homeopatische druppels voor, maar vraag me nog steeds af of ik nu echt van die gore kwik af ben.

Volgens Patrik Peters duurt het dus minimaal een jaartje of 15 om die zooi uit je lichaam te krijgen.

 
Ik heb ook het boek van wilson thuis, niet helemaal uitgelezen wel globaal doorgelezen.
Het klopt idd dat in het boek gewoon granen worden geadviseerd. Ik merkte ook niet echt vooruitgang. Nu pas eigenlijk door dit forum ben ik tot andere inzichten gekomen. Ik heb ook nog amalgaamvullingen, zou die zo graag eruit willen laten halen.

Je verhaal (klachten) is voor mij ook heel herkenbaar hoor.

 
@Janse heeft de ontgifting van kwik geholpen? Voel jij je nu beter? Zware metalen belasting is volgens mij een groot probleem bij veel ziektes.

 
Goedemorgen allemaal.

Bedankt voor de feedback en ben blij dat mensen iets hebben aan mijn verhaal/ervaringen.

Kent iemand hier een persoon die zowel bijnieruitputting als kwik vergiftiging heeft overwonnen?

Ik ben onlangs ook weer wat nieuwe ontdekkingen gedaan, zal daar later op terugkomen, wil graag de chronologie goed houden :D

@watisgezond: ik heb mijn amalgaam vullingen meteen laten verwijderen nadat ik erachter kwam, dit is nu ongeveer 6 maanden. Ik had er 6, niet heel veel maar toch 6 teveel! Kosten zijn ongeveer 100 euro per tand/kies (incl verdoving). Ik ben overigens niet naar een biologische dokter geweest, heb heb de voor en nadelen overwogen, maar ben zelf van mening als je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt na de verwijdering, dat er niks aan de hand is. Ik heb mijn amalgaam vullingen gewoon bij mijn eigen tandarts laten verwijderen. En na de tijd heb ik een paar dagen Zeolite gebruikt: http://www.voedingssupplementennederland.nl/nl/nutramedix-zeolite-550mg-hp.html

@Janse: Niet dat ik mijn ervaringen en kennis medisch kan verantwoorden met een diploma ofzo, maar het detoxen van kwik kun je het beste doen met echte chelatoren, zoals DMSA, DMPS en de beste chelator van allemaal Alfalinoleenzuur (ja gewoon een aminozuur). Hierbij is het belangrijkste de manier waarop je het toepast. Ik ga hier zo dieper op in!

@lievergezond: Jou vraag zal ik nu ook beantwoorden :)

Vervolg:

De speurtocht naar kwikvergiftiging
Zoals ik al had aangegeven is mijn herstel begonnen begin 2014, ik ben rond de jaarwisseling gluten vrij gegaan. De gluten heeft mij toen aan het denken gezet. Ik las namelijk dat er naast de HPA-axis (belangrijk bij de systematiek van de bijnieren) ook een hersen-darm verbinding. Het slecht functioneren van dit systeem veroorzaakt vaak klachten als voedsel intolerantie en candida. Veel mensen ervaren een lange lijdensweg bij het oplossen van candida. Vaak doordat ze het proberen op te lossen met methoden die alleen invloed hebben op de darmen (zeker logisch redeneren!), echter de oorzaak zit vaak in de hersenen. De opsomming van: een slechte concentratie, slecht geheugen, veel angst, slaperig worden na een hete douche, misselijk worden na consumptie van alcohol (en nog tig symptomen) en voedsel intolerantie (gluten) heeft mij gewezen naar een zware metalen probleem.

Probleem bij het vaststellen van kwikvergiftiging/zware metalen
Ik zeg het maar meteen, het is niet wetenschappelijk vastgesteld dat ik een zware metalen vergiftiging heb. Ik zal jullie vertellen waarom dit zo is. Het testen van een metaal vergiftiging is iets zeer complex, waarbij testen vaak geen uitsluitsel geven. Hier zijn 2 redenen voor. Ten eerste zijn veel testen niet erg nauwkeurig. Ten tweede test je bij de meeste kwik testen op de aanwezigheid van kwik in het bloed en hier zit nu net de fout. Mensen die last hebben van zware metalen hebben juist het probleem dat het lichaam vaak slecht is in het afvoeren van deze metalen. In plaats hiervan slaat het lichaam het juist op in de diepere weefsels en de botten. Een test die controleert op de aanwezigheid van kwik in het bloed is dus vrij nutteloos. Het ontbreken van kwik in het bloed kan aangeven dat er geen kwik is of dat het lichaam niet in staat is om het af te voeren! Enkele deskundigen waaronder Andrew Cutler geeft dan ook aan dat gewoon beginnen met detoxen vaak informatiever is dan het testen. Als je na een maand geen resultaten ziet (positief dan wel negatief) dan heb je simpelweg geen overvloed aan zware metalen in het lichaam.

Ik snap best dat mensen zeggen, zonder test weet je het niet zeker. Ik snap dit goed, maar er is simpelweg niet altijd een goede test voorhanden. Je kunt jezelf afvragen, riskeer je liever een foutieve test (en kom je nooit achter de werkelijke oorzaak) of probeer je het detoxen uit en kijk je wat het voor je doet! Ik bedoel dit dan wel in context, je moet natuurlijk wel last hebben van een groot aantal van de symptomen. Echter wat ik begrepen heb, blijkt uit statistieken dat wel 80 procent van de bevolking veel zware metalen in het lichaam hebben zitten, eerlijk gezegd heeft iedereen baat bij een metal detox! Uiteraard is dit mijn eigen mening :D.

Ik houd het weer even voor gezien. Volgende keer ga ik verder praten over het Cutler protocol.

 
Hallo Allemaal,

@finally-true-answers: Ik zal mijn verhaal even beginnen met wat ik eet, drink en gebruik qua supplementen.

Ik zal mijn verhaal weer vervolgen:
Toen ik mij begon te verdiepen in bijnieruitputting en in contact kwam met het boek van Dr Wilson genaamd "bijnieruitputting", kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat het herstellen van je bijnieren veel meer is dan een dieet. Afhankelijk natuurlijk van je levensstijl, moet je veel veranderingen aanbrengen. Ik zelf moest veel rustiger gaan leven. Ik heb altijd veel angst en stress ondervonden. Echter had ik dit ook als ik thuis op de bank tv zat te kijken, vandaar dat ik altijd al wist en vermoedde dat dit een lichamelijke aangelegenheid was. Nu ik naast het herstellen van de bijnieren ook een kwik (zware metalen) detox doe, merk ik dat veel van deze angst veroorzaakt is door mijn hersenen. Veel dingen waar ik eerst angstig van werd, zijn nu weg. Terwijl mijn bijnieren in verhouding weinig zijn verbeterd. Dit gebrek aan verbetering heeft alles te maken met mijn metaal detox. Ik ben namelijk voor mijzelf tot de conclusie gekomen dat mijn bijnieren niet gaan herstellen, voordat ik mijn hersenfunctie herstel. Controle is namelijk een functie van de hersenen en ik kreeg mijn emoties (angsten) niet onder controle voordat ik met het detoxen begon. Mijn herstel van de bijnieren gaan een beetje op en neer.

Naast het aannemen van een rustiger levensritme, wat voornamelijk inhoud dat ik grotendeels mijn sociale leven tijdelijk aan de kant heb gezet. Zaterdagavond in de discotheek of bar is gewoonweg geen optie voor mij!, ga ik iedere avond rond 10:00 uur naar bed, en probeer ik 30 minuten per dag te trainen op de crosstrainer. Daarnaast eet ik glutenvrij, eet ik geen aardappelen en rijst en eet ik veel groente. Mijn avond maaltijd is voornamelijk een frisse salade (heb geluk dat ik hier dol op ben!) en verder eet ik brood (zelfgebakken).

Aan supplementen gebruik ik: Pantotheenzuur, B50 en vitamine C en vitamine E. Magnesium/calcium supplement. En ik gebruik enkele mineralen: selenium, molybdenum en zink picolinaat. Deze mineralen ben ik gaan gebruiken voor het detoxen van de zware metalen en deze te vervangen voor de juiste mineralen.

Wat mij ook goed helpt is een speciale detox thee: http://www.voedingssupplementennederland.nl/nl/jacob-hooy-detox-theezakjes-50-stuks.html]antioxidanten thee[/url]. Ik moet toegeven dat ik altijd thee dronk omdat je toch iets moet drinken en ik niet van koffie houd. Echter deze thee drink ik graag, het smaakt erg lekker en is erg goed voor het lichaam. Het zit vol met antioxidanten en het geeft goede ondersteuning aan mijn detox wegen (lever en nieren).

Verder eet ik niet al te veel suiker, sowieso geen frisdrank en helaas ook geen alcohol. Dus geen lekker wijntje sávond, biertje of whiskey :( Moet zeggen dat ik dat wel mis, maar heb het er graag voor over.

Belangrijk:
Lees je mijn verhaal nu en ben je ook van plan om je bijnieren te gaan genezen, probeer dan niet om alles in een keer te veranderen. Ik heb het zelf ook heel geleidelijk gedaan, en niet alles werkt voor iedereen. Daarnaast zul je gaandeweg ook zelf dingen ontdekken en die dat toe gaan passen. Toen ik voor het eerst Wilson's boek las, dacht ik ook wat een werk en nu 1,5 jaar later komt het zeer natuurlijk over. Belangrijk om te realiseren is dat het een lange termijn proces is en dat je je leven niet zomaar omver kunt gooien. Ik moet zelf zeggen dat ik qua sociaal leven niet veel heb hoeven op te offeren omdat ik gezien alle symptomen die ik had, toch al weinig omhanden had. En voor iemand die wel sociaal is, is dat best slikken. Dit is dan ook 1 van mijn drijfveren om te willen herstellen.

Ik had eigenlijk gezegd om het Cutler protocol te gaan behandelen, maar het verhaal liep even anders. Volgende keer Cutler!

Als er vragen of opmerkingen zijn, hoor ik dat graag.

 
Adrenalman, ik herken veel van jouw verhaal. Bijvoorbeeld dat ervaren van angst en onrust als je gewoon thuis op de bank zit.
Goed om te lezen dat je daar van af aan het raken bent.

Waarom sta je trouwens 30 minuten per dag op een crosstrainer als je bijnieren uitgeput zijn? Of doe je dat rustig aan?
Ik probeer 30 minuten per dag te wandelen, want ik wil wel blijven bewegen. Tijdje terug noodgedwongen me helemaal de blubber moeten rennen om een trein te halen (last-minute spoorwijziging) en dat merkte ik de volgende dag meteen. Vonden m'n bijnieren niet zo tof.

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat bij mij ook de kwik uit m'n vullingen zich in m'n lichaam verspreidt en dat dat veel van m'n klachten veroorzaakt. Daarom reageer ik zo sterk op welke detox dan ook. Kennelijk komt door de detox de kwik in m'n bloedbaan en hersenen terecht, dus daar ga ik pas weer mee beginnen nadat m'n amalgaamvullingen verwijderd zijn. Volgende week intake bij tandarts en dan wordt hopelijk snel een begin gemaakt met het verwijderen van die troep.

Kan me voorstellen dat de bijnieren pas echt herstellen na zo'n detox. Geen haast, als ik maar de goede kant op ga.

 
Ja dat van de crosstrainer begrijp ik ook niet, heb gelezen dat je juist niet intensief moet sporten omdat dat ook verslavend/opjagend (adrenaline rush) werkt. Wandelen is rustiger en ontspannender, beter voor de bijnieren.

Ik mis vet in je dieet, geen vermelding van vet, vlees, rauwe melk, levende probiotica. Misschien kun je je brood vervangen door gebakken eieren/spek/worst? of yoghurt/rauwe eidooier/slagroom/honing? En water of melkkefir of kombucha gaan maken. Kombucha bind ook zware metalen en zorgt dat deze afgevoerd worden.

Wat merk jij van de thee? ik drink deze ook als ondersteuning van de gal/lever en als voorbereiding op de grote leverreining, maar merk er niet zoveel van. Is wel lekker :D

Mooi te lezen dat je duidelijk voelt dat je aan het herstellen bent, succes. Ik herken in jouw schrijven: de chronologie er persee in willen houden, overzicht/perfectionisme. Ik kan je melden dat dat ook minder sterk wordt als je meer Wapf gaat eten.

Wat me echter niet duidelijk is aan je verhaal is: wil je alleen tips/ervaringen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? Of staan de Wapf richtlijnen je ook wel aan?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan