Voorstellen Jp

G

Guest

Guest
34, man.

Zpp-er, vooral installatie, elektra en loodgieterswerk, verder vele diverse klussen, maar dat wel met een WO studie economie.

ADD-er in hard en (bij?)nieren.

ADD (achteraf gezien) van jongs af aan, hoewel de diagnose pas rond mijn 25ste gesteld is.

Het bijnieren vraagstuk is voor mij redelijk nieuw, hier moet ik me nog verder in verdiepen.

Dat er met mijn schildklier iets niet helemaal in orde is, is mij al veel langer bekend, volgens het reguliere circuit was de belangrijkste waarde op mijn 20ste goed genoeg, aan een van de andere eigenlijk te lage waardes konden ze niks doen. Hier ga ik weer wat mee doen als ik mijn voeding beter op orde heb.

Tot mijn 21ste dronk ik veel (gewone bewerkte) halfvolle melk, zeker een liter per dag, maar er zijn ook tijden geweest dat het 2 liter was, doordat alleen het ontbijt al uit 1 liter brinta bestond.

Toen op advies van een alternatieve compleet gestopt met melk, door het plotseling stoppen in de jaren erna een lactose-intolerantie ontwikkelt. Hier zelf door toeval achter gekomen doordat iemand met vergelijkbare alleen iets ergere klachten van een natuurarts deze diagnose kreeg.

Daar ging meteen het vertrouwen in het alternatieve. Dat is ondertussen weer helemaal terug, vooral in natuurartsen met een medische achtergrond.

Door de lactose-intolerantie is wel de interesse in voeding gekomen.

Eerst vooral om negatieve dingen te vermijden.

O.a. veel op fonteine.com gelezen, later ook op leefbewust.com maar daar had ik minder mee, mij teveel politiek. Via een klein berichtje op leefbewust ben ik hier terecht gekomen.

Dat is al weer even geleden, de oudste berichten waren toen een paar maanden oud.

Ik heb het basisboek van Weston Price nog niet uit, vooral de eerste helft is zware kost met al die cijfers, wilde het eigenlijk eerst gelezen hebben,

maar ik heb ergens gereageerd, dus dan ook voorstellen.

Geflirt met RAW food, maar altijd het gevoel gehad, dat de energie die ik had uit vlees kwam, nooit een stroming gevonden waar ik me echt ik kon vinden, tot nu toe dan :)

Ondanks dat ik al een tijdje mee lees, pas een maand geleden begonnen met het drinken van rauwe volle grasgevoerde bio kefir.

Verder nog in mijn oude eetpatroon, hoewel dat nu bijna automatisch verandert.

Ondertussen van 8 a 10 sneetje zuurdesem brood naar 6 sneetjes per dag.

Avondeten bestaat meestal uit (spier)vlees met groenten. Aardappelen ben ik (gedeelteijk onbewust) het afgelopen jaar steeds minder gaan eten.

In het algemeen wil ik alles langzaam afbouwen/opbouwen.

Beginnen met H2O2 is de volgende stap.

Mijn ontbijt veranderen komt snel daarna.

Groetjes Jp

 
Welkom Jp!

Luister vooral naar je lichaam in de zin waar het het rustig aan wil doen. Op een gegeven moment krijgt het vanzelf aversie tegen de dingen die slecht zijn. Sommige dingen zijn beter om meteen te laten vallen of aan te wennen, maar dat wordt vanzelf duidelijk hier.

Wij zijn zelf ook nog niet volledig WAPF bezig, maar kijken iedere keer weer naar nieuwe mogelijkheden om te verbeteren.

 
Bedankt voor het welkom,

Ondertussen meer kefir en steeds minder brood aan het eten. (en meer eetgewoontes zijn steeds meer aan het veranderen)

Alleen als ik de hele dag van huis moet nog wat veel brood, maar begin steeds beter aan de alternatieven te wennen en daarbij zijn de vele tips die ik hier tegenkom zeer handig. Simpele dingen, zoals dat kaas niet perse op brood hoeft. :roll:

Ik was al veel langer van plan om rauwe melk te gaan proberen. Jaren geleden kende ik de geruchten al dat rauwe melk bij een lactose-intolerantie kon helpen, eigenlijk had ik er niet veel vertrouwen in, maar ik moest het gewoon een keer proberen. Deze week een liter rauwe melk naast de kefir gekocht.

Gisteren een half glas (100ml) en vanmiddag een vol glas (250ml) genomen.

Tot nu toe gaat het goed.

Is er hier ervaring met opbouwen i.c.m met een lactose-intolerantie?

Zou ik snel naar een liter rauwe melk per dag kunnen gaan?

(in mijn geval naar ruim een 1/2 liter kefir en 1 liter rauwe melk)

 
Jp,

Luister naar je lichaam. Als het niet goed valt ga je het rustig aan opbouwen.

En als het wel goed valt drink je meer.

Mocht je toch problemen hebben met de vertering doe dan in je rauwe melk een rauwe eidooier en eventueel een beetje honing en sole.

De rauwe eidooier zorgt voor een betere vertering van de melk.

Maar, ben ik dus nu achter, gebruik wel maximaal 100 gram droog gewicht aan de juiste koolhydraten.

Lia

 
Naast de eidooier, honing ook nog wat kaneel erdoor. De synergie honing/kaneel is goed en ook nog eens erg lekker.

 
Dat luisteren zit wel goed, maar het is fijn om andere ervaringen en valkuilen te lezen. Dat is ook de voornaamste reden dat ik opschrijf wat ik aan het doen ben.

Ik durf al bijna te roepen dat ik niet meer lactose intolerant ben. (dus waarschijnlijk nooit rauwe melk intolerant geweest)

Vanmiddag een groot glas melk, met een eidooier, honing, kaneel en wat Keltisch zeezout.

Zoveel honing had ik er niet door gedaan, maar dat zoete vond ik toch wat minder, morgen neem ik de honing en kaneel combi er los bij, daar kan ik van blijven snoepen.

 
Quote:
morgen neem ik de honing en kaneel combi er los bij, daar kan ik van blijven snoepen.


Kijk daarmee uit! Honing en kaneel is een waanzinnig lekkere en gezonde combinatie, maar uitsluitend met mate!

Mike

 
Ik schreef het ook niet helemaal goed op.

Het is een combi die ik ruim 2 weken geleden ontdekt heb en waar ik lekker van heb mogen snoepen omdat ik flink last van mijn heel had en nog steeds een beetje heb.

Bijna over dus het gaat al op rantsoen.

 
tijd voor een update:

Op een gemiddelde dag gaat er o.a. het volgende in:

-tegen de 2 liter aan melk, kefir en yoghurt. (rauw, gras, bio)

-paar sneetjes speltkiembrood met kokosolie en bosbessenbeleg of dik jonge rauwe kaas.

-2 hamburgers in ghee, 100gram witte basmati rijst of quinoa, groente (soms geen groente)

-Keltisch zeezout, door het eten of zo uit de molen met wat water erbij. (puur zout en gewoon water vind ik echt lekker, sole niet)

-nauwelijks fruit, fruit was nooit mijn ding.

-weinig groente: hier moet ik mee oppassen, merk ook dat ik qua ontlasting richting obstipatie ga als ik te weinig groente eet. Altijd zinkende ontlasting, sinds kort zonder remsporen.

Dingen die veranderd zijn:

Geen last van mijn darmen meer.

Mentaal vinden er subtiele veranderingen plaats, moeilijk uit te leggen maar zeker positief, bepaalde ADD symptomen vlakken af, ben benieuwd wat er nog komt.

Voor een WAPF-er zit ik redelijk hoog in koolhydraten, ik denk dat ik dat nodig heb, ik zit ook nog onder mijn ideale gewicht. Nu iets onder de 80kg bij 1,92 meter. Zwaar ben ik nooit geweest, maar iets boven de 80 is een gewicht waar ik me lekkerder bij voel.

to do:

-Meer vet in de vorm van room en roomboter toevoegen, daar moet ik nog een goed (rauw) adres voor vinden.

-Zelf bottenbouillon en soep maken. Een beetje lastig want ik woon in een kleine studio met een hele kleine keuken, de koelkast staat vol met zuivel en het diepvriesvak vol met vlees. Maar daar verzin ik nog wel wat op, een 2e koelkast in de berging o.i.d.

 
Hoi JP,

Ik kan je niet goed welkom heten want jij was er eerder dan ik :)

Waar koop jij speltkiembrood? Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen mbt add en wp :) Als ik lees dat jij als drs.econoom loodgieter bent dan klinkt dat helaas iets te bekend. Hier ook hooggeschoold aan de slag in laaggeschoold werk. Nu heb ik wel voor culturele antropologie gekozen, wat misschien ook een deel van het probleem verklaart ;)

(overigens kan je daardoor wel heel geïnteresseerd raken in een zekere 'dentinst turned antropologist' met de naam Weston Price!)

 
Speltkiembrood koop ik bij een natuurwinkel, het is in de verpakking lang houdbaar, maar als het te lang ligt dan wordt het hard, het lekkerst vind ik het als het een beetje zacht aanvoelt.

Ik heb geen titel, toen ik met mijn laatste jaar begon werkte ik bij een bank, na een half jaar kreeg ik het gevoel aan het wegkwijnen te zijn, afstuderen zag ik toch al niet als een realistische optie. Toen niet veel later iemand mij vroeg een appartementje te verbouwen ben ik daar mee doorgegaan.

Wat betreft ADD en WAPF is het allemaal nogal subtiel, maar er verandert zeker wat. Leeftijd heeft daar ook mee te maken, hoe ouder hoe langzamer het gaat, bij kinderen gaat het allemaal veel sneller.

Er moet ook weer niet teveel veranderen hoor, ik kan op manieren denken die volgens mij met ADD te maken hebben, hopelijk zwakken de negatieve kanten af en blijven de positieve.

Daarnaast zijn de ADD-ers die ik ken allemaal leuke mensen. Dat zijn de WAPF-ers ook, dus goed komt het sowieso.

Na aanleiding van je vraag in jouw topic:

Geen kinderen, nooit zo geïnteresseerd geweest in relaties en dat is geen goede basis voor een langdurige relatie. Ook dat is aan het veranderen. Eng hoor, straks wordt ik nog normaal. :!: :wink:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan