Voorstellen Jim

Jim1618242587

Administrator
Dag allemaal,

Ben hier nog niet zo heel lang maar hoe meer ik lees hoe meer vragen er bij me opkomen. Zal bij het begin beginnen.

Mijn interesse in voeding begon bij het zien van de film "Foodmatters" (http://www.foodmatters.tv/). Dit jaar kwam het vervolg daarop; "Hungry for a change" (http://www.hungryforchange.tv/). In deze documantaires komen verschillende kenners van voedsel aan het woord (waaronder ook David Wolfe).

Iets wat ik uit die documataires haalde was dat fruit en groentes eten heel belangrijk is. Vooral de groenten en het eten/drinken van rauwe groeten en fruit (zie ook de film "Fat, sick & nearly dead" waarin de hoofdpersoon 60 dagen alleen leeft op het drinken van groente sap.

Daarop heb ik zelf ook een juicer aangeschaft en begonnen, aangemoedigd door Jason Vale (ook in één van de films) die veel fruit en rauwe groente promoot.

Ook iets wat erg duidelijk naar voren kwam in mijn speurtocht is dat het slechtste wat de mens is overkomen is de uitvinding van vuur. Toen de mens is begonnen het eten te verwarmen; daar is het misgegaan.

Ook de stelling dat de mens niet is voorbestemd om vlees te eten was een duidelijke boodschap. Het verteren van vlees is voor het lichaam ook een erg zware taak en de voordelen van vlees wogen niet op tegen de nadelen. Er zijn veel betere alternatieven...

Een optimale voeding zou bestaan uit hoofdzakelijk rauw eten en geen vlees.

Via via hier beland en op dit forum lees ik steeds meer dat wat ik dacht dat goed was eigenlijk helemaal niet zo heel goed is. De rauwe groenten zijn heel vaak niet zo gezond en moeten juist eerst gekookt worden (? huh dat verminderen toch juist de voedingsstoffen en de zo goede enzymen...).

En dat juist het eten van vlees goed is (? huh, wa stoch slecht en zwaar voor het lichaam en betere alternatieven..)

Bij de (juiste) vetten kan ik me nog iets voorstellen dat dat goed is.

Doet me overigens steeds meer lijken op het Atkins dieet...

Het begin van mijn zoektocht dat juist de (biologische) fruit en groenten goed voor je zijn daar kon ik me goed in vinden en klonk logisch en maakte het begrijpelijk en ook uit te leggen naar anderen. Maar dit is toch weer even andere koek ;)

Wilde het gewoon even kwijt en was benieuwd of er nog meer zijn die deze omschakeling vreemd vonden.

Nog vreemder lijkt het mij dat een persoon als David Wolfe het niet bij het rechte eind zou hebben. Hij lijkt mij de kenner van voeding en gezondheid.

Heb ik het fout, of kloppen beide theorieën of is het goed naast elkaar uit te leggen? Ik hoor graag jullie mening.

Na ja, ik heb een hele hoop boeken inmiddels en samen met dit forum hoop ik de waarheid te gaan vinden.

Jim

 
welkom jim

ik heb al vele manieren van voeding uitgeprobeerd

voor mijzelf en mijn man werkt deze voeding het beste voor onze gezondheid

de omschakeling heeft totaal geen problemen opgeleverd

je gaat ervoor of niet

bovendien vind ik het ook allemaal erg lekker

dat is voor mij belangrijk

we eten alles e-nummer vrij

en zoveel mogelijk biologisch

telen eigen groenten

en jim de waarheid zal je nooit vinden

het leven is een leerproces

zelf alles onderzoeken en vragen stellen helpen je een heel eind

en je eigen gezonde verstand gebruiken

ik leer er elke dag bij en op dit forum is heel veel goede info te vinden

duidelijk en helder uitgelegd en aardige mensen die heel veel weten

veel succes

 
Wat ik gelezen heb heb je een staat waarin je lichaam zich voedt en een staat waarin je lichaam zich schoonmaakt (cleanse). Fruit en rauwe groenten en even vegetarisch gaan is dus een schoonmaak periode maar op een gegeven moment is je lichaam er klaar mee en moet het gevoed worden, dus vlees, rauwe zuivel, eieren en een beetje gekookte groenten. Dat maakte dingen voor mij duidelijk. Hier een stukje in het Engels hier over.

Oh en welkom hier :)

 
Hallo Jim, welkom.

Wij hebben ook een half jaar op rawfood geleefd en dachten 'dit is het' We vielen enorm af (ik woog op een gegeven moment nog maar 50kg), kregen in eerste instantie heel veel energie en voelden ons goed. Toen kwamen we te laag in energie en het gewicht was dus te laag, we hadden het de hele winter bokkoud. We hadden al contact met Mike, die al aangaf dat we dit niet vol gingen houden omdat we bouwstenen misten. De rawfood zorgt voor reiniging maar je moet ook bouwen aan spier- en bot massa. Toen zijn we weer begonnen met vlees, vis en zuivel te eten, alles biologisch. Nu hebben we het nooit meer koud, we zitten op een prima gewicht en zien er goed uit (al zeg ik het zelf, maar Mike bevestigde dat vorige week nog).

Jij hebt al verschillende boeken maar 1 boek zou je nog op je nachtkastje moeten hebben en dat is 'het' boek wat betreft richtlijnen voor goede voeding: Voeding en fysieke degeneratie van Weston Price.

Zie in het alleen lezen forum een schrijven van deze Weston Price. Weston Price onderzocht natuurvolkeren naar gezondheid (niet naar ziekte). Waarom waren die mensen zo giga gezond, werden ze erg oud en kenden ze geen ziektes en leefden ze vreedzaam bij elkaar. De natuurvolkeren die wel (in 1930) ziektes kenden waren overgaan op een westers voedingspatroon van witmeel en suikers. Die natuurvolkeren gedijden goed op vetoplosbare vitamines A, D, E en K. Komen voor in dierlijke producten: Vlees, zuivel en alles uit de zee.

Kijk hier maar wie Weston Price is en klik op het boek onderaan de tekst, dan kun je een kijkje nemen in de teksten.

David Wolfe is zeker een kenner van goede voeding maar op het gebied van rawfood.

De kenner bij uitstek over alle goede voeding is Mike Donkers, de moderator van dit forum.

Lees hier meer over Mike.

Verder moet je doen wat voor jou zelf goed voelt maar ga je zeker inlezen op het forum, begin bijvoorbeeld eens in het alleen lezen forum. Hier vind je teksten van de hand van Mike die heel veel duidelijk maken.

En het is net erg hoor als je een switch maakt van rawfood naar volwaardige voeding. :p Hebben wij ook gedaan.

Ik heb een site gemaakt met daarop heel veel informatie van dit forum overzichtelijk bij elkaar. Ga daar ook eens op lezen.

www.voedingisgezondheid.nl

Lia

 
De twee laatste reacties geven het al aan groenten(rauw) reinigen en de voedingsrichtlijnen die je hier leest voeden/bouwen. Ik heb zelf jaren geleden Een leven lang fit gevolgd. Ik vond het heel aannemelijk En ik voelde me het eerste jaar super. Nu weet ik dat ik mezelf gereinigd had en was ook enorm afgevallen. Maar na een tijd had ik hetzelfde als wat Poekie beschrijft. Ik was koud tot in mijn botten. Ik trok van alles aan en over elkaar heen maar ik bleef inwendig koud. Ik heb dat nu niet meer gehad. Het was voor mij ook een hele omschakeling hoor, want je moet misschien wel iets waarin je stellig geloofde loslaten. Eerst twijfelde ik ook maar hoe langer ik hier zit, hoe meer ik lees, hoe meer ik zelf verander in mijn leefstijl hoe beter ik me voel. Laat de dingen rustig bezinken en volg je intuïtie! Het boek die Poekie noemt is zeker een aanrader! Wens je veel wijsheid en inzicht!

 
Quote:
Ook iets wat erg duidelijk naar voren kwam in mijn speurtocht is dat het slechtste wat de mens is overkomen is de uitvinding van vuur. Toen de mens is begonnen het eten te verwarmen; daar is het misgegaan.


Oja? ik denk dat sindsdien de mens vooruit is gegaan en dat we zonder hier niet hadden gezeten of zo oud hadden kunnen worden..

 
Jim,

Ik heb tussen 2007 en 2009 zelf geexperimenteerd met raw food en ben van 1990 tot en met 2009 vegetarier geweest. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de bijna 3 jaar dat ik nu eet volgens de principes van de WAPF mij meer gezondheidswinst hebben opgeleverd dan al die 19 jaar vegetarisme bij elkaar! Zoals al door anderen hier gezegd gaat het om BOUWSTENEN. Dit zijn aminozuren en vetzuren, oftewel eiwitten en vetten. Plantaardige voeding schiet juist tekort in die dingen en om de cellulose te verteren heb je vier magen nodig en die hebben we nu eenmaal niet.

Alles wat wie dan ook beweert over voeding en gezondheid moet een basis hebben in het (verre) verleden. Het moet een traitionele, evolutionaire, historische en anatomische achtergrond hebben. Je moet jezelf dus afvragen of iets al vele duizenden jaren bestaat en of het al die tijd heeft geleid tot goede gezondheid, voortplanting en langlevendheid. Zijn er mimimaal vijf opeenvolgende generaties geweest die hebben gedijd op bepaalde voeding? Kennen we traditionele vegetariers, veganisten of raw foodists die minimaal vijf opeenvolgende generaties hebben weten te gedijen op dit voedingspatroon? Het antwoord is nee. Kennen we pure vleeseters die minimaal vijf achtereenvolgende generaties hebben weten te gedijen op hun voedingspatroon? En of! Wat te denken van de vrijwel volledig carnivore Noord-Amerikaanse Indianen, Inuiten, Masai, Aboriginals en Maori die Price tegenkwam? Sowieso kwam Price geen enkel puur plantetend volk tegen:

Quote:
Tot op heden heb ik geen enkele primitieve groep gevonden die een voortreffelijke lichaamsbouw had en hield door volledig te leven van plantaardige voedingsmiddelen.

Ik heb in vele delen van de wereld zeer vurige voorstanders van ethische systemen aangetroffen die de beperking van voedingsmiddelen tot uitsluitend plantaardige producten voorstonden.

Overal waar men zich langdurig aan deze leer hield, vond ik beduidend meer bewijs van degeneratie in de vorm van cariës en bij de nieuwe generatie in de vorm van abnormale tandbogen dan bij primitieve groepen die zich hier niet aan hielden.


Quote:
Het is van belang dat ik tot op heden geen enkele groep onder de primitieve rassen heb gevonden die uitstekende lichamen ontwikkelde en onderhield door volledig van plantaardig voedsel te leven. Een aantal groepen probeert dit te doen en mislukt hier duidelijk in.


Price onderzocht de levende afstammelingen van jager-verzamelaars, landbouwers, veehouders en nomadische stammen. Deze mensen vertengenwoordigden overgeleverde wijsheden op het gebied van voeding en vele andere zaken. Dit zijn onze voorouders, hier komen we vandaan! Dit geeft een objectieve kijk op het geheel. Ik hoop dat je hier iets mee kunt en hier nog veel zult opsteken!

Mike

 
@ Mike,

je hebt het over de vraag of een bepaald patroon leidt tot langlevendheid. Het boek 'de voedselzandloper' heeft dat gegeven als leidraad (het is geen afslankboek, maar het gaat over voeding die tot een lang en gezond leven leidt) en uit de onderzoeken die er in aangehaald worden komt naar voren dat matige calorierestrictie een van de grootste boosts is voor je levensduur. Ook dat mensen die zeer oud worden over het algemeen minder calorieën binnenkrijgen dan gebruikelijk.

Ik heb geen idee hoe het met die verhouding zit in het voedsel dat jij/Weston price aanbeveelt, maar heb jij hier ook een mening over?

 
Dit lost zich vanzelf op. Hoe vollediger en volwaardiger het voedsel is dat je eet, hoe voedzamer het wordt en hoe minder je er van nodig hebt. Ik eet momenteel nog maar 1 grote maaltijd per dag (avondmaaltijd), de rest van de dag leef ik op zeer weinig voedsel, maar het voedsel dat ik eet (of drink in de vorm van rauwe melk) is van een zeer hoge kwaliteit en voedingswaarde. Je gaat dus vanzelf alsmaar minder eten, omdat het niet draait om calorieen maar om voedingswaarde. Binnen minder dan 3 jaar tijd heb ik al dermate grote voedselreserves opgebouwd dat ik slechts kleine dagelijkse hoeveelheden nodig heb om deze aan te vullen. Hoezo wereldvoedsel- en wereldhongervraagstuk?

Mike

 
Bedankt allemaal voor jullie reacties en gastvrije welkom!

Het boek van Weston Price heb ik ook inmiddels en ga me eens goed inlezen. En met mijn zoektocht kan ik dit forum en jullie hulp erg goed gebruiken denk ik.

Alvast bedankt allemaal!

Jim

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan