Voorstellen wida: histamine, bijnieren, schildklier, burn-out

Wida

Well-known member
Ik ben Wida, 32, stel me graag even voor:

Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik info zocht over histamine-intolerantie. Ik las toen hier over bijnieruitputting en te weinig maagzuur en een slechte eiwitvertering, herkende mij wel in het plaatje. Waarschijnlijk is het histamineprobleem begonnen tien jaar geleden, toen ik antibiotica had gehad en ineens niet meer tegen alcohol kon, geen fel licht meer kon verdragen en moe was. Ik raakte even later ook burn-out. Ik heb altijd gekeken naar de psychologische kant ervan: er wilden trauma's uit het verleden geheeld worden en bovendien nam ik te weinig rust en jakkerde ik maar door. Daar ben ik al een hele poos goed mee bezig. Maar het burn-out-gevoel is nooit helemaal weggegaan. En ik begin nu te zien dat er ook een lichamelijke kant van het verhaal is.

Na een candida-diagnose ben ik anders gaan eten. Geen gluten, zoete dingen en melkproducten meer. Ik knapte op. Maar werd ook weer vermoeid. Begon vis te eten (na m'n hele leven vega geweest te zijn) en dat deed goed. Steeds mee r richting paleo gegaan, maar weinig vlees. Halfjaar geleden van fructose 'afgekickt' (dadels, bananen), deed goed. Vermoeidheid keert terug. Paar maanden geleden weekje vasten met soep en bottenbouillon: meer helderheid en vrolijker. Vermoeidheid en lusteloosheid keerden terug. Daarna afgekickt van roomboter (was het enige melkproduct dat ik nog nam): meer helderheid, puistjes verdwenen en ik was een week ziek van de ontgifting. En daarachter vandaan kwamen histamineklachten: jeuk, niezen, snotteren. Dus ik liet vis en eieren staan en ging orgaanvlees eten. Ik voelde me beter, sliep eindelijk weer goed, ben meer zen. Maar de vermoeidheid, een zwaar gevoel, wat lusteloosheid, zijn er nog steeds. En ik heb het gevoel dat dit beter kan worden via voeding. Ik doe ook elke dag qigong om het zenuwstelsel te kalmeren, blijf bezig met het aanpakken van de onderliggende trauma's, ik mediteer, wandel, tuinier. Maar werken lukt niet. Sporten ook niet. En ik ben totaal niet stressbestendig, kan weinig overzien. Er is veel onrust. Nu heb ik gemerkt dat als ik bijv. vis eet, dat ik heel onrustig word, helemaal geen concentratie heb voor qigong. Dan raken m'n darmen in de war, moet alles eruit, en daarna ben ik ineens weer helder.

Mijn vragen:

Kun je genoeg omega-3 binnenkrijgen zonder vis? Ik eet orgaanvlees, gehakt, schenkel. Weinig omega'6 (geen noten, zaden pitten, granen). Of hoe kan ik dit oplossen?

Kan er sprake zijn van te weinig maagzuur, als de ontlasting helemaal goed is? Ik herken wel de tekenen van te weinig maagzuur als in: eerst geen gluten meer verdragen, dan de melk, dan de noten, nu ei-eiwit en vis. En vlees moet ik heel rustig eten. Maar ik heb geen opkomend/brandend maagzuur.

Moet ik de bottenbouillon weer rustig proberen op te bouwen, ondanks histamine? (Grasgevoerde runderbotten, gewrichten, met vet, 13 uur getrokken) Of kan ik histamine-arme bottenbouillon maken in de snelkookpan? Iemand hier ervaring mee?

Ik herken me deels in bijnieruitputting (weinig energie en zin) en in trage schildklier (altijd koud, koude neus, alles gaat langzaam), maar heb niet alle symptomen. Ik heb wel - al jaren - het gevoel dat ik m'n bijnieren voel zitten. Dat is geen goed teken, denk ik zo. (Altijd gedacht dat dat de nieren waren, omdat ik als kind een zeldzame nieraandoening gediagnosticeerd kreeg, maar ik voel het hogerop, dus lijkt me de bijnieren.) Moet ik dierlijk bijnierextract nemen? Is het heel erg als er magnesiumstearaat in de capsule zit? En microkristalijne cellulose?

Ik had laatst een heftige reactie toen ik heel veel kokosolie tegelijk nam. Angst, beven, diarree, heel moe. Dacht dat ik nu ook al allergisch was voor kokosolie... maar las hier dat het een ontgiftingsreactie was van de schildklier. Kan ik hieruit iets over het functioneren van de schildklier afleiden? Bouw kokosolie nu weer langzaam op met 1/2 el per dag, gaat goed.

Heeft iemand ervaring met Luvos Heilaarde Imutox capsules? Die schijnen speciaal voor histamine-intolerantie te zijn...

Voor het volledige plaatje: ik eet nu:

solé 3x per dag, en bij alle maaltijden keltisch zout
uitgeperste citroen in lauwwarm water
appelazijn en boshoning in lauwwarm water voorafgaand aan elke maaltijd
soms handje cranberry's

vorbeeld van ontbijt:
lang gestoomde zoete bataat, ui, courget met veel ghee en een rauwe eidooier

voorbeeld van lunch:
halve groene onrijpe bakbanaan in ghee, lang gestoomde broccoli, ui, knoflook, portie orgaanvlees en een likje rode palmolie

voorbeeld van diner:
gebakken taro in ghee, 1 of twee zachtgekookte eidooiers, gestoofde prei en paksoi met veel ghee

soms tussendoor:
rijstwafel, klein handje amandelen of bessen

4 koppen kruidenthee (kamille, brandnetel, tulsi, verveine, gember, kurkuma)

Ik zon verstandig en veel. Ik ga voor 22:00 naar bed en doe regelmatig een middagslaapje en plan max. 1 ding per dag.

Ik ben wel nieuwsgierig naar rauwe melk, maar waag me er voorlopig niet aan (na m'n heftige afkick van roomboter). Wil het wel gaan proberen, als ik mijn vertering weer op orde heb.

Mijn klachten zijn nu: vermoeidheid, lusteloosheid, slaapproblemen (al gaat t al veel beter), spierpijn in mijn nek en schouders, niet stressbestendig, kan niet werken, hypersensitief.

Wat zou ik verder nog kunnen doen om wat meer energie en rust te krijgen? Of is er iemand die dit herkent? Wat heeft je geholpen qua voeding?

Pff heel verhaal! En ik probeerde het nog wel zo compact mogelijk op te schrijven! Alvast hartelijk dank voor het lezen en meedenken!

Veel liefs, Wida
 
aanvulling:
- ik smeer magnesiumolie en neem elke weet een voetenbad
- ik eet elke week een portie arame (zeewier) voor jodium
- ik was dus gestopt met bottenbouillon omdat ik er onrustig van werd
- kan ik orgaanvlees in een soep meekoken en dan meeblenderen?
- koolhydraten blijf ik eten vanwege bijnieren, maar is het dan voldoende alle kh's uit zetmeelrijke groente te halen (ik denk ongeveer 100 gram kh's per dag)
- m'n menstruatie is nog steeds wel pijnlijk, al is het al wel verbeterd
- ik vast vanaf de avondmaaltijd tot de volgende ochtend 10/11 uur
- ook heb ik RSI in mijn pols, al vier jaar, die maar niet helemaal over wil gaan
- maar ik ben bijna nooit ziek... is het immuunsysteem juist goed, of staat het altijd 'aan' waardoor ik nooit ziek word maar wel altijd moe ben?
 
Hallo Wida,

Leuk dat je hier op dit forum bent beland.
Ik wil wel proberen om je een eindje op weg te helpen.

Ondanks dat je aangeeft geen last te hebben van opkomend maagzuur maar wel een slechte eiwitvertering kan er wel sprake zijn van een tekort aan maagzuur in combinatie met bijnieruitputting. Bij bijnieruitputting gaat je schildklier ook trager werken. Maar je zal altijd moeten beginnen bij de bijnieren omdat je anders het probleem met de schildklier erger maakt. Dat je reageert op kokosolie kan idd een ontgiftingsreactie zijn. Net als dat jodium datzelfde effect heeft.

Je geeft zelf aan dat je veel klachten hebt van histamine. Dit is ook gerelateerd aan de bijnieren. Voor de bijnieren zou je idd bijnierextract kunnen nemen. Evt is Adrenanorm ook nog een optie. Daarnaast veel vitamine C. Zie link over histamine.

Voor wat betreft de omega 3, je kunt hiervoor gefermenteerde levertraan gebruiken van green pasture. Deze bevat ook de vitamines ADEK. Zie link hieronder.

Wel vraag ik mezelf af of je voldoende koolhydraten eet? En dan bedoel ik koolhydraten als rijst, gierst of wellicht zuurdesem brood. Dus vaste koolhydraten. Ik haal uit je verhaal dat je deze niet of nauwelijks eet?

Wat is de achterliggende gedachte om bottenbouilllon in een snelkookpan te maken?

http://www.voedingisgezondheid.nl/levertraan.html

http://www.voedingisgezondheid.nl/Mike_Donkers_histamine_en_darmwerking.html

http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_hoofd.html
 
Toevallig kruisten onze berichten elkaar en lees ik nu dat je zelf ook je twijfels hebt over je koolhydraat inname. Ik vermoed dat ik juist zat en dat dit idd aan de lage kant is. Alleen koolhydraten uit zetmeel is niet de bedoeling.
 
Waarom doe je aan vasten? Doe je dit bewust of heb je gewoon niet eerder trek?
 
Beste Binc,

bedankt voor je snelle reactie!

Het resoneert zeker met mij om meer pseudogranen te gaan eten. Sinds ik de fructose eruit heb gegooig een halfjaar geleden, ben ik wel moeër. Ik realiseer me nu dat ik toen ook boekweit en rijst weg heb gelaten, ging een beetje richting ketogeen... Dus komende tijd weer rijst, quinoa, boekweit, amaranth. Beter verdelen over de maaltijden of kan het ook 1x per dag een portie? En zijn koolhydraten uit zetmeel wel goed om te blijven nemen? Voor mijn gevoel doe ik het er nl. heel goed op.

Ik doe aan vasten omdat het vanzelf gebeurt, ik me er rustig bij voel. En 's ochtends doe ik graag qigong en meditatie op de nuchtere maag ;) Ik heb een halfjaar intermittent fasting gedaan en at daarbij twee grote maaltijden op een dag. Dit was denk ik niet goed voor me (al vond ik het wel lekker overzichtelijk). Ik kon het op zich wel gemakkelijk. Nu moet ik wennen om kleinere porties eten te maken. Ik at vanmiddag een beste lunch en heb dus nu pas weer trek. Dat mag ik beter leren verdelen.

Het idee achter bottenbouillon is de snelkookpan is: http://delicatebelly.com/low-histamine-bone-broth/

Maar ik ben me heel goed bewust dat het geen zin heeft om nog meer voedsels te vermijden, maar dat het nu de bedoeling is om de spijsvertering en het hele systeem op orde te krijgen en gezond te worden. Zodat al die intoleranties niet meer nodig zijn. Ik vraag mij wel af in welke mate ik nu in het begin van mijn genezingsfase histaminerijke voeding nog beter even kan vermijden. Ik heb ook geen zin om me constant onrustig en vervelend te voelen. Ik heb al wel weer appelazijn toegevoegd. Bottenbouillon wordt het volgende.

Bedankt voor je links! Enkele had ik al gelezen. Ga ze herlezen. Levertraan ga ik me nu in verdiepen. Ik kende het wel een beetje hoor, maar werd alleen nog tegengehouden door de hoge prijs.?

Wat voor vitamine C kan ik gebruiken, die een beetje betaalbaar en goed opneembaar is?

En als ik naar AOV Adrenanorm kijk, zie ik ook vit. C staan. Is dit een voldoende dosering? Ik had ook iets gelezen over dat ascorbinezuur niet goed is. (Beter ascorbilpalmitaat?)
 
Als je geen last hebt van due zetmeel rijke groenten kan je het blijven eten. Maar je kunt het niet beschouwen als enige bron van koolhydraten.

Verder vind ik ook dat je weinig vlees eet. Wat is de reden daarva? Wellicht vanwege problemen met de vertering ervan? Je eetpatroon ziet er toch enigszins vegetarisch uit.

Dat met die bottenbouillon in snelkookpan. Ik ken het niet. Maar het lijkt mij dat de mineralen verloren gaan vanwege de hoge druk. Zeker weten doe ik dit niet.

Vitamine c in hoge dosering is beter. Je kunt ascorbinezuur nemen. Maar ook acerolabes poeder. Elk uur 1000 Mg bv. Wanneer je de grens bereikt van diarree zou je net onder de dosering moeten gaan zitten vanaf het moment dat je diarree krijgt. De vetoplosbare variant kun je naast de wateroplosbare nemen.

http://www.voedingisgezondheid.nl/vitamine_C.html

Voor wat betreft je vraag of de klachten herkenbaar zijn. Zelf ervaar ik ook nog regelmatig spierpijnen op de plaatsen die jij aangeeft. In het verleden erger geweest overigens dan nu. Maar nek is bij mij wel een probleem.

Voor wat betreft dat vasten, niet echt een strak plan als je hormonaal uit balans bent. Beste is wel om koolhydraten over alle maaltijden te nemen. En in begin niet perse vasthouden aan die 100 gram.

http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_sub.html


http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_trage_schildklier.html



http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_hoofd.html
 
Ik eet weinig vlees, omdat ik het niet wil overdoen met eiwitten. Ik ben heel tenger gebouwd en heb misschien minder nodig dan gemiddeld. Bovendien heb ik een klein budget. Ook vind ik 's avonds vlees wat zwaar, zo een paar uur voor slapengaan. Hoeveel vlees zou ik in totaal per dag moeten nemen? Ik doe nu 100 gram. Ik kan dat evt verdelen over twee maaltijden, misschien ook fijner voor de maag? Als ik meer vlees ga eten, moet ik ergens anders minder van eten. Minder zetmeelrijke groente? Dus dan vlees, groene groente, portie pseudograan en een bult vet?

Goed idee, ik ga de water- en vetoplosbare vit. C's combineren. En levertraan bestellen.

Ik ontbeet vanochtend met gelookte boekweit, veel ghee, beetje rode palmolie, kokosrasp, kurkuma, zwarte peper, keltisch zout, rauwe eidooier en een tl honing. Het voelde goed, zacht en verzadigend. Is dit een goede start? (Met in het achterhoofd dat ik bij mn lunch en 's avonds vlees ga eten.)

Vervelend dat jouw klachten nog niet over zijn trouwens. Maar gelukkig al wel verbetering! Heb gelezen waar je vandaan kwam. Heel knap!

Ik las ook over adrenal (nutricology) en adrenanorm. Ik twijfel welke te nemen. Hangt dit van de fase van bijnieruitputting af? Intuïtief neig ik naar adrenal van nutricology.

Kan het kwaad om elke week wat zeewier te nemen, als mn bijnieren nog niet op orde zijn? Ik heb nooit last van het zeewier. En heb toch ook jodium nodig voor andere lichaamsfuncties? Met kokosolie houd ik het voorlopig bij een tl. per dag, ook daar heb ik geen last van.

Nogmaals dank!
 
Wat bedoel je met overdoen voor wat betreft eiwitten?

Als vlees te zwaar valt heb je moeite met het verteren ervan. Dan is extra maagzuur (betaine hcl) een optie. Ineens veel vlees toe gaan voegen terwijl je moeite hebt met verteren is ook geen optie. Mocht je wel van plan zijn meer vlees te gaan eten kun je denken aan lamsvlees. En dan gestoofd. Ook vette riblappen stoven is een optie. Dit met veel vet eten. Mocht het zwaar vallen dan die betaine hcl nemen. Je zegt dat je tenger bent. Ik weet niet hoe tenger en wat je bmi is. Maar binnen de wapf word gezegd een bmi tussen 25 en 30 is goed tegenover de standaard die onze overheid adviseert.

Voor wat betreft je ontbijt, het beste is vetten, eiwitten en koolhydraten. Dus hoog in vetten en eiwit en koolhydraten erbij. Maar nogmaals, dan moet je die eiwitten wel kunnen verteren.

Hou er rekening mee dat in adrenal van nutricology ook adrenaline zit. Of er ook alleen een cortex variant van dit merk is weet ik even niet. Als je alleen de cortex zou willen dan kun je kijken naar het merk van thorne. Hier door meerdere forumleden ook gebruikt. Of he adrenanorm neemt of alleen cortex, je zal zelf moeten uitvinden wat het beste voor jou werkt.

Als jij je bijnieren ondersteunt en af en toe wat zeewier eet maakt dat denk ik niet zoveel uit. Mits je geen overdosissen gaat nemen.

Ja, ik heb een lange weg gehad. Niet alles is idd weg. Laat ik het zo zeggen, ik heb een gigantische kraak nek. Af en toe zo hard dat mensen echt op kijken. Doet ook wel zeer. Vooral bij de aanghechting vlak onder oren. Maar goed, ik ga ervan uit dat dat ook nog wel goed komt.

Voor wat betreft vlees zou je langzaam kunnen ophogen. En eieren, eet je die ook?

 
Dank voor je aanwijzingen!

Qua eiwitten: ik dacht dat je meer vetten moest nemen dan eiwitten?

Mijn bmi is 18,5, ik weet het, de ondergrens ;) Toch zie ik er gezond en goed gevoed uit. Krijg ik ook vaak te horen. Ik eet altijd zoveel trek ik heb. Ben wel eens zwaarder geweest (door brood en bier), maar voelde me daar niet lekker bij en zag er pafferig uit. Wie weet kan ik op een fijne manier wat groeien met de juiste ingrediënten ipv al die gluten ;)

Ik eet ook eieren. Rauwe dooier en zachtgekookte dooier en soms ook het wit (ging vanavond goed). 2-3 eieren per dag.

Ik zal eens lamsvlees proberen en vette riblappen. Ben benieuwd! Laatst lamshart gegeten en dat vond ik een ware delicatesse! Door mijn vega-opvoeding komt het vlees eten wat langzaam op gang. Ik eet idd vlees altijd in veel ghee en slurp dan het bord nog leeg ;)

Momenteel valt vis nog niet goed, maar hoop 't gauw weer toe te voegen, voor extra proteïnen. Ben er gek op!

Vlees bij het ontbijt staat me nog wat tegen, maar ik kan er vast aan wennen. Als bottenbouillon weer goed valt (begin nu met een eetlepel en wacht af of ik geen jeuk en niesbui krijg), wil ik weer ontbijten met soep, bijv met twee rauwe eidooiers en amaranth.

Weet jij - of iemand anders natuurlijk - of zaden en pitten aan te raden zijn in mijn situatie? Ik verdraag pompoenpitten nl goed. Kunnen een mooie aanvulling zijn.

Ik las idd net ook over de adrenaline in het supplement, ik heb daar geen goed gevoel bij. Volgens mij maak ik zelf eerder te veel aan en wordt het stress. Ik ga op zoek naar cortex!

Ik ga eerst kijken of ik vlees 'zo' langzaamaan op kan bouwen en anders neem ik er betaïne hcl bij.

Mooi dat je vol vertrouwen bent over je herstel, dat is iig een goed uitgangspunt. Doe je ook al qigong/yoga-achtige dingen? Ik kan zhineng qigong van harte aanbevelen.
 
Ja, je moet idd ook meer vetten dan eiwitten eten. Dat klopt. Maar 100 gram vlees is wel weinig. Wat ik eruit haalde is dat je voornamelijk veel groente met vet eet en een beetje vlees en nauwelijks koolhydraten. Bmi van 18 is dus niet raar. Wel een teken van ondervoeding.

Ook voor de zaden en pitten zul je dit zelf moeten ervaren. Ik zou het alleen niet overdrijven. Heb je ook problemen met je darmen?


Goed dat je op zoek gaat naar de cortex. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Evenals het langzaam ophogen van vlees.

Kun je iets meer vertellen over de zhineng qigong? Ik ben benieuwd hoe dat gaat en wat het exact is.
 
Je hebt gelijk, veel groente met vetten. Ik moet nog even wennen aan de juiste porties, nu ik meer kh's ga eten. Ga ermee experimenteren. Merk al wel door de kh's dat ik meer trek heb, voelt wel goed.

Ik heb de laatste jaren veel darmproblemen gehad, slappe ontlasting. Af en toe ging het wel een tijdje goed, maar bleef gevoelig. Gek genoeg gaat het nu sinds een maand ongeveer bijzonder goed, alles lijkt fantastisch verteerd te worden, beter dan in de afgelopen tien jaar. Toch ervaar ik nog wel een mild opgeblazen gevoel. Helaas heeft de amaranth van gisteravond geen goed gedaan, want die kwam onverteerd weer naar buiten :( Dus ja, m'n darmen zijn erg kieskeurig, maar als ik de juiste voeding eet, doen ze het verrassend goed.

Qua bijniersupplement bekijk ik nu Thorne Cortrex en Thorne Adrenal Cortex. Ik snap alleen niet helemaal of deze allebei wel of geen adrenaline bevatten? Zie jij dat? Ik snap helemaal dat het een kwestie is van uitproberen en dat doe ik ook graag, maar ik geloof dat ik echt geen adrenaline moet nemen, ben vaak al zo opgejaagd en overalert. Heb het forum ook uitgediept over welke bijniersupplementen geen adrenaline bevatten, maar 't duizelt me nu een beetje.

Hier kun je meer lezen over Zhineng Qigong (ook wel Chi Neng genoemd). Mij brengt deze manier van bewegen veel goeds en hoewel de oefeningen soms wel wat inzet/kracht vragen, kom ik er toch altijd beter weer uit. Andere sporten maken me vermoeid. Qigong voedt. Het is alleen wel van belang - schat ik zo in - om eerst een cursus te volgen voordat je zelf aan de slag kunt. In level 2 zit de oefening Crane's Neck, die misschien goed kan zijn voor je nek. Zorgt voor meer doorstroming, oplossen van energieblokkades. Voor mij kalmeert het, geeft 't kracht en m'n rsi-klachten zijn verminderd.
 
Ik heb de laatste jaren veel darmproblemen gehad, slappe ontlasting. Af en toe ging het wel een tijdje goed, maar bleef gevoelig. Gek genoeg gaat het nu sinds een maand ongeveer bijzonder goed, alles lijkt fantastisch verteerd te worden, beter dan in de afgelopen tien jaar. Toch ervaar ik nog wel een mild opgeblazen gevoel. Helaas heeft de amaranth van gisteravond geen goed gedaan, want die kwam onverteerd weer naar buiten ? Dus ja, m’n darmen zijn erg kieskeurig, maar als ik de juiste voeding eet, doen ze het verrassend goed.

Dat opgeblazen gevoel kan komen door een tekort aan maagzuur. Hou er rekening mee dat de juiste volgorde als eerste vetten zijn, dan eiwitten en dan koolhydraten. Dus niet in 1 keer bergen koolhydraten gaan eten. Wellicht dat een goeie probiotica ook nog uitkomst kan bieden.


Qua bijniersupplement bekijk ik nu Thorne Cortrex en Thorne Adrenal Cortex. Ik snap alleen niet helemaal of deze allebei wel of geen adrenaline bevatten? Zie jij dat? Ik snap helemaal dat het een kwestie is van uitproberen en dat doe ik ook graag, maar ik geloof dat ik echt geen adrenaline moet nemen, ben vaak al zo opgejaagd en overalert. Heb het forum ook uitgediept over welke bijniersupplementen geen adrenaline bevatten, maar ‘t duizelt me nu een beetje.

Ik moet mezelf eerst weer even verdiepen in welke variant zonder adrenaline is. Volgens mij heeft Henry hier destijds ook iets over geschreven omdat ie tegen hetzelfde probleem aan liep. Ik dacht gisteravond nog ik zal eens kijken welke ik nou nog heb staan die ook alleen met cortex is. Maar ik realiseerde mezelf dat ik het potje destijds weggegeven had en dus word het checken lastig. Ik neem zelf adrenanorm van AOV. Maar ik kan wel proberen even te spitten. wanneer ik daarop terug kan komen weet ik nu even niet.


Hier kun je meer lezen over Zhineng Qigong (ook wel Chi Neng genoemd). Mij brengt deze manier van bewegen veel goeds en hoewel de oefeningen soms wel wat inzet/kracht vragen, kom ik er toch altijd beter weer uit. Andere sporten maken me vermoeid. Qigong voedt. Het is alleen wel van belang – schat ik zo in – om eerst een cursus te volgen voordat je zelf aan de slag kunt. In level 2 zit de oefening Crane’s Neck, die misschien goed kan zijn voor je nek. Zorgt voor meer doorstroming, oplossen van energieblokkades. Voor mij kalmeert het, geeft ‘t kracht en m’n rsi-klachten zijn verminderd.

Bedankt voor je info. Gisteravond had ik er al over gelezen. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik zelf een Chinese coach heb gehad en met hem heb ik af en toe nog contact. Nadat ik ging lezen kwam ik wel tot de ontdekking dat de methode die je hier plaatst vermoedelijk niet gebaseerd is op de oude tradities uit de Chinese leer. Ik heb zelf andere vormen van dit soort therapie gehad met iets dieper ingaande op oude tradities. Wat jij hier plaatst is voorzover ik nu begrijp alleen gericht op beweging en mindset. Wat ik mis is bv taal en filosofie wat er ook bij hoort. Niet dat ik wil zeggen dat dit nu meteen niet goed zou zijn overigens. Als het jou goed doet is dat prima.
Zelf verdiep ik me in de boeken van mijn oude coach die erg wijs is. En daarnaast valt hier op het forum ook nog heel veel te leren over spiritualiteit. We hebben er een apart topic over. Zie link hieronder. Ik weet wel waar mijn probleem zit denk ik. Ik probeer daaraan te werken door iets meer uit me hoofd te gaan en meer naar gevoel. Maar het lukt nog niet altijd even goed. Massage van me nek doet in elk geval goed. Zolang het maar niet te hard is aangezien het dan alleen maar erger word. Dan loop ik met pijn en ga ik weer compenseren waardoor de klachten erger worden. Misschien is onderstaand topic interessant voor je als het je interesseert. Voor wat betreft de cortex kom ik later op terug. Of misschien als henry dit toevallig leest dat hij het nog weet.

Ik vind het overigens wel gek dat je niet tegen vis kan. heb je daar zelf ideeën over waarom dat niet goed gaat?


https://www.fatsforum.nl/forums/topic/spiritueel-nihilisme/
 
Ik snap het, vetten, eiwitten, kh's. Komt goed!

Opgeblazen gevoel en tekort aan maagzuur kan ik rijmen.

Bedankt voor je moeite voor het checken! Ik heb wel gezien dat AOV Adrenanorm veranderd is in Adrenacomplex, en dat die minder goed zou zijn. Ik zal zelf het forum ook nog even verder doorspitten hierop.

Wat mooi dat je een Chinese coach hebt en bezig met met de oude filosofieën. Voor mij heeft Zhineng Qigong ook heel veel filosofie in zich. De bewegingsvorm is wel relatief nieuw, maar wel gebaseerd op de oude inzichten. Maar inderdaad, het werkt voor mij. Stukken beter dan yoga bijvoorbeeld. Ik houd me ook veel bezig met spiritualiteit, in de breedste zin van het woord. Mooi dat het hier op het forum terugkomt.

Tot voor kort draaide ik juist heel goed op vis. Het is sinds het histaminegebeuren gekomen dat ik er helemaal van in de war raak (zowel in hoofd als darmen). Kabeljauw gaat nog wel, maar zalm en koolvis vallen beroerd. Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of het de histamine is. Maar het is gekomen sinds ik heftig ging reageren op bepaald voedsel (kiwi, vis, bottenbouillon, ei-eiwit etc) , waarvan ik erachter kwam dat het histamine bevat. Ik had ook typische histamineverschijnselen, zoals jeuk, niezen, snotteren en ook onrust. En dit histamineoverschot is weer gekomen nadat ik afgekickt was van roomboter (melk). Misschien dat daar heel veel stress en histamine is ontstaan ofzo, ik was wel een week ziek. Denk dat het een exorfinenoverbelasting was. En dit natuurlijk bovenop de al goed gevulde emmer met histamine (trauma, antibiotica, langdurige stress etc). Volgens mij zijn het iig niet de eiwitten uit vis waar ik last van heb.
 
Bedankt voor je moeite voor het checken! Ik heb wel gezien dat AOV Adrenanorm veranderd is in Adrenacomplex, en dat die minder goed zou zijn. Ik zal zelf het forum ook nog even verder doorspitten hierop.

Ik heb nergens gelezen dat deze minder goed zou zijn. De ene persoon reageert beter op Adrenanorm dan op bijnierextract en vice versa. Dat is persoonlijk. Mijn eigen ervaring met bijnierextract zijn juist weer minder tegenover de Adrenanorm. je kunt niet uit gaan van wat anderen ervaren. Alleen wat je zelf ervaart.

Wat mooi dat je een Chinese coach hebt en bezig met met de oude filosofieën. Voor mij heeft Zhineng Qigong ook heel veel filosofie in zich. De bewegingsvorm is wel relatief nieuw, maar wel gebaseerd op de oude inzichten. Maar inderdaad, het werkt voor mij. Stukken beter dan yoga bijvoorbeeld. Ik houd me ook veel bezig met spiritualiteit, in de breedste zin van het woord. Mooi dat het hier op het forum terugkomt.

Leuk dat je spiritueel ingesteld bent. Wellicht is het topic wat ik plaatste interessant voor jou.



Tot voor kort draaide ik juist heel goed op vis. Het is sinds het histaminegebeuren gekomen dat ik er helemaal van in de war raak (zowel in hoofd als darmen). Kabeljauw gaat nog wel, maar zalm en koolvis vallen beroerd. Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of het de histamine is. Maar het is gekomen sinds ik heftig ging reageren op bepaald voedsel (kiwi, vis, bottenbouillon, ei-eiwit etc) , waarvan ik erachter kwam dat het histamine bevat. Ik had ook typische histamineverschijnselen, zoals jeuk, niezen, snotteren en ook onrust. En dit histamineoverschot is weer gekomen nadat ik afgekickt was van roomboter (melk). Misschien dat daar heel veel stress en histamine is ontstaan ofzo, ik was wel een week ziek. Denk dat het een exorfinenoverbelasting was. En dit natuurlijk bovenop de al goed gevulde emmer met histamine (trauma, antibiotica, langdurige stress etc). Volgens mij zijn het iig niet de eiwitten uit vis waar ik last van heb.

Om welke reden was je gestopt met melk en boter? Zo te lezen heb je wat voor je kiezen gehad? Als trauma ook mee speelt en langdurige stress en antibiotica vermoed ik dat je wel wat op te ruimen hebt.





 
https://www.mullersport.com/shop/catalogue/adrenal-cortex_58229/?gclid=CjwKCAjwza_mBRBTEiwASDWVvqSc1dyTsv5KKcKsUT_f18KtzhWdd-qUEdrwZSHKd7ZA1qgP46MWARoCQJ4QAvD_BwE
 
Oh, ik zie nu dat er iets mis is gegaan met mijn laatste bericht. Alleen de link staat er en dat was niet de bedoeling. Ik ad erbij gezet dat dit de variant is zonder adrenaline. Even opgezocht via dit forum.
 
Jaren geleden gestopt met koemelkproducten vanwege buikpijn en vermoeidheid. Later ook gestopt met geiten- en schapenzuivel, omdat ik AIP/Paleo ging doen. Schapenzuivel kon ik daarna wel weer eten. Uit een bioresonantietest kwam ook dat ik weer roomboter zou kunnen eten. Dat ging ook een tijdje goed, maar ik raakte blijkbaar verslaafd. At het overal bij. Kreeg steeds vaker puistjes. Ben toen bij wijze van experiment even gestopt en dat maakte zo'n indruk, dat ik het even zo laat. Het was alsof er een sluier van me af viel. Wel moest ik er sterk van ontgiften. Ik weet dat rauwe melk anders is. Heb het een paar jaar geleden eens voorzichtig geprobeerd: een halve eetlepel gaf enorme buikpijn. Als ik mijn spijsvertering weer op orde heb, ga ik rauwmelkse zuivel nog eens proberen. Nu dus nog niet ;)

Ook zojuist het boek over maagzuur gelezen en dat maakt dat ik zeker ook betaine HCl + pepsine ga bestellen.

Heel erg bedankt voor het opzoeken van Adrenal Cortex! Is het supplement in de link die je post adrenalinevrij? Waar kan ik dat aan zien?

Met Adrenacomplex van AOV, krijg je dan niet te veel vit. A binnen? Het zit ook al veel in levertraan en orgaanvlees...

Ik neig nu naar Thorne Cortrex, vanwege een mooi scala aan nuttige vitaminen en mineralen, maar zonder extra vit. A. (Komt dus eigenlijk neer op AOV Adrenacomplex zonder vit. A.

En ja, ik zat 't spiritualiteit-topic eens bekijken! Dankje!
 
Paleo is laag in vetten. Ik heb dit destijds ook gedaan maar klachten werden erger. Wellicht als je buikpijn krijgt van melk dat toch met een tekort aan maagzuur te maken kan hebben. Verslaafd aan boter van goeie kwaliteit lijkt me sterk. Lijkt eerder alsof je lichaam juist extreme behoefte heeft aan vet. En die acne kan ook ontgifting zijn geweest. Via de huid. Wellicht een teken dat je via andere organen slecht kunt ontgiften.

De link van de adrenal heb ik via dit forum opgezocht. Zie onderstaande link en dan de post van 100% leven.

Om welke reden ben je bang dat je teveel vitamine a binnen zou krijgen? We hebben juist eerder een tekort.


https://www.fatsforum.nl/forums/topic/bijnierextracten-welke-zijn-er-en-wat-is-de-beste-dosis/
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.729
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan