Voorstellen Enjoy

mappas

New member
Hoi ik ben Joke. Ik weet niet of jullie me hier willen hebben want ik ben heel gezond, slaap alleen slecht (lees: zonder melatonine bijna niét), heb ondanks m'n 47 jaar last van acné (wat ik redelijk onder controle houd met "middeltjes") en heb last van haaruitval/afbrekend haar (waar ik met wisselend succes ook weer iets voor gebruik).

Dus eigenlijk ben ik helemaal niet zo gezond :wink:

Onder andere door Mike ben ik gaan begrijpen dat suiker eigenlijk hartstikke slecht voor je is, en zelfs oergezond fruit niet zo gezond is als ik dacht :cry:

Ik heb vroeger anorexia gehad en griezel uit dien hoofde van vet als volle yoghurt, slagroom, reuzel, vet vlees, vette suzen........brrrr!! :x

Maar ik ben al wel jaren met (wat ik denk) gezonde voeding bezig, heb een gezond gewicht (BMI van 28,5), gebruik diverse supplementen, weinig suiker, elke dag m'n green smoothie, ik kan ook weer genieten van (met mate!!!) kaas, pindakaas, noten, roomboter en vette vis. Maar aan jullie vette voeding moet ik nog HÉÉL ÉRG wennen 8O

Als ik wat teveel vet binnenkrijg gaan automatisch alle alarmbellen bij me rinkelen en spring ik weer even in de correctie-mode.

Ik was erg gefascineerd door wat ik las over H2O2 en heb dat maar meteen besteld. Zo ook de zapper.

Maar daar kom ik nog wel op terug in de betreffende topics.

Dus graag tot ziens!

 
Hallo enjoy,

Leuk dat je met ons deelt op dit forum! Stom toeval of niet, maar gek genoeg ben je de derde hier met een eetstoornis achtergrond... Ook ik heb een verleden met An, en ben nog steeds bezig op uit het diepste dalletje omhoog te klimmen. Het eten gaat redelijk, heb ook moeten wennen aan de hoeveelheid vetten. Een angst die ontzettend groot was en helemaal tegen mijn gevoel in!

Nu ben ik er niet meer bang voor, sterker nog.. ik gebruik liters kokosvet en ghlee! Het doet niets met me (angst is weg, heb nog steeds ondergwicht)... Ik moet wel eerlijk zeggen dat de koolhydraten nu wat angst bij me oproepen (iets wat ik voorheen alleen maar at, zoals droog brood/crackers en bergen fruit!)

Maar.. ik ben op de goede weg en vind het erg fijn om dit hier te delen. Ik heb al veel van Mike en Gerrit en de anderen mogen leren!

welkom!

ikke

 
Voel je vooral van harte welkom Enjoy! Hoe je ook over je gezondheid denkt.

We kunnen in ieder geval informatie delen en hopelijk van elkaars ervaringen leren.

Ik kan nog een voorbeeld aan je nemen, ben al een tijdje aangemeld op dit forum, maar heb me nog niet eens voorgesteld....

Marianne

 
Ik ben niet verbaasd dat hier meerdere mensen met een eet-stoornis verleden zitten Ikke. Dat soort mensen zijn namelijk met name geïnteresseerd in gezonde voeding.

Al is "gezond" natuurlijk een heel breed begrip. Toen ik anorexia had dacht ik dat het heel gezond was om alle vet uit m'n voeding te schrappen, en heel veel light producten te gebruiken :oops:

Wat ik aan positiefs heb overgehouden uit m'n anorexia-periode is dat ik niet zomaar alles naar binnen schuif. Over alles wat ik eet denk ik na en eet ik heel bewust. Het moet óf goed zijn voor me, óf ik moet er op dat moment vreselijk van genieten. Dat laatste behoeft uitleg. Ik kan namelijk bewust wat ongezonds eten (chocola, appeltaart, een koekje) maar dan neem ik dat met mate en geniet er intens van. Dat maakt het niet minder ongezond, maar het heeft me ook iets goeds opgeleverd. Natuurlijk doe ik dat niet te vaak, want dan gaan die alarmbellen weer af. Een gezonde voeding kan dus volgens mij best af en toe iets ongezonds bevatten, het gaat om het totale patroon van je voeding. Alles met mate.

Maar misschien ga ik daar anders over denken als ik langer met jullie omga :wink:

 
Quote:
Lady Marian schreef: Ik kan nog een voorbeeld aan je nemen, ben al een tijdje aangemeld op dit forum, maar heb me nog niet eens voorgesteld....


Nou, wat let je Marian? :wink:

 
Hoi Joke,

Weest welkom hier! Uit ervaring weet ik dat je hier prima terecht kan met allerlei vragen en kwesties, dus leef je uit.

Fijne dag!

Heleen

 
Hoi Joke,

Van harte welkom in ons midden. Eet maar gerust naar hartelust vet want vet eten maakt niet vet! Ik schuif ook liters ghee, olijfolie, reuzel, boterolie,levertraan, kokos- en rode palmolie en eigelen naar binnen. Een hele schok misschien maar je komt er nog wel achter!

 
Hoi Joke, natuurlijk zijn we blij met jou, met iedereen die ons wat kan leren (en andersom), gezond of niet. Hopelijk blijf je ook gezond :)

 
Hallo Joke

Ook namens mij welkom op dit vette forum. :)

Ik zou zeggen, forceer jezelf vooral niet. Eten mag in de eerste plaats leuk blijven en in het ideale geval voel je je vrij en gelukkig bij je dieet. Toen ik de wereld van de vetten leerde ontdekken diende zich stuk voor stuk weer nieuwe mogelijkheden aan. Wat ik nu pas echt ontdek en leer waarderen, daar moesten ze een jaar geleden misschien nog niet mee aan komen zetten. Er zit vast wel iets bij wat je ziet zitten en wat niet meteen vreemde of vervelende associaties oproept. Kies een gemakkelijk ingang om stapje voor stapje nader kennis te maken. Ik zie het als een proefavontuur om steeds weer nieuwe dingen uit te proberen en praktisch te leren toepassen.

DenniS

 
Hallo Joke,

Welkom in ons midden.

Wees niet bang voor vet.

Na onze rawfood periode woog ik nog maar 50 kg. Ik ben 50 jaar en ben 1.73mtr lang.

Toen we van rawfood overgegaan zijn naar 'gewone' voeding (maar dan biologisch) met veel vetten ben ik gegroeid naar 62kg.

Wij eten roomboter, kokosolie, olijfolie, creme-fraiche, slagroom, rauwe/gekookte/gebakken eieren, vette vis, vlees met vetranden (yummi). En je bent lange tijd verzadigd en hebt niet de neiging om te 'zondigen'.

Nu weeg ik al weer een hele tijd rond de 60kg, mijn bmi is 23,5.

Maar ik vind dat getal eigenlijk niet zo belangrijk, het is belangrijker hoe ik me voel.

En dat gevoel is prima. Ik zie mezelf graag (en dat is niet om op te scheppen). Ook mijn man is bijzonder trots op mij.

Hij zegt vaak: daar kan menige vrouw van 50 jaar een voorbeeld aan nemen. (bloos, bloos)

Maar als je jezelf graag mag is dat al een hele grote stap naar het accepteren hoe je bent en dat je er mag zijn.

Dat je werkelijk kunt zeggen: ALLES IS OK!

 
Oh oei, dat was een foutje hoor! :oops: . Ik schreef in m'n openingspost dat ik een BMI van 28,5 heb.....zou niet zo gezond zijn haha, het moet zijn 18,5 (1,82 mtr bij 64 kg).

Maar verder, bedankt voor jullie leuke welkomsreacties! Ik blijf voorlopig wel even bang voor teveel vet, en vooral voor dierlijk vet, maar daar zal ik niet teveel over zeuren want dan kan ik beter een ander forum opzoeken. Ik ben hier juist om van jullie ervaringen te leren, en misschien af en toe een kritische vraag te stellen. Want zoals ik al schreef vind ik dat je gematigd en gevarieerd moet eten, dus niet doorslaan naar vetloos, maar ook niet naar koolhydraatloos en met bergen vet. Want hoe zit het met het aantal calorieën als jullie " liters ghee, olijfolie, reuzel, boterolie,levertraan, kokos- en rode palmolie en eigelen" eten? 8O Een vrouw moet gemiddeld 2000 calorieën per dag hebben......met zoveel vet zit je daar wel heel snel aan!

Anderzijds kan ik misschien wel het meest van al m'n maaltijden genieten van m'n ontbijt in de trein naar m'n werk: drie sneeën Pain de Boulogne. Weliswaar met roomboter, twee met oude geitenkaas en één met pindakaas, maar tóch........ :wink:

En dat vind ik belangrijk: me kunnen verheugen op m'n ontbijt!

Maar ik sluit dus niet uit dat ik nog eens tot andere inzichten kom. En dat kom ik al een beetje: ik had vanavond niet zo heel veel gegeten en m'n maag rammelde zojuist (23:00 's avonds). Normaal zou ik dan nog een knäckebrödje of zo pakken, maar nu heb ik (zonder schuldgevoelens) een stuk geitenkaas genomen :D

 
Weet je enjoy...een vrouw moet helemaal niets, en zeker geen calorieen tellen. leren vertrouwen op je gevoel, dat is het fijnste. maar dit gaat echt stapje voor stapje hoor. En vooral het leren loslaten van wat ons jarenlang is voorgekauwd. ook al ging dat regelmatig tegen in ieder geval mijn gevoel in.

Dat vind ik het mooie van dit forum, maar vooral van de richtlijnen van westonprice, ik had vrijwel meteen een gevoel van "thuiskomen". Dit is herkenbaar, dit is wat ik voel, en waar ik dus wat mee kan.

Bij al het andere wat ik leerde/of dat nu eliminatiedieet was en de lekkende darm of dan wel weer melk/dan weer juist niet/wel granen of juist niet. Overal had ik vraagtekens bij: hoe kan het dat iedereen alles kan eten in mijn omgeving en ik voor van alles en nog wat intolerant ben? Waarom zou margarine beter zijn voor ons dan roomboter? waarom geen vlees?

En wat ik nu doe voelt gewoon goed, mentaal gezien. Nu mijn lichaam nog, maar dat heeft vast heel veel tijd nodig. Maar stukje bij beetje zijn er verbeteringen.

 
Quote:
Nu mijn lichaam nog, maar dat heeft vast heel veel tijd nodig.



Dirtsa, ook dat is een overtuiging...... Jij geeft jouw lichaam met deze gedachte de boodschap en opdracht mee heel veel tijd nodig te hebben.

 
Nou, dat kan wel zo zijn...maar mijn lichaam heeft echt veel tijd nodig. Ik heb MS en er is met zoveel önderdelen"van mijn lichaam wat aan de hand...dat kan niet in korte tijd.

Dat voel ik gewoon, maar ik heb inmiddels de overtuiging dat ik ook vooruit kan gaan, terwijl de artsen zeggen dat is onmogelijk, het is een progressieve ziekte en je kunt alleen maar achteruit gaan.

Ik merk dat als ik teveel wil, ik gefrustreerd raak als het niet meteen lukt, dus dat heb ik gewoon losgelaten. Ik kijk per dag hoe ik mij voel, wat ik kan en dat voelt het beste.

 
Dirtsa, mooi dat je vast houdt aan de overtuiging dat je vooruit kunt gaan! In het bijzonder omdat de 'geleerden' je hebben verteld dat dit onmogelijk is. Heel sterk van je.

 
Welkom Joke,

Wat fijn dat je bij dit forum bent gekomen.

Nummer drie op dit forum met een eetprobleem verleden ben ik. Geen anorexia maar wel boulimia. Wat ik kan zeggen (en ook tegen mezelf zeg nu) is om zo ontspannen mogelijk jezelf te introduceren met deze nieuwe informatie. Rustig opbouwen door erover te lezen en langzaam beginnen met het veranderen van je eetpatroon. Ik ben zelf erg hard van stapel gelopen en hele dagen gaan lezen over voeding en koken. Kortom, erg veel met eten bezig gegaan. Ik heb al jaren geen boulimia meer, maar voeding als dagbesteding krijgen vind ik ook niet goed voor mij. Het blijft belangrijk bewust te zijn van je acties en gedachten en deze zo nodig aan te pakken. Ik weiger het eetprobleem als iets te zien waar ik de rest van mijn leven last van zou hebben. Het eetprobleem staat gelukkig gevoelsmatig ver van me vandaan nu. Maar voeding als dagbesteding is niet iets waarvoor ik wil kiezen. Veel succes met deze balans voor jezelf vinden!

Je vertelt over je acne. Ik heb zelf een lange geschiedenis met acne en puistjes, maar nu zijn ze er nauwelijks nog. Ik had tijdens die jaren van alles geprobeerd (van laserstalen tot allerlei crèmes en supplementen), maar niets hielp voor een lange tijd. Ik heb er zelfs anti-biotica voor geslikt, wat aan mijn darmflora veel schade heeft aangericht! Ik ben erachter gekomen dat mijn darmen/darmflora/schimmels de oorzaak waren van de ellende en sinds ik bezig en met deze gezonde voeding (vooral geen suikers), zijn ze langzamerhand steeds meer verdwenen. Een duidelijk aantoonbaar succesverhaal! :)

Groeten,

Louise

 
@ Dirtsa: ik tel geen calorieën (meer) hoor, maar ik voel natuurlijk wel haarfijn aan wanneer m'n lichaam er genoeg binnen heeft gekregen. Want dik(ker) worden dat is een grote NONO voor mij :evil: . Mijn angstbeeld blijft toch nog wel een blubberbuik en blubberdijen. Dan maar minder gezond. Ik wil echter proberen m'n koolhydrateninname te verschijven richting vetinname. En dat moet toch lukken zonder een blubberbuik te krijgen.

En ik schaam me eigenlijk een beetje dat ik jou dat schrijf, want jij hebt met je MS hele andere problemen aan je hoofd en ik heb een luxe probleem. Ik wens jou veel sterkte en kracht toe!

@ Louise: een voedingspatroon moet je je op een gegeven moment eigen maken, zeker geen dagbesteding laten zijn!

Ik gebruik al jaren benzoyl peroxide en een creme met vitamine A zuur tegen m'n acné. Dat helpt al enorm. Sinds een paar maanden gebruik ik ook geen vethoudende moisturizer meer maar alleen een serum en een toner. Nu heb ik nog maar relatief weinig last van acné. Maar van die benzoyl peroxide zou ik wel af willen, lijkt me helemaal niet goed voor m'n huid. Misschien als ik minder suikers gebruik......

 
Hoi Joke,

Benzoyl peroxide is dat bleekmiddel toch? Ik had allemaal verkleurde bedlakens (en soms kleding) ervan. Tijdens mijn tienertijd heb ik dit gesmeerd en het hielp inderdaad behoorlijk, maar het is volgens mij super giftig. Uiteindelijk beginnen de puistjes van binnen, dus de binnenkant reinigen is de beste remedie.

louise

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.749
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan