Voorstellen: thijs

G

Guest

Guest
Hallo, ik ben thijs, 37, ik woon in Amsterdam. Ik was van de zomer min of meer toevallig bij een lezing, en inmiddels ben ik behoorlijk verslingerd geraakt aan deze site, allen bedankt!

Ik heb vorig jaar veel gereisd in Azie, en daar heb ik eindelijk de tijd genomen om van alles uit te zoeken op het gebied van bewustwording en de machten van de wereld.

Stap 1 is nog relatief eenvoudig : zet je televisie op zolder. Maar dan: hoe werken dingen nu echt? De beste dingen in het leven ontdek je vaak na een omweg, dat geldt volgens mij voor iedereen. En die omweg is ook voor iedereen iets anders.

Ik zat zelf erg lang met het hele Darwinisme: het 'mens zijn' is competitie en alles wat we zien is implicatie daarvan. Zo werd het me verteld, en zo kun je dus echt een leven lang gaan denken. Er zijn veel jonge mensen (in het westen) die die gedachte ongemerkt overnemen, en zoals ik het nu zie: dat is eigenlijk heel ongezond voor een samenleving.

Je komt dan al heel gauw ook op het idee van controle via voeding, via de eerste landbouwsamenlevingen. Mensen onderbrengen in steden: introductie van granen. De wereld maakt nu een verandering door ten gunste van intuitie, maar goed - mijn benadering is verstandelijk en niet intuitief. Ook dat is een omweg, ik weet het. Veel bewondering voor de echte gevoelsmensen, mensen die dingen gewoon 'kunnen'.

Qua voeding, ik heb gelukkig altijd al veel verse groente gegeten (veel uien), en nooit magnetron-dingen, maar het meeste wat ik hier lees is nieuw voor me. De rauwe melk vind ik helemaal geweldig, de elfenbankjesthee ook, ik doe mee! Ik zit nu op twee eieren per dag, is dat wel ok?

Ik heb nooit lichamelijke klachten gehad, vroeger wel te lang gerookt, een jaar of 9. En volgens officiele richtlijnen heb ik al een leven lang ondergewicht, ik heb een snelle stofwisseling, zit ook in de familie. Kloppen die richtlijnen eigenlijk wel?

 
Hallo Thijs, welkom hier. Uien: wel liefst zacht en gecaramelliseerd vind ik ze ook leker: in uien zit sulfur (en meer): dat is gezond. Die richtlijnen (aan het einde van je bericht waar je op doelt) die kloppen in die zin niet dat ze mensen veel te snel te veel gewicht vinden hebben schijnbaar (van wat ik van deze site begrijp). Maar dan nog: richtlijnen zijn richtlijnen. En wat heeft het voor zin om je af te meten aan richtlijnen?

 
Hoi Thijs, welkom bij dit forum.

Quote:
mensen die dingen gewoon 'kunnen'

Wat denk je van dingen gewoon durven. Soms moet je wel eens je 'verstand op nul' zetten en het gewoon doen. En dan ervaren wat het met je doet. Gewoon een keertje doen en je zult zien dat het erg mee valt.

Quote:
Ik zit nu op twee eieren per dag, is dat wel ok?

Al eet je 10 eieren per dag, luister naar je lichaam.

Als je al een tijdje meeleest op het forum weet je ook dat wij hier helemaal niet nieuwsgierig zijn maar wel graag alles willen weten van een nieuwkomer. 8) In het bijzonder zijn/haar voedingspatroon.

Dus barst maar los en deel je diepste voedingsgeheimen met ons. Wat eet je zo door de dag heen allemaal?

Lia

 
Hoi, ik heb de laatste drie weken een soort van omslag gemaakt: biologische pindakaas, op speltbrood of zuurdesem, of allebei. 's Avonds zoete aardappelen of cassave; regelmatig een speklapje, met groentes: wortelen / witte kool / ui / prei. Veel knoflook. En ik wil graag nasi maken met veel pepertjes en gember, op zijn indonesisch, met varkensvlees. Ik ga snel een blender kopen zodat ik makkelijker meer rauwkost kan eten. Nu eet ik al regelmatig komkommer met radijs. Ben ook begonnen met rauwe melk en de olie die hier wordt aangeraden. Weinig koffie, veel thee, bier teruggebracht tot 2x per week. Ik had ook al meteen allemaal hazelnoten ingeslagen, maar daar zijn mijn darmen tegen gaan protesteren. Ach ja. Bedankt he!

 
Thijs,

Ga eens een kijkje nemen op mijn site voor wat betreft 'juiste voeding', wat wel en wat juist niet te eten.

Dat maakt waarschijnlijk een hoop duidelijk.

De gegevens op mijn site komen van dit forum, overzichtelijk bij elkaar gezet.

Daar zul je lezen waarom je groentes moet koken i.p.v. rauw te eten en waren noten, zaden en pitten beter achterwege gelaten kunnen worden. En als je ze al wilt eten hoe je ze moet behandelen.

Je vind er info over nachtschades: tomaten, paprika, pepers etc.

Lia

 
Kijk uit met teveel zoete aardappelen, cassave en andere wortelgroenten. In een andere topic waarschuw ik ook voor knollen. Dit is allemaal zetmeel, die in je bloed razendsnel wordt omgezet in glucose.

De truc is om hoogwaardige dierlijke vetten en eiwitten de basis van je voeding te maken, niet koolhydraten, suiker en zetmeel. Lees dit artikel hierover.

Hete pepertjes zijn nachtschades en deze bevatten zeer krachtige neurotoxines die je ook niet kwijtraakt door ze te koken. Neurotoxines grijpen in in het centrale zenuwstelsel, dus dit moet je zeer serieus nemen! Gebruik als alternatieve heetmakers zwarte peper, gember en mosterd. Kun je ook prima nasi of andere gerechten mee maken.

Je wilt met een blender groentesmoothies maken, om meer rauwkost binnen te krijgen. Planten worden van oudsher gekookt om 2 redenen:

- Tenzij je 4 magen hebt, kun je de plantenvezel cellulose totaal niet verteren. De cellulose moet gebroken worden, willen de mineralen en vitamines in plantaardig voedsel vrijkomen en voor jou goed opneembaar zijn. De cellulose van rauwe planten is voor organismes met 1 maag, zoals de mens, niet verteerbaar en wordt via de ontlasting afgevoerd, incl. de daarin opgesloten voedingsstoffen! Alleen door koken of fermenteren is de cellulose te breken. Beide moeten langdurig gebeuren, want cellulose is een bijna houtachtige vezel. Je kookt groente dus niet 'kapot', zoals vaak beweerd wordt, maar maakt juist de voedingsstoffen in de cellulose beschikbaar door de cellulose kapot te maken. Als de groente lichter wordt van kleur door koken, weet je dat de cellulose aan het breken is.

- Planten kunnen niet wegrennen, maar hebben evengoed een overlevingsinstinct. Om te voorkomen dat ze opgegeten worden, doen ze aan chemische oorlogsvoering. Ik noemde al neurotoxines in nachtschades, die zo krachtig zijn dat ze er zelfs niet uit te koken zijn. De meeste antinutrienten worden echter wel grotendeels door langdurig koken geneutraliseerd (opnieuw is langdurige fermentatie nog effectiever). Ook de door jou genoemde noten bevatten antinutrienten en bovendien veel houtachtige cellulose. Dit maakt noten die niet of onvoldoende verhit worden nagenoeg onverteerbaar en nog schadelijk bovendien vanwege gifstoffen als fytinezuur, een beruchte mineraalrover. Hoe harder en houtachtiger het voedingsmiddel hoe lastiger het te verteren is. Dit maakt granen, noten, peulvruchten, zaden, pitten, maar ook bonen tot de slechtst verteerbare plantaardige producten op aarde. Geen wonder dat je darmen protesteerden tegen hazelnoten!

Wellicht heb je het idee dat je rauwe plantenvoeding moet eten vanwege 'enzymen'. Rauwe dierlijke voeding verslaat rauwe plantaardige voeding met de handen op de rug. Herbivoren (plantenetende dieren) eten kilo's plantenvoedsel per dag en zetten deze om in vetten en eiwitten. Deze tweedehands plantenstoffen in vetrijke en eiwitrijke vorm is ideaal voor de mens, die allesbehalve zelf een herbivoor is. Deze vetten en eiwitten zijn concentraties, waardoor de voedingswaarde zeer hoog ligt. Geef mij een willekeurige plantaardige 'superfood', met een vermeende 'hoge voedingswaarde', en ik kan hier dierlijke producten tegenover zetten die om het even welke superbes of cacaoboon met gemak verslaan. En het goede nieuws is: het kost een fractie van de gehypte plantaardige 'superfoods' en het is in je eigen lokale omgeving te verkrijgen, zonder dat het vanuit het andere eind van de wereld per vliegtuig hiernaartoe hoeft te worden vervoerd. De werkelijke 'superfoods' liggen binnen handbereik: rauwe melk, eieren en orgaanvlees. Don't believe the hype!

Mike

 
Een blender is zowiezo verdomde handig om te hebben: wel of geen rauwe keuken, maakt niet uit.

 
Wij gebruiken het alle dagen voor de smoothie en om eieren te 'klutsen' voor een omelet, wordt het een heerlijk luchtig mengsel van.

En om na het trekken van de bouillon de merg en groentes fijn te maken voor de soep.

Lia

 
Bedankt! Ik heb van de week ook de reuzel ontdekt: speltzuurdesembrood met reuzel, en dan op smaak met zeezout, witte peper en peterselie. Erg lekker en het vult prima; met de broodjes reuzel heb ik volgens mij geen aardappel of knol meer nodig. Heel goedkoop bij een professionele slager/traitteur. Ik weet niet of zij het van een biologische varkenshouderij hebben, mogen we daar vanuit gaan bij de betere slagers? En maakt dat bij vet eigenlijk veel uit?

 
Thijs,

Zelfs bij een professionele slager/traiteur kun je er niet zomaar vanuit gaan dat die biologisch is of het vlees bij een biologische boer betrekt. Altijd vragen stellen. Wat ook belangrijk is; wat krijgen die varkens te eten. Ze zouden eigenlijk grasgevoerd moeten zijn en niet als hoofdbron granen krijgen.

Lia

 
Barry Groves schrijft in zijn boek Trick and Treat het volgende over de voeding van dieren:

Quote:
And as many of our intensively farmed food animals are now fed large amounts of grains and soya, it is no langer accurate to speak of their fats as 'animal fats'; in many cases they are more akin to vegetable oils.


Een overzicht van adressen waar je vlees van grasgevoerde dieren kunt kopen vind je hier : http://www.modderbaard.nl/grasgevoerd/

Ik heb nog geen vlees van grasgevoerde varkerns kunnen vinden trouwens.

 
De Feijterhof in Duitsland, ze hebben een slagerij in Hengelo, slagerij de Feijter.

Mike heeft laatst een lezing gehad op de Feijterhof. Daar zijn de varkens grasgevoerd, je kunt het ook via internet bestellen.

De eigenaresse schrijft af en toe mee op het forum, hier vind je wat meer info.

Lia

 
Tx Mike/Lia, ik eet nu meerdere eieren per dag , ook uien, als het kan een liter rauwe melk (1x per week fietsen naar zunderdorp), en anders vette yoghurt. Verder regelmatig soep van mergpijp (merg gaat in de blender), eerder rijst dan zoete aardappelen voor de koolhydraten. Gisteren wilde rijst, erg goed. En de speltzuurdesem houd ik erin, met reuzel en 'Atlantisch' zeezout. En m'n lichaam is er erg blij mee. Maar dat komt ook omdat we (mijn lichaam en ik) en passant maar gestopt zijn met alcohol en cafeine.

Maar wat ik ontzettend ga missen zijn de chilipepers. Hoe is het mogelijk dat hele volkeren in Azie daar zo gezond bij blijven? Ik had er net nog eentje, en tja ... de heetste mosterd (dijon) of zwarte peperkorrel haalt het toch niet bij dat ene stukje verdwaalde chili in een of ander gerecht. In Thailand worden ze meestal kort gewokt, om het heet te houden. De Indiase keuken zit ook nooit zonder. Kan ik alleen de pitjes eten, waar bevinden zich die neurotoxines? Of zijn er anders speciale hete gembersoorten? Of andere kruiden?

 
Hoi Thijs,

Ik wil even een compliment naar jou toe maken. Ik vind jou bijdragen erg goed om te lezen.

Dat wilde ik even kwijt.

 
Mee eens. Niet alleen goed leesbaar, maar getuigen ook van een inzicht waaraan menigeen hier een puntje kan zuigen. Ben blij dat we elkaar in Amsterdam zijn tegengekomen, Thijs!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.700
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan